Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med mindre du har avtalt at de skal se over eller smøre opp takluka vil jeg tro at det ikke har noe å si. Du kan alltid spørre de på forhånd, men vil tro at de hadde opplyst særskilt at det burde leveres uten skiboks. om de skulle ha tilgang til takluka.

Skrevet
1 time siden, flobben skrev:

Lurer på en ting, har en bil med panoramaluke som skal på service som det står skiboks på. Bør man ta av skiboksen før man leverer bilen? Gjør det ting enklere eller er det shit the same?

Jeg personlig synes det er hyggelig at den ikke blir levert med det. Jeg forventer det ikke, men noe av det verste jeg vet om, er å måtte rote rundt i kundens eiendom på let etter nøkkel til ting som skiboks. 

Slike servicer har ofte en fastsatt tid, og det beregnes ikke tid for å måtte ta av/på skiboks. Igjen, det forventes ikke at bilen leveres skinnende ren, ryddig eller klargjort for enklest mulig arbeid - men akk så mye mer hyggeligere det er for den som skal holde på :)

Btw det er ikke tilfeldigvis E-tron som skal ha denne servicen?

 

Skrevet
6 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Jeg personlig synes det er hyggelig at den ikke blir levert med det. Jeg forventer det ikke, men noe av det verste jeg vet om, er å måtte rote rundt i kundens eiendom på let etter nøkkel til ting som skiboks. 

Slike servicer har ofte en fastsatt tid, og det beregnes ikke tid for å måtte ta av/på skiboks. Igjen, det forventes ikke at bilen leveres skinnende ren, ryddig eller klargjort for enklest mulig arbeid - men akk så mye mer hyggeligere det er for den som skal holde på :)

Btw det er ikke tilfeldigvis E-tron som skal ha denne servicen?

 

Nei, e-tronen ble hentet i går, så var nok den du skrudde hjulstilling på. Dette er volvoen min.

da får jeg plukke den av, koster ikke mange minuttene å gjøre det. Takk for svar

Skrevet

Toto konsert i går :) drøye 20år siden sist jeg var på konsert med dem. ( følte meg litt gammal nå… ) men det er jeg ikke ! 
 

Christopher Cross varmet opp.

liten finale var det ble spilt "solo" på gitaren til Jeff beck. Var vist også fler som har hatt den ?! Little wings. Nydelig gitarspill. Personlig liker jeg versjonen til Stevie R Vaughan godt. 
 

uansett bra konsert.. 👍🏻

IMG_3367.thumb.jpeg.5ad6ab9db6f81e411133741a0ddf826e.jpegIMG_3373.thumb.jpeg.3ded4643f8917dc29f15ec3ad22d5a44.jpeg

Skrevet (endret)

@liffi Jeg kan huske da låten "Africa" var helt ny og ble en landeplage i 1983. Det var sommerferie og jeg hørten låten for første gang i NRK radioprogrammet "Ti i skuddet". Jeg hadde en Walkman klone (altså ikke en dyr Sony) som også hadde radio og lyden var fantastisk (for tiden). Jeg antar at jeg ikke er helt ung lenger, men Toto var og er et fantastisk band. 

Endret av Fredrik
Skrevet
1 time siden, ///M-ini95 skrev:

Slike servicer har ofte en fastsatt tid, og det beregnes ikke tid for å måtte ta av/på skiboks. Igjen, det forventes ikke at bilen leveres skinnende ren, ryddig eller klargjort for enklest mulig arbeid - men akk så mye mer hyggeligere det er for den som skal holde på :)

Så dette er faktisk noe mekanikere setter pris på 😀

Jeg har alltid hatt en greie med at jeg leverer bilen nyvasket utvendig og ren innvendig, uten eiendeler som ligger å slenger. Da tror jeg i mitt hode at han som jobber med bilen synes dette er mye hyggeligere enn å jobbe på en rotete og møkkete bil, og sånn sett kanskje gjør en bedre jobb. Jeg har også bitt meg merke i at jeg da stort sett alltid får bilen tilbake like ren som da jeg leverte den. Iallfall fra Bavaria, de trykker til og med på minneknappen slik at setet og ratt går tilbake til min innstilling. Det synes jeg er bra 😀

Skrevet
1 time siden, flobben skrev:

Nei, e-tronen ble hentet i går, så var nok den du skrudde hjulstilling på. Dette er volvoen min.

da får jeg plukke den av, koster ikke mange minuttene å gjøre det. Takk for svar

Er ikkje servicepunkt på panoramatak på Volvo, så om ikkje det er noko gale med taket som dei skal sjå på så er det ikkje noke poeng å ta av boksen 🙋

Skrevet
13 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Så dette er faktisk noe mekanikere setter pris på 😀

Uten tvil :)

Har vært borti tilfeller hvor det ligger IKEA pakker stablet inn i bilen, tiltross for at kunden vet man skal utføre arbeid på innsiden av bilen. Man kan liksom ikke si noe, for da blir det dårlig stemning :P

En bil jeg aldri glemmer, må være den hvor det lå halvspiste tyggegummi klistret fast på interiørlisten fremme. Resten av bilen så også ut som den behøvde et "BioHazard" skilt. 

Men som sagt, det verste jeg vet er å måtte rote i kundens eiendeler på let etter ting. Plutselig får man skylden for at det mangler noe der, siden man åpenbart har vært i midtkonsoll/hanskerom, dørlommer osv... 

 

Skrevet
5 minutes ago, ///M-ini95 said:

Har vært borti tilfeller hvor det ligger IKEA pakker stablet inn i bilen, tiltross for at kunden vet man skal utføre arbeid på innsiden av bilen. Man kan liksom ikke si noe, for da blir det dårlig stemning :P

Hadde bare fakturert 15-30 min ekstra der ass.

Skrevet
15 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Men som sagt, det verste jeg vet er å måtte rote i kundens eiendeler på let etter ting. Plutselig får man skylden for at det mangler noe der, siden man åpenbart har vært i midtkonsoll/hanskerom, dørlommer osv... 

 

Plutselig kan man finne noe man ikke ønsker å finne også 😅 Jeg har hørt noen historier for å si det sånn 😂

Skrevet

Noen av bilene jeg får inn på jobb er ikke vaska på årevis hverken utvendig eller innvendig. 

Fulle av mugg og halvspist takeaway. 

Gjerne full av hundehår, høy, jord osv

Forsåvidt greit nok. 

Men når bilen i tillegg er seig innvendig, det lukter rart, det henger terninger i speilet og bjelle med "call for sex" i hanskerommet får man jævli lyst på ny jobb! 

Skrevet
56 minutter siden, Lars89 skrev:

Noen av bilene jeg får inn på jobb er ikke vaska på årevis hverken utvendig eller innvendig. 

Fulle av mugg og halvspist takeaway. 

Gjerne full av hundehår, høy, jord osv

Forsåvidt greit nok. 

Men når bilen i tillegg er seig innvendig, det lukter rart, det henger terninger i speilet og bjelle med "call for sex" i hanskerommet får man jævli lyst på ny jobb! 

Du er heldig som ikke jobber som høgger. Flesteparten av bilene du får inn er vel noenlunde rene. Det hendte vi fikk inn biler når jeg var høgger som akkurat hadde vært å handlet før man krasjet. Når de først har stått 4 uker på verksted for og vente på takstmann også ytterlige 2 måneder på tomta hos oss. Da kommer den handleposen omtrent krypende mot deg.

Skrevet
22 minutter siden, Rune-K skrev:

Du er heldig som ikke jobber som høgger. Flesteparten av bilene du får inn er vel noenlunde rene. Det hendte vi fikk inn biler når jeg var høgger som akkurat hadde vært å handlet før man krasjet. Når de først har stått 4 uker på verksted for og vente på takstmann også ytterlige 2 måneder på tomta hos oss. Da kommer den handleposen omtrent krypende mot deg.

Far til en kamerat pleide før i tiden å kjøpe skadebiler på sånne forsikrings auksjoner. Der kunne man være heldig eller uheldig hvis man kjøpte en bil som var tilsynelatende uskadd og som virket fint. En gang kjøpte han en E39 Touring hvor en sjalu ex hadde hadde plassert fiskeavfall i alle interiørets kriker og kroker. Vedkommende hadde gått skikkelig til verks og den bilen ble faktisk aldri bra…lukt messig iallfall. Værste jeg husker var en Jeep Cherokee hvor en kar hadde blåst av seg huet med hagle sittende i førersetet. Den var selvsagt rengjort men det var fortatt ganske tydelige "spor" i taktrekk og interiøret bak i bilen. Når han reiv ut interiøret for å bytte til nytt så fant han rester av hår bak ett panel i bagasjerommet. Fysj det var grimme greier 🤮

Skrevet

Noen som kjenner til Dan-Jarle Halland som, såvidt jeg vet bor i Kristiansand?
Han driver å svindler folk, inkl meg, på finn og fortjener en påminnelse om at sånt ikke er greit.

Skrevet

Artikkel angående høye delepriser...

 

Quote

Prisene på bildeler har eksplodert, og ingen skjønner hvorfor

I en serie artikler har NAFs medlemsblad Motor satt fokus på et fenomen som bør bekymre langt mer enn klimakrise: Prisen på bildeler, bilreparasjon og verkstedsbesøk har eksplodert og nådd et nivå hvor selv forsikringsselskapene bekymrer seg. De mangler ikke på grelle eksempler på overprising, og det er særlig kinesiske biler som skiller seg negativt ut.

I ett tilfelle skulle forsikringsselskapet If erstatte et baksete på en godt brukt bil med anslått verdi på 150.000 kroner, og «tilbudet» selskapet fikk fra produsenten for nytt baksete, var på 600.000 kroner. If og Gjensidige har delt flere grelle eksempler på prisvanvidd med Motor, som en bakskjerm til 75.000 kr, en støtfanger av plast til 105.000 kr, et blinklys til 29.000 kr, eller hva med hovedlykter til 70.000 kr? Det er også fort gjort å skrelle et sidespeil av bilen, og når det koster 50.000 kroner å erstatte det, sier det seg selv at forsikringsselskaper reagerer.

 

Så høye delepriser at nesten nye biler blir kondemnert 

I oversikten fremgår det også et tilbud om nytt drivbatteri til en av de mest solgte elbil-modellene i Norge, med nybilpris på rundt 500.000 kroner. Produsenten skulle ha friske en million kroner for nytt batteri, og det betyr antagelig at bilen ble vraket, selv om den var aldri så ny. Forsikringsselskapene er nemlig styrt av billigste løsning: Hvis reparasjon koster mer enn bilens anslåtte salgsverdi, velger selskapet å skrote bilen og utbetale erstatningen. Og med sånne priser skal ikke batteribilen bli særlig gammel før den havner i pressa.

 

Ifølge Motor har deleprisene i snitt økt med 45 prosent på bare fire år. For enkelte volummerker har deleprisene økt med over 50 prosent og opp til 62 prosent, og noen prisøkninger er på over 100 prosent i løpet av bare ett år, ifølge If. Ifølge en annen artikkel skulle Audi ha 29.647 kroner for å bytte de to gassdemperne på bakluka til en E-Tron. Eieren var strålende fornøyd med å betale «bare» 8470 kroner for brukte dempere og arbeid. (For han «tok ikke sjansen» på nye, uoriginale til 2800 kr.)

 

Også Gjensidige klager over at selv mindre skader kan koste over 100.000 kroner, og selv en liten steinsprutskade som treffer sensorer, vinduer, frontlykter eller andre utsatte deler, kan koste flere titalls tusen kroner. Det er verd å merke seg at forsikringsselskapene ikke vil oppgi til NAF hvilke bilmerker dette gjelder «av hensyn til deres forhold til produsenter og importører» – noe som er en pussig policy, for man skulle tro at å skamme ut disse produsentene, ville være viktig.

 


NAF opplyser ikke hva som er årsaken til utviklingen

Det bladet Motor skriver påfallende lite om, er hvorfor prisene og kostnadene har eksplodert på denne måten, og hvorfor det skjer akkurat nå. Den tausheten er nemlig ingen tilfeldighet, for det kunne så tvil om det store batteribil-samferdselseksperimentet som Norge er omgjort til, og som NAF hele tiden har heiet frem uten fnugg av kritikk eller advarsler til medlemmene. Årsakene er nemlig sammensatt og utgjør en slags «perfect storm» for forsikringsselskapene.

 

Viktigste faktor er altså ekspress-innføringen av batteribiler. Disse modellene er ofte nyutvilket på nye samlebånd, og derfor inngår alle deler som blir produsert i ferdige biler. Dermed bygges det ikke opp noe delelager, og det finnes heller ikke brukte deler ute på markedet. Så trenger man en ny bakskjerm, innebærer det at fabrikken må unnlate å bygge en ny bil, og dette er et tap og en risiko som må hentes inn gjennom høye delepriser.

 

Som om ikke dét var nok, foreligger det en norm om at skader på elbiler skal repareres med nye bildeler fremfor gjenbruk av brukte deler. Dette må man gjøre for å opprettholde garantien. Men her møter forsikringsselskapene det særnorske avgiftssystemet. Det er nemlig momsfritak på elbiler, men det er det slett ikke på delene de skal repareres med.

 

En rekke ødeleggende faktorer

Prisøkningen fra nye batteribiler drar sannsynligvis alle delepriser oppover gjennom forventning om økte priser. I tillegg kommer det faktum at nordmenn blir mer og mer jålete, og «alle» skal ha ny flott elbil for å slippe å bidra til fellesskapet – noe som gjør at den norske bilparken blir mer og mer luksuriøs. Enda en faktor er at moderne biler er digitaliserte, unødvendig kompliserte og fulle av «førerstøttesystemer» som ingen med førerkort skal trenge. Når man erstatter et enkelt sidespeil til 500 kroner med et kamerasystem, sensorer og en innvendig skjerm, sier det seg selv at dette tøvet blir veldig, veldig dyrt.

 

Det stopper ikke med dét: De fleste bilselgere vet at folk blir mer og mer hjelpeløse. Selv om avansert verktøy har blitt stadig billigere, vet ikke folk lenger forskjell på en skiftenøkkel og ei skralle, og knapt noen evner å utføre vedlikehold på bilen sin selv lenger. Alt gjøres av verksted, og det har også bilfabrikkene bidratt til: De siste 10 årene har design for enkelt vedlikehold blitt nedprioritert til fordel for krav fra myndighetene om utslipp, resirkulerbarhet og sikkerhet.

 

Dette fokusskiftet gjør biler produsert etter 2015 ubegripelig mer kompliserte og tettpakket, hvor selv slitedeler er montert så utilgjengelig at det krever åtte timers skrujobb for å bytte en sensor til en 500-lapp. Legg til at verkstedene har fått ekstremt mye høyere kostnader (som alle andre næringsdrivende), og samtidig har de fått EU-krav rundt miljø, drift og sikkerhet som er fullstendig meningsløse, noe jeg omtalte grundig i 2023.

 

En siste faktor er at bilfabrikkene vil ha høy turnover. Som alle andre produsenter av forbruksvarer, ønsker ikke produsentene av batteribiler at de skal vare i 20 år, slik drivstoffbiler gjerne gjør – for dagens batterier har slike evner. Det er mye mer å tjene på at folk kjøper ny bil som blir skrotet etter ti år, for det vil doble salget av biler. See? Ingen bryr seg om kvalitet lenger, så hvorfor skal produsentene gjøre det? Med økt forbruk skal kloden reddes!

 


Alle er sjokkert, men ingen kan løse det 

Prisene på nye bildeler er nå så høye at forsikringsselskapene likevel har begynt å se seg om etter brukte deler. Det har bilopphuggerne oppdaget, og så har også de skrudd opp prisene kraftig – fordi mer penger er bedre enn mindre penger. Det finnes egentlig ingen løsning på denne utviklingen. Den vil bare eskalere, for myndighetene har skapt problemene med klumsete politikk og klimahastverk, uten å se på mulige konsekvenser og negative ringvirkninger av bil-eksperimentet Norge er omgjort til. Fordi klima.

 

Det skremmende er naturligvis at sluttregningen for alt dette fordeles ut på forsikringskundene – så selv vi som tar miljøansvar og kjører femten år gammel Ford full av billige brukte deler, Biltema-løsninger og småskrammer vi blåser i, får også vi dyrere forsikring. Og det er naturligvis bare ondskapsfullt. Det forsikringsselskapene kunne og burde gjøre, var naturligvis å skru opp forsikringspremien på batteribiler, slik at batteribil-entusiastene måtte betale for sitt eget jåleri.

 

Eller enda bedre: Hva med rett og slett å nekte å forsikre biler hvor en bakluke koster 73.000 kroner? Dermed stopper salget av disse bilene, bilprodusentene får seg en på tygga, og bilkundene lærer seg en lekse i økonomi. Kunne dét være noe? Dette kan tvinge seg frem, men foreløpig kommer ikke forsikringsselskapene til å gjøre det «av hensyn til sitt forhold til produsenter og importører».

Hva med å ta hensyn til samfunnet og forsikringskundene i stedet? Ikke det, nei.

 

https://www.document.no/2025/02/26/prisene-pa-bildeler-har-eksplodert-og-ingen-skjonner-hvorfor-klar/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...