Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, awt skrev:

Liker at selgeren kommer med «trusler»;

- Blir den ikke solgt for en ok pris så vil den bli satt i orden og solgt 

Ja, nå fikk jeg ekstra lyst til å kjøpe den. 🙃

Det beste er også de i disse veteranbil gruppene på Facebook. Når de har gravd frem bestemor sin gamle Nissan Cherry fra 1982 som sto på låven og truer med at hvis ikke de får 30 løk for den så går den på høggern 😂 Se å kast driten tenker jeg, er søren meg ikke verd vrakpanten en gang. 

Skrevet
På 9.3.2025 den 12.24, Ingvaldsen skrev:

for å spore helt av så må jeg nesten spørre deg som er i bransjen med audi. hvor bra er den a8 4,2 tdi ? har ikke peiling på modellbetegnelse men alle de du fikk med bangolufsen og komfårstol med knekk i ryggen.

a8 4,2tdi er vell stort sett det eneste som frister skikkelig utenom bmw verdenen.

Har veldig lite erfaring med 4.2 TDI og A8 generelt. Eneste A8 jeg er borti personlig, er PST sine biler. Der er det D4 generasjonen og nyere, da med bensinmotorer. 

Har hatt service en sjelden gang på D4 3.0 TDI, men det kan sikkert telles på en hånd. Jeg vet at 4.2 TDI skal være bedre enn 4.0 TDI du fikk i D3. 4.2 TDI fikk du i både D3 og D4, med ulike effektklasser, men har ikke studert i detalj forskjellene dem i mellom. 

Søkte opp "kjente feil og løsninger" på 4.2 TDI i systemet, og den listen var jaggu en del mindre enn tilsvarende bil med 3.0 TDI. Det som kan nevnes er iallefall EGR kjøler, differensialtrykksensor til DPF som feiler pga kondensvann og sperreventil til kjøling av girkasse. Kjølevann finner veien forbi ventilen, og kan også korrodere ledningsnettet som følge av det. Dette er ikke et spesifikt 4.2 TDI problem, tipper flere Audi modeller har dette som akilleshæl. 

Ble bytta motor på en slik for mange år siden, grunnet kjedehavari. Det var dog en dårlig vedlikeholdt bil, men utenom det har jeg ikke hørt stort. Spurte en kollega som har jobbet her i 14 år, og selv han hadde ikke noe konkret å komme med ettersom D4 V8 TDI ikke akkurat er noe vi ser daglig. 

Skrevet (endret)
22 timer siden, sveigis skrev:

Men er ikke det ofte fellesnevner med sånn type biler da Fredrik ?

Du har nok rett i det, Jan. Du kommer liksom ikke unna kostnader med sånn type bil når de drar på årene. Dog skal det sies at BMW har noe mer "fornuftige" priser på deler.

En elektrisk baklukedemper koster typ dobbelt så mye på en E-tron enn hva den koster på en X5/X7. Så kan man skru selv, så er ikke det å eie en 7 serie sånn altfor ille. 

Edit:

For å ikke glemme fordelen med at vi som kjører BMW har nettsider som KOED/GS, realoem, vin dekodere og/eller en nedlastingsfil unna ISTA o.l

Endret av ///M-ini95
Skrevet
På 5.3.2025 den 13.54, Fredrik 90 skrev:

Frekke proporsjoner på nye Volvo ES90 😂😂🤮

IMG_3150.thumb.jpeg.db9a962fa28c496ffca27d78bd3d72bc.jpeg

Jeg fikk litt Baur cab vibber fra denne vinkelen. Taket blir skjult i denne fargen.

IMG_5762.thumb.jpeg.c3ade502ab9899be7d0bceaba94b0922.jpeg

Skrevet

Veit slike biler kommer til og ende opp i gode hender når downpipe eller dpf-delete er det første de ser etter..😅 #ungdomsbil

IMG_0039.jpeg

Skrevet
På 9.3.2025 den 20.01, Lars89 skrev:

Man må ha en solid økonomi for å holde halvgamle luksusbiler i en fornuftig stand. 

Kan bekrefte dette, om 19 år gammel x5 og 7-serie teller som halvgammal luksusbil🥲 er ikke solid økonomi som har fått meg igjennom disse da, er vel heller evnen til og bytte deler selv og handle mye på autodoc..

Skrevet

Men om man sammenligner litt, så koster jo en vanlig familiebil i dag, som er fullfinansiert, rundt 5-6k i måneden ilån, i 10 år. Jeg bruker ikke det i vedlikehold av X5.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...