Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Med unntak av et par år har jeg kjørt ulike dieselbiler siden 1997 og min erfaring er at bortsett fra et ganske mye høyere forbruk (opp mot 40-50% frem til motoren er driftsvarm) ved oppstart på vinterstid (altså med helt kald motor) er det stort sett utenforliggende faktorer som mest påvirker forbruket. Litt mer motstand i drivverket (gearkasse, differensial etc.) og dermed et marginalt høyere forbruk må også påregnes frem til alt har oppnådd driftstemperatur.

Vinterdekk har i utgangspunktet mer friksjon mot veien enn sommerdekk og dette øker forbruket. Vann på veien øker forbruket og slaps/sne på veien øker forbruket enda mer. Ujevn hastighet pga dårlige vær/veiforhold øker forbruket og det gjør selvfølgelig også takstativer/skibokser. 

På sommerføre kan forbruket øke så mye som 20-25% (avhengig av biltype) hvis man øker hastigheten fra f.eks 110 Km/t til 130 km/t. På vinterføre med slaps/sne er den relative økningen i forbruket signifikant høyere selv ved vesentlig lavere hastigheter.

God drivstofføkonomi med dieselbiler handler om å holde jevn hastighet i det området der motoren er mest effektiv (der motoren yter et høyt dreiemoment). Om det er sommer eller vinter spiller i utgangspunktet ingen rolle så lenge motoren er driftsvarm.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo lett for å bli for eller mot elbil disse innleggene og problemet med elbil er som regel størst for de som kjører bensin / diesel. Kjørte min I4 til hytta i helga i - 20 til - 30 grader og den går rett under 30 mil med rask motorvei kjøring 115 km/t. Er 17 mil til hytta så ikke noe problem. Har man elbil og skal på langtur så blir det ladestopp innemellom, men hvor ofte et det egentlig?  for min del er det 3 ganger i året, så er vel overkommelig. Har jo vurdert å kjøpe drivstoff bil igjen, RS4, men ser det koster ca 3000 kr/mnd mer å drifte, og blir også ett solid mellomlegg 500’ på kjøpesummen, så synes ikke det er verdt det. 
Har jo ett par bensinbiler også, og min 116i med B38 motor, altså en moderne Bmw motor, ligger nå på 1 L/mil mot 0,7 på sommertid, så denne er det tydeligvis noe galt med😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må ikke folk glemme at vi bor i et land som krever bruk av vinterdiesel. Så selv med helt like forutsetninger (dekk, føre, temp, rute) vil energitettheten være lavere med drivstoff beregnet for vinter  ☃️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2024 den 20.44, tennbrikket skrev:

så angrer ikke på at jeg droppet vannbårenvarme, kostnaden på å borre samt det systemet jeg hadde lyst på utgjorde 20-25% av den totale kostnaden på hele prosjektet og med høye renter,

skjønner ikke hvorfor alle begynner å snakke om energibrønn vær gang vannbårenvarme nevnes, er et hav av muligheter å varme opp vannet på :P skrinla selv borring pga kostnad, kapasitet dårlig mulighet til å tjene det inn igjen pga kort levetid på varmepumpe og stort varmebehov. så her varmes vannet opp med biokjele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med @awt ser jeg ikke rekkevidder på noe mer enn 700km ved full tank på N57’en på vinterstid - tja, har det vært en langtur inni bildet kan det hende jeg får opp mot 850-900km. Ikke spesielt imponerende, men nå lar jeg heller bilen stå på tomgang og har kodet vekk start/stopp for at bilen skal få mest mulig driftstid når den går. Men ved kjøringa her i Stavanger omegn blir det mye korte distanser og dertilhørende forbrukstall. Det som spiller mest inn på forbruket på vinteren er faktisk for oss flittig bruk av Webasto. Den drar forbruket opp drastisk, så etter en jul i Sauda med bare småkjøring + Webastobruk lå snittet på 1,4 l/mil før fylling av full tank før avreise hjem igjen. Når vi kom hjem lå rekkeviddemåleren på det samme som før vi startet den 14 mil lange turen. Så skal det sies at når Webasto kupévarmer brukes så blir motoren langt fortere varm, da kupéen ikke trenger å varmes da den allerede er varm. Stor forskjell på uten/med bruk av Webasto om morgenen. 

B47’en i 4-serien derimot, med litt rolig kjøring drar den seg opp mot 980-990km rekkevidde på sommeren. Den har til gjengjeld 10 liter mindre tank enn F11’en. Føler også at bilen ruller lettere med vinterdekkene enn med 4S sommerdekkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

skjønner ikke hvorfor alle begynner å snakke om energibrønn vær gang vannbårenvarme nevnes, er et hav av muligheter å varme opp vannet på :P skrinla selv borring pga kostnad, kapasitet dårlig mulighet til å tjene det inn igjen pga kort levetid på varmepumpe og stort varmebehov. så her varmes vannet opp med biokjele

Er også endel problemer med sensor og styringen.
Har selv kollegaer som har betalt 300k + og har det enten for varmt eller for kaldt i huset. 

Regningene er heller ikke imponerende lave. 

Levetiden og kompleksitet er også et tema, så tar det unektelig litt plass også..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Robkill said:

Nå må ikke folk glemme at vi bor i et land som krever bruk av vinterdiesel. Så selv med helt like forutsetninger (dekk, føre, temp, rute) vil energitettheten være lavere med drivstoff beregnet for vinter  ☃️

Også blir lufttettheten høyere når det er kaldt, så man kan (potensielt) få flere hk 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, E.C. skrev:

Også blir lufttettheten høyere når det er kaldt, så man kan (potensielt) få flere hk 😛

Men høyere lufttetthet gir også mer motstand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største motstanden er nok likevel gasspedalen. Et lite utklipp fra en video en kompis tok i sommer viser hvor ille det kan bli 😅 Fortsatt glad i bilen altså, selv om disse øyeblikkene kan være deprimerende. Spesielt siden 98-oktanen lå kvalmt høyt i pris🤷

 

IMG_2685.jpeg.1c999cb8c9057470012fdcbb367c25b1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel grobunnen til hele diskusjonen hvorvidt GOM viser korrekt i en BMW dieselbil, og ikke om det faktisk er høyere forbruk på vinterstid 😅

1000 km rekkevidde på en G30 540d med 70l tank, tilsvarer jo et forbruk på 7L/100 km. Jeg ser virkelig ikke hvorfor en slik bil skal slite med å holde et slikt gjennomsnittsforbruk ved jevn hastighet over lenger tid. GOM i bildet til @Fredrik 90 har jo justert seg etter kjøring på motorvei, ergo går man jo utifra konstant kjøring på E18. Om han har varmen stilt på 20 eller 25 grader inni bilen er vi inneforstått med har ingenting å si på en fossilbil, der er varmen inni kupén et resultat av energi som uansett ville blitt "tapt" et annet sted hvis den ikke ble retta mot fører. 

Men ja, selvfølgelig er det en forskjell i forbruk på vinteren. Alle eksemplene som allerede er nevnt gir jo en logisk forklaring på hvorfor ting er som de er. Den økningen på 0.2-0.3l forbruk per mil når det er kaldt ute er jo en bagatell når du allerede har +/- 800 km rekkevidde. 

Og la det være sagt, jeg personlig synes elbil er genialt på vinteren. Det faktum at du har muligheten til å forvarme bilen, ikke trenge å bry deg om hvorvidt motor er varm før du gir på, hvorvidt den når driftstemperatur før du er framme osv... Ja rekkevidden påvirkes sinnsykt av kulda, men for min del kjører jeg aldri langt nok hver dag til at en skikkelig elbil skal bry seg om det. Om det er 200 eller 400 km estimert rekkevidde har ikke mye å si, all den tid jeg kjører maks 30-50 km hver dag. Eneste som stopper meg fra å kjøpe en elbil med slik rekkevidde er at jeg per nå ikke har lyst til å bruke den mengden penger på en bil, men snarere bruke opp de bilene jeg allerede har før det blir helt forbudt. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok ikke noe fasit på dette, men vi kan nok enes om at forbruket på en fossilbil øker med noen prosent vinterstid. Størst innvirkning har nok kjørestilen vår vinterstid. Vi kjører kanskje litt mer "av og på gassen", vinterdekk har større rulle motstand osv.  Men i det hele og det store så synes jeg at jeg ikke merker noen særlig forskjell i forbruk vinterstid. Og når man kan ligge gjevt på cruise på tørr asfalt i 120 km/t, noen steder 105 km/t pga 90 sone så er det åpenbart ikke noe problem å klare 1000 km rekkevidde. 

13 timer siden, awt skrev:

Svigerfar har nylig byttet jobb og fått ID.4 GTX som firmabil. Han har null og niks erfaring med elbil fra før, og har ikke "giddet"/våget/lyst til(?) å laste ned appen til bilen. Jobben ligger slik til at han bor endel på hytta, og der kan det være ganske kaldt.

Ettersom han ikke har appen og/eller stiller noe som helst inn i bilens system står han derfor og skraper bilen hver morgen. 😛 Helt fantastisk hvordan det går an. Gått nesten tom for strøm har han flere ganger også, er nok ikke lenge til bilen står på en Viking-bil.

Hehe, fetteren min er også sånn 😂 Han har ikke noen erfaring med elbil, begynte i ny jobb som uteselger og fikk en Skoda Enyaq ett eller annet. Det går jo bare i ball for ham fordi han kjører bilen som en fossilbil. Lader ikke før batteriet er tomt, bruker ikke appen så som du sier så står han å skraper is av rutene 😂 Også har han ingen ladeapper eller ladeavtaler, så den er jo svinedyr i drift når han bare lader på hurtiglader. Sist jeg snakket med ham hadde han fått grønt lys av ledelsen til å bestille seg en Octavia TDI 😅

12 timer siden, Fredrik skrev:

På sommerføre kan forbruket øke så mye som 20-25% (avhengig av biltype) hvis man øker hastigheten fra f.eks 110 Km/t til 130 km/t. På vinterføre med slaps/sne er den relative økningen i forbruket signifikant høyere selv ved vesentlig lavere hastigheter.

På min 540d så merker jeg en liten økning fra 90 km/t opp til ca 125 km/. Men jeg synes ikke forbruket øker drastisk før jeg passerer 150 km/t, og jeg må opp i over 180 km/t før forbruket passerer literen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere skriver at vinterdekk har mye mer rullemotstand og dertil høyere forbruk. Men for de fleste av oss så er jo vinterhjula mye smalere og lettere.  E60en har merkbart mindre rullemotstand med 17" piggfrie 225-dekk enn med breie og tyngre 19" med 245+275. Dette er jo ganske opplagt både bak rattet og når man legger om til vinterdekk, mange kg forskjell der. 

Jeg har hatt et par bensin-biler som hadde lavere forbruk på vinterstid, mest sannsynlig en kombinasjon av lavere rullemotstand og lavere hastigheter langs veien. Dog hadde vel de fleste bensin-bilene et marginalt høyere forbruk på vinteren - verst var Capricen med 5.0l V8 - den brukte 0.95 på sommer og opp mot 1.1 i 20 minusgrader, mye pga mer tomgangskjøring ifbm isskraping/snømåking. 

E60 530Den bruker 0.68 i sommersesongen og 0.70-0.71 på vinteren. Kan dog kjøres ned mot 0.56 på langkjøring hvis man gidder og orker.  Jeg kjører for det meste landevei og motorvei med lite småkjøring, nesten aldri under 5 mil. Og med et slikt kjøremønster viser gjettometeret som regel 880-1200km estimert rekkevidde, men raser fort nedover gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig pga at det var snakk om bytte av EGR her nettop så jeg dette når jeg tok av motordeksel nettop, men er det ikke innvendig sprekk og lekkasje alle er så redde for?  N57

 

PXL_20240105_200925310.thumb.jpg.8ba7c819367c301acc38e6882aba9fda.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...