Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Når du trodde du hadde hørt alt dumt her i verden… Man kan virkelig lure på hvordan de klarer å finne på dette våset

https://www.nrk.no/stor-oslo/klimaetaten-i-oslo-vil-at-fossilbiler-skal-betale-lastebiltakst-i-bomringen-1.16754710

Vel, hva hadde du trodd? At hovedstadens innbyggere skal få utfolde egne interesser, behov og meninger? Så må vi heller ikke glemme det økonomiske aspektet, selvsagt må alenemoren med 3 barn bytte ut sin trofaste Yaris mot en mindre trofast i-Miev. Uten å huske ordrett, så ble det sagt fra noen der oppe «de fleste klarer seg økonomisk». De fleste…. Det skal jo være umulig å utfolde egne interesser og behov sålenge de ikke er helt i takt med samfunnet. Nå er ikke dette Oslo, men jeg har brukt 20 år med å få til en bra innendørs skatepark her. Hittil har jeg brukt egne penger og dugnadsarbeid og fått låne lagerlokale for å holde på, samt bygget og holdt vedlike den utendørse biten som "alle" kan benytte seg av. Det har gått noen titusener her opp igjennom for samfunnet. Hva har jeg fått igjen? Annet enn egen glede og en sunn og skadefyllt hobby, så ca. null. Endelig har de åpnet en park, men jeg er blitt for gammel. Prøver meg på "old boys" onsdager klokken 20 innimellom, men.. Fotballbaner og ballbinger derimot, det popper opp som løvetann. Uansett det vitner om at man må følge strømmen. Noe annet viser historien er rart. Så Fredrik, kjøp deg Tesla og begynn med fotball. Etter et par år er du herdet, du starter kanskje å se ball på TV, du får deg nye venner på kamp og plutselig har du viet så mye av livet til fotball og øl at du står der uten kone og eier bare en noen år gammel Tesla. Kanskje ikke øl, agurkvann, vi må huske at vi er i 2024. Men jeg har fått en åpenbaring: har begynt å tatt med kunder på kamp, jeg kjører Tesla. Bilde av Musk henger på veggen og jeg vet at jeg er kulest når jeg leverer ungene i barnehagen. Vær forut vår tid, se rundt neste sving: vit at alle som frakter varer i vårt ganske land, stresser langveisfra med Avensisen for å levere barn i barnehagen for å få hverdagen til å gå opp, klipper gresset med en Honda eller generelt fyrer med diesel er gårsdagen. Forstå at disse ikke hører til i Oslo. Ligger mang en Tesla Model Y som du kan kjøpe, må være mye bedre enn den gamle 540d du kjører. JA til høyere bompenger, NEI til motorsport, JA til grønne enger i sentrum og JA til det luftslottet Oslo vil være. Jeg har håp om at slike tiltak strekker seg ut fra Oslo og treffer hver en by.

Men helt seriøst, dere har å stri med der 🤔
Slike tiltak rammer kun de svakeste og har dårlig effekt i det vide. Kanskje litt bra effekt fordi de svakeste ikke har råd til å bruke bilen, men likevel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har anbefalinger til en god batterilader til startbatteriet for bil? Har en Defa SmartCharge 4A som jeg egentlig kjøpte til motorsykkelen jeg hadde, men den er alt for snau for de store batteriene i bilene. Er det verdt å legge pengene i en 10Ah versjon av samme lader, eller fungerer Clas Ohlson, Jula og Biltema sine like kraftige/kraftigere ladere like bra? Tenkte da å ha en som kan ligge i bilen ved behov, så vil ha en så kompakt som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, papertiger skrev:

Noen som har anbefalinger til en god batterilader til startbatteriet for bil? Har en Defa SmartCharge 4A som jeg egentlig kjøpte til motorsykkelen jeg hadde, men den er alt for snau for de store batteriene i bilene. Er det verdt å legge pengene i en 10Ah versjon av samme lader, eller fungerer Clas Ohlson, Jula og Biltema sine like kraftige/kraftigere ladere like bra? Tenkte da å ha en som kan ligge i bilen ved behov, så vil ha en så kompakt som mulig. 

Bruker Ctek MXS 7.0 og er veldig fornøyd med den. Mer enn nok til vanlig bruk.
Liten og lett som gjør det enkelt å ha den med i bilen. Har også kjøpt litt tillegsutstyr som ekstra lang kabel, kabel med batteri klemmer (for alle biler), overvåkingsøye med ladeuttak og LED status i motorrom osv.

https://www.ctek.com/no/batteriladere-12v-24v/bruksområde/fritid-og-sport/campingvogn/mxs-7-0-eu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctec har nå vært i gamet en stund, så trolig mer stabile og gjennomtenkte enn de som stadig leverer til billigkjedene. 10A er lurt om det først er flatt og du ikke har hele dagen. Går fortsatt noen timer til lading. Et 95Ah batteri vil teoretisk ta 9,5t fra null til full med 10A, selv om det ikke er helt riktig i praksis når man ikke kan holde 10A hele veien opp til 100%. Et tomt batteri kan derimot ta ganske mye ladestrøm, så å velge 10A over 4A vil være ganske nøyaktig 2,5x raskere.

Jeg har en fra Biltema (på 4A), der hadde klemmene rustet i stykker etter et par år, så disse byttet jeg (krymploddet nye klemmer jeg kjøptr). Den nektet også å lade MC-batteri nå i vinterkulda så mulig selve laderen har konket ut. Den er topp 10 år. Det er nå ikke 4A du skal ha, men de fra Biltema pleier å se veldig like ut, uansett hvor mange ampere det er, så dette er heller tilbakemelding på kvaliteten på disse. Den leverte dog bang on 4A, testet med tangamperemeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å testet Volvo EX30 idag, riktignok bakhjulstrekkutgaven. En morsom og enkel bil. Med 272hk så sparket den greit ifra og var enkel og god å kjøre. Jeg synes likevel i3 men halvparten av hestekreftene er er morsommere bil, men det er ikke til å stikke under en stol at EX30 er mer bil bil. For liten som familiebil, men er man to så er den perfekt og bra som bil nr. 2, men den koster. Rekkevidde og alt er på plass. Ikke aktuelt denne altså, men fikk tilbud om å prøve 🤷🏼‍♂️ Her er en tilsvarende Twin Motor som stod utstilt med ullseter. Synes den er litt kul. Interiøret er kjipt foruten ullsetene.

IMG_3145.thumb.jpeg.095fb9853abcf46cae123e44e9cef688.jpegIMG_3143.thumb.jpeg.89e4e2281bd1e79601cdc5ebc1f71a84.jpegIMG_3144.thumb.jpeg.4b0cfea96ea09c8621345a3500c6013f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, papertiger skrev:

Noen som har anbefalinger til en god batterilader til startbatteriet for bil? Har en Defa SmartCharge 4A som jeg egentlig kjøpte til motorsykkelen jeg hadde, men den er alt for snau for de store batteriene i bilene. Er det verdt å legge pengene i en 10Ah versjon av samme lader, eller fungerer Clas Ohlson, Jula og Biltema sine like kraftige/kraftigere ladere like bra? Tenkte da å ha en som kan ligge i bilen ved behov, så vil ha en så kompakt som mulig. 

Kan bare stemme i når det gjelder Ctek. Jeg har en MSX 7.0 og en MSX 10. Brukes til både bil og båt.  Begge har Agm/vinter program som betyr litt høyere ladespenning tror jeg.  Det står AGM batterier i mange Bmw`er nå.  Som @Reef89sier så får du også forskjellig kjekt å ha ekstrautstyr til de som f.eks "fast" plugg med ringkabelsko istedenfor klemmer og plugg med rød/gul/grønn lysdiode. 

INDICATOR_EYELET_M8-web-big-1.jpg.9d82b144a5f9a0160d31a0eb0fc0ba61.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars89: du kan se om du finner prishistorikk i prisguiden, noen ganger kan prisene man finner i en butikk være litt avvikende fra reelle priser disse har gått for, det mtp. å fastsette hva riktig "halv pris" vil være. Jeg kjøpte i høst noen brukte høyttalere til 45% av prisen HiFi-klubben hadde i 2022, men om man sammenligner med deres egen pris i 2018 så betalte jeg 60% av datidens nypris. 

Recievere blir også utdatert litt raskere enn høyttalere, så prisen på disse faller som regel mest. Samtidig husker jeg at da jeg leita etter noe til garasjen så var det få brukbare forsterkere/recievere til under 1000-lappen, så bunnivået er ikke på 100 kr akkurat. 

Tenker du kan prøve ca. halvpris eller 10 000 kr som pakke, så setter du bare prisen ned litt om det går treigt og du ønsker å få de vekk raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Marius2002 skrev:

Interiøret er kjipt foruten ullsetene.

Det er jo ikke noe interiør her. Kun en skjerm, et par sitteputer og et ratt. Direkte kjedelig.

Volvo har gjort mye bra de siste 10 årene, men dette er feil retning. Synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lars89 skrev:

Hva er du ute etter ? Film opplevelse eller musikk/stereo lyd ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...