Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Marius2002 skrev:

Hjelp til prissetting av bil. Dette gjelder en 20xx BMW 214d Gran Tourer sportline. Ingen ekstrautstyr utenom sportline og kun business navi og standard høytalere osv.. Bilen er gått 220000km. Bremser foran og bak må byttes. Gul motorlampe lyser nå og feil med drivverk har kommet en gang for en stund siden, men denne forsvant igjen. Jeg tipper 40-50000,- som rep.objekt. Men hva tror dere? Bilen er ikke godt vedlikeholdt, men det er en bruksbil. Gul motorlampe kan bety mye eller veldig lite, så denne er diffus.

Hvordan kan man unngå å høre noe ifra en eventuell kjøper? Ingenting å skjule og alt legges frem(selger kan lite om bil og vet ikke annet enn bremser og motorlampe), vil bare ha bort bilen og se på den som glemt.

Spør for en venn som skal kjøpe ny bil. 

Kan hende en forhandler snapper den opp kjapt om prisen er riktig, da er mye gjort. Ellers er det viktig at bilen prissettes under markedsverdi om den skal selges som «rep objekt» litt for mange som annonserer sine biler dyrere en tilsvarende men som «rep objekt» og da stiller man svakere i en tvistesak. 

Er den priset slik at den som kjøper åpenbart forstår det er et rep objekt samt får med dette i en kontrakt hadde ikke jeg vært veldig bekymret. Viktig at det står i kontrakten den selges MED varsel lampe av ukjent årsak samt slitasje ellers rundt på bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å bare bruke de vanlige ETK som finnes på nettet, så dukker iallefall det ingen spesifikk del tiltenkt biler med S842A på M550d modellen.

Alt fra 518d til 535d derimot, så har du oppvarmet veivhusventilasjon og en bypassventil i luftfilterboksen/inntaket. Det alene tviler jeg veldig sterkt på gjør noen som helst forskjell i opplevd oppvarming av motor/kupé. Oppvarming av dieselfilter er rimelig standard. Det har ingenting med 842 koden å gjøre iallefall. Muligens det hadde en sammenheng på 90 tallet. 

Skulle jeg gjettet vilt, tipper jeg 842 koden i DDE muligens endrer noen parametere for å oppnå varme fortere, eller gi inntrykket av det. 

Kan forøvrig nevne at min onkel har en F15 25d (B47), med 4 soners/webasto og 842 koden. Denne er faktisk dårligere til å nå driftstemperatur enn min F10 25d N47 uten 4 soners, uten webasto og uten 842. 

Har postet dette bildet tidligere, men dette tema kommer jo opp hvert eneste år :P

Husker jeg og @BimmerFan! ofte diskuterte hvorfor det var så jævlig stor forskjell i hvor fort nåla på instrumentpanelet hans fløy opp. Bilene våres var relativt like, foruten at min er 25d N47. Hans var 842 bil, min var tysk import. Begge bilene blåste varmt fra dysene raskt pga PTC varmeren integrert i klimaboksen, men min brukte betraktelig lenger tid på å opp oljetemperaturen. Det var helt til vi så at hans bil var "rigget" til å vise helt annen verdi enn min var.

842 bil:

Snapchat-408146592.thumb.jpg.157672e195d8c0d8f5848f0c15df3c60.jpg

Uten 842

Snapchat-544107472.thumb.jpg.9287af69901127801cc8193ec50e90f0.jpg

Min hadde ikke vist 97° på oljen med mindre jeg hadde hatt minst 88° som kjølevannstemperatur. Det er mye mer korrekt spør du meg.

Og bare for å understreke atter en gang hvor idiot den "fysiske" måleren på F serie er... så er dette fra en F10 med N47. 

Se forskjell i kjølevannstemperatur og den faktiske olje temperaturen. I dette tilfellet står temperaturmåleren i instrumentpanelet rett opp (100°).

FB_IMG_1736099017460.thumb.jpg.3ba938930d92a548ebd9e27fb88db672.jpg

@vegard89 Her kan du se det jeg mente med "20 grader forskjell". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Det er kjøpsloven (kjl.) som kommer til anvendelse når dere selger den som privatperson. Denne er, i motsetning til forbrukerkjøpsloven, fravikelig til ugunst for kjøper. I dette tilfellet kan dere rett og slett avtale dere vekk fra reklamasjonsbestemmelsene som fremgår av loven, slik at man har barbert bort kjøpers klageadgang. I dette tilfellet er det snakk om en "ekstremt billig priset bil" (sett i forhold til hva en bil uten disse feilene er priset til), slik at avtaleloven (avtl.) § 36 neppe vil kunne komme til anvendelse. Avtl. § 36 åpner for at en avtale helt eller delvis kan settes til side om den er urimelig (at man har avtalt seg vekk fra reklamasjonsbestemmelsene i kjl.).

Ellers er utgangspunktet for markedsføring som "reparasjonsobjekt" at alle feil og mangler ved bilen må opplistes. Kjøper vil i disse tilfellene fortsatt kunne fremme et reklamasjonskrav på alle andre feil enn det som er opplistet. Det er med andre ord ingen trygghet i å kun lene seg på at man selger den som et reparasjonsobjekt (eller as is) i håp om at dette betraktes som en sekkebetegnelse for alle mulige feil med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Saltkjelen said:

Du må bytte wiren som går fra det utvendige dørhåndtaket og ned til låsekassen. Denne har en væskefylt gummibelg som fryser når den er defekt. :) 

Slet med frosne bakdører som ikke ville lukkes på en Volvo 240.  Løsningen var bagasjestropper mellom dørene. 

Ulempen var at høyre bakdør åpnet seg litt hver gang man sladdet ut av en rundkjøring....

1188 9048840.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Otis skrev:

@///M-ini95

Hvilken skjerm har du i luftdysa? Jeg har ikke sett den før.

Du får kjøpt dette til flere modeller til bmw.

https://www.turboperformance.shop/en/vehicle-technology/display-systems/bmw/55755/data-display-bmw-e60/e61
https://www.turboperformance.shop/en/vehicle-technology/display-systems/bmw/55760/data-display-bmw-e9x
https://www.turboperformance.shop/en/vehicle-technology/display-systems/bmw/

Manhart har montert dette på flere av sine biler.

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Lars89

Prøv Nettbil først, da trenger man heller ikke nevne noe om motorlampa som har kommet og gått osv.👍 og muligheten for og få mer enn 40k vil jeg tro kan vere til stede. I tillegg er man 100% fri for reklamasjoner

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lars89 skrev:

@Marius2002

40k er svært lite penger for en F46.

Er Nettbil et alternativ? De er jo som skapt for slike tilfeller. 

Da slipper man ansvar og potensielt flere forhandlere som byr på bilen. 

Ja, Nettbil er alternativ. 40000,- er lite for F46, men det er heller ikke store etterspørselen etter 214d ribbet for utstyr med motorlampe, moden for bremseskift rund baut og sikkert annet plukk som dukker opp. Den 214d GT som ligger på finn har ligget der i et år snart. Tror ikke de vil få mer på Nettbil, den er 10 år og gått 220000km og har feil. Samtidig er 40000,- en sum som viser til at tilstanden er ukjent, det må påregnes kost og man vet hvilket objekt man kjøper. Jeg er ellers helt blank så jeg takker for alle feedback. Har videresendt alt her nå, så får vi se :) 

Det er ikke jeg som setter pris, det blir selger og hva de er komfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ///M-ini95 said:

Ikke min bil dessverre, kom tilfeldigvis over det på tidligere idag på nett. Husker ikke helt åssen jeg fant det heller :P

P3 et eller annet heter det tror jeg. 
Fant det:  https://www.p3cars.com/bmw/?srsltid=AfmBOoqGxkJh1pNde1PUJ85ZFOT-F6ikGv-c_Ho69EEdmCobS4roPbIG

Endres også en parameter i DME / DDE. Dette er fra min bil. 
old er med 842, new er uten 842. Om noen vil skru av 3grader varsel pling er dette også en hint.

IMG_3837.thumb.jpeg.83a63ed31b7c9c73f70d503336bb3523.jpeg

Må nesten ta en TAL-kalkulasjon for å se om DME får andre SWFL med og uten 842.

Hvordan er «Zuheizung» kodert, den bestemmer nemlig om Webasto også kjører som kjørevarmer. 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Opprett ny...