Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Vet ikke helt. Synes A klassen til Mercedes har fått et tøft preg over seg. Men er nok en vanesak med designet... for meg var F45 2-serie active tourer en svær osteblokk. Liker enda ikke designet på den, men kjøreegenskapene er overraskende bra.

2AT/GT skilte seg litt ut fra BMW ja, så det er forståelig at du og mange flere synes det :) Synes likevel den er av de finere i klassen. Nye A-Klasse er også en kjempeflott bil, så jeg forstår også den. For meg ligger nok 1-serien med M-Sport hakket over. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

2AT/GT skilte seg litt ut fra BMW ja, så det er forståelig at du og mange flere synes det :) Synes likevel den er av de finere i klassen. Nye A-Klasse er også en kjempeflott bil, så jeg forstår også den. For meg ligger nok 1-serien med M-Sport hakket over. :) 

Har hatt en 2013 M135i av 1’er. Utrolig kul bil. Men synes det var noe rart med den noe skrå profilen på den nye 1’ern. Ingen tvil om at den er kul i kompaktklassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Visste ikke at det skal komme ny X1 allerede nå. Den skal få samme hybridløsningen som 225xe. Sikkert bra kjøp for dem som liker x1 over 225 med tanke på design og plass.

Typisk teaser film btw.... 5 glimt av bilen og masse annet dilldall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme etter en «svipptur» til Göteborg for å overlevere litt mannskap på seilbåten til en kompis. 

Ble en meget fin tur men relativt fornøyd med forbruk kontra hva jeg var vant med fra før. Noe forskjell på 2xv8 bensin kontra 2x6’r Diesel ( VP41a ) like gammelt, ikke like bra lyd men noe snillere forbruk:) 

074EDD73-AEC0-454B-ABA7-DDB40947D7AA.thumb.jpeg.b63824c4c8de7963d9b09b865e63cfb5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Daniel. skrev:

🤔🤔🤔🤔

"Trur jeg dauer her er det ei som kjører frem og tilbake for å stanse klimautslipp [..]"

[fjernet video]

Ja, det er bare å gratulere. Ellers må jeg si at den politiske utviklingen nå fremstår som katastrofal. Alle har behov for veier i en eller annen form, så samferdsel burde vært tatt over skatteseddelen fremfor denne massive fremveksten av bomstasjoner. Jeg håper på et politisk jordskjelv til høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ja, det er bare å gratulere. Ellers må jeg si at den politiske utviklingen nå fremstår som katastrofal. Alle har behov for veier i en eller annen form, så samferdsel burde vært tatt over skatteseddelen fremfor denne massive fremveksten av bomstasjoner. Jeg håper på et politisk jordskjelv til høsten. 

Dette er et utrolig vanskelig tema, det eneste alle er enig om er vel at noe må gjøres men ikke hva. Jeg var i utgangspunktet positiv til en slags form for veiprising men etter denne reportasjen i Aftenposten er jeg ikke like sikker.  https://www.aftenposten.no/norge/i/70B2n3/Statens-vegvesen-Veiprising-kan-bli-dyrere-enn-dagens-bompengeordning

Jeg tror at på sikt så må hele skatte og avgiftssystemet gjøres om, Høyere skatter og mindre avgifter. Denne artikkelen fra Elin Ørjasæter har mye for seg. https://www.nettavisen.no/okonomi/bompenger-er-blodig-urettferdig-de-som-har-minst-rammes-hardest/3423691736.ht

Pengene skal jo komme fra et sted, spørsmålet er bare hvor. Et av problemene er jo at vi er få folk i dette landet til og fordele byrdene på. Et enkelt eksempel kan illustrere dette. Det koster i utgangpunktet like mye og lage et tv program som 5 millioner ser på som 10 millioner. Derfor kan et land med 10 millioner innbyggere ha lavere tv lisens en det mindre landet og samtidig lage like bra tv program. Veldig enkelt forklart. Jeg tror vel ikke fri innvandring løser dette problemet men dilemmaet er der uansett.

Endret av Rune-K
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune-K skrev:

Dette er et utrolig vanskelig tema, det eneste alle er enig om er vel at noe må gjøres men ikke hva. Jeg var i utgangspunktet positiv til en slags form for veiprising men etter denne reportasjen i Aftenposten er jeg ikke like sikker.  https://www.aftenposten.no/norge/i/70B2n3/Statens-vegvesen-Veiprising-kan-bli-dyrere-enn-dagens-bompengeordning

Jeg tror at på sikt så må hele skatte og avgiftssystemet gjøres om, Høyere skatter og mindre avgifter. Denne artikkelen fra Elin Ørjasæter har mye for seg. https://www.nettavisen.no/okonomi/bompenger-er-blodig-urettferdig-de-som-har-minst-rammes-hardest/3423691736.ht

Pengene skal jo komme fra et sted, spørsmålet er bare hvor. Et av problemene er jo at vi er få folk i dette landet til og fordele byrdene på. Et enkelt eksempel kan illustrere dette. Det koster i utgangpunktet like mye og lage et tv program som 5 millioner ser på som 10 millioner. Derfor kan et land med 10 millioner innbyggere ha lavere tv lisens en det mindre landet og samtidig lage like bra tv program. Veldig enkelt forklart. Jeg tror vel ikke fri innvandring løser dette problemet men dilemmaet er der uansett.

Vanskelig er vel bare forordet. Største problemet vårt er at regjeringen generelt sett bruker ALT for mye penger og ressurser på tull. Det finnes veldig mange andre land med godt veinett som fint klarer seg uten den mengden bomstasjoner vi har. Ca. 90% av ressursene går jo til andre ting enn vei også. Ja, vi må ha infrastruktur i andre former enn veinett, men så er jo også veldig mye av det vi lever av i dagliglivet fraktet på vei, eller er avhengig av veinettet på en eller annen måte. Matvarer, arbeid (f.eks håndverkere), tjenester som blant annet bybuss og langdistanse buss er jo også avhengige av en vei å kjøre på. Til slutt kan man jo nevne de millionene av km. som kjøres av andre typer varetransport.

Jeg har tilbragt en del tid i Sveits gjennom livet. Har også naboer som kommer fra Sveits. Sveits er vel det landet som muligens er mest sammenlignbart mtp. priser på alt av KPI, snitt inntekt etc. + fjell og andre utfordringer mtp. veiutbygging. De klarer seg fint uten samme avgifter som det vi betaler i dag.

Når du nevner veiprising så går det ett grøss gjennom hele meg. Betale for å kjøre til bestemor? Eller besøke familie som bor et stykke unna? Eller å besøke de eldre på sykehjem? Hver meter så tikker taksameteret. For meg er det verre enn bompenger slik systemet er i dag. Spesielt for ALLE i hele Norge, til og med der man ikke har bomstasjoner i det hele tatt, må betale for å bruke bilen selv på privat eiendom.

Til slutt kan man jo nevne det faktum at bompenger er avgifter som betales av NETTO inntekt. Noe som er mye verre enn at det går over skatteseddelen som brutto. 18.000 betalte jeg i bom i 2016. Kun på 1 bil. For meg har det utviklet seg til en bekymring slik det har økt i pris og mengder bomstasjoner. Jeg er avhengig av bilen i yrket mitt.

Kan jo nevne at jeg benyttet meg ac kollektivtransport hver dag jeg gikk på VGS og studerte... men:

1. Det tar alt for lang tid. De fleste distanser jeg tok kollektivt på, tar ca 1/3-1/4 av tiden med bil.

2. Det å gå til holdeplass, stå i osen av folk som røyker krever sitt. Spesielt da jeg har måttet rense mye av klærne mine hver uke pga. sjenerende lukt. Jeg kan ikke møte kunder med en dress stinkende av lucky strike.

3. Trangt er det. Opplevd flere ganger at nypussede sko tråkkes på, at man setter seg i tyggegummi eller at folk er borti tingene dine med sekk som har stått på vått gulv i trikken, og man får salt og skitt på klærne sine.

4. Tiden man bruker på det hele. Bare det å gå til nærmeste trikkeholdeplass tar 7-8 minutter. På den tiden er jeg halvveis til jobb dør-til-dør. Også må man være der med litt margin slik at trikken ikke drar fra deg.

5. Uforutsigbart. Jeg har stått på holdeplass og ventet forgjeves på trikk 20 av 100 reisedager. Noe som gjør at jeg har måttet stå opp tidligere for å ta høyde for dette. Det blir slitsomt i lengden å stå opp 5:30 hver dag, for å være på jobb 8 når man heller kan bruke bilen og ikke må stå opp før 7:15 ellers.... og kun bruke 15-20 min til jobb dør-til-dør.

Jada, det høres sutrete ut, men jeg er faktisk av den oppfatning at mange mennesker opplever psykisk belastning av at ting tar tid, og at man må gjennom svært mange små men til sammen større utfordringer ila. 1 døgn. ‘

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lifeasiknowit_bmw Jeg kan være enig med deg i mye. Litt av problemet er vel at hva man definerer som tull og sløsing varierer med hvem man spør. Jeg skal like og se de partiene som prøver og gå til valg på drastisk og kutte utgiftene. Og da snakker jeg ikke om slike småting som kultur og u-hjelp. Det er ikke der de store kostnadene er. Man kan jo gjøre slik den regjeringen vi har nå prøver og kutte byråkrati. Problemet er jo at de ikke sier hva man skal gjøre mindre av, de bare kutter budsjettene også forlanger man at de skal løse alle de oppgavene de alltid har gjort og gjerne noen ekstra for mindre penger. Det fungerer ikke slik i den virkelige verden. Se f.eks på domstolene, det er helt greit at man vil kutte utgiftene til de men da burde jo justisministeren ha ryggrad til og si at konsekvensen blir lenger behandlingstid.

Jeg vil vel si hvis veiprising hadde fungert så er det bedre enn bompenger siden da fordeler man byrden etter hva man bruker av vei. Litt slik som nettleie og vann/avløp. Men siden det blir vanskelig og få til i praksis Ref. Aftenposten så heller jeg mere mot og øke skattene. Hvor mye må man øke skattene hvis man kutter ut mesteparten av avgiftene man betaler? Noen som har regnet på det? Kutte ut bilavgifter, moms, sukkeravgift og alle de andre og heller øke skattene.

Jeg er gammel nok til og huske det var kilometeravgift på dieselbiler. Da satt det en egen kilometerteller i motorrommet som var plombert som man leste av og sendte inn med jevne mellomrom også betalte man avgift etter hvor mye man hadde kjørt. Det fungerte jo på et vis det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er virkelig ikke godt å si hva som er løsningen, men at samferdsel er en samfunnsgode som bør finansieres over skatteseddelen bør det bugne liten tvil om. Jeg bruker sjeldent tog, trikk eller t-bane, men jeg er av den soleklare oppfatningen at dette må eksistere - på lik linje med transport på vei. Det frustrerende i denne debatten er at synsvidden til enkelte er så snever at de mener det kun er bilister skal betale for alt dette. De tror matkjøp på kolonial.no og kleskjøp fra zalando.no skapes i det de kommer på døren. Nei, samferdsel bør finansieres over skatteseddelen på lik linje som sykehustilbud, skoler, eldreomsorg etc. At man kan ha en liten "trengselsavgift" tilsvarende svenskene i belastede byer synes jeg er "ok", men omfanget som nå er oppe hører ikke hjemme. I tillegg bør hovedfartsårene som E6 og E18 være frie, all den tid man har vært idiot nok til å legge dette gjennom en by. Paradoksalt nok er til og med bygrensen dyrere enn indre ring - miljøårsaker, sa du? Skulle argumentasjonen rundt miljøet være gjeldende, burde bygrensesnittet nå kostet en femmer, Oslo-ringen en tier og indre ring en hundrelapp. Får inderlig håpe at resultatet i Viken fylkeskommune vil ha påvirkningskraft for galskapen i Oslo. 

Veiprising er bompenger i en annen forstand og en dobbelavgift, og bør følgelig skrinlegges først som sist. Veiprisingen betales allerede gjennom drivstoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Jeg er gammel nok til og huske det var kilometeravgift på dieselbiler. Da satt det en egen kilometerteller i motorrommet som var plombert som man leste av og sendte inn med jevne mellomrom også betalte man avgift etter hvor mye man hadde kjørt. Det fungerte jo på et vis det også.

Men husker du at dette var fordi det den gang ikke var vegbruksavgift på autodiesel? Dette forsvant når vegbruksavgift ble innført.

Dette er litt av problemet i det politiske ordskiftet i dag. Det er så enkelt å si noe som høres "riktig ut" og får med seg en betydelig andel mennesker på ideers som egentlig ikke har gode argumenter for seg.

"Bilistene må betale for å bygge veg" er mye brukt om bompenger i dag. Vel, for det første så jeg helt enig med @Saltkjelen over her. Skal man ha et sosialdemokrati med høye skatter, så skal man altså ikke ha en haug med andre avgifter. Argumentet om å "betale for det man bruker" er altså stikk i strid med grunnlaget i velferdsstaten vår. Skal jeg betale for det jeg bruker så er det greit, men da går jeg ikke med på å gi brorparten av lønna mi til omfordeling. Det må være enten eller, og dette er også helt grunnleggende i forståelse av en "avtale".

Vi hadde "vegavgift" før. Ettersom man var helt nede i 11% (tar litt fra hukommelsen her, ikke skyt meg om jeg tar feil) brukt på veg, ble denne omdøpt "årsavgift" for å kunne brukes til andre formål, hvilket den også blir (i varierende grad). Vi har "vegbruksavgift" på drivstoff,  "som har til hensikt å stille brukere av motorkjøretøy overfor de eksterne kostnadene som bruk av motorkjøretøy medfører. Dette er kostnader de påfører samfunnet i form av ulykker, kø, støy, veislitasje og utslipp til luft".

Så innfører vi bompengefinansiering. Dette har blitt brukt på forskjellige måter, men har motvillige blitt akseptert for å få i havn prosjekter som Renfast og lignende. Men vent, skulle ikke slikt tas over skatteseddel? Hvorfor ikke faktisk BRUKE pengene fra vegavgift/årsavgift på dette? Hvorfor ikke fra "vegbruksavgift" på drivstoff? Ja vel, folket aksepterer bompenger, selv om særavgifter de betaler ifm veg nå brukes på andre ting. Men så skal nå altså ikke de skarve restene av det som til slutt går til staten etter at administrasjon er ferdig ifm bompengeinnkreving en gang brukes på veg? Men på "bymiljø" og andre tiltak?

 

Dette er problemet mitt. Man spiller på at folk ikke vet bedre, eller husker bedre. Alt dette er særavgifter for å dekke veg. Jeg har ikke engang tatt med engangsavgiften. Det er å betale særavgift for bruk, 3-4 ganger for den samme bruken. Slikt kalles for svindel når du gjør det i fakturering mellom næringsdrivende evt mot forbruker.

Det er skremmende å se at voksne folk synes "vegprising" er en god ide. Det er noe av det sprøeste jeg har hørt på lang tid i norsk poltikk. Og det sier en del. Hvor er det blitt av gangsynet? "Sundt bondevett"?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Vanskelig er vel bare forordet. Største problemet vårt er at regjeringen generelt sett bruker ALT for mye penger og ressurser på tull. Det finnes veldig mange andre land med godt veinett som fint klarer seg uten den mengden bomstasjoner vi har. Ca. 90% av ressursene går jo til andre ting enn vei også. Ja, vi må ha infrastruktur i andre former enn veinett, men så er jo også veldig mye av det vi lever av i dagliglivet fraktet på vei, eller er avhengig av veinettet på en eller annen måte. Matvarer, arbeid (f.eks håndverkere), tjenester som blant annet bybuss og langdistanse buss er jo også avhengige av en vei å kjøre på. Til slutt kan man jo nevne de millionene av km. som kjøres av andre typer varetransport.

Jeg har tilbragt en del tid i Sveits gjennom livet. Har også naboer som kommer fra Sveits. Sveits er vel det landet som muligens er mest sammenlignbart mtp. priser på alt av KPI, snitt inntekt etc. + fjell og andre utfordringer mtp. veiutbygging. De klarer seg fint uten samme avgifter som det vi betaler i dag.

Når du nevner veiprising så går det ett grøss gjennom hele meg. Betale for å kjøre til bestemor? Eller besøke familie som bor et stykke unna? Eller å besøke de eldre på sykehjem? Hver meter så tikker taksameteret. For meg er det verre enn bompenger slik systemet er i dag. Spesielt for ALLE i hele Norge, til og med der man ikke har bomstasjoner i det hele tatt, må betale for å bruke bilen selv på privat eiendom.

Til slutt kan man jo nevne det faktum at bompenger er avgifter som betales av NETTO inntekt. Noe som er mye verre enn at det går over skatteseddelen som brutto. 18.000 betalte jeg i bom i 2016. Kun på 1 bil. For meg har det utviklet seg til en bekymring slik det har økt i pris og mengder bomstasjoner. Jeg er avhengig av bilen i yrket mitt.

Kan jo nevne at jeg benyttet meg ac kollektivtransport hver dag jeg gikk på VGS og studerte... men:

1. Det tar alt for lang tid. De fleste distanser jeg tok kollektivt på, tar ca 1/3-1/4 av tiden med bil.

2. Det å gå til holdeplass, stå i osen av folk som røyker krever sitt. Spesielt da jeg har måttet rense mye av klærne mine hver uke pga. sjenerende lukt. Jeg kan ikke møte kunder med en dress stinkende av lucky strike.

3. Trangt er det. Opplevd flere ganger at nypussede sko tråkkes på, at man setter seg i tyggegummi eller at folk er borti tingene dine med sekk som har stått på vått gulv i trikken, og man får salt og skitt på klærne sine.

4. Tiden man bruker på det hele. Bare det å gå til nærmeste trikkeholdeplass tar 7-8 minutter. På den tiden er jeg halvveis til jobb dør-til-dør. Også må man være der med litt margin slik at trikken ikke drar fra deg.

5. Uforutsigbart. Jeg har stått på holdeplass og ventet forgjeves på trikk 20 av 100 reisedager. Noe som gjør at jeg har måttet stå opp tidligere for å ta høyde for dette. Det blir slitsomt i lengden å stå opp 5:30 hver dag, for å være på jobb 8 når man heller kan bruke bilen og ikke må stå opp før 7:15 ellers.... og kun bruke 15-20 min til jobb dør-til-dør.

Jada, det høres sutrete ut, men jeg er faktisk av den oppfatning at mange mennesker opplever psykisk belastning av at ting tar tid, og at man må gjennom svært mange små men til sammen større utfordringer ila. 1 døgn. ‘

 

Nå er vel den trikkelinjen du bruker Norges mest ustabile og den som blir påvirket av trafikk i sentrum aller mest. Jeg bor rett ved niffen og bruker t-banen til jobb. Bortsett fra at det til tider er trangt er t-banen det absolutt beste fremkomstmiddelet for min del. 

Jobber på byporten så dårlig med parkering, å kjøre bil i rushen er fra spektrum området er bare helt krise. (Eller det ble faktisk en del bedre når bompengene ble skrudd opp her sist).

Ikke er det problematisk med røykere heller siden stoppestasjonen er innendørs, stort sett rent på t-banen og det er faktisk veldig sjeldent at den er forsinket.

men ja, når jeg jobbet utenfor byen på andre siden var det ikke noe alternativ til bilen. Så alt avhenger av hvor man bor og hvor man jobber.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K jeg sliter med ting som:

- Stortingsgarasje med 1000% budsjettsprekk... 5.000.000.000 kroner koster den. Nødvendig? Nei.

- At de bruker millioner av kroner på festing og moro som kun gagner politikere. De lever som tzarer og konger alle mann. Fatter ikke at det skal være så mange bra tilstelninger som det de har hatt de siste årene.

- At det brukes maaaange millioner på lønninger til politikere som selv innvilger sin lønn. Snittlønnen til ordførere i Norge (fordelt på alle de kommunene vi har) er 862.559 kroner......... til og med i bittesmå «fillekommuner». Vi har 422 «folkevalgte» ordførere.

- At man får SUPERDUPER pensjon av 2 år på stortinget.

- At SV ordfører i Oslo tjener like mye som statsministeren. 1.365.000,- i årslønn. I tillegg til pensjonsordning etter endt periode + goder i perioden man jobber. (Gratis transport)

- At vi låner bort penger til diverse land som egentlig har god økonomi, uten å ta noen som helst renter.... pengene våre blir mindre verdt med årene så vi får igjen mindre enn det vi har lånt bort.

Jeg ser at en del ting kan gagne andre som ser annerledes på ting enn det man gjør selv. Selvfølgelig har alle ting en betydning for noen, men sånt sløseri som det der^ er ufattelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...