Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

...

Den Alpina Touringen er vel bygget om av Alpina selv, eller tenker jeg på en annen bil nå tro? Tenkte på den med NE skilter som Johnja her på forumet hadde for en del år siden... 

 

Den ble faktisk ikke bygget hos Alpina som mange tror. Den ble sendt ned til Manhart i Tyskland da den var ny i 1994 og bygget om der. Hvor delene kommer fra er usikkert men prøvd og finne noe nr på deler men ikke lett da fet ser ut som det er slipt bort på motor, men kan stå det men trangt og se med motor i bil. 
 

sies at Alpina ikke ville ta det på seg da det ikke var en bil dem skulle lage men det kan jeg ikke bekrefte.. snakket med Manhart men dem hadde ikke noe mer info insine systemer da det er for lenge siden, men har dokumentasjon og "kvittering" på jobben / delene. Alt er tatt fra en Bi Turbo under og såsi alt inni er så likt man får det. Holder på med siste rest for å få den komplett innvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, liffi skrev:

Den ble faktisk ikke bygget hos Alpina som mange tror. Den ble sendt ned til Manhart i Tyskland da den var ny i 1994 og bygget om der. Hvor delene kommer fra er usikkert men prøvd og finne noe nr på deler men ikke lett da fet ser ut som det er slipt bort på motor, men kan stå det men trangt og se med motor i bil. 
 

sies at Alpina ikke ville ta det på seg da det ikke var en bil dem skulle lage men det kan jeg ikke bekrefte.. snakket med Manhart men dem hadde ikke noe mer info insine systemer da det er for lenge siden, men har dokumentasjon og "kvittering" på jobben / delene. Alt er tatt fra en Bi Turbo under og såsi alt inni er så likt man får det. Holder på med siste rest for å få den komplett innvendig. 

Den bilen er hvertfall grisefet og misunner deg big time 🤩.

Håper jeg ser den nå i år Liffi .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese noe særlig nyheter ang. Elbiler... Sitter nå og ser debatten og fikk først med meg nå at Norge satser på og ikkje selge fossilbiler i 2025. ( Trodde det kun var offentlige etater det gjaldt 😅

 

Men korleis blir det og importere en bensinbil i 2025?? Vil man kunne importere en ny bil som har gått 10km og er da "brukt" ? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok ikke mulig å importere, kanskje på motor historisk grunnlag, men ikke hverdsgsbiler nei. De som eier en bil som f80 m3 i dag har allerede sikret seg pensjonen 😅 det vil bli ansett som luksus å få eie og kjøre en slik etter 2025. Man får rett å slett ikke kjøpt dem nye eller importert dem lengre. Importregelverket er ikke slått i stein etter 2025 helt enda, men noen annet enn totalforbud på fossilimport vil virke mot sin hensikt. For da vil jo halvparten av oss som ønsker fossilt pga lyd, eller andre egenskaper som å dra henger, bare importere. Og det vil jo ikke staten ha noe av. Jeg tror også biler som landcruiser og slikt, biler som faktisk kan gjøre et stykke arbeid med lavserie, sperrer og hengervekt, vil bli like ettertraktet som sportsbiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det mye synsing her synes jeg, dette vet vi ikke noe om ennå så det er ikke nødvendig å komme med dyster synsing. Det 2025 "forbudet" må da være noe av det som har blitt mest feilsitert de senere åra. Det er IKKE snakk om ett forbud, det er snakk om ett mål. Det vil være fullt mulig å kjøpe fossilbil etter 2025...MEN det kommer trolig til å ha så høye avgifter at det ikke lønner seg. Når dette er sagt så vet vi jo ikke om unntakene, ladbare hybrider f eks går under kategorien null utslipp. 

Når dette er sagt så går denne omstillingen av seg selv, sånn sett så kan man bare beholde dagens avgiftsnivå. Alle politikere vet at de må innføre noe avgifter på elbiler, men det sitter jævlig langt inne. Å øke avgiftene på fossilbiler vil ha liten effekt da de etterhvert utgjør så liten andel av nybilsalget. Ikke godt å vite hva de vil gjøre her. Nå er det stortingsvalg til høsten, og vinner rødgrønn side så er vi bilfolket fucked med mindre Senterpartiet fortsetter å vokse slik de gjør nå. De er de rødgrønnes FrP litt flåsete sagt. 

Jeg orker ikke lenger å engasjere meg å lese så mye om dette, jeg tar en dag av gangen og kjøper de bilene jeg har lyst til. Jeg skal ha ny bil i god tid før 2025 og planlegger det kjøpet ut fra dagens situasjon. Men en ting som er helt essensielt er ett medlemskap i Amcar. De er ikke lenger en klubb for folk med motivlakkert Starcraft van, men en landsdekkende bilorganisasjon. BMW CCN er partner med Amcar, jeg får billig forsikring på alle mine BMWer gjennom Amcar og de supplerte meg med teknisk informasjon til 545en når jeg importerte den. Amcar er for alle, og de jobber intenst for at alle skal ha bil som hobby og lidenskap i fremtiden også. De er bilfolket røst i ett stadig galere og sentralstyrt politisk klima, og de har en sterk røst! Videre har de akkurat de samme "godene" man får hos NAF, gratis veihjelp, juridisk hjelp og mye mer. Nå høres jeg ut som en selger, men skal vi ha noen sjans som bilfolk fremover så er det to ting som er helt avgjørende. Det er Amcar og en stemme på FrP! Samme faen å mange idioter som driter seg ut i det partiet, så har de i løpet av årene i regjering gjort det vesentlig kulere for oss bilentusiaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Ampera said:

Det er 9 stk i Norge.

DL53382Opel Omega Lotus1992GrønnPersonbilHK13839Opel Lotus Omega1992GrønnPersonbilLH70923Opel Lotus Omega1994GrønnPersonbilNF11423Opel Omega A Lotus1992GrønnPersonbilNV73000Opel Lotus Omega1991GrønnPersonbilSR35211Opel Omega-lotus1990RødPersonbilUR45783Opel Lotus Omega1987GrønnPersonbilVX45857Opel Omega Lotus1992GrønnPersonbilZD25473Opel Omega-a-lotus -2020GrønnPersonbil

 

Verdt å merke seg at ikke alle disse er originale Lotus Omega. Gikk gjennom de 11 bilene som dukket opp via søk på regnr.info, og flere av de hadde Omega-chassinr (W0Lxxxxx), mens Lotus sine biler har SCCxxxx. 

 

18 hours ago, liffi said:

Slakta en ganske sliten "745" for noen år tilbake. Den var også lappa sammen 😅 Men det var fra taket rett før bakruta. Spessielt . Hadde også nytt chassinr 

 

En kamerat av meg eide en slik blå E23 745-skjøtebil i perioden 2002-2003, den gikk da i Drøbak. Kanskje det var samme bilen.

På tidlig 2000-tallet gikk det en Lotus Omega i bygda her, men husker ikke regnr. Gikk alltid ut i fra at det var skjøte-bil, men kan jo ha vært en original. Gikk også en E28 Alpina B7 Turbo i bygda her, men den var skjøtet med en 520. Og allerede i 2003 var den ganske sliten med mye rust. Det er i det hele tatt en gjenganger med disse skjøte-bilene - mange av de ble behandlet dårlig og ble vraket altfor tidlig.

For 15 år siden florerte det av ombygde E34 M5 og E36 M3 i Norge, i dag virker de fleste til å ha blitt vraket og/eller delebiler for E30er.

Mercedes W124 500E/E500/whatever samt noen få AMG-versjoner ble også skjøtet med norske 200D-utgaver, men jeg har inntrykk av at disse overlevde i større grad (høy synsefaktor her nå) enn ombygde M-biler.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg orker ikke lenger å engasjere meg å lese så mye om dette, jeg tar en dag av gangen og kjøper de bilene jeg har lyst til.

Med tanke på hvordan denne politiske symbol og maktkampen kommer til å utvikle seg videre er nettopp dette trolig det mest fornuftige man kan gjøre. Nyt dagen og la andre ta seg av alle bekymringene :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på youtube og internett å dagdrømmer om dyr båtdrømm .. "familie" båten ble solgt i fjor så påtide med noe nytt for sessongen, men 38 Cigarette får vel bare bli med drømmen noen år til men endag .. 

image.thumb.jpeg.56d648f1d245f1d3873db5ddc3cbc10f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den type båt minner meg på en sommer på hytta for en 7-8 år siden. Da var det noen i marinaen på andre siden av kilen som hadde noe tilsvarende, den var veldig rød og veldig høylytt, når den gikk.

Det var fast rutine, på kvelden så hørte vi et brøl og det var full fart ut av kilen, en times tid etterpå så kom den putrende tilbake og da gikk det sakte. Resten av natta og neste dag så skrudde de og prøvde og fikse før et nytt brøl på kvelden.😃 Neste år var båten borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir fortvilt, det har i alle år gått en veldig pen grønn E39 528i i byen her. Jeg har alltid sett på den bilen, gikk ikke så mange 528er her med lokal opprinnelse. En eldre kar som har eid den siden han kjøpte den ny i 1998, ganske unikt med samme eier så lenge. Ikke hadde den gått langt heller, kun 122 000 km ved siste EU kontroll nå i sommer. Tok den i nærmere øyensyn i 2019 og da hadde den ikke en flekk med rust, helt mint. Så ser jeg han plutselig i en helt splitter ny G30 530e LCI her om dagen, og da blir jeg jo nyskjerrig på hva som skjedde med 528en. Da viser det seg at i høst, så ble bilen påkjørt på venstre side, framdør og fremskjerm får seg en skrape samt noe på støtfangeren. Da kondemnerte forsikrings selskapet bilen og den ble vraket... Noen burde jo bruke huet litt her, eieren var jo fortvilet men fikk bare beskjed om at bilen ikke skulle på veien igjen da det ikke lønnet seg å fikse. Han burde jo ha blitt opplyst om at dette kan repareres for 15 000 kr ved hjelp av brukte deler. 

Det viser jo bare verdien på E39 nå om dagen, de er verd søppel.. Og det er jævlig dumt når man tenker litt over hvilke fantastiske konstruksjoner dette er. En gang verdens beste bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 

Etter å ha sett det NRK-programmet om bruk- og kast på bil har jeg begynt å tenke, det er synd at det skal være slik, og det setter det grønne bilskiftet i et grått lys. Men regelverket er ikke lagt opp slik at det er mulig å gjennomføre reparasjoner (på forsikring vel og merke) med brukte deler - tror til syvende og sist det koker ned til liability. Altså ansvarliggjøring og garanti, ved evt. reklamasjon. Hvem tar garantiansvar på den brukte delen? Og hva hvis noe skjer med bilen etterpå, den havarerer i fart, og det viser seg å være de brukte bremsekaliperne sin feil? Hvem har ansvaret? Det mest miljøvennlige ville vært dersom regelverket ble modifisert slik at det lar seg gjøre å bruke brukte deler, i hvertfall på biler utenfor garanti, og at eier stod fritt til å velge dette eller nye deler, men at eier frasier seg garanti på delene ved bruk av slike deler. Jeg hadde i hvertfall ikke ønsket å stille garanti på brukte deler dersom jeg hadde drevet bilverksted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2021 den 16.14, Fredrik skrev:

Med tanke på hvordan denne politiske symbol og maktkampen kommer til å utvikle seg videre er nettopp dette trolig det mest fornuftige man kan gjøre. Nyt dagen og la andre ta seg av alle bekymringene :)

Enig i tanken, samtidig er det akkurat dette myndighetene håper på. At vi gir litt opp og ikke yter motstand. Dermed er det bare å kjøre på med det grønne skifte som har mange vrangforestillinger med seg og manglende rot i virkeligheten. Det som mange ser feilene med, bortsett fra byråkratene i Oslo. Og sistnevnte vinner. Vi taper og står uten fremkomstmiddel og/eller er det som betaler straffeavgift for å finansiere kollektivfiffen i byene i en avtale signert for å sette Oslo og sentrale politikeres egen karriere først og ikke klimaet som det de faner med. 

Vi kan visst glemme alt og ta en dag av gangen, men da sier jeg bare nyt hver dag du kan vri om nøkkelen på rekkesekser en eller v8 eren din. Det er ikke lenge igjen :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil nok oppleve om kanskje 5-10 år at å pumpe ut elbiler i markedet for det grønne skiftet ikke var helt som vi hadde trodd. Det blir litt som å pisse i buksa når man fryser, eller etter den gode kløe kommer den vonde svie. Snittalderen på elektriske biler er 7 år når de vrakes, konta 17 år på vanlige biler. Det vil si at det i snitt går nesten tre elbil livssykluser på ett fossilbil liv. Så kan man jo begynne å tenke på hvor lønnsomt dette er for bærekraften. Jeg synes det er litt gøy at min 26 år gamle E34 er en av de mest bærekraftige bilene på veien i dag. Den er ikke bra mot den lokal lufta, men bilens miljøavtrykk blir bedre for hver år som går. Og en E34 520i har vel heller aldri vært noe miljøsvin når det kommer til utslipp heller. 

"Dette bildet vil endre seg etterhvert som teknologien går videre" er standard sjargongen til forsvarere av elbiler hver gang de stilles i dårlig lys. Men her er det penger i bildet, og når det er det så ser jeg ingen grunn til at merkeverksteder er interessert i å miste business ved å tillatte bruk av brukte deler. Forsikrings selskaper og bilbransjeforbundet kan mene hva de vil, men her er det bilbransjen som bestemmer og avgjør. Å tillate bruk av brukte deler vil i mange tilfeller fjerne store deler av inntekten. På toppen av det hele selger de færre biler fordi flere kan fikses opp. 

Når det gjelder den 528en så synes jeg dette bare er trasig, dette var en bil som en entusiast kunne enkelt fikset opp og hatt glede av. Det er helt bortkastet å skrote en såpass pen bil med så lav kilometers stand. Noen burde jo ha brukt huet her, enten hos forsikringen, takstmann, biloppretter eller de hos høggern til å redde denne fra å bli spiker. Her har gubben stelt og pleiet denne bilen i 23 år, til ingen nytte...totalt bortkastet. Bilen var fullt kjørbar etter smellen, det var kun kosmetiske skader. Hvilken verdi har en strøken en eiers 528i med kun 122 000 km? Minst 60 000 kr i såfall. Jeg er så forbasket over at jeg ikke fikk nyss om dette før det var for sent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   3 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...