Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

For at realisasjonen skal være mest lønnsom, forutsetter det naturligvis at man innbetaler ekstra på lånet for å ha en normal nedbetalingstid på det økte lånet. Jeg vil uansett mene at det er mer lønnsomt å benytte handlingsrommet i nevnte eksempel (selv om regnestykket ikke ville gått opp jf. kravet om 15% EK, med mindre man ikke faller innunder unntaksregelen i forskriften), enn det ville være å betjene et langt dyrere billån. Det man må ha i bakhodet er at fem ganger brutto inntekt i maksimalt lån ikke skiller på om man sitter med ett hovedlån eller flere lån med varierende rente. Sånn sett vil ikke det å bruke opptjent EK i bolig være å ødelegge det økonomiske handlerommet, snarere tvert imot. Det fine med oppussing og bolig er at man stort sett er klar over kommende utgiftsposter, så om man da bruker 600 000kr på bil i forkant av en utbedringskostnad, så har man rett og slett manglende økonomisk sans (og sannsynligvis ikke råd til bilen i utgangspunktet, og i alle fall ikke om den var finansiert med en langt høyere rente).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:



Ellers er jeg ikke særlig bekymret for store rentehopp. Det med boliglånsrente og prisvekst er et litt ambivalent forhold. Ingen er tjent med at boligprisene øker i den takten den gjør, men ettersom de aller fleste har lånt maksimalt for å betjene boliglån, vil en boligprisnedgang innebære negative ringvirkninger i norsk økonomi. Det er ikke mange prosent boliglånsrenten skal øke før vi ser store betjeningsproblemer hos norske husholdninger, og senere en finanskrise vol II. Jeg tror derfor at renten kommer til å holde seg lav, og i alle fall ikke stort høyere enn 2-2,5% de neste fem-ti årene.

Spørsmålet er om i en globalisert verden om Norge kan fravike rentene i landene rundt veldig. F.eks. USA så en inflasjon på nesten 4% nå, og hvis det fortsetter må de sette opp rentene. Da skal det mye til for at Norge klarer å holde det nede selv om det skulle kræsje boligmarkedet, men som de sier i Flåflyka. Time will show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man legger inn i boliglånet spiller mindre rolle her i Danmark. Poenget er at man bør ha et realkreditlån (spesielt for Danmark og forklart over), men ikke alle kan få et slikt lån og det er også begrenset hvor mye man kan låne. Det er ikke uvanlig at folk leaser biler fordi de ikke kan låne mer penger eller nok penger via realkreditinstitusjonene. Alternativet er regulære billån (dyrt) eller gråmarkedet (enda dyrere) og da er leasing å foretrekke (litt billigere).

Hvordan man investerer de lånte pengene kan imidlertid gjøre en stor forskjell. Bruksbiler generelt er aldri en god investering, så hvis man heller låner penger til hus, hytte eller f.eks aksjer, kunst, obligasjoner, klassiske biler etc. og man derfor snakker om en mulig/sannsynlig verdistigning kan dette gjøre en stor økonomisk forskjell. Lånekostnadene isolert sett er imidlertid stort sett de samme og så må man selv vurdere og prioritere hvordan man vil bruke de lånte pengene.   

Realkreditlån er i motsetning til alminnelige banklån basert på obligasjoner. Hvor mange som vil investere i obligasjonene avgjør rentenivået (interessen avhenger reelt av pengemengden i samfunnet). Seriene med obligasjoner løper normalt for 30 år, men dette varierer og man kan refinansiere lånene når nye serier utstedes eller etter nærmere avtale med kreditinstitusjonene. Det er generelt en temmelig stor fleksibilitet når det gjelder realkreditlån og som f.eks nordmann kan man bli litt overrasket over hvordan dette litt spesielle danske systemet virker.

Mange har nå maksimalt med lån i forhold til hvor mye de kan låne. Boligprisene når stadig nye høyder og prisen på byggevarer er på full fart oppover. Det samme er råvareprisene på spesielt korn samt drivstoff. Jeg tror at vi igjen kan begynne å forberede oss på en høyere inflasjon generelt i den vestlige verden og dette betyr høyere renter. Det som taler imot en slik situasjon er hvor hurtig og kraftig hjulene igjen kommer igang som en følge av koronaepidemien. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

Mange har nå maksimalt med lån i forhold til hvor mye de kan låne. Boligprisene når stadig nye høyder og prisen på byggevarer er på full fart oppover. Det samme er råvareprisene på spesielt korn samt drivstoff. Jeg tror at vi igjen kan begynne å forberede oss på en høyere inflasjon generelt i den vestlige verden og dette betyr høyere renter. Det som taler imot en slik situasjon er hvor hurtig og kraftig hjulene igjen kommer igang som en følge av koronaepidemien. 

Ettersom rett i underkant av 80% av alle husholdninger i Norge eier sin egen bolig, og en betydelig mengde av disse har belånt boligen maksimalt, er norsk økonomi ekstremt sårbar for kraftige boligprisfall. En betydelig renteøkning vil medføre betydelig boligprisfall og skadelige ringvirkninger for norsk økonomi. Derfor er nøkkelen å havne finne rentenivået der boligprisene ikke lenger øker kraftig (de vil alltid øke) og boligprisene ikke synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sveigis skrev:

Trist å se egentlig .

Dette var jo en flott bil utifra det jeg husker.

God fart og ung fører regner jeg med her.

Og regner med sjåfør klarte seg her.

Ja den var ganske pen når jeg solgte den :)

20180607_134311.thumb.jpg.3ebb5a680f8d801c116be4788f73eb1e.jpg

Han som kjøpt den var som tidligere nevnt på rundt min alder (altså tidlig/midten av 20-årene).

Sikkert vært noe fart inni bildet, men skal vel ikke så veldig høy fart til for å få slike skader hvis du treffer autovern, fjellvegg, buss eller noe slikt.

Gikk forhåpentligvis bra her ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Daniel. skrev:

Ja den var ganske pen når jeg solgte den :)

20180607_134311.thumb.jpg.3ebb5a680f8d801c116be4788f73eb1e.jpg

Han som kjøpt den var som tidligere nevnt på rundt min alder (altså tidlig/midten av 20-årene).

Sikkert vært noe fart inni bildet, men skal vel ikke så veldig høy fart til for å få slike skader hvis du treffer autovern, fjellvegg, buss eller noe slikt.

Gikk forhåpentligvis bra her ja.

Sant det du sier med fart osv .

viktigste er jo selvsagt at det gikk bra med personen i bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal legge ut 520en på Finn, og i skulle da gjerne limt inn utstyrsliste fra fabrikk. Er det mulig og få dette på rad og rekke? Så man kan ta klipp og lim inn i annonsen på Finn?

Har funnet utstyrsliste på vindecoder men vil jo ta en evighet og skrive over alt i en finn annonse 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Skulebollen skrev:

Skal legge ut 520en på Finn, og i skulle da gjerne limt inn utstyrsliste fra fabrikk. Er det mulig og få dette på rad og rekke? Så man kan ta klipp og lim inn i annonsen på Finn?

Har funnet utstyrsliste på vindecoder men vil jo ta en evighet og skrive over alt i en finn annonse 😅

Kopier det inn i whatever du foretrekker av skriveprogram på PCen din, MS Word funker, og rediger der først, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Snagg30 skrev:

Det var vell på tide @Saltkjelen fikk litt skryt for jobben han gjør med bilene :) Artig lese stoff. 

 

https://motor.no/bil/denne-elbiltrenden-gjor-det-gromt-a-kjore-gront/199609

Uff og uff. Skjønner ikke helt hvorfor han skal dra inn hva og hvor jeg jobber, men essensen er vel å vise at det finnes meglere som også kan bli møkkete på henda. :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Uff og uff. Skjønner ikke helt hvorfor han skal dra inn hva og hvor jeg jobber, men essensen er vel å vise at det finnes meglere som også kan bli møkkete på henda. :P  

Kan nok ha noe med fordommer mot eiendomsmeglere ja. 

Husker godt han jeg brukte for og selge leiligheten min for en del år siden. Når vi var ferdig så ble vi stående litt og snakke bil. Han hadde kjørt BMW noen år men følte seg nesten tvunget til og bytte. Han fikk så mye kommentarer om lønnivå, dyr bil og bla bla så han orket ikke mer og kjøpte seg en fullspekket Volvo som var dyrere enn den BMWen han solgte. Da var det helt slutt på kommentarene. Fordommene lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...