Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Uten og starte en stor krangel så regnet jeg litt på det her om dagen. Hvis man regner inn inflasjonen så er ikke prisene så halvgærne men det er den hurtige stigningen som er problemet.  

Jeg husker omtrent hvor mye bensinprisen lå på da jeg kjøpte sjuern i 1999 og hvor mye jeg tjente da. Hvis jeg regner på det så måtte jeg jobbe omtrent 6,5 time for og fylle tanken da og det samme må jeg nå. Leste også et sted at det kun var Hong Kong som hadde høyere pris men slike sammenligninger er helt meningsløse hvis man ikke samtidig tar med lønnsnivået i de respektive land.

Det blir det samme med matprisene. Maten i Norge er ikke dyr sett opp mot lønningene i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Du er kanskje klar over det men ved å støtte elbilforeningen økonomisk så støtter du også en organisasjon som aktivt jobber mot at du fritt kan nyte din fantastiske F01 750i. Elbilforeningen jobber ikke bare for å legge til rette for elbileiere, men de jobber også for dårligere kår for oss som velger å kjøre fossilt. Med sine over 110 000 medlemmer så begynner de å få en stemme som høres inn i politikkens verden. 

Vi liker gjerne å se på hva Amcar har fått til for oss bilentusiaster, det er en del. Når man da ser på dette og samtidig at de kun har 25 000 medlemmer så lever bilentusiastenes eksistens mye mer på elbilforeningens nåde enn vi tør å tenke på…

Ja livet er fullt av dilemmaer dessverre 😊 Jeg meldte meg ut av Naf og nå er jeg med i Amcar og Elbilforeningen.  Kanskje litt absurd men håper de jevner hverandre ut slik at jeg også i fremtiden  kan kjøre både i3 og 750 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune-K skrev:

Uten og starte en stor krangel så regnet jeg litt på det her om dagen. Hvis man regner inn inflasjonen så er ikke prisene så halvgærne men det er den hurtige stigningen som er problemet.  

Jeg husker omtrent hvor mye bensinprisen lå på da jeg kjøpte sjuern i 1999 og hvor mye jeg tjente da. Hvis jeg regner på det så måtte jeg jobbe omtrent 6,5 time for og fylle tanken da og det samme må jeg nå. Leste også et sted at det kun var Hong Kong som hadde høyere pris men slike sammenligninger er helt meningsløse hvis man ikke samtidig tar med lønnsnivået i de respektive land.

Det blir det samme med matprisene. Maten i Norge er ikke dyr sett opp mot lønningene i landet.

Det er ett veldig godt poeng det der, som man helt glemmer i denne debatten. Vi har inntil nå hatt veldig billig drivstoff i Norge tatt lønnsnivå i betraktning. Det store problemet er den brå overgangen, og det er den som gjør at det svir ekstra hardt å fylle tanken. Fordi man helt plutselig fyller hver tank for 4-500 kr mer enn bare for noen måneder siden. Hadde denne prisoppgangen gått gradvis over lenger tid så hadde det ikke merkes så mye. 

Men jeg må jo si at jeg er ekstremt skuffet over at vi her i Norge ikke har fått noe kompensasjon på pumpeprisen. Norge har fått noen enorme ekstra inntekter, dette kunne de gitt tilbake til oss vanlige folk. Det skulle jo være vår tur nå…

6 timer siden, Hpi skrev:

Ja livet er fullt av dilemmaer dessverre 😊 Jeg meldte meg ut av Naf og nå er jeg med i Amcar og Elbilforeningen.  Kanskje litt absurd men håper de jevner hverandre ut slik at jeg også i fremtiden  kan kjøre både i3 og 750 😊 

Det er bra, og jeg håper virkelig at ting jevner seg ut i fremtiden. Jeg håper man vil innse at bruken av entusiastbiler er så begrenset at det ikke vil ha noen betydning. 

Hun som er SV leder her i byen vet jeg er ganske sporty, hun ga meg både ett vennlig smil og tommel opp en gang jeg kom kjørende i Camaroen…hun kom på elsykkel. Det finnes håp 😅😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rune-K skrev:

Jeg blir alltid så forbauset når det blir klaget på bensinprisen men samtidig så er det helt greit å betale 30kr for en flaske med vann som man finner gratis i springen.

Jeg tror produksjonskostnaden er høyere for bensin enn vann.

Å det er så mye som er overpriset som man ikke tenker på. Jeg drikker springvann, her i Norge så har vi så rent og fint drikkevann at å kjøpe noe annet er bare tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil er heldigvis interesse for svært mange og det er fullstendig innafor å bruke ekstra penger på å dyrke interessene sine. Om det er bensin/diesel eller nytt turutstyr så spiller det ingen rolle :) Bensinprisene er høye i forhold til hva det har vært og det rammer de som ser på bil som et nødvendig onde/transportmiddel 🤷🏼‍♂️ Uansett, en skal aldri forsvare ovenfor andre sitt eget forbruk på interesser :) 

Mitt spørsmål innledningsvis var hvordan hurtiglading fungerte og prissetting på dette, dette var av ren nysgjerrighet og prøvde å gjøre opp et regnestykke, også av nysgjerrighet. Jeg dro ikke inn bensinpriser og forbruk, men det er kanskje naturlig i et livlig forum at det skjer. Og det er på sett og vis bra at bimmers.no er aktivt. Jeg fikk flere solide og gode svar og takker for dette :) Personlig håper bensinprisene faller litt og heier på dere som dyrker interessen i bil om det er M2, i3 eller 320d. Det trenger vi :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste jeg hører i debattene er "aldri før har vi kunne handlet så mye bensin for timelønnen som nå". Vel - isoleres regnestykket er nok det riktig, men meg bekjent er det dessverre litt mer enn bare bensin som skal handles for den samme lønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg var innom Bavaria Haugesund igår for å bestille EU kontroll og service på 750, dette er en bil som er første gang registrert i Oktober 2012.  Jeg har foreløpig komplett servicehefte på denne så tenker jeg forsetter med det fremover selv om den er på 10.ende året. Fikk da forespørsel om jeg ønsket serviceavtale.  Dette er en tyskimportert bruktbil så det har ikke vært et alternativ før. Så jeg takket ja til en 3 års 40.000km avtale. Tror det er en bra deal i forhold til å betale enkeltvis. Så nå tilbys det altså serviceavtaler på bruktbil også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Hpi said:

Ja jeg var innom Bavaria Haugesund igår for å bestille EU kontroll og service på 750, dette er en bil som er første gang registrert i Oktober 2012.  Jeg har foreløpig komplett servicehefte på denne så tenker jeg forsetter med det fremover selv om den er på 10.ende året. Fikk da forespørsel om jeg ønsket serviceavtale.  Dette er en tyskimportert bruktbil så det har ikke vært et alternativ før. Så jeg takket ja til en 3 års 40.000km avtale. Tror det er en bra deal i forhold til å betale enkeltvis. Så nå tilbys det altså serviceavtaler på bruktbil også. 

Ja ifølge Bavaria var det en god deal på brukte biler som ikke hadde det lengre - faktisk opp mot halv pris kontra vanlig servicekost. Så det er absolutt ingen uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

@Hpi hadde du serviceavtale fra før? Slik han på Bavaria forklarte meg så måtte bilen hatt serviceavtale fra før og ny avtale måtte bestilles innen 6 måneder etter at den gamle gikk ut. Om dette var svada vet jeg ikke 🤷🏼‍♂️

Jeg hadde ingen avtale fra før,  jeg kjøpte denne i 2017 fra en frittstående bruktbilhandler i Sandnes, da var den relativt nyimportert og med de kriteriene gikk det ikke an å tegne en avtale med Bavaria i 2017. Jeg har vel å merke tatt servicene enkeltvis hos Bavaria Haugesund men fikk et inntrykk av at det var nytt at avtaler kunne tegnes for bruktbiler så at jeg har brukt dette verkstedet tidligere ikke spilte noen rolle. 

Et stykke nede på siden her kan du knotte inn regnr å se pris på de forskjellige avtalene:

BMW Service: sorgløs kjøreglede | BMW.no

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 det var slik før. Og er slik fortsatt på biler som allerede har en BSI-avtale. Akkurat 6mnd er ikke så sikkert lengre, tror det er inntil neste service men Bavaria hadde ikke noe svar på det (sjekka en bil som hadde hatt avtale som hadde gått ut, og den lå fremdeles åpen, men de kunne ikke se når muligheten for forlenging av avtale ble lukket).

Om du legger inn en 3-serie. La oss si at du har storservice på rundt 100 000 km og bremser rund baut som kommer opp om ikke så lenge. Førstnevnte koster rundt 9000kr hos Bavaria, sistnevnte vel et  sted mellom 10-15000kr. Da sparer du nok en del på å kjøpe en BSI Plus til 17000kr om du vet at dette kommer opp snart. Avtalene varer da i år/km fra og med den første servicen etter at avtalen er kjøpt. Og gjerne du får med deg enda et oljeskift og f.eks. et bremsevæskeskift og to oppi det hele.

image.png.922c3e564918ce135420ba06dad9afbb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener folket en slik er verdt? F31 335ix gått 42000km på 8 år. Det er mye morsomt å få i denne prisklassen. Vanskelig å mene noe om pris da det er ingen tilsvarende biler som ligger ute, men en er fort oppe å header i F11 530xd LCI-klassen med denne prisen og det er jo fort mye "mer" bil. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=262415014

Når sant skal sies var jeg å prøvde den aktuelle bilen i går, og den fremstår jo som ubrukt. Tight og fin, ingen ulyder. Og en fryd av en motor. :D Totalt idiotisk sånn driftsøkonomisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, papertiger skrev:

Hva mener folket en slik er verdt? F31 335ix gått 42000km på 8 år. Det er mye morsomt å få i denne prisklassen. Vanskelig å mene noe om pris da det er ingen tilsvarende biler som ligger ute, men en er fort oppe å header i F11 530xd LCI-klassen med denne prisen og det er jo fort mye "mer" bil. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=262415014

Når sant skal sies var jeg å prøvde den aktuelle bilen i går, og den fremstår jo som ubrukt. Tight og fin, ingen ulyder. Og en fryd av en motor. :D Totalt idiotisk sånn driftsøkonomisk sett.

Jeg synes du skal kjøre på! Du har snakket lenge nå om å eie en bil med sekser bensin, det koster en del i drivstoff men du får igjen i kjøre glede kontra traktor diesel :D

Ser jo og at bilen har skikkelig interiør, sjelden kost på F30/31. Masse bra utstyr, mangler vell ikke noe særlig her? Så har du en bil med svært lav km.stand noe som slår godt ut den dagen du skal selge. Ser ikke mange grunner til å ikke kjøpe her nei

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde holdt en knapp på F11 530xd LCI i denne prisklassen selv om dette sikkert er en mer leken og spesiell bil.

Og det er jo som du sier idiotisk driftsøkonomisk om man kjører på en del km i året🙂 

Men det er vel kun årsmodell som taler i mot prisen - om 2 år er det vel kun Codan og IF som tilbyr maskinskadedekning til denne... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...