Fredrik 90 Skrevet Desember 18, 2022 Share Skrevet Desember 18, 2022 Nå imponerte xDrive meg her, bakken i boligfeltet er en skøytebane akkurat nå. Og bakken er passe bratt og kommunen har ikke rukket å stø ennå. Midt i bakken står en ID4 GTX med ræva godt i fonna, i bunnen stå en som bor her med sin nyere A6 Quattro og stopper meg. "Du må parkere her, du kommer aldri opp" Det frister lite kjenner jeg og sier "jeg har firehjulstrekk da, kan være det går". "Neinei, det har jeg også men kommer nesten til toppen også spinner alle fire hjul" får jeg til svar, "det er galskap å prøve". Dere kan tenke det kverner i huet mitt nå, her har to VAG biler måtte gi tapt..den ene atpåtil en elbil. Så faller ordene ut av munnen min "jeg prøver lykken" og ser umiddelbart for meg selv seile baklengs nedover bakken for så å treffer den GTXen. Jeg legger i vei oppover, ikke langt opp i bakken får jeg merker at dette er ramme alvor…de kødda ikke…nå angrer jeg!! Bilen begynner å måtte jobbe, fy faen som den jobber seg oppover….siste halvdel av bakken kommer jeg nesten sidelengs oppover selv om bakken går rett frem…så sidelengs at jeg trenger hele veiens bredde (ikke veldig brei bakke da). På toppen av bakken står noen folk å glaner der jeg kommer med bredsiden til…og så er jeg på toppen…og later som om at dette var "a walk in the park"…de skulle bare vist hvor pissredd jeg var for ultimat katastrofe. Men når det kommer til xDrive og BMW sitt system…jeg tar av meg hatten, bøyer meg i støvet og kysser tær 😎 På toppen der var det akkurat som om G30 bare børstet litt støv av skuldrene og bare "pytt pytt" 😂 papertiger, Rune-K, 540is og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Desember 19, 2022 Share Skrevet Desember 19, 2022 2 timer siden, Fredrik 90 skrev: Nå imponerte xDrive meg her, bakken i boligfeltet er en skøytebane akkurat nå. Og bakken er passe bratt og kommunen har ikke rukket å stø ennå. Midt i bakken står en ID4 GTX med ræva godt i fonna, i bunnen stå en som bor her med sin nyere A6 Quattro og stopper meg. "Du må parkere her, du kommer aldri opp" Det frister lite kjenner jeg og sier "jeg har firehjulstrekk da, kan være det går". "Neinei, det har jeg også men kommer nesten til toppen også spinner alle fire hjul" får jeg til svar, "det er galskap å prøve". Dere kan tenke det kverner i huet mitt nå, her har to VAG biler måtte gi tapt..den ene atpåtil en elbil. Så faller ordene ut av munnen min "jeg prøver lykken" og ser umiddelbart for meg selv seile baklengs nedover bakken for så å treffer den GTXen. Jeg legger i vei oppover, ikke langt opp i bakken får jeg merker at dette er ramme alvor…de kødda ikke…nå angrer jeg!! Bilen begynner å måtte jobbe, fy faen som den jobber seg oppover….siste halvdel av bakken kommer jeg nesten sidelengs oppover selv om bakken går rett frem…så sidelengs at jeg trenger hele veiens bredde (ikke veldig brei bakke da). På toppen av bakken står noen folk å glaner der jeg kommer med bredsiden til…og så er jeg på toppen…og later som om at dette var "a walk in the park"…de skulle bare vist hvor pissredd jeg var for ultimat katastrofe. Men når det kommer til xDrive og BMW sitt system…jeg tar av meg hatten, bøyer meg i støvet og kysser tær 😎 På toppen der var det akkurat som om G30 bare børstet litt støv av skuldrene og bare "pytt pytt" 😂 Firehjulstrekken til BMW har imponert meg i mange år. Husker for mange år siden da jeg kjørte 525Ix. Da var det en gang som jeg stoppet for og hjelpe en dame som hadde sklidd ned i grøfta. Hun ble utrolig imponert over at en vanlig sedan greide og dra opp bilen hennes. Hun skulle rett hjem og fortelle kællen i huset at en BMW hadde dratt ho opp. Nå skal det sies at Ix systemet som BMW monterte på E34 var utrolig avansert for sin tid. Mange tror at det er likt som E30 Ix men dette er noe helt annet. Det sitter bl.a en egen hydrauliksentral i motorrommet for å styre bakdiffen. Marius2002 og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Desember 19, 2022 Share Skrevet Desember 19, 2022 Men jeg kan love deg etter å ha x-drive selv (f15 x5) at elbil med trekk på alle fire hjula er et helt annet beist. Så hva han i GTX har drevet på med gudene vite. Mistenker kanskje at sjåføren bør få mer kred her en AWD systemet til BMW kontra Audi og VW. Audi e-tronen min er bare helt vilt hvordan det setter seg. XC70n min med ganske nye vinterdekk er ikke i nærheten engang, og X5 var bare hakket bedre en xc70n. Ron Jeremy, fupsaker og E.C. reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Desember 19, 2022 Share Skrevet Desember 19, 2022 @///M-ini95 @papertiger Veldig gode innspill. Må si meg enig med @///M-ini95 når det gjelder start, hadde defa på e91 og e90. De viste kjølevannstemp på nesten 50 grader etter noen timer, hadde aldri en feilmelding på de. Selv nede i -15 grader. Må nesten se om det går an å få taki en slik valve for å se hvor enkelt den kan moddes for dette. Jeg er helt enig at dette som du skriver @papertiger er veldig gunstig for motoren. Var på fjellet forrige helg med 550dn, den starta rett opp etter 20 min med webasto, men var litt rufs på tomgang. Da var det dog -21 og bilen hadde stått i rundt 24 timer. papertiger og ///M-ini95 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Desember 19, 2022 Share Skrevet Desember 19, 2022 9 timer siden, Fredrik 90 skrev: Nå imponerte xDrive meg her, bakken i boligfeltet er en skøytebane akkurat nå. Og bakken er passe bratt og kommunen har ikke rukket å stø ennå. Midt i bakken står en ID4 GTX med ræva godt i fonna, i bunnen stå en som bor her med sin nyere A6 Quattro og stopper meg. "Du må parkere her, du kommer aldri opp" Det frister lite kjenner jeg og sier "jeg har firehjulstrekk da, kan være det går". "Neinei, det har jeg også men kommer nesten til toppen også spinner alle fire hjul" får jeg til svar, "det er galskap å prøve". Dere kan tenke det kverner i huet mitt nå, her har to VAG biler måtte gi tapt..den ene atpåtil en elbil. Så faller ordene ut av munnen min "jeg prøver lykken" og ser umiddelbart for meg selv seile baklengs nedover bakken for så å treffer den GTXen. Jeg legger i vei oppover, ikke langt opp i bakken får jeg merker at dette er ramme alvor…de kødda ikke…nå angrer jeg!! Bilen begynner å måtte jobbe, fy faen som den jobber seg oppover….siste halvdel av bakken kommer jeg nesten sidelengs oppover selv om bakken går rett frem…så sidelengs at jeg trenger hele veiens bredde (ikke veldig brei bakke da). På toppen av bakken står noen folk å glaner der jeg kommer med bredsiden til…og så er jeg på toppen…og later som om at dette var "a walk in the park"…de skulle bare vist hvor pissredd jeg var for ultimat katastrofe. Men når det kommer til xDrive og BMW sitt system…jeg tar av meg hatten, bøyer meg i støvet og kysser tær 😎 På toppen der var det akkurat som om G30 bare børstet litt støv av skuldrene og bare "pytt pytt" 😂 Er noe eget med xDrive. Dro opp en f10 med en e91 for noen år siden opp en langt og bratt bakke. Null problem med den lille e91 med xDrive mot den tunge f10 uten. Eller når mannen med Porsche Cayenne måtte spise sine egen ord når den samme bilen dro opp en Volvo som sto med alle 4 hjul i friluft pga hjulspinn. papertiger, Saltkjelen og fupsaker reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Desember 19, 2022 Share Skrevet Desember 19, 2022 xDrive er helt konge, men synes også Audi med Torsen er kanongod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Desember 19, 2022 Share Skrevet Desember 19, 2022 2 timer siden, Marius2002 skrev: xDrive er helt konge, men synes også Audi med Torsen er kanongod. Jeg er enig, men har aldri opplevd å stå fast med hverken torsen, xDrive, Haldex tidligere osv.. Og ikke minst elektrisk 4WD som jeg hadde på eTron og nå på Taycan.. Marius2002 og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Desember 19, 2022 Share Skrevet Desember 19, 2022 (endret) 25 minutter siden, fupsaker skrev: Jeg er enig, men har aldri opplevd å stå fast med hverken torsen, xDrive, Haldex tidligere osv.. Og ikke minst elektrisk 4WD som jeg hadde på eTron og nå på Taycan.. Nei, ikke her heller. Haldex er bra, men jeg synes Torsen gir det lille ekstra Elektrisk 4wd har funket utmerket på Tesla iallefall også på de som har i4/iX og E-tron hører jeg, så det må ha noe for seg med elektrisk drivlinje og 4wd. Firehjulstrekksystemet til Hyundai sin Ioniq 5 er jeg derimot mindre imponert over etter hendelsen hvor jeg hjalp en i fjor vinter med å komme seg opp av ei grøft. Bakhjulene var plantet godt på veien, mens forhjulene hang utti grøfta med mye snø under. Bakhjulene koblet seg bare inn sporadisk og driften på de var nærmest bare til pynt. Forhjulene spant som bare juling. Endret Desember 19, 2022 av Marius2002 fupsaker reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mslello Skrevet Desember 19, 2022 Share Skrevet Desember 19, 2022 Jeg synes i4 overrasker meg på vinterføre. Den er satt opp ganske lekent med mye trekk bak, så å legge ut rumpa ut av kryss og rundkjøringer begynner jeg å få taket på nå. Uten at det blir for voldsom fart... Samtidig så klatrer den uanstreng opp fra gårdsplassen vår, både framlengs og bakleng uten å trenge å borti gasspedalen. Men som jeg skrev en eller annen plass i fjor vinter. Det kommer til å bli klager fra de som ikke har kjørt BMW før når det blir vinter igjen. Ganske mange på Facebook gruppene som er sjokkert over at den i det hele tatt logrer med rumpa.. Så smaken er vel som baken. Jeg synes den er god kombo av lekenhet og framkommelighet, spesielt i B mode (en pedal) da endrer du balansen med å slippe gassen. Men må huske på at med 795NM tilgjenglig, er det fort gjort å slippe opp for talent Marius2002, papertiger og Ron Jeremy reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Desember 19, 2022 Share Skrevet Desember 19, 2022 12 minutter siden, mslello skrev: -i4 vinter- Ja, leser at folk klager på vinteregenskapene og rekkevidden i minusgrader. Sistnevnte har de ikke satt seg inn i hvilken bil de har kjøpt. Samme på TM3-gruppene og i3 for den del. Synes i4 var helt konge på vinteren, den var veldig løs tidlig en morgen når det regnet på natt og frøs på på morgenen. Men det er alle biler. Men med en gang snøen kom så tar den seg uanstreng frem uansett, fikk teste selv og den er helt konge. Gitt at man vet hva man kjører(hk/nm) og hvordan en BMW med 4x4 er satt opp. Den tar svinger på gode vinterveier som om det er asfalt og oppfører seg eksemplarisk.:) mslello reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Desember 19, 2022 Share Skrevet Desember 19, 2022 Når du har skrevet «skambud besvares ikke» i annonsen, og noen byr 2000 kr for det som ligger ute til 5000 kr… thbrekke, MGunders, Marius2002 og 6 andre reagerte på dette 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Desember 19, 2022 Share Skrevet Desember 19, 2022 18 minutes ago, Walkabout said: Når du har skrevet «skambud besvares ikke» i annonsen, og noen byr 2000 kr for det som ligger ute til 5000 kr… Ikke så skambud at du ikke besvarte det da Marius2002, Skulebollen, E.C. og 3 andre reagerte på dette 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 19, 2022 Share Skrevet Desember 19, 2022 Finn er like mye underholdning som det er kjøp og salg. Samtidig kan det være litt skremmende å se hvor mye bedre enkelte privatpersoner med tilnærmet nada i fortjeneste gjennomfører salgsprosesser kontra enkelte proffe aktører/bedrifter som har det som sitt levebrød. Lars89 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mslello Skrevet Desember 19, 2022 Share Skrevet Desember 19, 2022 3 timer siden, Marius2002 skrev: Ja, leser at folk klager på vinteregenskapene og rekkevidden i minusgrader. Sistnevnte har de ikke satt seg inn i hvilken bil de har kjøpt. Samme på TM3-gruppene og i3 for den del. Synes i4 var helt konge på vinteren, den var veldig løs tidlig en morgen når det regnet på natt og frøs på på morgenen. Men det er alle biler. Men med en gang snøen kom så tar den seg uanstreng frem uansett, fikk teste selv og den er helt konge. Gitt at man vet hva man kjører(hk/nm) og hvordan en BMW med 4x4 er satt opp. Den tar svinger på gode vinterveier som om det er asfalt og oppfører seg eksemplarisk.:) Ja, har kjørt en del polestar 2 og en liten runde model 3 dual motor. Ikke performance. De gir litt mer stødig følelse, men er man vant til BMW fra før, så synes jeg ikke det er noe problem å håndtere i4'n på glatta. Men de som har kjøpt i4 M50 som konebil fordi det var billig og fin bil med firhjulstrekk. Så er det ikke sikkert alle fruene synes det er morro at hekken vil være med å styre 😅🤷♂️ Kona mi hadde Volvo 740 lenge, så hun kjører gjerne i4 når det er glatt 😁 Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Desember 19, 2022 Share Skrevet Desember 19, 2022 10 hours ago, ahj said: @///M-ini95 @papertiger Veldig gode innspill. Må si meg enig med @///M-ini95 når det gjelder start, hadde defa på e91 og e90. De viste kjølevannstemp på nesten 50 grader etter noen timer, hadde aldri en feilmelding på de. Selv nede i -15 grader. Må nesten se om det går an å få taki en slik valve for å se hvor enkelt den kan moddes for dette. Jeg er helt enig at dette som du skriver @papertiger er veldig gunstig for motoren. Var på fjellet forrige helg med 550dn, den starta rett opp etter 20 min med webasto, men var litt rufs på tomgang. Da var det dog -21 og bilen hadde stått i rundt 24 timer. Men de 20min varmet vel da kun kupéen? Dersom du gjennomfører dette hadde det vært supert med en DIY rundt jobben, for dersom det ikke er noen nedsider med det kunne jeg godt tenkt meg å gjort det samme selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå