Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, mslello skrev:

i4, tm3, polestar, 740 volvo

Tøft :D Haiket ned i i4en i sted da Teslaen var inne på nok en garantijobb idag. Det slo meg også hvor stille den var kontra TM3 og hvor fint den taklet vaskebrettene i forhold. Så du er heldig, elsker linjene på i4.

Tesla har som jeg nevnte for et par uker siden merket området på kart som snakker med bil/app/serviceavtale. Ankom timen idag, men før jeg skulle rygge inn på p-plass stoppet jeg og gikk ut å sparket vekk snø og klumper fra brøyteskavelen for å ikke ta nedi. Kjører aldri rett over. Men siden jeg stoppet innenfor deres geografiske avmerket område og bilen skulle på service så gikk bilen i service-modus. Så da fikk jeg ikke rygget inn, den stod parkert på tverra og blokkerte trafikk inn og ut, ble kø ja. Var jeg populær blant bedriftene rundt? Neppe.
Tesla fikk heldigvis hevet seg rundt og sendt meg en PIN-kode for å låse opp så jeg fikk rygget inn. Det var lange 5 minutter :lol:

noe kan være litt for fancy av og til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mslello skrev:

Kona mi hadde Volvo 740 lenge, så hun kjører gjerne i4 når det er glatt 😁

Av en eller annen grunn så tar jeg meg selv i å stadig sitte på Finn.no å kikke på strøkene Volvo 240, Volvo 740/760 og 940/960. Jeg synes det er trivelige biler, det det så nordisk, så traust og svensk.  Så tenker jeg, det hadde jo vært litt kult å hatt noe sånt, ett stykke skandinavisk bilhistorie. Folk i Volvo miljøet ser jo ut til å trives godt. 

Jeg har aldri kjørt 240, men tviler på at de er noe særlig å kjøre. Har kjørt mye 940 da moren til en kompis hadde en sånn, men siden min venn synes det var litt vanskelig å holde seg unna den burgunderrøde herregårdsvogna så ble det noen turer med den før fylte 18 år. Det likte lensmann dårlig så min venn fikk ett års utsettelse på førerkortet. Så da fikk jeg gleden av å ratte 940en. Damene våres og deres venninner ble lite imponert over herregårdsvogna, de foretrakk min Orientblå E39…men…å kjøre 940en betød å ragge rundt på gratis fuel så da ble det sånn 😅 Husker bilen som komfortabel men også noe kjedelig, lurer på hvordan jeg hadde opplevd den i dag. Jeg er svak for store og konservative biler fra 80-90 tallet og har en liten kløe for noe sånt fra Volvo. Jeg må få kommet meg til legen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90Jeg har mange av de samme tankene og følelsene for klassiske Volvoer (altså før kineserne kjøpte virksomheten). Jeg tenker at hvis du kommer fra en moderne 5-serie blir det nedtur, men hvis du sammenligner f.eks 940 med din E34 er det egentlig ikke så stor forskjell. BMW'en er mer stabil i motorveishastigheter og interiøret holder en litt høyere kvalitet, men ved alminnelig kjøring er faktisk den 2,3 liter store rekkefireren i Volvoen rimelig agil og sterk. Man sitter relativt høyt og med store vinduer så oversikten i trafikken er meget bra. Jeg har bare gode minner når det gjelder 940. Når det gjelder 240 begynner det imidlertid å bli veldig gammeldags, men bevares bilen er bygget som en stridsvogn og holder evig med godt vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, papertiger skrev:

Men de 20min varmet vel da kun kupéen? 
Dersom du gjennomfører dette hadde det vært supert med en DIY rundt jobben, for dersom det ikke er noen nedsider med det kunne jeg godt tenkt meg å gjort det samme selv. 

Det er helt riktig. Blir sinnsykt fort varmt etter det, motoren altså. Jeg tenker ihvertfall i første omgang å få taki en valve å se hvor mye jobb det er å modde den. Så da kan det være det blir en DIY. 
Jeg hadde en lenger samtale med @Saltkjelen om dette og han hadde noen veldig gode punkter ref hans tidligere erfaringer med webasto. Kanskje han kan komme med sitt også her? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ahj skrev:

Det er helt riktig. Blir sinnsykt fort varmt etter det, motoren altså. Jeg tenker ihvertfall i første omgang å få taki en valve å se hvor mye jobb det er å modde den. Så da kan det være det blir en DIY. 
Jeg hadde en lenger samtale med @Saltkjelen om dette og han hadde noen veldig gode punkter ref hans tidligere erfaringer med webasto. Kanskje han kan komme med sitt også her? :) 

Har vel egentlig ikke så mye konstruktivt å komme med, annet enn at jeg forsøkte å lese meg opp på dette for flere år siden selv. Konklusjonen ble vel at denne type modifisering var frarådet, uten at jeg helt kan sette ord på hva som var årsaken. Ei heller kode webastoen til å gå som en kjørevarmer ville jeg gjort. All erfaring jeg har med Webasto er at i de tilfellene den fungerer som kjørevarmer, så har jeg opplevd at alle enhetene har blitt defekte (E39 1 stk Webasto, E60 3 stk Webastoer og 7 stk sirkulasjonspumper, F01 1 stk Webasto og E70 1 stk Webasto). På F11en fungerer derimot Webastoen knirkefritt, men her fungerer den ikke som kjørevarmer. For min del er det naturlig å dra paralleller til hvorfor samtlige Webastoer som har fungert som kjørevarmer har gått dukken en etter en, mens enheten som ikke fungerer som kjørevarmer og som dermed kun går på "kupékretsen" fungerer år etter år. 

Personlig blir jeg nok å ettermontere original remote start i tillegg slik at bilen kan surre og gå på tomgang 10 minutter før avreise. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Personlig blir jeg nok å ettermontere original remote start i tillegg slik at bilen kan surre og gå på tomgang 10 minutter før avreise. :) 

Hvor mye ligger bak det her? Jeg trodde X3M’n hadde en form for motor/kupe varmer pga «blow by heater» i utstyrs liste så her bommet jeg fælt.. Men remote start har de i USA, enkelt å ettermontere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Av en eller annen grunn så tar jeg meg selv i å stadig sitte på Finn.no å kikke på strøkene Volvo 240, Volvo 740/760 og 940/960. Jeg synes det er trivelige biler, det det så nordisk, så traust og svensk.  Så tenker jeg, det hadde jo vært litt kult å hatt noe sånt, ett stykke skandinavisk bilhistorie. Folk i Volvo miljøet ser jo ut til å trives godt. 

Jeg har aldri kjørt 240, men tviler på at de er noe særlig å kjøre. Har kjørt mye 940 da moren til en kompis hadde en sånn, men siden min venn synes det var litt vanskelig å holde seg unna den burgunderrøde herregårdsvogna så ble det noen turer med den før fylte 18 år. Det likte lensmann dårlig så min venn fikk ett års utsettelse på førerkortet. Så da fikk jeg gleden av å ratte 940en. Damene våres og deres venninner ble lite imponert over herregårdsvogna, de foretrakk min Orientblå E39…men…å kjøre 940en betød å ragge rundt på gratis fuel så da ble det sånn 😅 Husker bilen som komfortabel men også noe kjedelig, lurer på hvordan jeg hadde opplevd den i dag. Jeg er svak for store og konservative biler fra 80-90 tallet og har en liten kløe for noe sånt fra Volvo. Jeg må få kommet meg til legen…

Jeg hadde en 740 Turbo i mange år, den gikk bra og hadde gode seter. Det er også enkle biler i forhold til idag så de hadde generelt lite feil bortsett fra rust.  Etterhvert ble den skifta ut med E39 530Dat. Ved en anledning da E39 var ute av drift så fikk jeg låne en 940 stasjonsvogn av en kamerat,  det var da gått noen år siden jeg solgte min egen 740 og må dessverre si at det var en solid nedtur.  240, 740 og 940 var gått ut på dato med god margin som en hverdagsbil. Men som en Søndagsbil så svært gjerne, jeg får et smil om munnen hver gang jeg treffer en av disse på veien eller på en utstilling 😊

Min drøm i ungdommen var Volvo 164, det er fremdeles min favorittVolvo. Jeg har aldri hatt en og tenker at den sikkert ikke hadde holdt mål idag som en hverdagsbil men jeg får fremdeles et smil om munn når jeg ser en som har overlevd i 50 år 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Snagg30 said:

Hvor mye ligger bak det her? Jeg trodde X3M’n hadde en form for motor/kupe varmer pga «blow by heater» i utstyrs liste så her bommet jeg fælt.. Men remote start har de i USA, enkelt å ettermontere? 

https://www.bimmer-tech.net/category-bmw-remote-start-retrofit Denne har du som alternativ, men jeg antar at @Saltkjelen her kommer til å lage sitt eget oppsett?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Hpi skrev:

Min drøm i ungdommen var Volvo 164, det er fremdeles min favorittVolvo. Jeg har aldri hatt en og tenker at den sikkert ikke hadde holdt mål idag som en hverdagsbil men jeg får fremdeles et smil om munn når jeg ser en som har overlevd i 50 år 

Dette er fine biler helt klart .

En av barndomsvennene mine driver stort i Volvo og har to sånne .

Ene med innsprøytning og den andre med to forgassere .

De sviver kjempefint og er gode å kjøre til å være så gamle .

En 73 modell og den andre 70 modell.

Angående Volvo så må jeg og si at det hadde vært artig å hatt et fint eksemplar av et sånt merke .

240 turbo eller 740 sånn du hadde kunne jeg lett hatt 😊

Helst koksgrå med sort skinn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Det er ikke så halvgalt i grunn. Litt ledningsjobb og styreenhet. Bakdelen med disse settene er at man må legge den ene nøkkelen i styreenheten i bilen (det er umulig å låse opp og starte bilen med denne nøkkelen når den ligger i bilen), så da bør (jeg skal i alle fall) ordne meg en tredje nøkkel slik at jeg til enhver tid har to nøkkelsett liggende hjemme.

Webasto har for øvrig utstyrskode 536 Auxiliary Heating sånn til senere bilkjøp. Uten denne koden har man ingen Webasto/motor og kupévarmer. :) 

44 minutter siden, papertiger skrev:

https://www.bimmer-tech.net/category-bmw-remote-start-retrofit Denne har du som alternativ, men jeg antar at @Saltkjelen her kommer til å lage sitt eget oppsett?

Jeg kjører på med originalt BMW-kit for USA.

39 minutter siden, E.C. skrev:

Har sett remote-start på E60 i en FB-gruppe. Kult, men på min bil med manuell kasse som parkeres i gir så tror jeg at det hadde vært en perfekt oppskrift på en katastrofe. 

Av hva jeg kan se, kan ikke slike kit ettermonteres på biler med manuell girkasse - sannsynligvis av årsaken du skisserer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen Dette USA kit for remote start, det er vel utelukkende for LCI? Har lenge vært interessert i det samme, men mener å huske at det kun var LCI det var mulig å montere på, tilegg til at jeg var usikker på om den var kompatibel med en bil som ikke er levert i det amerikanske markedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Dette har vel ikke noe for seg på en moderne dieselmotor? Om bilen går på tomgang i 10 min så rekker den ikke en gang å flytte seg ut av det blå feltet på tempmåleren, jeg mener du må jo kjøre i flere km før den i det hele tatt rikker på seg. Videre så er tomgangskjøring ulovlig, sikkert ikke noe problem om du bor på landet dog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Opprett ny...