Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ble litt glad i stad. Skulle fylle bensin på 1ern også står det en i4 M50 parkert ved pumpa og blokkerer. La merke til at den hadde BU skilt og ikke elbil skilt…og eksosrør 😅 Jaggu var det ikke en M440i Gran Coupe, sjelden sak i i4 landet Norge. 

Jeg måtte jo berømme eieren for modig valg. Han hadde hatt F36 440i fra før og bestilt I4 M50 sommeren 2021. Men det varte og rakk før den kom så han gjorde bestillingen om til M440i og da gikk ordren rett i produksjon og han hadde bilen to måneder senere 😂 Jeg spurte om han fikk kalde føtter ang elbil. Neida, når han gjorde om i4 til M440i så bytta de en I3 de hadde i Bavaria Oslo sin demokjørte iX3 😅 Hørte når han starta opp og kjørte av gårde, deilig klassisk BMW låt i det han kjørte 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferieturen gikk nok engang nord og dessverre ikke sør som først planlagt. Spontant bestemt og plutselig var vi på tur samme dag. Ingen ladekø, "lade når man kan og ikke når en må" og for første gang kjørt ned til 15% og ladet kun til 80-90%, ikke 40 og 100 som tidligere. Hadde 80 som mål, men ble faktisk fort 90-93 før maten var spist opp og alle var ferdig på dass. Det gikk supert. Spottet en eldgammel rød Lambo med hvit/sølv fartsstripe i Saltdalen, Countach eller Diablo - ja jeg vet ikke, men den lyden var helt magisk. Ellers tror jeg det var rekord i Porscher langs veiene, da er ikke elektrisk medregnet. Også Z4 har skilt seg ut, fra flere land. Dessverre er det mye grisekjøring og mye sjanser blant folk, så jeg prøver å ligge rolig i fartsgrensen og la de andre ture på, er en stygg statistikk som kunne blitt enda styggere flere ganger om man/og møtende bil ikke har bremset opp, På alle fartsmålingene viste min bil 81 på speedo og 80 på måling. Ergo er det så nøyaktig som man kan få det, så jeg sinker da ikke ved å ligge i 83-85. så da spørs det hva som stresser folk :) 

Vesterålen leverer iallefall :) 

IMG_1597.thumb.jpeg.1c95128c8d9c5859dfc162f6d2b0a555.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Marius2002 skrev:

Ferieturen gikk nok engang nord og dessverre ikke sør som først planlagt. Spontant bestemt og plutselig var vi på tur samme dag. Ingen ladekø, "lade når man kan og ikke når en må" og for første gang kjørt ned til 15% og ladet kun til 80-90%, ikke 40 og 100 som tidligere. Hadde 80 som mål, men ble faktisk fort 90-93 før maten var spist opp og alle var ferdig på dass. Det gikk supert. Spottet en eldgammel rød Lambo med hvit/sølv fartsstripe i Saltdalen, Countach eller Diablo - ja jeg vet ikke, men den lyden var helt magisk. Ellers tror jeg det var rekord i Porscher langs veiene, da er ikke elektrisk medregnet. Også Z4 har skilt seg ut, fra flere land. Dessverre er det mye grisekjøring og mye sjanser blant folk, så jeg prøver å ligge rolig i fartsgrensen og la de andre ture på, er en stygg statistikk som kunne blitt enda styggere flere ganger om man/og møtende bil ikke har bremset opp, På alle fartsmålingene viste min bil 81 på speedo og 80 på måling. Ergo er det så nøyaktig som man kan få det, så jeg sinker da ikke ved å ligge i 83-85. så da spørs det hva som stresser folk :) 

Vesterålen leverer iallefall :) 

IMG_1597.thumb.jpeg.1c95128c8d9c5859dfc162f6d2b0a555.jpeg

Nord er da aldri feil Marius, men vi får se om 2024 er året da vi roter oss nordover og du sørover 😉

Ellers enige med dine betraktninger ang kjøring og fart. 
Ladet utenfor Arendal, da var det en samling med 12-15 biler, Lambo, R8, div M3/2 osv, ja faktisk også en M3 touring.
Det var rusing, sladding ut fra Shellstasjonen og i en vill fart ut mot Risør på E18 - unødvendig.

Fikk vel også råneren som @Fredrik90 hadde bak seg (lignet hvertfall) og kjøringen var tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Nord er da aldri feil Marius, men vi får se om 2024 er året da vi roter oss nordover og du sørover 😉

Ellers enige med dine betraktninger ang kjøring og fart. 
Ladet utenfor Arendal, da var det en samling med 12-15 biler, Lambo, R8, div M3/2 osv, ja faktisk også en M3 touring.
Det var rusing, sladding ut fra Shellstasjonen og i en vill fart ut mot Risør på E18 - unødvendig.

Fikk vel også råneren som @Fredrik90 hadde bak seg (lignet hvertfall) og kjøringen var tilsvarende.

Ja, det er mye "dritt" langs veiene. Jeg bryr meg ikke om de som ligger litt over fartsgrensen og kjører forbi der det er god sikt og jeg slipper gjerne de som har det travelt forbi der det lar seg gjøre. Men det er de som tar sjanser hvor det er null sikt og/eller bil imot, vrenger bilen uttpå og bryter alt av vikeplikt og mye annet. Hadde en happening i Trøndelag med en utenlandsk bobil med henger som kjørte forbi i 90-sona, såvidt den hadde motor til å kjøre forbi ikke mindre enn 3 biler og den glemte at den hadde henger, kom bil imot og vi 3 som lå i 95 måtte bremse opp da den svingte inn alt for tidlig(for å unngå at hengeren traff den fremste bilen). Det var noen slike tilfeller oppover. Vi kjørte 62 mil første etappen og like langt neste dag. Det ble lange dager med kun 2 stopp pr. dag. men. 🤷🏼‍♂️ :) Nord leverer alltid, uansett vær, så får vi se hva neste år byr på. Dyreparken er på ønskelisten hos de små, men jeg kjenner at en svindyr sild-i-tønne-ferie ikke akkurat står høyt i kurs hos de voksne :lol: 

IMG_1554.thumb.jpeg.bf074f89078defb193f4cc83417feaf4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgesferie er nok helt sikkert flott det. Men jeg anbefaler å utvide horisonten litt og se Europa med egen bil. Det er noe helt spesielt å være på tur, oppdage nye steder og kulturer i vårt eget "nabolag". Infrastruktur som er bedre tilrettelagt for bilisme er en hyggelig bonus 😀

Nå sier jeg ikke at man skal tilbakelegge 6000 km i Europa hver sommer slik vi mer eller mindre gjør. Men jeg anbefaler alle som liker å kjøre bil og oppleve nye steder å iallfall ta seg en skikkelig Euro tur i løpet av livet. Det er klart at med elbil så blir det litt mer kronglete konta å kjøre i Norge, men med litt ekstra planlegging så tror jeg det også skal gå fint.

Har ikke tal på alle de stedene vi har "rota" oss borti. Er jo utrolig kult også som bilentusiast å skape minner med bilen.

IMG_7943.thumb.jpeg.d74a807717ad91469ad037b0c7c83491.jpeg

Rota oss inn i en Spansk fjell landsby, var så vidt jeg klarte å tre G30en igjennom gater så trange at jeg måtte ha inn speila. Nervepirrende da men ett veldig hyggelig og gøyalt minne nå i ettertid 😀

IMG_3651.thumb.jpeg.69a0067f115b42720dca92a133df10d3.jpeg

IMG_3928.thumb.jpeg.ed0025d7135fd99fec31a29ec363ac65.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at Europaferie med bil står øverst på min ønskeliste - la bilen få strekke litt på beina, tilbakelegge store avstander på relativt kort tid, og ikke minst oppleve utlandet i egen bil er noe eget.

Når det er sagt tror jeg at å oppleve eget land, i egen bil eller ei, for veldig veldig mange i Norge er en ny opplevelse. Der en før har tatt første fly sørover til varmere områder i ferien, ga Covid-perioden oss muligheten til å oppleve andre deler av landet når utlandet ikke var mulig. Så f.eks. for deg @Fredrik 90, tipper jeg at "å utvide horisonten litt" ville vært å oppleve Nord-Norge i egen bil :) - om dere ikke allerede har gjort det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, papertiger skrev:

Så f.eks. for deg @Fredrik 90, tipper jeg at "å utvide horisonten litt" ville vært å oppleve Nord-Norge i egen bil :) - om dere ikke allerede har gjort det da?

Ettersom jeg nå har vært i 19 land med min G30 så tror jeg min horisont er utvidet mer enn "litt" 😂 Men en tur til Nord Norge er helt klart på bucket lista. Det som så langt har holdt meg igjen er først og fremst er klima og infrastruktur, det er noe eget med å kunne velge om man vi kjøre landeveier eller kjøre effektivt på motorvei. Også har man jo mer eller mindre vær garanti sydover. Fra Sørlandet er det like langt til Lofoten som det er til Gardasjøen i Nord Italia. Det er like langt fra Arendal til Hammerfest som det er fra Arendal til Nice. Nå kan nok ikke disse sydlandske destinasjonene måle seg med Nord Norge når det kommer til naturopplevelse, selv om Nord Italia med sine innsjøer er billedlig vakkert. Men 30 grader, standliv, uterestauranter, shopping, Yachter på rekke og rad og viben man får der nede slår 12 grader, piskregn, bobiler i kø og klippfisk for min del (satt veldig på spissen). Men, naturopplevelsen og bare det å se noe annet av Norge er helt klart forlokkende og skal oppleves på ett eller annet tidspunkt. Jeg har brukt ett anselig antall timer på Google Maps og sjekket forskjellige ruter og veier for en fremtidig Nord Norge tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Fredrik 90 said:

Ettersom jeg nå har vært i 19 land med min G30 så tror jeg min horisont er utvidet mer enn "litt" 😂 Men en tur til Nord Norge er helt klart på bucket lista. Det som så langt har holdt meg igjen er først og fremst er klima og infrastruktur, det er noe eget med å kunne velge om man vi kjøre landeveier eller kjøre effektivt på motorvei. Også har man jo mer eller mindre vær garanti sydover. Fra Sørlandet er det like langt til Lofoten som det er til Gardasjøen i Nord Italia. Det er like langt fra Arendal til Hammerfest som det er fra Arendal til Nice. Nå kan nok ikke disse sydlandske destinasjonene måle seg med Nord Norge når det kommer til naturopplevelse, selv om Nord Italia med sine innsjøer er billedlig vakkert. Men 30 grader, standliv, uterestauranter, shopping, Yachter på rekke og rad og viben man får der nede slår 12 grader, piskregn, bobiler i kø og klippfisk for min del (satt veldig på spissen). Men, naturopplevelsen og bare det å se noe annet av Norge er helt klart forlokkende og skal oppleves på ett eller annet tidspunkt. Jeg har brukt ett anselig antall timer på Google Maps og sjekket forskjellige ruter og veier for en fremtidig Nord Norge tur :) 

Helt enig i dine betraktninger. Nord-Norge kan være vanvittig fint både sommer og vinter (tilbrakte et år i militæret i Troms), men ønsket om sol og varme er nok igjen det som får folk til å trekke sørover fremfor å oppleve sitt eget land. Kanskje nå, når feriering i Norge aldri har vært så billig som nå for egne innbyggere (og utenlandske turister), er tiden for å oppleve eget land. 2 uker i Danmark, der det tradisjonelt sett har vært relativt rimelig å feriere, ga et saftig hogg i feriepengekontoen. Dersom en tenker at tradisjonelt sett har en dansk lunsj til 600 DKK for 3 personer kostet rundt 600 NOK, så kostet den nå 1,6x600 NOK, altså drøye 950 NOK. Da blir plutselig Norge ikke så galt. 

Men vi sikter oss inn på ny Danmarksferie neste år, kanskje til og med Italia om alt går etter planen. Selvsagt med bil. Kona og ungen elsker det, frihet til å kjøre hvor en vil, når en vil, med stort sett alt en vil ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Marius2002 said:

Dessverre er det mye grisekjøring og mye sjanser blant folk, så jeg prøver å ligge rolig i fartsgrensen og la de andre ture på, 

Newsflash Marius - du kjører for sakte. Når til og med utenlandske bobiler med henger (!) kjører forbi deg må du ta til deg virkeligheten, og det er at du kjører for sakte etter forholdene og lager kø. Det er ikke alle andre som er problemet, det er nok deg. Sving av og slipp forbi køen bak, ta hensyn.

 

12 hours ago, Ron Jeremy said:

Det var rusing, sladding ut fra Shellstasjonen og i en vill fart ut mot Risør på E18 - unødvendig.

Det kalles bilglede og livsglede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Werther skrev:

Newsflash Marius - du kjører for sakte. Når til og med utenlandske bobiler med henger (!) kjører forbi deg må du ta til deg virkeligheten, og det er at du kjører for sakte etter forholdene og lager kø. Det er ikke alle andre som er problemet, det er nok deg. Sving av og slipp forbi køen bak, ta hensyn.

90-sone, kjører 95 🤔 Vet ikke jeg…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det kan bli enklere å farte med elbil fremover i EU sonen:) 
https://dinside.dagbladet.no/motor/eu-med-nye-elbilkrav/79968613

Ikke at det var noe problem å kjøre til Krakow i sommer, men kan forstå at andre synes det er vanskelig med elbil ute i Europa. Min erfaring var at det gikk brillefint uten angst eller ladekø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Kjennern skrev:

Ser ut som det kan bli enklere å farte med elbil fremover i EU sonen:) 
https://dinside.dagbladet.no/motor/eu-med-nye-elbilkrav/79968613

Ikke at det var noe problem å kjøre til Krakow i sommer, men kan forstå at andre synes det er vanskelig med elbil ute i Europa. Min erfaring var at det gikk brillefint uten angst eller ladekø.

Men kunne du kjøre like lange strekk og eller i samme hastighet som med 530en du hadde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...