Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

16 timer siden, bricks skrev:

Hen og influenser er to moderne ord jeg sliter med, muligens for di jeg holder på å bli en gammel gretten gubbe....

Jeg kjenner meg igjen, men jeg bor i Danmark og har gjort dette i 24 år. Jeg er imidlertid norsk og jeg følger stadig den norske samfunnsdebatten relativt tett. Det er noen markante forskjeller på Norge og Danmark og en av disse er at hele LGBTQ+ debatten fyller mye mindre i den danske samfunnsdebatten (enn så lenge). Begrepet "Hen" er for eksempel noe de fleste dansker kun kjenner fra Sverige og det blir generelt ikke brukt i Danmark. En årsak til dette er at Hen ikke kan bøyes gramatisk på dansk (og norsk) som f.eks Han til Ham. 

Jeg tror imidlertid at den generelle årsaken til at Hen ikke brukes i Danmark muligens skyldes at det generelt ikke er plass til slike individuelle hensyn i Danmark. Det er ikke samfunnsmessig akseptert at du som enkeltperson eller minoritet fyller så mye på bekostning av det store fellesskapet og dette stikker temmelig dypt. Dansker flest har stor respekt for dette (kanskje for stor respekt) og du skal generelt ikke stikke nesen for langt frem. 

Det har vært noen eksempler der ulike aktivister f.eks har tilgriset malerier og ødelagt kunstgjenstander i et forsøk på å få oppmerksomhet, men dette har så langt bare slått tilbake på dem selv. Aksjonene har bare blitt møtt med hoderysten, fordømmelse og store erstatningskrav. Danskene liker ikke denne formen for individuelle handlinger på bekostning av fellesskapet. Du må mene hva du vil, men du skal ikke plage andre med dine meninger (type: Kardemommeloven).

Ellers er man i Danmark veldig oppmerksom på at hele woke fenomenet kommer fra USA og at bakgrunnen for fenoment skyldes andre årsaker enn de som gjør seg gjeldende i Danmark. USA er f.eks et langt mer verdikonservativt samfunn enn Danmark og der dansker flest ikke bryr seg om din seksuelle legning (eller personlige mening) er dette en alvorlig sak for mange i USA. Satt litt på spissen har USA plass til store egoer som f.eks Elon Musk, men noe tilsvarende ville ha vært umulig i Danmark. Jeg husker en episode der Petter Stordalen i København skulle introdusere planene for et nytt stort hotel. Bortsett fra at dette også impliserte en renovasjon og ombygging av hovedpostkontoret i København (som danskene selvfølgelig applauderte) var de danske avisene mest opptatt av Stordalens ganske flamboyant stil og fremtoning (les: svulstig og harry). Stordalen var med andre ord på dypt vann i København og virket i dansk kontekst ubehjelpelig provinsiell i hele sin væremåte.             

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få lov å være seg selv.

Men mange krever (og får) for mye oppmerksomhet. Når også "hele sommeren" blir preget av pride har det gått for langt. 

Dette syns også mange skeive. De vil bare få være seg selv uten for mye fuzz.

Når man i tillegg kun er tolerant og inkluderende ovenfor andre som deler synet ditt er det mye som skurrer i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må helt klart få være som de er, men enkelt sagt så ønsker jeg ikke å få dette tredd ned over huet. Jeg tror den vanlige mann i gata (oss her inne f eks) har ett relativt avslappet forhold til f eks Pride og den store miljøtrusselen. Dette er stort sett noe som media og enkelt interesse organisasjoner nører opp under. Når en bedrift kler logoen sin i regnbuens farger så tenke jeg "javel..". Jeg gir en god bolle i hvor mye miljøfyrtårn en bedrift jeg skal kjøpe en vare eller tjeneste fra er. For meg så går pris og produkt i første rekke, er det ikke sånn for de aller fleste da?

Det værste er at det går tusenvis av unge i dag med ganske negative tanker om fremtiden. Alt fokuset og alt pratet om disse klimaendringene fra voksene har gjort dem skremt, og det liker jeg som pappa veldig dårlig. Jeg er akkurat gammel nok (født 1990) til at vi unngikk stort folks på nettopp dette. Joda, vi hadde Blekkulf men det handlet mer om skikk og bruk i henhold til naturen og miljøet. Mitt ønske for mine barn er en bekymringsfri barndom og ungdomstid slik jeg selv hadde. 

Jeg måtte le litt av jentungen på tre år. Hun har fått en elektrisk BMW i8 som ho ratter rundt på gårdsplassen. Men så var det bare det at den var tom for strøm og måtte lades. Inn med laderen, ca 10 sek senere ville ho kjøre. Da måtte jeg forklare at vi måtte vente noen timer før ho kunne kjøre, sånn er det å kjøre elbil. "Men pappa, din bil må jo ikke lades så lenge" kontrer småen. Nei pappa sine biler går på drivstoff som man kan kjøpe på bensinstasjonen. "Det vil jeg også ha, kan vi kjøpe en sånn til meg….jeg vil ikke kjøre elbil" 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Rune-K said:

De ble litt paffe men etter en stund så spurte de lederen hva de skulle gjøre, hen ble like forbauset men sammen så kom de fram til at det beste var å la gutten gjøre som han ville, han ville samtidig skifte navn. 

 

Ikke prøv deg med nyord, Rune. 

"Hen" er bullshit. 

Vitenskapen og biologien er glassklar på dette feltet - det finnes bare to kjønn - mann og kvinne.  Hvis folk er psykisk syke får det være deres sak, ikke mess på og indoktriner andre mennesker inn i dette vissvasset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Saltkjelen skrev:

Problemet er at VG, Dagbladet og den slags medium er venstrevridd og sånn sett med på all miljøvaskingen om dagen. Derfor er nok ikke dette interessante temaer å ta opp. Sivil ulydighet og demonstrasjon kan nok i sine tilfeller ha noe for seg, men når det gjelder den angjeldende boken hadde vel moren til hovedpersonen en dieselbil, så den sivile ulydigheten det refereres til går nok på teamet som omhandler klima. 

@Fredrik 90

TV2 har heldigvis plukket opp denne saken 👍

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/reagerer-pa-barnebok-det-er-helt-uhort/16001873/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Til ingen nytte virker det som. Blir jo fremstilt som om hele greia er uproblematisk, og at om en er kritisk, så utgjør en selv problemet 🙃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Til ingen nytte virker det som. Blir jo fremstilt som om hele greia er uproblematisk, og at om en er kritisk, så utgjør en selv problemet 🙃

 

Ja jeg så Oslo ordføreren var ute å glatta over… Nå må dere få bytta ut da gale folka som styrer hovedstaden. Nå har de regjert nok!

……

Men over til noe annet. Jeg har den siste tiden rattet litt elbil igjen. Jeg må si ting begynner å komme seg, ladeappene har blitt greie å bruke så lenge man har lastet dem ned på forhånd. Da går lading greit, og det er godt med tilgjengelige ladere der jeg har ferdes. Litt skuffende at man aldri ser i nærheten av oppgitt ladehastighet. Også må jeg si det det fortsatt er en utrolig dårlig løsning at man må ut i regnet å bli våt, hvorfor har de ikke tak på ladestasjonene? Nå er det sikkert ikke nødvendig å ligge i 130 km/t på motorveien, men jeg forbanner meg på at jeg skal bruke elbilen akkurat sånn som jeg bruker fossilbilen. På en dag som denne med regn og surt vær, så hadde det vært veldig greit å slippe å stoppe og ut i regnet for å lade. Selv om det med app kun er snakk om 30 sek så er det 30 sek for mye. Vi må få tak over ladere og elbilene må ha minst 700 km rekkevidde så man slipper å lade så ofte. Jeg sitter her og ser bort på bensinstasjonen hvor folk kjører inn under tak, tanker opp og durer videre etter 5 min. Det virker veldig greit på en regnfylt dag hvor man bare vil være tørr og komme seg hjem så fort som mulig 👍 

IMG_9993.thumb.jpeg.2dd885219cc67cd57adcb0e7c8ce2794.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Geir Anders said:

Så egentlig alle punktene i serviceheftet utenom klosser og skiver?

Korrekt. Alle reglementære servicer, og alle væsker (olje, bremsevæske etc) i forbindelse med servicene. Slitedeler som f.eks. bremseskiver/klosser og vindusviskere inkluderes ikke i basic BSI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...