Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bekymret meg over andre ting enn elmotor og batteripakke på en i3 fra 2014 (feks takluke, da denne har en tendens til å løsne fra carbontaket som i3 hadde de første årene på biler med takluke). Det har jo ved flere anledninger vist seg at vi snakker om svært lite tap i batterikapasitet på i3 og at både motor og batteri er gjennomgående bra. 

 

Jeg har hatt i3 60Ah, i3S 120Ah og i3S 94Ah. Det er vesentlig forskjell i kjøreegenskapene på en i3S vs. i3. i3S/i3 med sportspakke har som et utgangspunkt 15mm lavere innpress på turbinhjulene enn en vanlig i3, så bare her har en i3S/sportspakke 30mm endret sporvidde. Legg så på spacere her (som jeg alltid har kjørt med), så snakker vi om en sporviddedifferanse på 60-70mm sammenlignet med vanlig i3. Dette gir vesentlige forskjeller i kjøreegenskapene til en i3. 
 

i3 har naturligvis en fjæring som ikke er i nærheten av en 5-serie, men tar man bilen for det den er så har man et godt utgangspunkt. Skulle seter være et problem, kan man montere både komfort- og sportsseter fra F15 X5, M-sportsseter fra F48 eller M3-stoler fra F80. Det beste av alt - bilen er nærmest gratis i drift og har et svært beskjedent verditap (bilen har gått opp ca 20% i pris siden bunnen før sommeren). 
 

Kjøp en i3 produsert fra og med 11/2017, så har man facelift (94Ah). Er bilen produsert etter 11/2018 har du en 120Ah med mulighet for enda bedre lys enn faceliften året før. Bare lysene i seg selv gjør det verdt å gå for en LCI som minimum, for på pre-LCI er det elendige greier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, t06afre skrev:

I3 begynner vel å nærme seg 10 år nå. Det betyr at batteriene nærmer seg farlig fort slutten av teoretisk livstid. Lett å glemme når man kjøper brukt el-bil  

De første elbilene med dagens batteri teknologi som rundet 300.000km var en bråte med Nissan Leaf.
Disse hadde 75-80% igjen av batteri og var da blitt brukt som taxi i 10 år ca.

Hvor mye en fossilbil forringes av 10 år og 300.000km aner jeg ikke? 

En elbil med normal kjørelengde vil nok fint kunne kjøres minst 20 år.

Og etter den tid kan batteriene brukes endel flere år som en batteri/UPS bank evt som supplement til solcelle.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruktbil er en kjemperisiko nesten uansett.

Holder man bilen dårlig varer den ikke noe særlig mer enn 10 år uavhengig av fremdriftsmetode.

Dette kommer bare til å bli verre med de komplekse bilene som spyttes ut i dag.

Kommer til å bli "umulig" å ha bil på budsjett om noen år.

Det billigste er i mange tilfeller å kjøpe/lease nytt, men da må man gjerne ha lån som endel dessverre ikke har mulighet til.

 

Hvis elektronikken har sammenheng med fremdrift av kjøretøyet dekkes den av maskinskadeforsikring.

Ser folk får dekket havari på ac-kompressor også. (DYRT på i3)

Hos if er denne 200k km/ubegrenset antall år.

Eneste kravet er at man tar service, dvs bytter bremsevæske og kupefilter annethvert år.

Screenshot_2023-11-18-21-01-04-44_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.bb7f1ded87be3d8a4eef59eafae766d5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er forskjellen fra feks en El bil og en ICE bil. Er jo at batteriet har en egen elektronikk som er ganske omfattende. Så hvis den går i stykker, så er det som oftest nytt batteri som gjelder. Det er problemet.

Ja, en F01 har mye mer elektronikk. Men det er individuelle moduler, som finnes "over alt", som "alle" kan skifte selv.

Se på Tesla da, enda verre. De har stort sett én supercomputer som styrer alt. Går den i stykker så er den nok ikke så rimelig. Men enn sålenge, så virker de å være ganske solide og har generelt lite feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

En F01 fra 2009 har vesentlig mer elektronikk enn en i3, så jeg hadde ikke vært nevneverdig bekymret for elektronikken i en gammel i3. :) 

Dette var jo en litt klønete sammenlikning. En Boeing fra 2009 har også langt mer elektronikk enn en gammel i3…mao kan ikke sammenliknes.  Men sammenlikner man f eks en 2014 VW Golf med en liten bensinmotor mot en 2014 VW e-Golf så vil jeg nok tro at bensin varianten vil være ett langt "tryggere" bilhold i årene fremover. Ryker noe så er sjansen større for at dette kan byttes eller repareres for en billigere penge. Når en ny elbil til 900 000,- kondemneres fordi man har kjørt over en stein og ripet batteriet…hvorfor i allverden skulle dette bedre seg når bilene blir eldre og utsettes for røffere bruk/dårligere vedlikehold?

15 timer siden, Otis skrev:

Jeg tror ikke de fleste er rett for degradering av batteri etter feks 10 år, men mer det at elektronikken plutselig er defekt.

Problemet er nok ikke levetiden på selve batteriet, men all elektronikken rundt for å få dette til å funke. Feiler noe her kan bilen bli strandet, mens en gammel fossilbil kan hangle rundt med dårlig turbo eller girkasse. Deler kan også byttes mot ny eller brukt for en rimelig penge. Og før noen kommer med høytrykkspumpe havari eller regreim…elbil forkjempere sine favoritt argumenter. Prøv å bytte batteristyring eller annet vitalt knyttet til en elbil sitt fremdriftsystem. Brukte deler her koster fortsatt enormt, samt at eldre elbiler stort sett er verdiløse så kommer mange til å bli kondemnert tidlig kontra en fossilbil. Selv om en elbil kan leve til den blir 20 år, sa skal man ha litt flaks og ikke få feil på noe vitalt. 

Jeg tror også at dagens fossile biler vil bli eldre og gå på veien lenger. Vi ser det på bruktprisene allerede, når denne holder seg godt så tåler de også større påkoster før de blir "mechanic totaled". Samt at viljen til å holde en billig men forutsigbar bil med breit bruksområde gående vil være større.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag er forskjellig og jeg elsker i3! Byttet min 60Ah i en 120Ah i3s nå i sommer. Min kone har også i3 120Ah. Begge er fullt utstyrte og 5 år til jul. 
 

Perfekt til småturer og kjøring i by. Billig å parkere, lavere pris i bomringen og kjøring i kollektivfelt - er man så uheldig å bo i nærheten av Oslo er fordelene mange. 
 

Jeg syns den er kvikk og god å kjøre. I mine øyne er den pen, men så har jeg også både hatt Citroën 2CV og Audi A2 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Otis skrev:

Det som er forskjellen fra feks en El bil og en ICE bil. Er jo at batteriet har en egen elektronikk som er ganske omfattende. Så hvis den går i stykker, så er det som oftest nytt batteri som gjelder. Det er problemet.

Ja, en F01 har mye mer elektronikk. Men det er individuelle moduler, som finnes "over alt", som "alle" kan skifte selv.

Se på Tesla da, enda verre. De har stort sett én supercomputer som styrer alt. Går den i stykker så er den nok ikke så rimelig. Men enn sålenge, så virker de å være ganske solide og har generelt lite feil.

Nå har jeg i og for seg skrudd på en del i3er (mine egne og kundebiler), og helt oppriktig - det er svært lite avansert tull med i3 og deler er både enkelt og billig å få tak i. Ny (brukt) batteripakke med alle nødvendige deler finnes i fleng hos høggere, og prisen for å bytte et komplett batteri er omtrent i samme størrelsesordenen som et twinturbobytte på en dieselbil. Ellers er i3 like "modulær" som andre BMWer med moduler i bøtter og spann. Det er jo ikke noe verre med en Tesla enn det er med en E60 - ryker HU mister man funksjoner som lyd, HUD, klimafunksjoner etc. Det virker som om de som ikke eier eller har eid en i3 (eller elbil) er de som er mest bekymret.

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette var jo en litt klønete sammenlikning. En Boeing fra 2009 har også langt mer elektronikk enn en gammel i3…mao kan ikke sammenliknes.  Men sammenlikner man f eks en 2014 VW Golf med en liten bensinmotor mot en 2014 VW e-Golf så vil jeg nok tro at bensin varianten vil være ett langt "tryggere" bilhold i årene fremover. Ryker noe så er sjansen større for at dette kan byttes eller repareres for en billigere penge. Når en ny elbil til 900 000,- kondemneres fordi man har kjørt over en stein og ripet batteriet…hvorfor i allverden skulle dette bedre seg når bilene blir eldre og utsettes for røffere bruk/dårligere vedlikehold?

Problemet er nok ikke levetiden på selve batteriet, men all elektronikken rundt for å få dette til å funke. Feiler noe her kan bilen bli strandet, mens en gammel fossilbil kan hangle rundt med dårlig turbo eller girkasse. Deler kan også byttes mot ny eller brukt for en rimelig penge. Og før noen kommer med høytrykkspumpe havari eller regreim…elbil forkjempere sine favoritt argumenter. Prøv å bytte batteristyring eller annet vitalt knyttet til en elbil sitt fremdriftsystem. Brukte deler her koster fortsatt enormt, samt at eldre elbiler stort sett er verdiløse så kommer mange til å bli kondemnert tidlig kontra en fossilbil. Selv om en elbil kan leve til den blir 20 år, sa skal man ha litt flaks og ikke få feil på noe vitalt. 

Hvis du mener sammenligningen mellom en BMW 7-serie fra 2009 og en BMW i3 (som jeg sammenlignet med henhold til påstanden om "elektriske feil" - men som siden viste seg å likevel dreie seg om "elektronikk til batteriet") er klønete, er sammenligningen din om en Boeing og en i3 intet annet enn banalt. Du må gjerne dra inn Volkswagen, men jeg snakker om BMW. Jeg har ellers tilgode å se at en "elbil til 900 000,- er kondemnert på grunn av en ripe i batterikassen", så her må du gjerne dokumentere påstanden din. 

Jeg forstår at det er et (oppkonstruert) behov for å mene at en elbil stopper så fort den får en elektrisk feil, mens en ICE-bil kan hangle videre - her kan det naturligvis være tilfeller i den ene eller andres favør. Vel, jeg har selv kjørt både i3 med feil på KLE og en hel haug andre ting - og joda, bilen rørte på seg den. I motsetning til en dieselbil som "hangler" seg frem med dårlig girkasse og turbohavari (ikke kom her å si at det å hangle med bilen frem til nærmeste verksted gjør både girkasse og motor en tjeneste, snarere tvert imot snakker vi vel om en høvelig verkstedregning fordi noe ekstra røk på grunn av hanglingen..), trengte i3 modulbytte og voilá! Hva er forskjellen på å bytte batteristyring på en elbil (i3 ettersom det er dette vi har snakket om) kontra en motorstyring til en ICE-bil? Mener du at det er mer komplisert og dyrere å bytte en styreenhet på en elbil enn en moderne bil (i så fall er du hjertelig velkommen til å bivåne et modulbytte med koding/programmering på en ICE og en elbil)? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Koster det ikke 60k og skifte ac kompressor på i3? Og man er tvungen til og bytte den da den driver varmepumpen? Som er eneste måten bilen får varme? 

Ser at ny, original AC kompressor koster ca. 17 000,- veiledende. Basert på beskrivelse i newtis, kan jeg ikke se for meg at det er mange timene som skal til for å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart men så fort det begynte og komme elektronikk i biler så har kundene vært skeptiske til holdbarheten. Slik har det vært de siste 40-50 årene.

Jeg husker godt at fattern kjøpte en ny traktor i 1988 og den var veldig avansert da med masse elektronikk som styrte masse av funksjonene. Han var utrolig skeptisk til hvordan holdbarheten var på dette systemet. Traktoren eksisterer fortsatt og fasiten har vi nå. Den er utslitt på alt av det mekaniske mens det elektriske har vi aldri hatt problemer med, jeg tror vi har byttet en sikring. Så mye for fordommer og jeg tenker det er mye det samme med elektriske biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg har hørt noe ganske så lignende før @Skulebollen. Nei.. jo vent... HT-pumpe-havari som sender spon rundt i systemet. Nei? Jo? 100k i kost sa du? 

Bare vent til BMW lanserer en bil med den såkalte Hand Of God - ECU'en sin. Først da snakker vi en super-ECU som blir som selve hjertet i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...