Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 22.11.2023 den 18.12, tennbrikket skrev:

Noen som har «peiling» på hodelykter og som kan anbefale en til rundt 1000kr +/- moms? Har null peiling, og tenker det burde være noen bra tilbud på det nå?

Ledlenser, de leveres vell i alle prisklasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/22/2023 at 11:16 AM, Marius2002 said:

Har vært borti Primacy 3 på en A4 Allroad og der var et stille og godt dekk med 0 sporing på den bilen. Har du tilgang til dekkbytte selv? Her i byen vil plutselig ikke sjapper legge om dekk som er kjøpt andre plasser/brukt. Ikke at jeg har gjort det, men tok en prissjekk på noen vinterdekk for et par år siden og da var prissjekk inkl. forespørsel på kjøp på nett og legg om i annen sjappe. Ingen ville gjøre det. Du må vel ha stjernemerkede dekk på begge? Ingen sjapper som kjører Black Week/Friday-tilbud da? 

4000+ omlegging så er du jo nesten halve prisen av helt nye dekk. Og 2017 er jo snart 7 år siden, så dekket er vel moden for utskifting uansett pga. alder 🤔

Takk for innspill! Ja det lar seg nok gjøre lokalt, har ikke vært problemer før. Ett av dekkene var plugget etter en punktering også, så avventer litt.
Ser for meg at nye dekk kommer på 12-13k per bil, så blir fort penger av det :D men venter nå på pris fra en lokal sjappe på 

1) Pirelli PZ4* til F11 (tror disse kom i non-RFT først til G31)
2) Hankook S1 Evo3 til F11 (ikke stjernemerket, men laget for BMW, med en egen kode på bestillingen ifølge dekksjappa). Disse stod også på bilen når jeg kjøpte den, og etter 2 sesonger var rulleomkretsavvik = 0mm).

1) Pirelli PZ4* til F36 (kommet nylig, tidligere var PS4S eneste Non-RFT alternativ med *)
2) Michelin PS4S* til F36.

Alt Non-RFT selvsagt.

On 11/22/2023 at 12:19 PM, Kjennern said:

@papertiger Min erfaring med GY Excellence RFT er at de er sykt stive når de er brukt noen år. Ha det i bakhodet når du skal se på brukte dekk bare :)

Ja, fikk tilbakemelding fra selger at disse var fra 2015-16, så det utgår med høye kneløft :) . Takk for innspill!

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg verdsetter en hodelykt som ikke har batteripakke på bakhodet, for det krasjer om man skal ligge på rygg. Ledlenser er veldig glad i det.
Ellers er jo ledlenser dyrt! Og egentlig ikke best, de er gode, men ikke best hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tennbrikket skrev:

Kjent for å være Apple innen ladekontakt🤪 er de også. Tok bare og sjekket kjapt, og det var sær lader på det utvalget jeg var innom.

kjøpte ledlenser hodelykt på coop obs siden kjærringa er medlem å fikk den for 400-600kr, meget fornøyd med den.  om den hadde kostet det dobbelte hadde den fortsatt stått i stil med pris

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mslello skrev:

Er det er håp for at elbiler kan bli morsomme også ?

Gir meg noen forventninger til neue klasse iallfall. Det bør komme minst en utgave som får minst like mye skryt som Ionic 5 N

Elbiler er jo morsomme med tanke på akselerasjonen, jeg vil jo ikke si at i4 M50 er en kjip bil å kjøre. Men en M340i eller M3 er mye morsommere å kjøre. Det hele handler om graden av morsomhet og hva man selv legger i begrepet morsom. 

En sportslig orientert elbil er morsom, men jeg går fort lei av kun respons og akselerasjonen alene. Og da tar jeg meg selv i å kjøre økonomisk for å spare batteri…og da blir det kjedelig. En skikkelig fossilbil underholder meg langt mer da den engasjerer meg ikke bare med rask akselerasjon, men alt serveres samtidig med aks, lyd, feedback og følelsen av å håndtere en maskin. Lyden og følelsen gjør at bilen ber om å bli piska…man som fører motiveres til å tømme andre og tredjegir ut på motorveien fordi man vil høre lyden og føle girskiftene…feedback kalles det. Også kan man si at dette høres masende ut. Da vipper man bilen over i komfort, man mister litt av responsen til en elbil men ellers så kan man cruise komfortabelt avgårde. 

Også må bilprodusentene ta inn over seg at enkelte segmenter ikke er ment for å bli elektriske. Det være seg hot hatches, sportsbiler og superbiler. Her spiller motor og drivlinjene en alt for stor rolle av bilens karakter at det blir helt galt å fjerne dette. Enten får de holde liv i fossilmotoren i disse nisjesegmentene eller så får de fase ut modellene og leve på de gode minnene. Det er er iallfall min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikkje fine et innlegg å sitere, men her står jo litt av grunnen til kvifor elbiler lett blir kondemnert, om den er mer verdt i deler.

https://www.finansavisen.no/motor/2023/08/25/8016029/sa-mye-far-bilopphuggere-for-gamle-elbilbatterier

Ang podkasten i Mil etter Mil om MB som må bytte batteri nærmest med steinsprut i.flg mr Brøndbo så var det val fleire innlegg som motsa det på Facebook-gruppen rett etter publisering. Er vel ikkje heilt utenkelig at han legger på "mva" på historiene sine? 🤠

Endret av GtiGtr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Elbiler er jo morsomme med tanke på akselerasjonen, jeg vil jo ikke si at i4 M50 er en kjip bil å kjøre. Men en M340i eller M3 er mye morsommere å kjøre. Det hele handler om graden av morsomhet og hva man selv legger i begrepet morsom. 

En sportslig orientert elbil er morsom, men jeg går fort lei av kun respons og akselerasjonen alene. Og da tar jeg meg selv i å kjøre økonomisk for å spare batteri…og da blir det kjedelig. En skikkelig fossilbil underholder meg langt mer da den engasjerer meg ikke bare med rask akselerasjon, men alt serveres samtidig med aks, lyd, feedback og følelsen av å håndtere en maskin. Lyden og følelsen gjør at bilen ber om å bli piska…man som fører motiveres til å tømme andre og tredjegir ut på motorveien fordi man vil høre lyden og føle girskiftene…feedback kalles det. Også kan man si at dette høres masende ut. Da vipper man bilen over i komfort, man mister litt av responsen til en elbil men ellers så kan man cruise komfortabelt avgårde. 

Også må bilprodusentene ta inn over seg at enkelte segmenter ikke er ment for å bli elektriske. Det være seg hot hatches, sportsbiler og superbiler. Her spiller motor og drivlinjene en alt for stor rolle av bilens karakter at det blir helt galt å fjerne dette. Enten får de holde liv i fossilmotoren i disse nisjesegmentene eller så får de fase ut modellene og leve på de gode minnene. Det er er iallfall min mening. 

Ja, jeg koser meg bak rattet i i4 jeg og synes den er god å kjøre å aks og respons er jo morsom enda. Blir vanvittig effektiv bil i trafikken med det skyvet ut av kryss og rundkjøringer.

Men for oss som har vokst opp med biler som lager lyd, så er det jo ikke tvil om at det og girskift gir en annen følelse av å kjøre bil. Skal bli spennende å se om generasjonen som har vokst opp med stort sett høre diesel firer og elbil deler samme interesse/glede når de skal kjøpe seg entusiastbiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Og da tar jeg meg selv i å kjøre økonomisk for å spare batteri…og da blir det kjedelig.

Fredrik, si at Kwh prisen er 2 kroner så bruker du med meget aggressiv kjøring maks 4-5Kwh pr mil som da koster deg 8-10 kroner pr/mil hvorfor da spare på moroa? dieselbil aktivt kjørt bruker vel fort 1,5 l/mil x 20,- kroner = 30,- pr/mil. Ja rekkevidde er et moment, men til vanlig så har du i I4 over 80-kwh tilgjenglig, så i daglig bruk er det nok. Langturer blir jo noe annet, da er fort sparemodus i "hodet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2023 den 17.01, Marius2002 skrev:

Joda, jeg tror ikke vi er uenige :) Men en kan(og burde) likevel stille spørsmål rundt dagens journalistikk.

Og der kom Motor i posten. Det understreker det jeg påpeker. Håpløst. Finn en feil.

Hint: Bilen blir trukket i poeng for dette.

IMG_2661.thumb.jpeg.4358d951eb7c5c4f360ad8dc6376b471.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, mslello skrev:

Men for oss som har vokst opp med biler som lager lyd, så er det jo ikke tvil om at det og girskift gir en annen følelse av å kjøre bil. Skal bli spennende å se om generasjonen som har vokst opp med stort sett høre diesel firer og elbil deler samme interesse/glede når de skal kjøpe seg entusiastbiler. 

Det tror jeg faktisk de kommer til å gjøre, for det er helt utrolig hvor mange barn som kommer bort til meg når jeg har vært ute med M3’n. Jeg ser og mange fedre kommer bort med barna sine og peker og åpenbart venter til jeg har begynt å kjøre, men det forbauser meg litt hvor mange relativt små barn som slenger seg på sykkelen og følger etter meg med påfølgende «gi gass» bevegelse på hendene til meg.
 

Så at det finnes spesielle biler er jo det åpenbart at de får det fra en eller annen plass, kanskje er det fortsatt bil spillene som starter denne interessen? Jeg hadde hvert fall ekstremt mange biler på need for speed med neon lys og flammer på sidene, slik startet det for min del og heldigvis droppet jeg både flammer og neon lys. Skal sies jeg hadde en onkel som kjørte rundt i en Mazda MX-5 med neon lys og flammer. Det var "gromt":P Alle barna her hjemme som er gamle nok spiller Forza og begge to vet godt hva en GT2/GT3 er og alle M biler begynner de å få meget kontroll over. Minste mann ser hvert formel1 løp med meg med sin egen bil og sier "vomvom". 

Snarere tvert imot tror jeg at bil entusiasmen fortsetter å leve tross man vokser opp med elbil og diesel, kanskje har dette en motsatt effekt at nysgjerrigheten for bensinbiler med store motorer vokser jo sjeldnere de blir. Min erfaring med X3M / E46 M3 er at interessen lever i aller høyeste grad! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Det tror jeg faktisk de kommer til å gjøre, for det er helt utrolig hvor mange barn som kommer bort til meg når jeg har vært ute med M3’n. Jeg ser og mange fedre kommer bort med barna sine og peker og åpenbart venter til jeg har begynt å kjøre, men det forbauser meg litt hvor mange relativt små barn som slenger seg på sykkelen og følger etter meg med påfølgende «gi gass» bevegelse på hendene til meg.
 

Så at det finnes spesielle biler er jo det åpenbart at de får det fra en eller annen plass, kanskje er det fortsatt bil spillene som starter denne interessen? Jeg hadde hvert fall ekstremt mange biler på need for speed med neon lys og flammer på sidene, slik startet det for min del og heldigvis droppet jeg både flammer og neon lys. Skal sies jeg hadde en onkel som kjørte rundt i en Mazda MX-5 med neon lys og flammer. Det var "gromt":P Alle barna her hjemme som er gamle nok spiller Forza og begge to vet godt hva en GT2/GT3 er og alle M biler begynner de å få meget kontroll over. Minste mann ser hvert formel1 løp med meg med sin egen bil og sier "vomvom". 

Snarere tvert imot tror jeg at bil entusiasmen fortsetter å leve tross man vokser opp med elbil og diesel, kanskje har dette en motsatt effekt at nysgjerrigheten for bensinbiler med store motorer vokser jo sjeldnere de blir. Min erfaring med X3M / E46 M3 er at interessen lever i aller høyeste grad! :) 

Jeg støtter deg på denne, jeg tror også den oppvoksende generasjon kommer til å foretrekke fossile entusiastbiler. Jeg tror at fossil motor og entusiastbil bare er noe som kommer til å henge sammen. Husker dere å feil det var når enkelte produsenter kom med dieselmotor i en del entusiastbiler. Audi TT med 2,0 TDI eller E88 118d…gjesp. Samme med E46 330d Coupe eller Cab, det er tråkige greier 😂 Sånn blir det med elbiler som skal prøve å være sportsbiler, okei de går greit men alt annet man søker i en sportsbil uteblir jo.

Artig det du sier ang hva man likte i oppveksten. Mye har forandret seg for veldig mange, særlig for de av oss som vokste opp med Need for Speed og Fast and Furious filmene. Alle digga Skyline eller Supra i knall farger med vinger og neonlys…bortsett fra unge og konservative Fredrik. Jeg hata det den gang som nå 😂 Det som interesserte meg var tyske sedaner med diger motor…E39 M5 var bare universets feteste bil. Audi S8 også med sine blanke speil, for en bil. Så det ble jo litt krangling i kameratflokken når vi diskuterte bil. Men jeg føler vel nå i ettertid at jeg hadde rett når jeg mente at neonlys og spygrønn lakk på en Supra ikke er kult.

Også er det viktig å lære videre interessen for bil, nå har jeg riktig nok to jenter og de skal få velge selv hvilke interesser de vil ha. Men noen små stikk her og der blir det. 3 åringen viser faktisk interesse for bil, ho har en elektrisk i8 og har lært seg at det er BMW sånn som pappa har. Også er ho veldig opp tatt av E34en, av alle de biler vi har/har hatt…den er ho så glad i å ut å kjøre i 😅

4 timer siden, Maxmek skrev:

Fredrik, si at Kwh prisen er 2 kroner så bruker du med meget aggressiv kjøring maks 4-5Kwh pr mil som da koster deg 8-10 kroner pr/mil hvorfor da spare på moroa? dieselbil aktivt kjørt bruker vel fort 1,5 l/mil x 20,- kroner = 30,- pr/mil. Ja rekkevidde er et moment, men til vanlig så har du i I4 over 80-kwh tilgjenglig, så i daglig bruk er det nok. Langturer blir jo noe annet, da er fort sparemodus i "hodet".

Det er ikke ett kostnads spørsmål, når jeg kjører elbil så er det ikke meg som betaler for strømmen. Det er mer for å spare rekkevidde og å ha så mye av det som mulig, ikke sløse med den. Selv om jeg ikke skal langt, liker å ha stor aksjonsradius uansett. Men det er klart at det er jo kun tankesettet som er sånn, jeg er "godt vant" med å kjøre bil med kraftig diesel. Da kan jeg ta meg raskt og uanstrengt frem i trafikken samtidig som jeg hele tiden har enorm rekkevidde 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Snagg30 skrev:

Det tror jeg faktisk de kommer til å gjøre, for det er helt utrolig hvor mange barn som kommer bort til meg når jeg har vært ute med M3’n. Jeg ser og mange fedre kommer bort med barna sine og peker og åpenbart venter til jeg har begynt å kjøre, men det forbauser meg litt hvor mange relativt små barn som slenger seg på sykkelen og følger etter meg med påfølgende «gi gass» bevegelse på hendene til meg.
 

Så at det finnes spesielle biler er jo det åpenbart at de får det fra en eller annen plass, kanskje er det fortsatt bil spillene som starter denne interessen? Jeg hadde hvert fall ekstremt mange biler på need for speed med neon lys og flammer på sidene, slik startet det for min del og heldigvis droppet jeg både flammer og neon lys. Skal sies jeg hadde en onkel som kjørte rundt i en Mazda MX-5 med neon lys og flammer. Det var "gromt":P Alle barna her hjemme som er gamle nok spiller Forza og begge to vet godt hva en GT2/GT3 er og alle M biler begynner de å få meget kontroll over. Minste mann ser hvert formel1 løp med meg med sin egen bil og sier "vomvom". 

Snarere tvert imot tror jeg at bil entusiasmen fortsetter å leve tross man vokser opp med elbil og diesel, kanskje har dette en motsatt effekt at nysgjerrigheten for bensinbiler med store motorer vokser jo sjeldnere de blir. Min erfaring med X3M / E46 M3 er at interessen lever i aller høyeste grad! :) 

Ja, har lagt merke til det jeg også når jeg har vært med å kjørt Corvette Z06. Mange gutter som snur seg og ser etter den. Men den er jo så lav og brei i tillegg. Så får du fin V8 dur oppå der.  Så alt håp er nok ikke ute 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...