Gå til innhold

Den store familiebil / bruksbil tråden


liffi
 Share

Anbefalte innlegg

Da kan jeg vise hva som er familie bilene her i huset og starter med denne :

F92DD5C1-B504-4C4A-B03C-DEF0C8A27F32.jpeg.4ce7103cf43d8dbde94890c9b5e068c4.jpeg

Et valg faktisk fruen tok .

Siden hun ønsket en bil der du sitter høyt og god fremkommelighet .

Hadde jo e61 før som var søppel på vinteren ,derfor er hun strålende fornøyd nå .

Ulemper :

For oss ingen .

Fordeler:

God plass ,god å kjøre og overrsiktelig .

Nr 2 er faktisk en gammel e34 :

C12DC092-AB34-49F2-844C-34A9A24366A3.jpeg.80c24796c5f668de5a814555a8e20f99.jpeg

Fordeler :

En særs god bil å kjøre ,går bra ikke minst billige deler .

Ikke minst en bil som alle bruker her i familen og funker og som reservebil for kompiser når familie Passaten kollapser .

Ulemper :

Et voldsomt forbruk 😅,samt umulig å kjøre rolig med .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører 2013 modell X1 2,0i Xdrive som brukis.

Fruen i huset satte kriterier som 4 hjulstrekk, suv og automat. Da vi er tre i familien, mini er 8år, fungerer den fint for oss. Mye småkjøring så derfor ble det bensin. Etter tre diesel biler.

Fordeler: Fin å kjøre, bra balanse mellom  komfort og sporty. Den har 8 trinns sportsautomat. Bortfall av M-understell gjør at den ikke er altfor stram i fjæringen. Greit utstyrt for en 13modell da første kjøper har valgt omtrent alt i ekstrautstyrslisten heldigvis. Ser ikke så verst ut i mine øyne. Gode seter. (Sportsseter)

Ulemper: Forbruket kunne vert lavere. Snitter literen på mila med vårt bruk. Kjører ca 10k i året så det får gå. Ikke største plassen. Vi må ha takboks på ferietur. Støyer litt i kupe. Mangler en del førerassistanse systemer (savner adaptiv cruisecontrol) og gammel infotainment. 
 

For oss fungerer denne meget bra.

 

 

C77CA9D8-F5C1-4378-B338-CF8041E1B098.jpeg

Endret av HelgePer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ingen planer om å ha en bil nr 2 med det første når M3en ble handlet inn, da jeg ville spare opp til noe mer premium. Men ettersom pandemien kom, og jobben (sykepleier) sa det ikke var anbefalt med kollektiv, ble det en bruksbil ganske raskt. Valget falt da på en 2007 mod Ford Mondeo 2.0 TDCI, med hele 136 hk. 

08A0B31A-7774-437B-ABD2-CAFCB6451D7C.thumb.jpeg.b624769f92f756e9c97f4d9e093999b5.jpeg

Bilen fremsto ryddig, godt ivaretatt av tidligere eiere og jeg fikk den for en god pris. 

Fordeler:

- Diesel, passer ypperlig for mitt bruk da jeg jobber en del ekstra andre plasser ved siden av min 100% stilling, så det blir en del kjøring = billig i drift.

- Massevis av plass som kommer til nytte når jeg flytter inn i egen leilighet neste år.

- Svært komfortabel å kjøre i alle slags hastigheter, og ikke minst lettkjørt

- Massevis av kraft og moment for sitt hverdagsbruk

- Tectylert 

- Har en kompis som jobber i Ford som tar seg av servicer og annet småplukk, noe som er deilig da han kan disse bilene godt.

- Billige deler

- Lite tull med disse har jeg lest. Disse går og går så lenge man steller godt med de :) 

Ulemper:

- Det er ikke den mest spennende bilen, og fargen er ikke den fineste 

- Ikke en BMW? 😂 

Har gitt den kallenavnet "Donkey" av en grunn, noe den lever opp til. Har hittil, etter snart ett års eierskap og 12k km, ikke skuffet meg. Dynamo ble dog byttet her om dagen men sånt må man tåle på en bil som har bikket 200k. Så får dere krysse fingrene for meg at den går gjennom EU i morgen :) 

 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20190313_102051.jpg  

Har ikke unger enda, men har selvfølgelig familietralla klar. Snakker ikke om den grå, da den forsvant foe lenge siden. Jeg spiller trommer, og trenger svær bil til å frakte disse. Kjekt med svær plass uansett. 

Historien bak er litt idiotisk men: vinteren 2018 sto jeg parkert en plass i nærheten (Kragerø) da jeg tok buss til Sverige med dama. Det kom 40-60cm snø den dagen. Da vi var tilbake brukte jeg 1.5t inkludert hjelp fra Viking til å komme ut. Da bestemte jeg meg for å kjøpe 4x4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Fredrik 90 said:

Det er overraskende god kjørekomfort i de gamle Mondeoene der, mye bil for pengene. Kunne tenkt meg en ST220 egentelig 👍

Ja, jeg var helt solgt etter å ha prøvekjørt den. Sto mellom en V70 og en Skoda. ST220 hadde ikke vært dumt nei. Men blir nok en F11 på sikt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E60 523i 2009. Ble kjøpt som nr 1-bil i 2014, da vi ville ha noe som var "passe nytt", hadde kjørekomfort, greit med plass, og helst hadde BMW-logo. Den er siden degradert til nr2-bil, men er fortsatt i mer eller mindre daglig bruk.E60.thumb.jpg.f56e973ef7929b12aec191a8d32c6e5a.jpg

Fordeler:

Stor og komfortabel. Komfortsetene er kjempebra

God plass til barneseter i lengderetning, og bra avstand mellom isofixfestene i baksetet

Stort bagasjerom. (Enormt for å være en sedan)

BMW etter "gammel oppskrift". (Bensin, rekkesekser, rwd og manuell kasse)

Relativt lettskrudd og god tilgang på deler

Hengerfeste, med bra kapasitet

Ingen åpenbare svakheter ved verken motor (N53), karosseri eller øvrig teknikk.

Har gjort unna sitt verste verdifall

Ulemper: 

Ikke utpreget billig i drift

Begynner å bli gammel. 

Ikke de beste lysene

Ingen sinke, men definitivt ikke noe råskinn heller

Ikke stasjonsvogn (jeg er en sedanperson da, og foretrekker det)

 

 

F30 330e 2018. Ble kjøpt inn som nr1-bil i 2018. Da måtte "ungkarsbilen" E92 vike plass, og E60 rykket ned. 

IMG_E1058_001.thumb.jpg.4d909daaf98e5d313d8818701707a3f3.jpg

Fordeler:

Mye krefter for pengene. Går relativt godt.

Veldig økonomisk ved riktig bruk

Fine kjøreegenskaper

Tilstrekkelig plass om man ikke har hund eller andre plasskrevende ting. (Vi har 2 barn, og klarer oss fint med denne).

Fortsatt moderne på infotainmentsiden

Ulemper:

Liten bensintank

Lite bagasjerom

Isofixfestene skulle vært litt lenger fra hverandre

Kan ikke trekke tilhenger

Ikke stasjonsvogn. (Igjen, jeg er sedanperson, og foretrekker det)

Stort verdifall

 

 

 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALPINA B6 GC 

Helårs bruksbil

Hatt den i litt over 2 år

Hvorfor?

Hadde lyst på noe som ingen andre i Norge har men som likevel er nokså diskre

I tillegg så synest jeg at Gran Coupe er det fineste karroseriet BMW har laget 

Pluss +
Utrolig behagelig å kjøre 

Motor , med 600 hk så kan den nesten kjørest som en sykkel

Liker det som ALPINA har videreforedlet bilen med

X drive

Minus -
Har faktisk ingen , bruker jo litt bensin men det er et valg som er tatt

20190830_144816_cr.jpg

20190830_144833_cr.jpg

Endret av hanssae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil nr. 1: 2015 F36 420d xDrive Gran Coupé:  
Bruksområde: familiebil og bruksbil for en liten familie på tre. 
Kjøpt september 2017 på 33000km.
Nå gått ca 98000km.
9A7C84BA-9EF5-45F0-88CD-B2A92BC53155.thumb.jpeg.0547d74dc40dc3d42ecccc7d2f0e0364.jpeg 
 

204FEE84-654D-42D9-8983-9A211C88791B.thumb.jpeg.6a7a7d4f03713603575142115e54571c.jpeg

Hvorfor?  
Kjøpt som en etterfølger til en fabelaktig 2010 E91 320xd i topp stand som vi elsket men som begynte å få mange km på baken. Ønsket primært automatkasse og xDrive, men ikke stasjonsvogn eller SUV. Skulle derfor egentlig ha F34, men den mer kompakte, sportsligere og lavere F36 appellerte mer til oss som et ungt par, den gang uten unger. 

Plusser: 
Etter små modifikasjoner som moderat senk fra ACS og 19" felger fra F34: Nydelig å kjøre, sportslig men fortsatt komfortabel nok, passe lav men fortsatt høy nok til å være brukervennlig på alle slags normale veier og føreforhold vi har vært borti til nå.

Nok plass og krefter for oss i det daglige.

Subjektivt sett et av de fineste karosseriene til BMW i nyere tid.

Godt utstyrt med det meste, gode sportsseter, bra HK lydanlegg og fin automatkasse.

Intimt, sportslig og fint interiør med en kvalitetsfølelse et hakk opp fra 3-serie. 

Grei plass i passasjesetet foran til medium høye personer med babysete og deretter barnestol montert i bak.

Overraskende praktisk med god plass i bagasjerommet. Spesielt om en tar bort hattehylla, da kan det lastes helt opp til bakruta, som sammen med stor hatchbackluke gjør den langt mer praktisk enn en F30.

Holder seg bra i pris.

Minuser:  
Kvaliteten på lykter, både foran og spesielt bak; Fuktdannelse og sprekker. 

xDrive-utgaven er for høy og myk fra fabrikk pga manglende M sport understell, ødelegger litt det ønskede inntrykket av en lav, sportslig coupé.

For høyt innpress på originale felger levert fra fabrikk, yter ikke bilens linjelekre design og utstråling rettferdighet. Alt dette har blitt rettet opp i fra vår side :)

Når vi nå er 3 og skal på helgetur eller ferie savner jeg de ekstra literne over bakluka som stasjonsvogna tilbyr. Må av og til på med takboks for å få med oss pikk og pakk (vi har mye av denslags). 

Isofixfestene står såpass langt inn mot midten at bilen i praksis er en 4-seter da humpen i midten ikke kan brukes med barnesete på plass, men har aldri vært en utfordring for oss (er karakterisert som en 4+1-seter av BMW).

---------

Bil nr. 2: 2007 R56 Cooper S 
Bruksområde: nr.2-bruksbil 
Kjøpt januar 2017 på ca 111000km. 
Nå gått ca 147000km.

90A8CAEB-F60B-432E-A8BC-6A826C6D9109.thumb.jpeg.85323e0dd73acf5f471fba171d1cd042.jpeg

AD691E19-44E1-4F52-9999-9A97FE3DB01D.thumb.jpeg.a9a5aa750709eab1bfeef5d6b4dc0023.jpeg

Hvorfor? 
Var på jakt etter en "snedden" og morsom bil nr. 2 med litt motor, lite behov for å være praktisk. Endte opp med denne, både jeg og kona var solgt etter en prøvetur.

Plusser: 
Ekstreme kjøreegenskaper rett ut fra fabrikk, morsom å ratte og kjekt med manuelt gir. 

Gir den gode, analoge følelsen av å kjøre bil kontra å bli kjørt.

Frisk farge, ikke for alle, men er vanskelig å ikke bli glad i den.

Går godt grunnet lav vekt og turbomotor med mye bunndrag.

Følelse av uendelig med grep i sving, original LSD drar deg gjennom svingen med gasspådrag.

Utrolig lett å kjøre svært effektivt med på landeveien, sitter veldig lavt med en fin sittestilling sammenlignet med typiske konkurrenter.

Med barnesete montert er beste måte å sette barnet i setet å gå inn på førersiden og å ha stolen bak passasjersetet. Da står en også tørt om det skulle regne ute :)

Mye lys i kupé med store glassflater og stort panoramatak gjør det til en trivelig og morsom plass å være både for store og små som har mye de skulle ha sett.

Minuser: 
Litt for hard med originalt sportsunderstell, hadde gjort seg med noen andre dempere og et sett moderate senkefjører.

Litt kunstig tung på rattet i Sport mode, men bedrer seg i høyere hastigheter.

Lite praktisk med 3 dører og behov for barnesete, men på en annen side står en tørt i all slags vær fordi en er inne i bilen når barnet skal festes i setet :).

N14 motoren er en kjent svakhet med bl.a. høyt oljeforbruk og registerkjede som pleier å ryke. Visse grep tatt for å hindre problemer i fremtiden.

Tåkelykter er en kjent svakhet, allerede byttet 2 ganger ifm. EU pga irring i reflektor.

———-

Bottom line: mye av minusene listet opp er for i-landsulemper å regne, totalt sett er dette fabelaktige biler begge to på hver sin måte som begge skiller seg litt fra mengden, er en grunn til at vi har hatt de relativt sett såpass lenge :)

08E39BD8-EBD7-4F00-B3C7-163CC07F8644.thumb.jpeg.642322de701998416be590dd06f1bff8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil nr1: 2008 520d 177hk M-sport

Vår andre E61, et karosseri vi er blitt veldig glad i som passer en familie på 4 pluss en liten hund utmerket.

Fordeler:

-Stor plass

-Kan dra forholdsvis tung henger (1800kg)

-LCI ser moderne ut fortsatt

-Ser ufattelig bra ut uten rails på taket

- Lavt forbruk. Ligger på rundt 0,8 blandet. Mye småkjøring, samt en del langkjøring til hytte og lignende.

- Gode seter (sportseter)

Negativt:

-N47 (overhalt register og ny høytryksspumpe på denne)

-Kan ha et noe rånete image, så for meg er det viktig å holde den forholdsvis original. Kommer aldri noe "dieselstuss" på denne. (eller noe annet jeg eier for den saks skyld)

 

141084439_440358560442567_7814384439816085390_n.jpg

 

Bil nr2: Volvo V50 1,6d

Fordeler:

-Ufattelig økonomisk, både forbruk (0,52 i snitt) og deler

- Ser bra ut med litt senk og felger

- Forholdsvis romslig innvendig, men litt liten for vår familie på 4 (barn på 1 og 5 år).

- Driftssikker som bare det, har hatt denne siden 2011 og 60k km, nå 201xxx km. Eneste som er byttet er dpf og slitedeler.

- Perfekt som pendlerbil, med god nok comfort.

- Veldig gode xenon lys

Negativt:

- Kjedelig Ford forkledd som Volvo

- Treig

- Isofix måtte ettermonteres

 

139764449_851629898713409_3679949878031417687_n.jpg

 

Endret av Tommy H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_0058.thumb.png.ec1c270d085eac42cafed1984b02d51c.png

Vi har kun en bil, er familie på fem: E61, 2007, xDrive, N53, 272hp. Litt spesiell motor denne N53, den ble aldri solgt i Nord-Amerika, Australia eller Malaysia pga høy svovelinnhold i drivstoffet der borte.

Kjøpte denne i mars 2017 så har vel hatt den i 4 år snart. Snart 190 000km på teller, men går fint enda. Tar vare på bilen og gjør nok litt mer vedlikehold enn nødvendig. I mine snart 4 års eie er følgende gjort på bilen og alt av deler brukt er BMW original med mindre noe annet er nevnt.

- Oljeskift hver 10 000km fra ca 130 000 km til nå.
- Nye index 11 injektorer, nye coils, nye plugger ca 2017
- Toppdekselpakning + nytt topdeksel
- Nye støtdempere + fjærer + div tårnlager foran. ca 2017
- PDC sensor (denne var faktisk fra ebay ser jeg men funker enda 3år etterpå)
- Reparert kabelnett i bakluke, gjort det selv med god hjelp av kollega slik at det blir skikkelig utført med kvalitetskabler. Jobben utført i 2018, still going strong. Ingen problemer.
- Styreledd foran + stab.stag foran (Meyle HD deler)
- Flush av automatkasse
- Skifte av strammer, reim og omløpsruller
- Skiftet magnetventil (vanos solenoid). (litt nøkking på høye turtall, dette løste det problemet).
- Skifte av nox. sensor til Noxem varianten. Gjenoppretter korrekt gange på motor og forbruk. 
- Casterforinger foran.
+ div småtteri, filter, dekk og sånt.

Noe er gjort av meg selv, og noe er gjort på verksted.

Vi har tre barn, men ingen sitter i bilstol lenger så det går greit å ha de bak. I daglig bruk er det ikke ofte vi bruker bilen samtidig alle sammen så hverdagsbruken er helt greit ivaretatt med denne. Ser kanskje at X5 kunne vært greit å ha de få ganger vi kjører alle sammen på langtur, men tror ikke jeg får plass til en slik i garasjen og det er lite klaging fra ungene fra baksetet uansett så jeg tror vi holder oss til en 5-serie STV.

Har litt lyst på å bytte den ut til en Sedan på sikt.... Man kan jo hive på en takboks på en sedan og på den måten få med seg dilldallet sitt når man skal på langtur. Men vi får se hva det blir til. Kona er flink på å pakke effektivt uten unødvendige ting ihvertfall! :D

Denne bilen er jo veldig bra nå, ser for meg at den vil gå uten noen større problemer i hvertfall 2 - 3 år fremover om ikke mer. Det mest fornuftige her er å beholde den. Kjører ganske mye i jobb også, så denne er en meget behagelig milesluker selv med sine respektable 14 år.

Ny bil må det nok bli etterhvert, og da tror jeg nok det ligger an til en lett brukt 530e touring. Blir vanskelig å gi slipp på rekkesekseren, men det er jo den veien verden går.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksbilen her i gården er...trommevirvel...

2015 VW Passar 1.6TDI Bluemotion med DSG kasse. Kjedelig? Veldig. 

Hvorfor?

Når vi fant ut at guttungen var på vei måtte vi ha stasjonsvogn. Jeg søkte meg halvt ihjel etter alternativer, for jeg ville IKKE ha Passat. Men måtte krype til korset, her fikk vi mest bil for penga. Og det er tross alt samboer som kjører den. Den gav oss alt vi trengte, til en fornuftig pris.

Fordeler

Plass, masse plass

- Utrolig snill på forbruket, bruker særdeles lite drivstoff

- Webasto

God kjørekomfort, lave driftkostnader foreløpig, ganske ålreit å se på, deilig med ACC, deilig med original DAB+ løsning. Den har kostet meg utrolig lite hittil, vi har kjørt ca 50 000km ( kmstand 155 000 nå ) og jeg har byttet bremseskiver og klosser - thats it. Ellers bare kjørt normal service på den lokale Mekonomen til en fornuftig penge. Herlig bil til denne bruken, også fordi jeg blåser såpass i den bilen at jeg driter i om guttungen møkker den ned. Gode kjørelys er det og, og den er forutsigbar å kjøre. Lat, men du får ingen overraskelser - noe som er perfekt til å frakte familien rundt i.

Ulemper

Er vel ikke storfan av infotainment-løsningen, men den funker ok.

Jeg kommer egentlig ikke på noen direkte ulemper, Passat er en fin familiebil. Det er jo dette den bilen er designet til å gjøre, og det gjør den flott.

 

PS; Bilen er så kjip at jeg ikke gidder å ta et bilde av den engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere brukis

BMW E90 LCI 318d 

Hadde den i 7 år før den ble solgt. Kjempe bil, gikk billig men ikke den kjappeste i verden.
Her var det ikke i nærheten av vedlikeholdet som neste bilen. Men den var helt ny når jeg anskaffet den. Med basic interiør med manuell og beste anlegget var dette en flott bil. 

BMW E91 LCI 325i 

Gikk fra sedan til stasjonsvogn. Fantastisk bil som fikk masse penger for å bli slik jeg ønsket. GIkk bedre enn E90n, men den var ikke uten sine feil. Kjempe flott når alt fungerte, kjempe drit når noe var galt. Det jeg savner mest fra den er lyden, fargen og interøret. 

Så til dagens bruksbil. 

BMW F20 LCI M140i 

Er jo helt absurd å gå fra en stasjonsvogn med mye plass til en 5 dørs liten bil. Men for en bil!
Front.thumb.jpg.c860780f48bdb95e3be55169b9ba31d8.jpg

 

Hvorfor F20 M140i? 
Har alltid hatt et øye for disse siden Chris Harris testet en M135i mot en RS3. Minste BMW med en rekkesekser er bare morsomt og litt hysterisk. Og med xDrive sitter kreftene på sommer og det å kjøre fra Porsche Macan på fjellet er ikke noe problem. 

Fordelene
Det må bli motor og drivverk. B58 er helt fantastisk, langkjøring ligger den på 0.58 hvis man er veeeeeldig snill. Masse krefter. Lyden er ikke som N53 i forrige bilen, men den låter bra til å ha en hårføner i eksosen. 

Ulempene
Det er ikke den største plassen mellom dør og midtkonsoll. Generelt plassen i bilen. Man trer på seg bilen, setter seg ikke inn. 

Men det veier opp med at bilen gjør akkurat slik du ber den om. Grei nok plass om man ikke skal ha med flere enn to på tur. Med krefter som gjør at noen med Teselas ikke helt skjønner hva som skjedde med den konebilen når gassen ble trykt inn. Og den ser for snill ut med tanke på hva den faktisk klarer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...