Fredrik 90 Skrevet April 3 Share Skrevet April 3 1 time siden, Fredrik skrev: Dette høres ut som et forbruk uten elektrisk hjelp. Jeg forestiller meg at dette stort sett er situasjonen på langkjøring iom at ladetiden 10-80% er 4-5 timer. For å oppnå fordelen med hybriddrift må kjøredistansene være relativt korte og man må kunne lade jevnlig (typisk over natten eller mens man er på jobben). Alternativt kjører man bare rundt med 2-300 Kg ekstra dødvekt i form av et tomt batteri. Hvor mye går forbruket opp hvis bilen selv skal lade batteriet? Eneste elektriske driften er hvis man kommer til veiarbeid, kø eller kjører av til en by eller rasteplass. Da går den over til å bruke en kombinasjon av strøm og bensin. Men når man ligger konstant i hastigheter over 100 km/t med 0 rekkevidde på batteriet så går den utelukkende på bensin. Hvis man derimot akselerer så får bensinmotoren elektrisk drahjelp slik at man til en hver tid har full system effekt. Jeg testet ikke med å la bilen lade batteriet, men jeg vil tro dette fører til økt forbruk. Derimot hvis man kjører veldig fort på Autobahn så lades automatisk batteriet opp til rundt 10-15 uansett. Da går kun bensinmotor men den regenerer en del pga hastigheten. Etter å nesten utelukkende ligget i 160 km/t mellom Berlin og Hamburg så kom jeg frem til Hamburg med ca 8 km rekkevidde. Fra Hamburg til Flensburg kjørte jeg i Sport og lå fortsatt for det meste i 160 km/t, men jeg holdt også 200 og 220 km/t i perioder. Da kom jeg frem med 16 km rekkevidde selv om jeg startet med 0 km i Hamburg. Men i forhold til en diesel så er jo forbruket helt håpløst med sånn kjøring.. Igjennom Danmark holdt jeg 120-130 km/t, mer normale hastigheter og da lå forbruket på 0,88 l per mil. Den største besparelsen med denne bilen får jeg her hjemme i det daglige. Da går den nesten utelukkende elektrisk og da snakker vi ett par hundrelapper i "drivstoff" kontra en tusenlapp som med diesel. fupsaker, Chris A, Ampera og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet April 3 Share Skrevet April 3 (endret) 11 minutes ago, Fredrik 90 said: Igjennom Danmark holdt jeg 120-130 km/t, mer normale hastigheter og da lå forbruket på 0,88 l per mil. Den største besparelsen med denne bilen får jeg her hjemme i det daglige. Da går den nesten utelukkende elektrisk og da snakker vi ett par hundrelapper i "drivstoff" kontra en tusenlapp som med diesel. Ikke for å spamme ned snapshot-tråden, men virker som den X5en din er bra dyr i drift. Bruker jo noe brutalt med bensin ifht andre 5-serie bensin eller 5-serie diesel. Får håpe at besparelsen på lokal kjøring lønner seg. Endret April 3 av Werther Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 3 Share Skrevet April 3 10 minutter siden, Werther skrev: Ikke for å spamme ned snapshot-tråden, men virker som den X5en din er bra dyr i drift. Bruker jo noe brutalt med bensin ifht andre 5-serie bensin eller 5-serie diesel. Får håpe at besparelsen på lokal kjøring lønner seg. Ja svakheten til ladbare hybrider er langkjøring, mens dens styrke er småkjøring og lokalkjøring. Så da blir det ett regnestykke på hvor mye man sparer på lokalkjøringen og om det veier opp for kostnaden ved langkjøring. Dette er det for tidlig å si noe om for min del, men jeg begynner å se konturene av at det skal bli en besparelse. Jeg savner stadig å kjøre dieselbil, livet er lett med diesel på langtur. Men jeg svaner ikke diesel i hverdagen med lokal kjøring, motor som ALDRI blir varm og den dårlige samvittigheten for korte turer. Hvis verden absolutt skal dra oss etter håret, skrikende og sparkende inn i elektrifiserte biler så er ladbar hybrid så langt jeg er villig til å gå. Fredrik, fupsaker og Ampera reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet April 4 Share Skrevet April 4 Tror jeg holder vinterhjulene på litt til jeg 🤪 Tatt ut gjennom vinduet i døra for å unngå å oppholde meg der ute unødvendig 😝 papertiger, Marius2002, Reef89 og 11 andre reagerte på dette 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet April 4 Share Skrevet April 4 Satser på at det er siste krampetrekning nå 🤞 EspenM3css, Reef89, Orjan og 9 andre reagerte på dette 12 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 5 Share Skrevet April 5 Godt jeg iallfall har en bil som fortsatt har vinterdekkene på 😂 Ampera, fupsaker, Marius2002 og 7 andre reagerte på dette 10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet April 5 Share Skrevet April 5 Dette er noe jeg setter pris på slike dager, våknet til 20 cm snø, og 4 minus, men etter noen timer i parkeringskjelleren på jobben har jeg fått smeltet bort alt. Her har vi to etasjer parkering, med lademulighet og sykkelgarasje. Saltkjelen, Chris A, BrokeBoi og 8 andre reagerte på dette 11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K-E Skrevet April 5 Share Skrevet April 5 Sommerhjul 👌😁 Ampera, Reef89, Lars S og 8 andre reagerte på dette 11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet April 5 Share Skrevet April 5 Var ikke helt dette jeg hadde håpet å våkne opp til i april 🙃 Dusy, EspenM3css, E.C. og 8 andre reagerte på dette 11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 5 Share Skrevet April 5 Ser din nedsnødde E61 og "caller": EspenM3css, Marius2002, Ampera og 7 andre reagerte på dette 10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjarne89 Skrevet April 6 Share Skrevet April 6 BrokeBoi, sveigis, Marius2002 og 9 andre reagerte på dette 12 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eystein Ose Skrevet April 6 Share Skrevet April 6 En av de beste dagene i året😍 Ut fra vinterlagring BMWE39turbo, EspenM3css, Snagg30 og 20 andre reagerte på dette 23 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liffi Skrevet April 6 Share Skrevet April 6 hanssae, Syvert, KMT og 7 andre reagerte på dette 10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eystein Ose Skrevet April 7 Share Skrevet April 7 Fikk dekk på hjula idag, så måtte bare teste! Skal på EU på torsdag, så blir det montering av HR coilovers neste helg. EspenM3css, Henrik K, Stawky og 12 andre reagerte på dette 15 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet April 7 Share Skrevet April 7 Nu,jävlar! Satser på at vinteren er over for denne gang wSax, EspenM3css, sveigis og 6 andre reagerte på dette 9 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå