Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
18 minutter siden, Dusy skrev:

Tja…livet er vel også kanskje litt for kort til å kjøre kjedelige biler? 🤪

Store spørsmålet om dagen er: senk eller ikke senk…

12,5cm standard høyde er ikke akkurat høyt :) Likevel så er det jo aldri feil med senk 🤔

Skrevet

Godt poeng @Marius2002, og er der jeg blir veldig usikker. Orker ikke en ubrukelig bil på vinteren. Men syntes det er overdrevent mye mellomrom mellom hjulbuene og hjula. 

Skrevet
1 hour ago, Dusy said:

IMG_0895.thumb.jpeg.0f75aedd98fab973594a05a7f8770f18.jpeg

Senk senk senk.. livet er for kort å tvile på det ;)

Skrevet (endret)
1 hour ago, Dusy said:

IMG_0895.thumb.jpeg.0f75aedd98fab973594a05a7f8770f18.jpeg

True! Enten det er gammal stasvogn med stor motor eller ny elbil med alt for mye krefter, eller snerten bybil med kvikke kjøreegenskaper. Same same, whatever floats your boat.

Jeg tror ikke @Fredrik 90 mente det slik det ble tolket over, men mer hva en gammel 5-serie kan utstråle langt over enn 20 år etter lansering. Det er smått imponerende.

Angående senk: prøv det og du vil nok ikke angre. Er noen her som kjører med senk, du kan jo høre med deres erfaringer på vinteren. Jeg har hatt senk på både 3-serie, 4-serie og 5-serie, og vi bruker bilen til alt, alltid, hele året. 5-serien ser lav ut, men flyr over fartsputene for bussen i veien uten å ta nedi på midten. Men den kjører så utrolig mye bedre med senk.

Endret av papertiger
Skrevet

Helt enig med deg her @papertigerSpesielt her inne hvor vi alle deler samme lidenskap for bil og da særlig BMW, så blir det litt høl i huet å snakke om «fornuftige» økonomiske valg. Det er ingenting som heter fornuftig når det gjelder bil, og da særlig med BMW. Men det er liksom poenget også :) 

Klart det er litt dumt om man ikke har råd eller låner seg såpass opp til øra at det går på bekostning av andre ting. 

Skrevet

Bilen blir lav, men ikke ubrukelig lav slik jeg opplever bilen. En må riktignok likevel ta høyde for at man ikke kan komme inn alle plasser (jeg sjanser i alle fall aldri på det). Jeg er dog usikker på hvor mye lavere bilen vil kunne bli med mindre hjulsett. 

Skjermbilde2025-07-05kl_09_56.03-3.thumb.jpg.d233e301d73e00aae0344692e9d51b65.jpg

Skrevet (endret)

@papertigerer mest for kjøreegenskapene sin del, og ikke minst for estetikken sin skyld at jeg ønsker senk. Syntes den krenger en del ved litt aktiv landeveiskjøring. 

Men når man er nødt til å planlegge og ta hensyn til hvor man kjører så begynner det å bli ganske kjedelig. De to siste vinterne har jeg måttet krype meg gjennom isete veier 😅 Gamle bilen ble veldig lav med 17 toms og det var helt krise på dårlige brøytete veier som etterhvert ble til is med dype spor. Som du påpeker @Saltkjelenså tror jeg denne  med 19 toms blir lavere naturlig nok. Vanskelig valg, et skikkelig i-landsproblem.

Endret av Dusy
Skrevet

Med planlegging mener jeg i hovedsak parkeringshus med ekstremt brå nedkjøring og kanter (og andre brå/bratte kanter/kneiker), men dette unngår jeg selv med F11en som vel har høyere eller lik klaring som en standard i4 uten senk. Ellers kjører jeg i4en stort sett "der jeg vil", selv på hytta hvor kun i3en har akseptabel bakkeklaring. Her må jeg imidlertid klatre med både F11en og i4en for at det skal gå fint. Forstår skepsisen, så løsningen din får bli å oppgradere til 20"/21" og gå for dekkdimensjon fra 7-serie. :D 

Skrevet

Ikke sant, det er jo det eneste naturlige :D 20 tommere hadde absolutt gjort seg, det trenger bilen selv om jeg skal ærlig innrømme at jeg verdsetter komforten med 19 toms ganske mye. Et tegn på at man begynner å bli gammel? :( 

Skrevet
33 minutter siden, Dusy skrev:

Ikke sant, det er jo det eneste naturlige :D 20 tommere hadde absolutt gjort seg, det trenger bilen selv om jeg skal ærlig innrømme at jeg verdsetter komforten med 19 toms ganske mye. Et tegn på at man begynner å bli gammel? :( 

Du kan prøve min! :) 

29 minutter siden, Makky123 skrev:

Hvordan holder de adaptive demperne ut med senkefjærer?

Ingen problem med senkefjærer og EDC-dempere. 

Skrevet
40 minutes ago, Saltkjelen said:

Du kan prøve min! :) 

Ingen problem med senkefjærer og EDC-dempere. 

Herlig, Lasse! :) Vi får plinges og avtale en dag. 

Skrevet
1 time siden, Saltkjelen skrev:

Med planlegging mener jeg i hovedsak parkeringshus med ekstremt brå nedkjøring og kanter (og andre brå/bratte kanter/kneiker)

Ja, når jeg rygger inn i garasjen så har jeg en bratt knekk før jeg skal inn. Og her er det ca 1 cm klaring med i4 med standard høyde. All klaring er god klaring? :D På ferga Bognes-Lødingen ble jeg sendt ned under dekk og da tok min gamle Model 3 nedi på midten av bilen akkurat i knekken på nedkjøringen.  

Skrevet
11 timer siden, Yngvejos skrev:

Hvis folk er så overfladiske at de dømmer utifra hvilken bil som står i innkjørselen, er det folk jeg ikke vil ha noe med å gjøre. Innkjørselen til den gjennomsnittlige nordmann forteller mer om gjeldsgrad enn økonomiske muskler.

Jeg parkerer min 2005 E87 i innkjørselen og kunne ikke brydd meg mindre om hva andre måtte tenke om min økonomi.

Jeg har valgt bil etter mine egne behov og hva jeg liker å kjøre. Mine kriterier for kul bil er lav vekt (leken i lovlige hastigheter), hydraulisk servo og mulighet for å ta med hund.

Her mistenker jeg at du velger å tolke innlegget helt feil i forhold til slik det var ment. Jeg mener egentlig i grove trekk at en E61 holder seg såpass bra at den fortsatt ser ut som en fin premium bil for de aller fleste. Det handler ikke om at jeg ønsker å vise meg frem med en billig bil som kan se dyr ut for det utrente øyet. Men det er litt som med klær, det er allright å omgi seg med ting som ser estetisk bra ut. Derfor ville jeg hylle BMW sitt design og si at selv en 20 år gammel BMW kan se bra ut 😀

Jeg har også nettopp eid en 2005 modell E87, en helt stock 130i uten M-sport. Bortsett fra to eksosrør så så den ut som en hvilken som helst 116i, plaget ikke meg en plass å kjøre den bilen. Som for deg så handlet det om å ha en liten og lett bil med kraftig motor, manuell og bakhjulstrekk. Jeg kjørte sikksakk mellom de store premium SUV’ene på utsiden av barnehagen. Bytta den ut med E61 545i fordi den ble litt trang som nr 2 bil og rett og slett fordi den var for godt ivaretatt av forrige eier til å "bruke opp" som hverdagsbil. 

Skrevet (endret)

Fikk fikset et par småtterier før et eventuelt salg, blant annet ny original dørstopper bakdør venstre side, og hanskerommet som NAF-mannen klarte å dra ut.

image.thumb.jpeg.a2680cf4c02911503fee80153e092176.jpeg

2025-07-0512_13_47.thumb.jpg.de36403d0150f06f36f1c092c2ce4990.jpg

Endret av sdhild99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...