Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er nok helt enig med Fredrik her. Mye av problemet er dagens identitetsmangel. Jeg synes f.eks den nye Z4en er skikkelig identitetsløs, noe jeg føler vedlagte bilde illustrerer godt. Normalt sett ville man kjent igjen bilen med de umiskjennelige BMW-linjene, men det er ikke tilfellet her.

attachment.php?attachmentid=2326378&stc=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Mye likheter mer koreanerne. Men nå tenker ikke BMW europeisk smak lenger. De sier Kina er deres hovedmarked, og da må det designes deretter. Vi i den gamle klanen hva angår, bryr vel BMW ledelsen midt en viss plass. 

I debatten nye supra bmwen så mener jeg Toyota burde vist gamle takter og laget deres egen. Men når de først skulle samarbeide så er det bra at det ble med en slags z4 M. Og designmessig Z4 eller Supra så er det helt klart Supra jeg ville valgt. Den ser frisk ut 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er nok helt enig med Fredrik her. Mye av problemet er dagens identitetsmangel. Jeg synes f.eks den nye Z4en er skikkelig identitetsløs, noe jeg føler vedlagte bilde illustrerer godt. Normalt sett ville man kjent igjen bilen med de umiskjennelige BMW-linjene, men det er ikke tilfellet her.

Ja... den nye Z4 er et paradoks i denne sammenhengen. Teknisk og dynamisk er den 110% BMW, men enkelte designelementer trekker ned. Jeg tenker at BMW i noen sammenhenger (kanskje for mange sammenhenger) har hengitt seg til et generisk design forstått som at designet passer alle nasjonaliteter uten å ha en egentlig tysk identitet. Evopower er litt inne på den samme saken. Ford er forøvrig kjent for nettopp dette og de kaller designfilosofien "world designs" eller "world models".

Jeg forstår virkelig ikke poenget med dette. Jeg mener... er du kinesisk og kjøper en BMW vil jeg tro at det er et kjempestort poeng at bilen er tysk med alt hva dette står for av identitet, kvalitet og kjøreglede. Igjen Porsche klarer dette helt fint så hva er problemet for BMW?

OK... Porsches modeller er jevnt over en god del dyrere og henvender seg på den måten til et litt annet og mer kresent marked, men hvor mainstream/alminnelig har BMW planer om å bli? Vi begynner nå straks å trekke relasjoner til Kia med Z4 - noe som ville ha vært helt utenkelig bare for noen år siden med modeller som f.eks E36, E46 og E90 - og for ikke å snakke om mer spesielle modeller som f.eks Z3 og ikke minst E85 Z4 (som var fantastisk i min verden selv om den var både designet og produsert i USA).    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Evopower skrev:

Ny betegnelse 523d. 

Om denne kommer til Norge gjenstår å se. Uansett er det vel bare enda en effektversjon av 2 literen. 

Den skulle blitt kalt 524d synes jeg, som en hyllest til e28 :)

523d er ikke noe ny betegnelse nei. Den ble brukt på F10/11 solgt i Asia, blant annet Japan.

255193024_large.v1523853026.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt konstruktiv: Formen er fin. Taklinjen og midjen er harmonisk. Bakskjermene er passe svulstige. Proporsjonene er generelt bra. Men det er ingen identitet der. Forlykter, baklykter, vindusprofil osv kunne kommet fra en hvilken som helst bil. Skjønner at man vil fornye seg, men om det gjør at man plutselig ligner på alle andre, så er det sannsynligvis best å la være. Grillen var.... Tja. Som forventet. Håper den vokser på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@*MrB* oppsummerte det ganske greit. Ingen identitet, savner hofmeisterkinken. Baklykter var greie, men kunne like godt vert en Mazda 6 el.. 

 

G31 facelift syns jeg dog ser meget bra ut på reklamen, om lyktene ligner på Skoda så har jo Skoda isåfall gjort en god jobb😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en klage å syte tråd dette er blitt.." Tråden om alt hva BMW gjør feil og hvor mye det likner på alt annet enn BMW"

Ender opp med at alle de som bare leser her og ikke skriver etter hvert går lei, den samme plata spilles jo om og om igjen. Jeg er helt enig i mye av det som det klages på her, ikke misforstå. Personlig så kan jeg leve med VAG lyktene, så lenge de funker veldig bra. BMW er da fortsatt en bedre bil enn Skoda, selv om de har ett likt lysdesign. Men trenden med store griller, fjerning av Hofmeister, fremhjulstrekk 1-serie osv synes jeg er helt krise for BMW. Så klager jeg litt sammen med alle andre, så bestemmer jeg meg for at den og den aktuelle BMW modellen aldri blir aktuell for meg...så går jeg videre i livet. For meg så virker det som om hele tilværelsen til enkelte går i grus bare BMW kommer med noe de ikke liker. Jeg for min del har oppdaget oftere og oftere at det finnes en del interessante modeller fra andre bilmerker. Det er jo synd for BMW når flere og flere kunder tenker slik, men sånn går det når de kødder med merkevaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At BMWs retning kritiseres er da helt legitimt. Tenk hvor flatt og kjedelig ting ville vært om tråden kun bestod av kjærlighetserklæringer kun fordi den har et BMW-emblem. Flere store BMW-foraer består av BMW-insidere i en eller annen form, og om kritikken er berettighet og gjentagende alle steder, vil man jo tro at det gjøres endringer og tilpasninger basert på dette. At Kia, VW og Skoda trekkes frem er ikke noe som bare skjer her, men stort sett over alt - foraer, kommentarfelt etc. Når det er sagt, er det virkelig trist at samtlige av BMWs varemerker og identiteter stadig vaskes vekk - og det er i aller høyeste grad kritikkverdig. For meg virker det som om det avhenger litt av dagsformen til designerne hvorvidt man sitter med BMW-identitet eller ikke. Se bare på G05 X5 hvor bra det egentlig kan gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært diskutert/nevnt før.

Kan det være så enkelt at de designer bilene mer for det fjerne østen? De selger jo ekstremt bra der borte.

Og siden G05 er ganske så flott, men ikke selges noe mye av der borte så ble den designet som en BMW bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...