Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

...og likevel fortsetter dere å kjøre BMW 🤣

Er jaggu ikke rart det blir færre og færre aktive brukere på dette forumet med så mye negative folk innpå her.

BMW er i et imageskifte. Selvfølgelig kan og skal vi fortsette å kjøre e30, e28, E34, e39, e31, e36, e46, e32, e23, e24, f10, og f30. Dette er mye av kjernen til hva bmw sto for. Forum bruken går vel ikke ned av den grunn. Men siden bmw sikter seg nå inn på hvermannsen og ikke entusiasten, så kan det godt være at nye brukere frafalle fra fourm etc. 

Jeg kjører bmw enda fordi de rusler å går. Den dagen jeg skal ha noe som ikke er veteran/søndags bil (som mest sannsynlig hadde blitt en e31) så ser jeg på markedet nå i dag som noe jeg har råd til om 5-10 år brukt. Og da er det kun G30 og f15 som kunne vært aktuelle. Men utenom det så er det ikke håp for mye fra dagens bmw i min garasje. Som hverdagsbil gjør så mange andre merker det bedre og rimeligere. Så man slutter ikke med bmw, slutter bare med nye bmw. Fremtiden får vise om bmw innser feilsteget og endrer tilbake :)

Det er da bedre å kjøre bmwer som står for merkets verdier enn å kjøre noe som minner om et utvanna vag eller koreansk produkt. For da er nettopp den koreanske bedre på å være nettopp det. Tar heller en ioniq enn den nye 1 serien for eksempel. 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 har noen gode poeng her synes jeg. Selv bruker jeg denne testen på meg selv (som jeg også har lest eller hørt om i et eller annet medie nå nylig); om du snur deg etter bilen din etter å ha parkert og gått fra den, så har du kjøpt rett bil, samme hvilket merke som er i fronten på den. Jeg har det sånn med både Gran Coupéen og Minien. To helt forskjellige biler, men allikevel beslektet. Kjøreglede i fokus på begge. Begge gir meg fortsatt godfølelsen bare ved å ta turen ut på et handleærend på kveldstid. Kunne sikkert hatt en mindre upraktisk og mer melk-og-brød-småbil til A til B ærend og ratting rundt i bymiljø enn en Cooper S, men skal slite med å finne noe på den størrelsen som tilbyr like mye kjøreglede - for meg (kjøreglede er jo som kjent subjektivt). Her i kveld tok jeg meg i å kjøre litt «inspirert» i Minien på et folketomt Forus næringsområde på vei til et kjøpesenterærend. Tror ikke det hadde skjedd i en kjønnsløs ID.3 eller Leaf - bilene for massene nå til dags og i nær fremtid. Det hadde vært en like kjønnsløs tur til butikken som bilen selv. 
 

Jeg liker i likhet med @Fredrik 90 å oppleve slike gleder på daglig basis, ikke bare på bane et par ganger i året. BMWen kjører jeg lite i det daglige så vi har av og til hatt et litt ambivalent forhold, men når vi drar ut på tur får jeg lyst til å tråkke litt ekstra på gasspedalen ut av ei rundkjøring eller gjennom en sving selv om poden sitter i baksetet. Og når jeg tar den på langtur både på svingete vestlandsveier som byr opp til dans og østlandske strake motorveier så husker jeg plutselig hvorfor jeg liker den så himla godt. Den leverer varene hver gang, med en kombinasjon av sportslighet og komfort som få andre enn BMW får til. Minien har stått mye i ro i det siste, men fy søren så jeg koser meg når den endelig får strekt på beina ein sen kveld på veien, samme hva ærendet gjelder. Det finnes melk-og-brød-biler som frakter oss alle fra A til B mer komfortabelt, med mer plass, med mindre støy, med mer krenging, og uten et smil om munnen. Det er bare noe med dette merket og disse bilene som tiltaler meg, som gir meg et smil om munnen, selv om den bilen koster meg mer enn en såkalt «tilsvarende men billigere» modell fra et annet merke. Men vi har alle våre laster, og jeg finner mer glede i hverdagen i de bilene jeg har nå enn i en Octavia, og det må da være verdt noe :) . Den dagen jeg ikke lenger gjør det så skal jeg heller ta dette opp til vurdering igjen. 
 

Men @Ron Jeremy har rett i at eierskap og bilhold er i endring - abonnement på månedsbasis og bildeling blir en del av hverdagen som en konsekvens av at det blir vanskeligere for mange å ha bil sammen med at tankesettet til folk endrer seg - trenger jeg virkelig bil når jeg bor på Grünerløkka? Og med de ovenfornevntes inntog tror jeg litt av entusiasmen dør ut. Virker som at færre ungdommer i dag bryr seg med å ta lappen, og de vokser opp med generiske elbiler som heller ikke innbyr til entusiasme på den måten som biler tradisjonelt har gjort. Motorlyd som skaper mye entusiasme forsvinner (bortsett fra de, unnskyld meg, patetiske V8-genererte motorlyden i Taycan), og bilenes særegenheter forsvinner etterhvert som flere og flere biler bygges over samme lest. Men enn så lenge gir BMW meg godfølelsen, også med de nye modellene som G21 og G31 LCI. Nye 1-serie er unntaket, den har de ødelagt for meg, vet ikke en gang internkoden på den så det sier vel sitt. G30 facelift får mye kritikk her inne, og jeg liker heller ikke utvanningen av koronaringene (konspirasjonsteori: kan utfasingen ha noe med navnet å gjøre?! 🤔), men det er en utrolig lekker modell som jeg hadde valgt any day foran Volvo, MB eller Audi. Husker hvor mye kritikk både 1-serie, 3-serie E9x og spesielt E6x fikk når de kom for designet, folk var vant til E98/39/46, så kom dette?! Konkave og konvekse former i hytt og vær. De modellene sitter i dag igjen hos meg som ekte BMWer på alle måter med alle de kvaliteter de har. Ja, BMW vanner ut porteføljen sin med alskens merkelige påfunn for å tjene mer penger, men kjernen er der enda, og den appellerer til meg. Enda. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

...og likevel fortsetter dere å kjøre BMW 🤣

Er jaggu ikke rart det blir færre og færre aktive brukere på dette forumet med så mye negative folk innpå her.

For meg har det vært en selvfølge i alle år, men denne selvfølgen har stadig vist seg å være mindre gjeldende. Hvis man velger å være mindre aktiv på et forum basert på at en del av brukermassen er kritisk til hva BMW produserer, så sier vel det strengt tatt mer om nevnte brukermasse enn massen som klager. Vi har alle våre behov og synspunkter, men for min del synes jeg det er svært trist at de særegne elementene, elementene som lukter BMW fra en mils avstand, stadig forsvinner. Og når internett nærmest flommer over av misnøye om manglende identitet (f.eks klar og frisk skulderlinje gjennom dørhåndtakene, hoffmeisterkinck, koronaringer, grilldesign), så må det ligge noe mer bak det enn at vi er en gjeng med sytepaver som elsker å klage. Jeg elsker teknologi og nye ting, og har likt stort sett det meste BMW har kommet med - til nå, hvor BMWs hovedelementer forsvinner, bilene har et designspråk som minner om en hvilken som helst koreansk bil og framhjulstrekk er det nye store. For min del kunne jeg tenkt meg en 1-serie, men med den framhjulsdrevne plastikkraketten som lages nå, er det helt uaktuelt.

Jeg synes disse to bildene her illustrerer godt hvor ugjenkjennelig og manglende identitet det nye design- og formspråket har blitt.
775790846_Skjermbilde2020-09-02kl_23_55_41.thumb.png.48d7d4493899106a0f27d60df71fa683.png
1232724524_Skjermbilde2020-09-02kl_23_58_10.thumb.png.f685d72e7fe5ed219e884d349f40b3b1.png
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger

Vi tenker helt likt ser jeg, og setter pris på de samme tingene. Jeg er utrolig glad for at jeg klarer å sette like stor pris på nye BMWer som de gamle. Det er ikke alt nytt BMW kommer med som jeg liker, som deg så klarer heller ikke jeg den nye 1-serien. Men i motsetning til det stadig repeterende klageorkesteret her så ignorerer jeg de modellene jeg ikke liker. Det finnes eldre BMWer jeg heller ikke liker, bryr meg enkelt og greit ikke om dem og ferdig med det. Jeg er bare glad for at BMW fortsatt lager biler det er lett å kjenne seg igjen i. Det skiller nesten 30 år mellom mine to 5-serier, likevel så er familiebåndene der og den synlige røde tråden som har gått hele veien. Det er ikke mange andre bilprodusenter som får til det med modellene sine, muligens det bare er Porsche?

G30 LCI får ufortjent dårlig kritikk, og jeg har mine mistanker om at det er andre årsaker som ligger bak enn akkurat designet. Men nå kjører jeg en del forskjellige biler, som regel ganske nye. Jeg har fått anledning til å kjøre og bli kjent med E klasse, nyeste A6 og V90 (takk til Sixt og en raus arbeidsgiver som tar regningen). Og selv med dagens modeller så har BMW noe spesielt, de får til de lille ekstra i velvære bak rattet som de andre ikke klarer. Ingen bil er perfekt, men BMW gjør ett ganske bra forsøk. Avstanden til konkurrentene minker jo, men jeg ser ikke noe problem i det. Negative røster innpå her vi da mene at BMW ikke lager like gode biler lenger, dette er bullshit...ren bullshit! Sannheten er jo at det var BMW som begynte å lage bilene sine så overlegene, og så har de andre sakte men sikkert klart å få ræva i gir. Med fare for å høres veldig fan boy ut, det er jo BMW som har vært den drivende kraften i bilbransjen de siste 30 åra. Se bare på den rykende ferske nye S-Klasssn...halvparten av de "nye" teknologiene i den har de jo henta fra og bygd videre på eksisterende BMW teknologi. 

Jeg storkoser meg med gammel og ny BMW. "Jammen du kjører jo tung dieselfemmer, det er ikke noen skikkelig BMW" har jeg fått høre. Men å sette seg i G30en, ta grep om de tykke gode M sport rattet og dundre avgårde med den trygge og gode dieselsekser murringen der fremme...helt konge! Du sitter støpt fast i setet, lydnivået er sykt behagelig, det lukter av deilig premium og du har alt av teknologi og betjeningen akkurat der du vil ha det. Kom en regnværsdag (som vi har mye av i dette landet) med M3en din, så skal vi også se hva en sterk dieselsekser i kombinasjon med xDrive kan få til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Saltkjelen skrev:

For meg har det vært en selvfølge i alle år, men denne selvfølgen har stadig vist seg å være mindre gjeldende. Hvis man velger å være mindre aktiv på et forum basert på at en del av brukermassen er kritisk til hva BMW produserer, så sier vel det strengt tatt mer om nevnte brukermasse enn massen som klager. Vi har alle våre behov og synspunkter, men for min del synes jeg det er svært trist at de særegne elementene, elementene som lukter BMW fra en mils avstand, stadig forsvinner. Og når internett nærmest flommer over av misnøye om manglende identitet (f.eks klar og frisk skulderlinje gjennom dørhåndtakene, hoffmeisterkinck, koronaringer, grilldesign), så må det ligge noe mer bak det enn at vi er en gjeng med sytepaver som elsker å klage. Jeg elsker teknologi og nye ting, og har likt stort sett det meste BMW har kommet med - til nå, hvor BMWs hovedelementer forsvinner, bilene har et designspråk som minner om en hvilken som helst koreansk bil og framhjulstrekk er det nye store. For min del kunne jeg tenkt meg en 1-serie, men med den framhjulsdrevne plastikkraketten som lages nå, er det helt uaktuelt.

Jeg synes disse to bildene her illustrerer godt hvor ugjenkjennelig og manglende identitet det nye design- og formspråket har.

Det er jo en naturlig del av evolusjonen at ting forandrer seg. Slik vil det også være med biler og BMW, bilene formes av nye trender og av myndigheters stadig strengere krav. Det var helt sikkert er jækla spetakkel når BMW gikk fra dobble runder lykter i grillen til lykter bak glass på E36 i 1991. Og når X5 kom i 1998 så ble det igjen rabalder blant BMW puristene...og slik går historien videre. Jeg kan ikke fordra den nye 1-serien, A klasse er en ti ganger bedre bil. Selv Golf og Focus er biler jeg foretrekker fremfor 1-serien nå...derfor bare ignorerer jeg hele modellen. For meg så starter BMW sin modell portefølje fra 3-serie og opp. 

Utfordringen forumer har i dag er konkurransen fra sosiale medier som Facebook og Instagram....som er TOTALT ubrukelig når det kommer til å dele erfaringer. Alt forsvinner jo og er ikke søkbart, så blir man drittlei av at folk stiller de samme spørsmålene om og om igjen fordi at ting ikke er søkbart. Folk med glødende BMW interesse logger seg inn på Bimmers for å søke likesinnede...og her møter man da klaging og syting over alt BMW gjør galt. Det er Skoda meg her og blinklys hendler meg der...på repeat. Det tror jeg kan få noen til å miste litt forum interessen, iallfall hvis man er ny til konseptet. For jeg mener, slikt er jo ikke entusiasme, som kanskje er det man forventer å finne på ett entusiast forum. Når det er sagt så mener jeg ikke at man skal la være å ta opp kjipe temaer, men det finnes kanskje en mellomting? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er jo en naturlig del av evolusjonen at ting forandrer seg. Slik vil det også være med biler og BMW, bilene formes av nye trender og av myndigheters stadig strengere krav. Det var helt sikkert er jækla spetakkel når BMW gikk fra dobble runder lykter i grillen til lykter bak glass på E36 i 1991. Og når X5 kom i 1998 så ble det igjen rabalder blant BMW puristene...og slik går historien videre.

Tillater meg å blande meg inn i debatten deres ... Forskjellen nå slik jeg oppfatter det, er at BMW ikke bare gjør større endringer, men tilpasser hele designspråket til noe vi kan kalle et slags generisk design, definert av mindre gode konkurrenter. Sammenlign med brødbakerne: Vi har kanskje 50 ulike typer brød, noen ganske like og noen veldig forskjellige, noe til enhver smak og prisklasse. Tenk om bakerne skulle gløtte i hverandres oppskrifter og stadig nærme seg hverandres produkter, og ende opp med 50 brødtyper nesten like i smak og utforming. Alle de spesielle brødtypene forsvinner, de billige oppskriftene vinner, for der er det største markedet ... Hva er da vitsen? Da er det ikke forbrukernes smak og betalingsvilje som avgjør produktutvalget, men produsentenes redsel for å være annerledes og dermed gå glipp av noen kundegrupper.

Dette er en del av en større, og veldig farlig trend. Alt skal være likt, fordi det er en tendens til at ulikheter oppfattes ekskluderende og krenkende. Det farlige ligger i at trenden har nådd det politiske miljøet. Det er ikke stuerent lenger å tenke utenfor rammene definert av en selvoppnevnt politisk elite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å lage en debatt av det, for i mine øyne er det lite poeng å diskutere noe som man ser med det blotte øyet.

Men det stikker mye dypere enn som så, for BMW og bilbransjen generelt lager ikke bil med fokus på EU og USA lenger, men til Kina.
Da blir designspråk annerledes, bilene blir mer komfortabelt satt opp og nøkkelmomentet som styrefølelse og sportslighet blir vektet bort til fordel for mer vulgære designelementet og det klassisk elegante forsvinner, tidløsheten svinner hen.


Samtidig gjør EU direktiver at de folkelige I6 modellene blir stadig færre og dyrere, slik at alt som har vært bra hos BMW blir stadig mindre fremtredende, de blir samtidig optisk billigere (kunstig skinn m.m) og stjeler samtidig design elementer fra ikke premiummerker eller fra «folkemodeller» som VAG.
Fremtiden elbiler gjør dessuten bilene mer like, man kan sammenlikne med mobiltelefonen pre 2007. 
Den tid hadde Motorola, Siemens, Samsung, LG, Nokia og SE eget OS og utseendet og kom i mange ulike formfaktorer.
Mens dagens bilprodusenter så kjører man på med lithium batterier fra Kina og en elmotor eller to, skal man lage en spenstig model, blir det å lage den sammen med noen andre (Z4).
Slik at det er mindre unikt, mindre BMW og det er vanskeligere å differensiere seg i dagens bilmarkedet enn det var for 10-20 år siden.

Derfor er det også vanskeligere å være entusiast i 2020 enn når man hadde ikoniske modeller som var mer troverdige og mer ekte BMW.

Å la nå den meningsløse markedsføringen med «rød tråd» ligge Fredrik, samtidig legg vekk din subtile synsing om hva slags agenda andre måtte ha eller ikke ha, snakk heller for deg selv.
E34 var laget for å vare - lenge, den var langt mer sporty og kompakt enn G30 og kvalitetsfokuset et helt annet. E34 M5 ble håndlaget og laget i en tid hvor blårussen ikke hadde all makt som idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen @Basse Lusk

Jeg er helt enig i at mange av de særegne BMW-designelementene er i ferd med å bli vasket bort  og det er en skikkelig uting som jeg misliker sterkt (kritikken mot G30 LCI er en ting, men hvorfor nevner ingen G20 med xenonlys - der er det kun to streker helt nederst).  Og det var et treffende illustrasjonsbilde du postet over her, de linjene (rettere sagt mangelen på de) har jeg tenkt mye på selv. Nye 4-serie Coupé kommer nok ikke til å gå inn i historien som en av de vakreste for å si det slik, der går F32/33/36 den en høy gang. Mulig i4 blir mer spiselig og differensiert. 
Personlig synes jeg nye G21 er en av de lekreste BMW-stasjonsvognene på mange år, selv uten hofmeisterkinken, og definitivt den lekreste blant konkurrentene, med A4 som den absolutt mest intetsigende og kjedeligste. Smaken er som kjent som baken. 

Men ja, en designretning som går mer mot et generisk design der ingen skiller seg ut er dessverre det jeg også legger merke til. Og dessverre også en tid der asiatisk smak - som kjent er ganske forskjellig fra den europeiske - får mer innflytelse på designet for å tekkes massene og markedet der.

@Fredrik 90

Jeg synes det er sunt at ikke alle uten videre godtar hvordan BMW utvikler seg. En er ikke mindre entusiast av den grunn, man bryr seg om merket og har meninger om hvordan bilene bør være og liker de kvaliteter og egenskaper produktet har hatt og bør ha i fremtiden - og når de punktene endres så skaper det oppstandelse og for noen misnøye, naturlig nok. Noen trekker seg bort fra merket mens nye kommer til, slik vil det alltid være, så også hos Porsche vil jeg tro. Turbomotor i en basic 911? Hva behager? Mon tro hvor mye debatt det har skapt blant entusiaster. Uten kritiske røster er det jo litt kjedelig, det skaper definitivt liv her på forumet synes jeg. Et forum som jeg, helt enig med deg, synes går disse Facebookgruppene en høy gang. Generelt synes jeg det er mye positiv og konstruktiv prat rundt BMW her på forumet, langt mer enn klaging og misnøye. Det jeg setter aller mest pris på er allsidigheten til forumet her, variasjonen i diskusjonstemaer som går langt utenpå bilene BMW og BMW som merke, samt den ekstremt høye tekniske kompetansen her som jeg vil gå så langt som å si at den overgår hva du får hos hvilken som helst BMW-forhandler. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke glemme at om mennesker er på forum kommer også an på hvem man møter der, ikke nødvendigvis dems meninger. Det er ihvertfall det jeg tenker. :) 
Men jeg er helt enig med flere her. For min del hvis det ikke skjer en omveltning på BMW sitt design så blir nok F20 den siste BMW på en stund. 

Nevner bare iX3 uten xDrive, nesten samtidig kommer Skoda el SUV med mulighet for både rwd og awd på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må korrekte meg selv litt. Jeg sa at 550k  var prisen for Enyaq men ser jo at toppmodellen koster 480k. Og for under 400k har man likevel en grei elbil med god plass. Jeg ser ikke annet enn at dette blir en kjempesuksess :)

1200 kg hengervekt mot Fords mustang som trekker 750kg, og den kan ikke ha taklast og er mindre innvendig og koster det samme som skodaen. 

Jeg stusser i artikkelen over at "skoda har laget konfigurasjonene for at det skal bli enklere å velge for kunden" det vil si ferdige pakker som de asiatiske merkene har operert med lenge. Lettere for kunden, er ikke det bare en annen måte å si at de sparer penger på å lage ferdige pakker, slik at det ikke blir så mye logistikk rundt det at kunden kan skreddersy bilen sin (som bmw for eksempel)? Vil ikke si det er lettere å velge ut bilen sin når man må velge ferdige pakker, vil heller si det blir værre 😅

 

https://www.tv2.no/broom/11620213

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med 330e'n vår. Nesten 20' km på ett år og 0.3 i forbruk. Passer oss utmerket. Har kjørt flere langturer i sommer og endt opp på rundt halv literen på mila. Slipper også pålagte ladepauser. Vi stopper selvsagt underveis. Men da er det nok med 5 - 15 minutter så er vi klare for å kjøre videre. Det er nok den BMW'n jeg har hatt som jeg har vært mest fornøyd med siden jeg hadde E39 520i manuell. Den var jo ikke sprek, men herlig lyd og morsom å kjøre. 330e er sprek og morsom å kjøre, den bilen jeg har hatt som er mest BMW for å beskrive det på en billedlig måte. Jeg synes den nye 4 serie fronten er tøff også. Men 1 serie, som jeg bestandig har likt, der har jeg ramlet av lasset. Det samme med det som ser ut til å bli nye 2 serie coupe, der håper jeg photoshopperne tar kraftig feil. BMW leverer jo for tiden det beste multimedia oppsettet med iDrive 7.0. Krysser fingre for at de tviholder på det og klare å finne en måte å lage BMW på selv med el motor som nok tvinger de til å tenke nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er jo en naturlig del av evolusjonen at ting forandrer seg. Slik vil det også være med biler og BMW, bilene formes av nye trender og av myndigheters stadig strengere krav. Det var helt sikkert er jækla spetakkel når BMW gikk fra dobble runder lykter i grillen til lykter bak glass på E36 i 1991. Og når X5 kom i 1998 så ble det igjen rabalder blant BMW puristene...og slik går historien videre. Jeg kan ikke fordra den nye 1-serien, A klasse er en ti ganger bedre bil. Selv Golf og Focus er biler jeg foretrekker fremfor 1-serien nå...derfor bare ignorerer jeg hele modellen. For meg så starter BMW sin modell portefølje fra 3-serie og opp. 

Utfordringen forumer har i dag er konkurransen fra sosiale medier som Facebook og Instagram....som er TOTALT ubrukelig når det kommer til å dele erfaringer. Alt forsvinner jo og er ikke søkbart, så blir man drittlei av at folk stiller de samme spørsmålene om og om igjen fordi at ting ikke er søkbart. Folk med glødende BMW interesse logger seg inn på Bimmers for å søke likesinnede...og her møter man da klaging og syting over alt BMW gjør galt. Det er Skoda meg her og blinklys hendler meg der...på repeat. Det tror jeg kan få noen til å miste litt forum interessen, iallfall hvis man er ny til konseptet. For jeg mener, slikt er jo ikke entusiasme, som kanskje er det man forventer å finne på ett entusiast forum. Når det er sagt så mener jeg ikke at man skal la være å ta opp kjipe temaer, men det finnes kanskje en mellomting? Eller?

Det er naturlig at ting forandrer seg, og det skulle for så vidt bare mangle, men likevel mener jeg det er viktig å ha visse særpreg som kjennetegner og gir produktet en identitet. Dette har BMW hatt i alle år, men som man nå dessverre går mer og mer vekk fra. Jeg ser gjerne utvikling, men jeg vil likevel ha på plass de elementene som fortsatt oser særpreg og BMW. Du forklarer det i mine øyne godt når det gjelder at BMW nå starter på 3-serie og opp, hvilket er veldig synd. Jeg (med flere) er nok typen som fint kunne kjøpt en 1-serie som konebil, men ettersom 1-serien både ser ut som den gjør, og har mistet så godt som samtlige BMW DNAer, ser jeg ingen grunn til å betale såpass mye mer for et produkt som ser dårligere ut (og som virker dårligere enn sin forgjenger) enn en VW Golf. Og jeg tror det er langt flere av disse hendelsene enn om hendelser hvor folk bevisst ikke kjøper bilen fordi den har bakhjulsdrift.

Foraer har i flere år vært i hard konkurranse med sosiale medier i form av FB og IG, men forum fungerer i mine øyne på en helt annen måte enn på nevnte plattformer. Her blir man plutselig et samfunn som kjenner hverandre, mens dette er naturligvis ikke tilfellet på FB eller IG i samme form. For min del bør forumet være bestående av positive såvel som negative ting, og jeg mener helt oppriktig at dette er viktig å få frem da dette ofte er tilbakemeldinger som spres i rette kanaler igjen senere. Man får i hvert fall ingen endring om man sitter som tyste nikkedukker og ikke er kritiske til det negative som skjer. Jeg spår en massiv opprydding hos BMW i løpet av de neste fem årene, hvor de innser tabbene sine og tar fatt på en ryddeoppgave slik Mercedes har gjort de senere år. Det er en grunn for at Mercedes nå har klatret fra bunn til topp blant de tre tyske. Ellers foreslår jeg å bla forbi de innleggene du ikke finner interessante eller provoserende fordi de er av negativ art.

@papertiger Jo, G2x får i mine øyne slakt når det gjelder elendig lysdesign, men så er det til gjengjeld et tilgjengelig alternativ som ser ut som en BMW, og der er vi vel kanskje ikke helt med G3x LCI. Det samme gjelder for G05 X5 også og en rekke andre BMW-modeller der standardlysene ikke ser ut, mens oppgraderingen er umiskjennelig BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Da ville jeg gjort det, for ett godt kjøp er det helt klart. Når man har bestemt seg for å kjøpe elbil, og det er kun elbil man skal ha (det vil si man avskriver alle de geniale lade hybridene på markedet) så er dette uten tvil ett godt kjøp. Men slik jeg ser det da, om jeg kan få lov å komme med min mening uten at enkelte her skal tolke det som at det er fasiten for alt. For meg så handler bil og bilkjøring om noe som er litt spennende, du skal få godfølelsen i det du setter deg inn i interiøret. Når du parkerer bilen og går bort fra den, så skal du snu deg ett par ganger for å se på bilen. Du skal kjenne litt på at en kjøretur gjerne kunne vart litt lenger, kanskje bare ta deg en liten omvei på vei hjem fra jobb. Og bare det at man har lyst til å ta seg en kjøretur på måfå, bare fordi man har lyst til å ut å nyte bilen og en veistrekning. Dette er kjøreglede og eier glede, det finner du stort sett i alle BMW da de appellerer til de sansene våre. Slikt kan du bare glemme i en Skoda, VW, Peugeot, Volvo osv. Men er du klar for at en bil kun skal være ett praktisk fremkomstmiddel som tar deg fra a til å, da blir du fornøyd med en Skoda...men glem alt som forbinder glede med bilkjøring :) 

Så vil kanskje noen komme inn fra siden å si at jeg vurderer å ha en godbil i tillegg, og det er jo en glimrende mulighet (og unnskyldning) for å kjøpe elbil som hovedbil. Men det jeg setter pris på er å kjenne på kjøregleden selv på en enkel tur til butikken eller til jobb, det å måtte kjøre til butikken for å kjøpe melk skal være helt ok. Jeg har nå kjørt Mondeo som firmabil i tre år, og selv om det er en suveren bil som jeg ble veldig glad i så dreper en sånn bil bilinteressen din. En tur til butikken eller en tur til Oslo blir ett ork, fordi det er ikke noe følelser inni bildet. Og det er årsaken til at jeg nå har kutta firmabil og kjører egen BMW på fulltid igjen...jeg digger det :) Godt man er forskjellig sier bare jeg, og kan ta ulike valg

Bra vi er forskjellige, @Fredrik 90. Jeg klarer å finne kjøreglede i andre biler enn BMW'er med forbrenningsmotor. Jeg har kost meg både i elbiler og i hverdagsbiler som Fiat 500, Ford Focus og Renault Berlingo. Så betyr det sikkert at jeg ikke er skikkelig bilentusiast, men hva gjør vel det når jeg er fornøyd? :-)

Angående hybrider, så er ikke de nødvendigvis så veldig geniale. Har du feil bruksmønster, sånn som jeg har, så risikerer du at forbrenningsmotoren starter og går kun noen minutter på hver tur og at du får problemer med kondens, dårlig smøring osv. (Mener at det var @lagunilla som hadde førstehåndserfaring med dette.) Mitt kjøremønster gjør at jeg i 99% av turene mine vil kunne lade elbilen på 16A-kursen hjemme i garasjen og ikke ha behov for å lade underveis. Jeg har vanskelig for å skjønne at det er noe mindre genialt enn en ladehybrid. Eneste som passer meg bedre er en stor dieselmotor, men nå synes jeg det er spennende å prøve noe nytt.

Hvis BMW hadde laget en helektrisk X2 eller en iX3 med firehjulstrekk hadde vi fortsatt som BMW-eiere, men for iX3'ens del ville det ikke vært på grunn av utseendet. Jeg synes faktisk at den er litt klumpete og gammelmodig å se på. I mine øyne er Skoda Enyaq mer vellykket designmessig.

Forøvrig vil jeg fortsatt være BMW-eier etter at vi selger X3'en vi har nå. Jeg har en BMW R1200R innerst i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...