Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Solberg93 skrev:

Var nettopp du som mente de var sammenlignbare tidligere 😂

Mener som sagt folk som vil ha V8ere går ikke over til el uten videre.

De er ikke sammenlignbare mot følelser og lyd nei. Men de er sammenlignbare på prestanda og status. De er sammenlignbare i markedet, og også 2 modeller jeg måtte veiet opp om jeg hadde hatt råd til slikt. Og de er sammenlignbare for rs7 kjøperne som vil kanskje ha etron nå. For de er det mer at en pen og rask audi er det samme om det er elmotor eller v8. Mens en amg eier er nok mer konkret opptatt av v8 lyden. Jeg tror du vil se at overraskende mange vil ofre v8 livet, spare penger og velge en etron. De har fått flere år med v8 livet allerede, som nå kanskje går inn i "det nye". Jeg tror du tar feil der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer med BMW er i mine øyne relativt komplekst, men ganske forutsigbart. Verden blir mindre (ikke bokstavelig) og nye markeder åpner seg/blir mer markante og/eller tilgjengelige.

Økonomisk, men også teknisk i forhold til miljøhensyn, blir bilprodusentene presset og det synes derfor som at fokuset på selve produktet blir mindre. Følgelig blir bilene mer og mer identitetsløse, for det er dette som selger best på tvers av markedene - som de nå er helt avhengige av å lykkes i (samtlige).

Tematikken har blitt diskutert før - av folk som kan mer enn meg - og om jeg ikke husker feil var de fleste enige om at dette påvirker entusiastene mer enn noen andre. Trist for noen. Lite merkbart for andre. BMW leverer jo fremdeles relativt solide salgstall. Sett bort fra at de henger etter i elbil-kappløpet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sliter med å forstå er at folk (BMW entusiaster) gidder å bruke så mye tid på å kritisere BMW for store griller og dustete modeller. Er det ikke bare å styre unna disse modellene, eller kjøpe noe annet? Det er iallfall min strategi fremover. Jeg klarer ikke fronten på nye 4-serie, og de fremhjulsdrevene modellene vil jeg ikke ha noe med å gjøre. Elbilene skal jeg ikke en gang begynne på. Så jeg bryr meg ikke om dem, bare overser det jeg ikke liker. Når BMW leverer biler som G30 LCI, G20 3-serie, G05 X5, M850i og M340i/d så er jeg fornøyd, da skal jeg ikke klage. Dette er biler som virkelig vekker ett "må ha" begjær i meg, det er produkter som gjør at jeg vil fortsette å kjøre med blåhvit rondell på panseret. Det er klart at jeg blir provosert når BMW kaller den kundegruppen jeg befinner meg i for "boomers"...for å promotere ett skabbete makkverk av en elektrisk SUV. Men skal man gå rundt å være langsur for det? De taper jo bare på det selv. De lager jo fortsatt akkurat de bilene jeg har lyst på, så for meg er BMW stadig høyaktuelt. Jeg begynner å bli lei av å høre at det er ingenting av det BMW har nå som frister. Neivel, kjøpt en gammal BMW eller kjøp et annet merke å se hvor gøy det blir. Verre er det ikke 😀

Greit nok så er BMW langt bakpå på elbiler, og det gjør meg ingen verdens ting. Dere som føler at dere "må ha" elbil får ta ett valg, deal med det BMW tilbyr eller stikk til ett annet merke (sammen med resten av saueflokken)  Jeg er gammeldags og elsker tradisjoner, jeg hater forandringer. Derfor passer det meg ypperlig at BMW stadig tilbyr de tradisjonelle BMW modellene, 3er og 5er med sekser på langs og ett design som alle kan identifisere som en BMW.

Kommer vi til den tiden hvor BMW slutter å lage noe jeg har lyst på, så bytter jeg merke eller forholder meg til eldre BMWer. Jeg kommer nok uansett alltid til å holde meg til BMW på en eller annen måte uansett. For meg er de stadig verdens beste bilprodusent, selv om de nå er i en lite bølgedal på enkelte områder. Vis meg det bilmerket som er perfekt...det finnes ikke.

NB: 

Se på dette som mine personlige betraktninger rundt dette emnet, dette er ikke en fasit og jeg forstår at folk tenke annerledes enn meg. Spørsmålene er retoriske og har ikke noe med at jeg ikke vil forstå andres tankesett. Vi er alle forskjellig og skal ikke forstå eller være enige om alt 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det jeg sliter med å forstå er at folk (BMW entusiaster) gidder å bruke så mye tid på å kritisere BMW for store griller og dustete modeller. Er det ikke bare å styre unna disse modellene, eller kjøpe noe annet?

Vi mennesker har en tendens til å identifisere oss med et merke eller produkt, og dersom noe oppleves som negativt ser man negativt på hele bildet fremfor å se det positive i enkeltelementene. Det blir litt som hvis en BMW forhandler har en ekstremt ufin ansatt, så blir hele forhandleren snakket negativt ned. Hvorvidt det er riktig får være en annen diskusjon, men det er sånn det ofte blir. For min del har BMW vært der gjennom hele mitt liv, og når man da ser at merket faller bakpå og på langt nær lever opp til forventningene, så kommer både skuffelsen og klagingen. Og klaging fører ofte også til noe godt. Når BMW gang på gang ser de negative omtalene rundt om i BMW-miljøer, sosiale medier, gjennom influencere og den slags, vil jeg tro de har egeninteresse av å endre det negative. Sånn sett mener jeg kritikk og negative tilbakemeldinger er vel så positivt som positive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det jeg sliter med å forstå er at folk (BMW entusiaster) gidder å bruke så mye tid på å kritisere BMW for store griller og dustete modeller. Er det ikke bare å styre unna disse modellene, eller kjøpe noe annet? Det er iallfall min strategi fremover. Jeg klarer ikke fronten på nye 4-serie, og de fremhjulsdrevene modellene vil jeg ikke ha noe med å gjøre. Elbilene skal jeg ikke en gang begynne på. Så jeg bryr meg ikke om dem, bare overser det jeg ikke liker. Når BMW leverer biler som G30 LCI, G20 3-serie, G05 X5, M850i og M340i/d så er jeg fornøyd, da skal jeg ikke klage. Dette er biler som virkelig vekker ett "må ha" begjær i meg, det er produkter som gjør at jeg vil fortsette å kjøre med blåhvit rondell på panseret.

Det som bekymrer meg er at neste generasjon 3- og 5-serie, 850 osv. får samme design som de modellene vi ikke liker i dag. Hva er igjen av BMW da? Jeg synes det er rart hvis de beholder det flotte, klassiske, designet på de nevnte modellene og en annen designretning på andre modeller.

Tror jeg må få kjøpt meg en 1M eller en E82 135i før massene begynner å skjønne hvilken vei dette går. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Vi mennesker har en tendens til å identifisere oss med et merke eller produkt, og dersom noe oppleves som negativt ser man negativt på hele bildet fremfor å se det positive i enkeltelementene. Det blir litt som hvis en BMW forhandler har en ekstremt ufin ansatt, så blir hele forhandleren snakket negativt ned. Hvorvidt det er riktig får være en annen diskusjon, men det er sånn det ofte blir. For min del har BMW vært der gjennom hele mitt liv, og når man da ser at merket faller bakpå og på langt nær lever opp til forventningene, så kommer både skuffelsen og klagingen. Og klaging fører ofte også til noe godt. Når BMW gang på gang ser de negative omtalene rundt om i BMW-miljøer, sosiale medier, gjennom influencere og den slags, vil jeg tro de har egeninteresse av å endre det negative. Sånn sett mener jeg kritikk og negative tilbakemeldinger er vel så positivt som positive. 

Gode poenger du kommer med her, og jeg er forsåvidt enig også. Som med deg så er BMW ett merke jeg har identifisert meg med i alle år, og fortsatt identifiserer meg med. Det er jo leit å se at dem mister grepet på en del ting, særlig for vår generasjon som kom inni BMW "universet" mens de virkelig var på topp. Men vi har nok litt forskjellige måter å takle denne bølgedalen på 😀

Det er klart at å klage hjelper i mange tilfeller. Det som dog skremmer meg litt er de senere holdningene BMW har til kritikken de har fått. Det er jo ikke noen tvil om at de har fått pes for designet sitt, da primært grill stylingen. Men nå svarer BMW litt uventet "Ja vi hører dere klager, men vi mener designet skal være sånn". Når E65 fikk kritikk for sitt design så var tonen en litt annerledes "Ok, sorry...vi retter det på faceliften. Så toner vi ned stylingen litt på neste 5er og 3er" Så var alle fornøyd, Bangle bilene er i dag de mest tidløse i industrien. 

2 timer siden, ogee1 skrev:

Tror jeg må få kjøpt meg en 1M eller en E82 135i før massene begynner å skjønne hvilken vei dette går. :-D

Dette er nettopp det som gjør det så kult med BMW, de har gått opp en sti som etterlater seg så uendelig mange gromme biler som nå egentelig er ganske oppnåelige. Jeg har en liten plan om å få tak i en E87 130i eller E31 850i til våren, men Coronaen må slippe taket litt så jeg kan reise utenlands å hente. E82 135i kan importeres fra Sverige for rett rundt 210 000 kr for en grei bil. Folk aner ikke hvor gunstige de nye importregelene har blitt, eller hvor lett det er å importere en bil fra ett annet EØS land. E60en kikka de knapt på når jeg tok den inn, bare å betale avgift (24 000 kr for en 545i) og hente skilter. En M6 fra 2007 har en avgift på 65 000 kr, bilen koster 260 000 kr i Sverige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, mslello skrev:

Apropos Bangle.. Kom over denne, her var det mye nytt for meg. 

https://www.bmwblog.com/2020/09/26/chris-bangle-reveals-the-truth-of-the-e60-5-series-design/

Dette var nytt for meg også, litt flott historie egentelig. 

For meg som barn av 90 tallet så var E39 selve definisjonen på verdens beste bil. Opphavet hadde en og selv om jeg var langt fra kjørbar alder så var jeg uhyre stolt av denne bilen. Så husker jeg høsten 2002 jeg satt med ett ferskt Auto Motor und Sport i fanget og bladde opp de lekkede bildene av nye E60. Hva faen har de gjort? Hvor er linjene...hva er greia med dashbordet. Husker jeg stusset over at midtkonsollen og dørtrekka innvendig var ett rot av linjer i forhold til det ryddige og "tyske" E39 interiøret. Utvendig kunne dette være hva som helst... Så kommer vi ett godt stykke inn i 2003 og jeg er på besøk hos min fetter nedi gata her, han er 13 år eldre enn meg og hadde en kompis som jobba som selger på BMW (Haava Bil den gang for dere lokale). Vi er på utsiden og nedi gata hører jeg sekser klang, nå kommer en E39...men der kom kompisen i en splitter ny sølv metallic demo 520i. Gikk noen runder rundt bilen, og jeg bare "Hmm...Hmmmmm". Spol frem til i dag og jeg synes virkelig designet til E60 har noe for seg, må være noe av de mest tidløse bilene som finnes. 

Jeg har det litt gøy med å få folk til å gjette hvor gammel E60en min er. Går mye i 4 til 8 år, gøy å da fortelle at den er 17 år 😂 Når jeg kjøpte min E34 så var den 18 år gammel, og den føltes som en 18 år gammel bil. E60en føles så uendelig mye nyere og freshere selv om den bare er ett år nyere nå enn hva E34 var når jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt å snakke om andre merker enn BMW en stund, men så dukket dette bildet opp. Sorry!

a1814525_large.thumb.jpg.f773bf6074357d6b5d7929a835768dd3.jpg

Men det er en viss relevans til E60-diskusjonen. Det som i følge Chris Bangle gjorde E60 så vellykket var bruken av "negative surfaces". Jeg synes det er noe av dette som gjør Audis e-tron GT så vellykket også. Det er noe av det jeg savner på de nyeste BMWene, de "innhule" partiene blant annet på siden av bilen.

YPi4FK.thumb.jpg.2815419b048b829ffcbae877514366a8.jpg

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, lagunilla skrev:

Da har G80 og G82 til BMW Norge kommet til Bilia for klargjøring.

E54B676A-95E0-475E-A336-3196053FBC11.jpeg

Spent på førsteinntrykket ditt. En ting er å se på bilder, men noe helt annet er å se det i RL. Tror disse har en viss «presence «på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lagunilla skrev:

Da har G80 og G82 til BMW Norge kommet til Bilia for klargjøring.

E54B676A-95E0-475E-A336-3196053FBC11.jpeg

Jeg tar den til høyre der jeg 👍 E92 M3 er en legende i mine øyne 😎

G80 og G82 blir sikkert like populær i Norge som forgjengerene, særlig utgaven med firehjulstrekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Spent på førsteinntrykket ditt. En ting er å se på bilder, men noe helt annet er å se det i RL. Tror disse har en viss «presence «på veien.

Ikke fan av Isle of man green. Digger utsende.
 

Blir Toronto eller Sao Paulo på meg😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...