Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil tro at det er ganske naturlig for å sjekke at det ikke subber pga. senk. Jeg var faktisk med på en sånn tur selv, med kontrolløren, den gangen jeg godkjente senk. 

Skrevet
1 hour ago, Slavearbeider'n said:

Fikk høre om en episode hos en av Statens Vegvesen sine stasjoner. 
Bil var inne til teknisk visning. Og i dette tilfellet krevde kontrolløren å få ta en kjøretur med bilen. Bilen ble kjørt ett par runder rundt bygget. Iflg bileier så kjørte kontrollør som om han hadde stjålet bilen. 
Da er mitt spm, har dem i det hele tatt lov til å kreve å kjøre bilen dersom det ikke er åpenbart at bilen er trafikkfarlig? 
Har dem i det hele tatt hjemmel for dette?

 

Det er nok smart å sitte rolig i båten, bite det i seg og la kontrollørene gjøre jobben sin.  Med tanke på hvor mye jalla rælete sladdebrakker de ser ukentlig på teknisk kontroll, så er det nok greit å ikke være en eplekjekk sofa-jurist som forteller dem hva de har lov til og ikke.  La det passere, hold munn og få godkjenninga i vognkort. Ikke lag drama. 

Skrevet
3 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Fikk høre om en episode hos en av Statens Vegvesen sine stasjoner. 
Bil var inne til teknisk visning. Og i dette tilfellet krevde kontrolløren å få ta en kjøretur med bilen. Bilen ble kjørt ett par runder rundt bygget. Iflg bileier så kjørte kontrollør som om han hadde stjålet bilen. 
Da er mitt spm, har dem i det hele tatt lov til å kreve å kjøre bilen dersom det ikke er åpenbart at bilen er trafikkfarlig? 
Har dem i det hele tatt hjemmel for dette?

Da jeg godkjente coilovers på min så stakk han 900 åringen som godkjente bilen på prøvetur. Oppfattet ikke det som verken unormalt eller normalt 

Skrevet

Det har de gjort på begge mine biler som har vært inne for godkjenning av senk. Derfor stilte jeg begge gangene med nyvasket bil både inni og utenpå, det gir et ekstra bra inntrykk for den som skal besiktige. Alt kan se tilsynelatende fint ut på bukk, men en bør jo prøve bilen for å kjenne etter at alt er som det skal. 

Skrevet

Når jeg var inne å godkjente senk på E90n så tok de den en tur rundt bygget.

Men når jeg var inne for å godkjenne senk på forrige E91n, prøvekjørte de den ikke (heldigvis 🥸🥸). Men dette var jo midt i korona tiden, så det var muligens derfor.

Det er nok som andre sier normalt, men å "kjøre den som om han hadde stjålet den" høres jo litt spesielt ut.

Skrevet
3 timer siden, Dusy skrev:

@Slavearbeider'nhar hatt 3 biler inne for godkjenning av senk, senest for en uke siden uten at jeg har opplevd at de har prøvekjørt bilene. 

Jo det er greit. Men i dette tilfellet var det ikke snakk om godkjenning av senk

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/i/WRV57g/lamborghini-ble-beslaglagt-raakjoerer-tar-saken-til-menneskerettsdomstolen

Jeg må bare si at jeg heier på fyren jeg, håper det løser seg. Slikt overformynderi som det danske samfunnet blir gjennomsyret av hører ikke hjemme i ett velutviklet land i vår moderne tid.

Skrevet
3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

https://www.vg.no/nyheter/i/WRV57g/lamborghini-ble-beslaglagt-raakjoerer-tar-saken-til-menneskerettsdomstolen

Jeg må bare si at jeg heier på fyren jeg, håper det løser seg. Slikt overformynderi som det danske samfunnet blir gjennomsyret av hører ikke hjemme i ett velutviklet land i vår moderne tid.

Vi hadde vel en god og lang diskusjon om dette forrige gang saken var i retten og vi har nok ikke blitt noe mer enig.

Her heier jeg på den danske stat. Dette har ikke noe med overformynderi å gjøre men rett og slett ta ifra en person verktøyet som er brukt til og begå en alvorlig straffbar handling. Loven er veldig klar på dette området i Danmark.

Skrevet
6 timer siden, Rune-K skrev:

Vi hadde vel en god og lang diskusjon om dette forrige gang saken var i retten og vi har nok ikke blitt noe mer enig.

Her heier jeg på den danske stat. Dette har ikke noe med overformynderi å gjøre men rett og slett ta ifra en person verktøyet som er brukt til og begå en alvorlig straffbar handling. Loven er veldig klar på dette området i Danmark.

Ja og som forrige gang så står jeg på mitt. Straffen må så i samsvar med forbrytelsen. Vedkommende her straffes med inndragning av en verdi på 2,5 millioner og utestenges fra Danmark i 6 år for å ha kjørt 224 km/t i en 130 sone. Hadde vedkommende gjort dette i en bil til 100 000,- så hadde den økonomiske konsekvensen vært en helt annen. Dette tror jeg må være verdens hardeste straffe reaksjon på en fartsovertredelse, helt umenneskelig overtramp og absolutt potensiale for menneskerettsdomstolen. 

Min kjepphest her i livet er urettferdighet og statlig overformynderi, jeg kommer alltid til å heie på den lille mann som prøver å kjempe i mot dette.

Skrevet

Feilen er å se på verdien på bilen, se heller på bil som bil. En må sammenligne en Toyota på lik linje som en Lamborghini i slike saker. Fordi verdien ikke har noe å si på forbrytelsen. Det er forbrytelsen en må se på, sammen med verktøyet. Som i dette tilfellet er en bil, og tilfeldigvis en Lamborghini.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...