Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 timer siden, ehaugsnes skrev:

Mon tro hvordan dette påvirker nybilsalget i USA😅 

IMG_0252.png

Vil mest sannsynlig påvirke bilsalget i USA minimalt ettersom stort sett alle bilmodeller som topper salgslista der borte lages i USA. Selv de Japanske merkene lager sine biler i USA. BMW gjør det samme, alle modellene dems som selger bra der borte lages jo der. Men det er klart at BMW vil nok merke det på salget av de øvrige modellene sine, samme vil alle de andre ikke amerikanske merkene. Hele formålet med dette er jo for å ramme Kineserene og amerikanske produsenter som lager biler utenfor USA. Alle de tre store (GM, Ford og Stellantis) lager noen biler i Kanada og Mexico. Buick lager til og med noen modeller i Kina som de importerer til USA. Dette vil Trump ha slutt på, og sett ut fra USA sitt ståsted så er det kanskje fornuftig. 

Skrevet

Akkurat hvor lurt det er å satse på industriarbeidere og flytte arbeidsplasser tilbake igjen er det mange som diskuterer.

Moderne fabrikker som Teslas har en veldig automatisert produksjonslinje og dermed få hender på gulvet. I tillegg har Kina som strategi å ta over dette markedet uten å tjene penger på det her og nå.

Med andre ord, å konkurrere med Kina på å produsere basisvarer er veldig vanskelig og skaffer få jobber. Det er her Norge har vært flinke og automatisert bort mye av arbeidet, fordi arbeidskraft i Norge har vært så dyr. Så det å tro at man klarer å få nye industrieventyr med store fabrikker med mange folk på gulvet fremover er nok ganske naivt. Og på det området er jo Trump flink, sammen med lokale LO ledere her i landet.

Skrevet

Nå har jeg vært en liten uke i Belgia, og sitter her forøvrig enda, i skrivende stund i en by som heter Hasselt. Jeg er overrasket hvor stor elbilandel det er i dette landet. Fra alle merker egentlig. Det kryr av BMW elektrisk, spesielt i4 og iX1, og samtidig sett flere i5 her enn i Norge. Mellom Brussel og Hasselt er det flere ladestasjoner også og de er ganske forseggjort med både tak og oppstilt som en bensinstasjon så man kan ha med vogn uten å måtte koble av - ikke bare en stasjon inntil en vegg. Ikke noe problem å kjøre gjennom Belgia på strøm iallefall. :)

Skrevet
7 minutter siden, flobben skrev:

Akkurat hvor lurt det er å satse på industriarbeidere og flytte arbeidsplasser tilbake igjen er det mange som diskuterer.

Moderne fabrikker som Teslas har en veldig automatisert produksjonslinje og dermed få hender på gulvet. I tillegg har Kina som strategi å ta over dette markedet uten å tjene penger på det her og nå.

Med andre ord, å konkurrere med Kina på å produsere basisvarer er veldig vanskelig og skaffer få jobber. Det er her Norge har vært flinke og automatisert bort mye av arbeidet, fordi arbeidskraft i Norge har vært så dyr. Så det å tro at man klarer å få nye industrieventyr med store fabrikker med mange folk på gulvet fremover er nok ganske naivt. Og på det området er jo Trump flink, sammen med lokale LO ledere her i landet.

Roboter og automatiserte produksjonlinjer er arbeiderklassens største fiende i Amerika. Det har ført til at fryktelig mange har mistet jobben de siste tiårene. :(

Skrevet
17 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Roboter og automatiserte produksjonlinjer er arbeiderklassens største fiende i Amerika. Det har ført til at fryktelig mange har mistet jobben de siste tiårene. :(

Det kan man jo si, men det er mangel på kvalifisert arbeidskraft der borte så det burde være muligheter.

Tiden for folk som står på fabrikkbånd og eneste oppgaven de klarer er den de er opplært til på sin plass er nok over. 
Så kan man diskutere om det er bra eller dårlig, jeg heller mot bra. I Norge er det også mangel på kvalifisert arbeidskraft så å satse på industri som krever mye hender på gulvet blir nok veldig feil.

Skrevet
På 24.3.2025 den 14.28, Emilsen skrev:

Er det nok hvis man tar med f. eks. 1-2 ekstra pad av cut, medium og fine? Samt mikrofiber, har litt fra før og. Hvordan Fusso nå? Både å legge, holdbarhet og beskyttelsesevne :) Fint med god glans og men det kommer i andre rekke. Det viktigste for meg er at bilen blir rett å holde ren. Evt tips om en coating/voks for nybegynnere!

Jeg bruker en til to pads pr. panel. Men det er pga jeg ikke har kompressor til å blåse de rene for hver gang. Jo mer de fylles med poleringsmiddel, jo mindre effektive blir de. Nå jeg har "brukt opp" en pad hiver jeg de oppi ei bøtte med vann en god klunk Surfex HD før jeg etter endt arbeid knar de rene under varmt vann i springen. 

Har ikke testet de nye Fussoen selv, men har lest at den er litt bedre å jobbe med men ikke er fullt så holdbar som den gamle. jeg bruker ikke Fusso da jeg synes den er tung og vanskelig å jobbe med. Av voks bruker jeg kun Swissvax. 

Har brukt litt Menzerna Powerlock forsegling. Denne er fin å legge (kan bruke fin pute og maskin eller pad for hånd) samt grei å buffe av. Holder ganske lenge også. 

Nyere coatinger er veldig greie å jobbe med. Men godt lys, masse kluter og god tid er alfa & omega. Har lagt en del Gyeon Syncro, og en er fin med meget god holdbarhet. 

Selv legger jeg Carpro CQuartz Professional på kundebiler hvis annet ikke er ønsket. 

Skrevet

Jeg skrudde på en Skoda Octavia Scout med 4x4 Haldex 5, fra 2016 tror jeg.

Deb hadde rullet ca 110.000km. Med normal service historikk.

Jeg anbefaler alle med Haldex 5 å skifte olje på Haldex og samtidig ta ut pumpen å rengjøre den.

Se bilder under, for en forklaring.

Bilde4.jpg

Bilde3.jpg

Bilde2.jpg

Bilde1.jpg

Skrevet (endret)
1 time siden, Otis skrev:

Jeg skrudde på en Skoda Octavia Scout med 4x4 Haldex 5, fra 2016 tror jeg.

Deb hadde rullet ca 110.000km. Med normal service historikk.

Jeg anbefaler alle med Haldex 5 å skifte olje på Haldex og samtidig ta ut pumpen å rengjøre den.

Se bilder under, for en forklaring.

Bilde4.jpg

Bilde3.jpg

Bilde2.jpg

Bilde1.jpg

Vanlig dette på vag biler som tidligere har fått tatt service på vag verksted, de tar ikke ut pumpen og renser silen men skifter bare oljen. Husk å kalibrere inn pumpen etter rens av silen.

Vag biler skal ha skifte av Haldex oljen på 60 000 km- 4 år, BMW med Haldex har vel ingen intervall, da blir silen interessant etter hvert..

Endret av 540is
Skrevet

@540is

Jeg forsøkte å gjøre det med mott verktøy, men det gikk ikke.

Har sett på humblemechanic og han sa at det ikke var nødvendig, for det eneste som skjedde var bittelitt lavere oljenivå, da pumpen starter av seg selv uansett. Så jeg fylte litt mer olje og var rask med å få inn fylleplugg. 

Jeg vet jo ikke om pumpen fungerte en gang, for jeg klarte ikke å starte den med mitt verktøy.

Skrevet (endret)

@OtisDette er noe annet, noa ala kalibrering av x-drive clutcher.

For å starte pumpa for å lufte er det nok med en liten kjøring med hjulene i været på bukken. Etterpå så går det ofte på en liten desiliter til med olje.

https://www.haldexrepairs.co.uk/generation-5-haldex-fault-finding-repair-guide/

Pump Learn Function

It is common for owners to have a new pump fitted by a garage or main dealer and still the problem persists. When fitting a pump, or even just after a clean out and service it is essential to carry out the “pump learn” function in the “basic settings” of the Haldex control unit, VCDS/VAGCOM can do this and so can the main dealer ODIS system. Customers are often told there is “no adaption” or programming required to fit a new pump, this is incorrect!

The control unit learns how much power is required to run the pump until the pressure hits a certain threshold, it does this by monitoring how much current is consumed by the pump, when the pump is blocked, or faulty, the control unit learns/adapts some very low values which means when the Haldex controller tried to engage the pump, it does not supply enough power to make it engage. By carrying out the learn function when fitting a new pump, it will learn the correct power values and thus engage the system correctly.

Literally multiple times a week we get customers calling who have had new pumps fitted, often by main VW, Audi, or Skoda dealership, yet the system still does not work and they will not perform the pump learn process. Instead they then quote the customers on a brand new ECU/Haldex Controller, or they quote them on a complete new coupling/rear diff, plus labour. There is no documentation we know of in the “VAG Self Study Guides” / VAG workshop manuals that have any reference to the Pump Calibration / Learn function.

Very very rarely, the pressure relief blow off valve will stick open, this will cause the coupling to not engage 4wd as there is no oil pressure there to clamp the clutch plates together. We have brand new valves in stock, they are easy to replace and not very expensive.

Essentially what the learn function does, and you can listen to the pump run while it does it; the function ramps up the power to the pump slowly until the pressure hits the 44 bar blow off valve where is senses the drop in current. It does it a few times so the pump knows how much current and voltage it takes to achieve 44 bar. It then saves this value in the calibration values, and after a short drive it then calculates/estimates the 1 bar and 15 bar from the last measured 44 bar value.

AFTER THE LEARN HAS “COMPLETED SUCCESS”, THE VALUES USUALLY SAY “0” UNTIL THE VEHICLE IS TAKEN FOR A SHORT DRIVE, THIS IS DUE TO IT ESTIMATING THE 1 & 15 BAR VALUES FROM USE.

MAKE SURE YOU HAVE THE ENGINE RUNNING TO SUCCESSFULLY CARRY OUT THE PUMP LEARN FUNCTION!

Endret av 540is
Skrevet
På 28.3.2025 den 11.38, StigJ skrev:

Nyere coatinger er veldig greie å jobbe med. Men godt lys, masse kluter og god tid er alfa & omega.

Würth sin Evershine coating er ikke veldig grei å jobbe med i hvertfall 🥸

Skrevet

noen av dere som jobber på verksted som har greie på utstyr til 4 hjulskontroll og hvordan dette kontrolleres at viser riktig ? 

når jeg spør verksted om utstyret er kontrollert eller om de vet at det viser riktig så får jeg aldri noe godt svar, feks om et fikstur ramler i gulvet så kan det neppe vise riktig etterpå.

grunnen til at jeg lurer er at nå har e39'n blitt justert 3-4 ganger av samme verksted og jeg var selv med inn å kontrollerte at rattet sto beint og at tallene var riktig, men likevell så er den helt på villspor å kjøre med sommerhjul. rattet står skeivt å bilen drar i alle retninger, og absolutt alt som påvirker dette er nytt i forstilling og iorden i bakstiling. tallene for bakstilling var identisk alle ganger den var inne, så ingenting som beveger seg der. 

siste nå er at f01 er like ille å drar til høyre etter justering, den skal inn på reklamasjon neste uke...

nå koster den lille halvtimen de bruker 2500kr så når garasjen er ferdig så må jeg ha utstyr til å gjøre dette selv, regner med å tjene det inn ganske raskt. da tenker jeg analogt utstyr som snor, for da er det ingenting som trenger kalibrering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...