Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha kjørt England opp og ned samt på kryss og tvers i 10 dager nå så kan jeg jo dele noen artige erfaringer. 

Kan jo starte med at for oss som i årtier har fulgt med på Top Gear, Clarkson & Co samt diverse britiske You Tubere så faller jo en del biter på plass som man før ikke har skjønt sammenhengen.

* M25…ytre ringvei rundt London med lave fartsgrenser, hullete asfalt og MYE kø. 

* Speed Cameras… De er over alt, ofte med gjennomsnitts måling. Så når det er 40 MPH på 8 felts motorvei så må du faen meg ligge i 40 MPH selv om du er alene på veien

* Buss og sykkelfelter i London. Dette er lagt opp på en såpass hjernedød måte at det hindrer totalt flyten i øvrig trafikk. 

* Fører av hvite varebiler. Dette er de raskeste bilene i England, aldri mer enn 30 cm bak støtfangeren din. Og alltid Transit, aldri Transporter eller Vito…Transit for alle penga i alle varianter. 

* Hot hatches. Britene elsker Hot hatches, ofte med rak rør og "crakcle tune". MYE Golf R, RS3 og M140i rundt forbi. 

Ellers så må jeg si at britiske bilførere er de mest dannede og tålmodige jeg har vært ute for. Utrolig flinke på å slippe deg frem, og de er mestere på å takke hvis du slipper dem frem. Utrolig god trafikk kultur, særlig på bygda. I London var det litt annerledes, men ettersom 75% av alle som kjører bil i London er fra Afrika eller Midtøsten så blir også kjørestil deretter. 

Folk med Range Rover tror ofte at de har litt mer forkjørsrett enn andre. De føler seg rett og slett litt bedre enn alle andre på britiske veier og har litt mer VIP prioritet i trafikken…føler de selv iallfall. Helt til de møter en trassig Nordmann i X5 selvfølgelig, men da…dannede som de er så viker de pent og pyntelig unna. Ingen tuting, ingen skjellsord og ingen visning av finger. Fascinerende vesner..

Infrastrukturen er veldig bra utbygget, men utrolig dårlig vedlikeholdt. Særlig landeveier og bygater er helt forferdelige. Store huller i veien, kumlokk som ligger enten 10 cm under asfalten eller 10 cm over. Her ryker det nok mange flere dekk og felger enn på fastlands Europa. Britiske biler må også være utsatt for en langt større slitasje når de går på disse veiene hver dag. Vaskebrett føre en sjelden gang på vinterføre her hjemme er INGENTING mot dette her. Nesten litt merkelig at folk føler de kan bruke alle disse feite sportsbilene sine på disse veiene. Også er landeveiene smale som faen og helt uten grøfter, så vegetasjon vokser helt inn til veien..gjelder å passe speilet så ikke lakken blir ripet opp.

Forbausende lite SUV, iallfall i premiumsegmentet. Lite X5 men mye 5-serie, og helt ekstremt mye 3-serie og 1-serie. Nesten ikke X3 eller X1, virker som britene liker sedaner og stasjonsvogner. Samt de tidligere nevnte Hot Hatches. Også noe inni helvete mye Ford og Opel (Vauxhal ett eller annet). På noen parkeringsplasser så er nesten annenhver bil enten en Focus eller Astra. En del Kinabiler, både elektriske og fossile…modeller jeg aldri før har sett eller hørt om. Lite elbiler generelt, i premiumsegmentet så er det diesel eller ladbar hybrid som gjelder. I alt annet nytt hørte jeg bensinmotorer surre.

Rundkjøringene her er noe intrikate greier. De små er enkle, samme vei ut som inn. Men du har jo noen rundkjøringer som er så store som ei middels sørlands øy. Med flere filer rundt, og du må endre fil under veis… Jeg har kjørt bil i mange krevende land og byer, og har evne og interesse til å få det til ganske bra. Men dette systemet her fikk jeg virkelig brynet meg på, men det gikk sånn tålig bra. Igjen, briter er dannede folk og slipper deg frem bare du blinker dit du skal. Du blir tilgitt hvis du driter deg ut, hjelper nok litt å kjøre med norske skilt slik at de faktisk ser at du er på besøk i ukjent farvann. 

Men gud bedre så mange fine plasser det er rundt forbi en Storbritannia, en rundtur i dette landet kan absolutt anbefales på det sterkeste 👍

IMG_4172.thumb.jpeg.f37ec97a70c57a4c8819a412640c52f8.jpeg

IMG_4221.thumb.jpeg.38886d063ac76b10a00e6c23c951fad3.jpeg

IMG_4305.thumb.jpeg.715e85bf93b1e0849c963d381f026789.jpeg

IMG_4518.thumb.jpeg.084957975de04e925207f2893ca6dba9.jpeg

Skrevet (endret)

Etter og ha jobbet nesten 3 uker i England og bodd i Newcastle og Blyth er mitt inntrykk at engelske sjåfører er elendige, første dag på jobb såg vi 3 bilulykker. Enorme rundkjøringer med lyskryss 3 plasser er også noe eget..  I tillegg er der ekstremt lite gangfelt, og tilnærmet ingen stopper for deg. Tilbringte mye av tiden min der på og vandre gatelangs og gå på pub. Har til gode og se en eneste engelskmann vaske seg på henda etter han var på do. 

Makan til drittland har jeg aldri opplevd. ( har også hatt en langhelg i London og Kent ) med samme inntrykk. 

Men damene kler seg helt sinnsykt lettkledd og pubkulturen er sterk. Så alt i alt var det en fin plass

Endret av Skulebollen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...