Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker at dette er marginale ting å ofre tanker og energi på. Dersom krigen blir et faktum, har du tre-fire andre privatbiler stående som enkelt frakter deg og din familie vekk. I utgangspunktet tildeles du erstatning for objektet gjennom statskassen, men akkurat hva som skjer med billån, boliglån, båtlån og så videre avhenger av hva slags omfang krigen blir i. Et langt større problem er nok at huset ditt er i pinneved i det du returnerer tilbake, og ikke det at bilen din står flatklemt av en tanks på E18. 

På en annen side; et lyspunkt for oss som kjører elbil eller senka 5-serie, er at disse bilene er totalt uinteressant for den norske stat i en krigssituasjon. :D 

Skrevet (endret)

Man skal høre mye.
For det første, @Fredrik 90, du har nok av biler å ta av om det skulle komme til stykket. For det andre, dette er for the greater good. Se på det som et kompliment for deg at de ikke vil ha elbiler, de kan ikke regnes med i en krigssituasjon. 
For det tredje, tror du kommer til å ha større bekymringer enn bilen din og hva som skjer med den om en krig skulle bryte ut. Jeg hadde vært beæret om kongeriket Norge ville hatt kjøretøyet mitt som transportmateriell i en krig.

Endret av papertiger
Skrevet

Ja her føler jeg og at jeg må si noen få ord .

Til helvete med alt av biler og verdisaker og heller tenke på at man gjør hva som helst for å unngå nettopp det verste ordet som finnes ,nemlig krig 😩😓.

Vil de ha noe av meg som de ser nytten av i en evnt strid ,Versegod kom og hent ,eller hvor skal det leveres ?

Skrevet
46 minutter siden, Skulebollen skrev:

@Fredrik 90

Du har da vel flere biler 🤔? Er jo bare og ta e61 eller e34? Eller Alpina? Er vertfall tydelig at du har tenkt og rømme landet med en gang her blir krig 😆

Får jeg ett slikt brev så er det jo en kjempeunnskyldning og bruke mot fruen for og kjøpe seg enda en unyttig bil😬 " i tilfelle det blir krig og vi må evakuere bør vi ha en m5"

Jo jeg har det men jeg tenker vel at de egenskapene en X5 har over andre biler er dem som forsvaret også ser etter. Tenker da på fremkommelighet vinterstid og at det kanskje en en bil som tåler en støyt. Det som er første prioritet for meg i ett slikt senario er å få familien min i sikkerhet, om det innebærer å rømme landet, reise innover i landet eller bli hvor vi er avhenger helt av fra hvilket hold fienden angriper. Krigen i Ukraina beviser jo bare hvor viktig privatbilen er for masse evakuering av sivilbefolkningen.

1 time siden, humpfy skrev:

Godt å høre at man ønsker å bidra til fellesskapet. Tror du har annet å tenke på enn restlån, i de scenario dette kan bli aktuelt. Blir stadig overrasket…

Sånn egentlig så synes jeg det er litt rart at ikke forsvaret ruster opp slik at man har tilstrekkelig materiell hvis en krig skulle bryte ut. 

Skrevet
1 minutt siden, E.C. skrev:

Altså, jeg skjønner at 83-åringen med én bil kan være litt furten, men at en som er 35 år og har 4 biler skal planlegge å sabotere med å gjemme unna bilen et sted i en beredskapssituasjon høres heller kleint ut.

Vinterstid har jeg kun to biler tilgjengelig på vinterdekk, men så klart så har jeg jo E61 som man kan bruke. Mulig jeg overreagerer, synes bare det hele rett og slett var litt ubehagelig. Jeg er bare ikke vant til at beslutninger som omhandler meg og mine eiendeler tas over hodet på meg uten at jeg har noe som helst jeg skulle sagt. Og du…jeg er 34 år og ikke 35 år 😅😬

Skrevet

Jeg kan vel si meg enig i at slikt kan være ubehagelig, men sett i en større sammenheng så må det sies å være heller fremoverlent og høflig å informere folk i forkant om at bilen deres kan bli rekvirert, i stedet for å bare scoope den opp om unntakstilstanden skulle inntreffe

Skrevet

@Fredrik 90

Ryktet sier at forsvaret har egne spesialister som sitter på forum og Facebook og leser seg opp. Det er jo ingen tvil om at du har skrytt bilen din oppi skyene, dette har selvsagt forsvaret fått med seg. Så her har du faktisk bare deg selv å takke! 

Det eneste riktige nå for og sikre deg og familien, er jo uten tvil og selge x5en og kjøpe en IX. 

Jeg personlig måtte selge x5 av samme grunn, for er det en bil forsvaret garantert ikke vil ha, er det en Taycan Turbo😆

Skrevet
6 minutter siden, Skulebollen skrev:

@Fredrik 90

Ryktet sier at forsvaret har egne spesialister som sitter på forum og Facebook og leser seg opp. Det er jo ingen tvil om at du har skrytt bilen din oppi skyene, dette har selvsagt forsvaret fått med seg. Så her har du faktisk bare deg selv å takke! 

Det eneste riktige nå for og sikre deg og familien, er jo uten tvil og selge x5en og kjøpe en IX. 

Jeg personlig måtte selge x5 av samme grunn, for er det en bil forsvaret garantert ikke vil ha, er det en Taycan Turbo😆

Hehe, skryt og skryt fru blom…det er en god familiebil som kun skal løse ett formål….å være en familiefrakter. Har vel ikke lagt skjul på at det er 5-serie som jeg helst ser meg selv i 😅 Så er det vel heller hybridkonseptet jeg har skrytt av men det kan umulig være det forsvaret er ute etter. Økonomi er vel det siste de vektlegger 😉

I Ford Explorer gruppa på Facebook ser jeg det er maaange som har fått brev…tydeligvis en mer interessant bil for forsvaret enn X5 hvor foreløpig jeg er den eneste jeg vet om som har fått brev.

Men jeg beklager til hele hylekoret her at mitt største ønske ved ett krigsutbrudd er å trygge familien min og våre sjanser til å komme i trygghet. 

Skrevet

Skremmende at vi tydeligvis har en befolkning hvor flere ikke er klar over dette, og ikke minst hvor vide fullmakter forsvaret har men ikke typisk benytter seg av. Rekvisisjonsloven tror jeg for eksemepel ikke det var uvanlig å benytte seg av "i gamle dager" ved større øvelser. Da spesielt relatert til områder og bygg. Noen som er gamle nok og kan bekrefte?

Ved en fullskala krig er det nok kona di som må frakte seg selv og arvinger dit det trengs, du @Fredrik 90 er forhåpentligvis også innkalt til tjeneste og opptatt med å håndtere deg selv, våpen og utstyr. Når det er sagt så er du nok generelt ganske trygg i Arendal, og huset står nok.

Skrevet (endret)
8 minutter siden, TRF skrev:

Ved en fullskala krig er det nok kona di som må frakte seg selv og arvinger dit det trengs, du @Fredrik 90 er forhåpentligvis også innkalt til tjeneste og opptatt med å håndtere deg selv, våpen og utstyr. Når det er sagt så er du nok generelt ganske trygg i Arendal, og huset står nok.

Hvordan funker det der egentlig? Jeg var ikke i militæret og ble "tjeneste udyktig" av medisinske årsaker den gang. Kan man da likevel bli innkalt ved krigsutbrudd? Kunne nok fint vært tjeneste dyktig i dag om så måtte være.

Men alt i alt så er ikke krig noe jeg går rundt å tenker så mye på. Jeg reagerte bare veldig på det brevet jeg fikk i dag. Jeg tror vi er trygge her i Norge, og som du påpeker så bor jeg vel kanskje i den tryggeste landsdelen. Langt unna russer grensa, nærme kontinentet og langt unna mål som måtte være av interesse for fremmede makter. 

Endret av Fredrik 90
Skrevet (endret)
15 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg var ikke i militæret og ble "tjeneste udyktig" av medisinske årsaker den gang. Kan man da likevel bli innkalt ved krigsutbrudd?

Ble dimmitert et stykke inn i førstegangstjenesten grunnet et kragebein som har hatt stålskinne osv, ble erklært ikke tjenestedyktig. Men fikk grei beskjed at vist russerne kom så blir jeg innkalt igjen.

edit: jeg og du kan også plutslig bli innkalt til sivilforsvaret selv i voksen alder.

Endret av Ingvaldsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...