Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et par kollegaer som kjører 90-talls Mercedes og de kjører nesten alltid familiens Toyota Aygo/Auris/Avensis til jobb da det stadig er noe feil på bilene. 

En bruksbil skal bare virke. Hver eneste gang. Hvis ikke har den null verdi. 

Skrevet

Høres ut som dårlig vedlikehold når amerikanske V8ere og gamle Mercedes ikke går hver dag. 

Nå har jeg kjørt moderne BMW samtidig som gammel BMW som bruksbiler i 15 år, har aldri opplevd å stå strandet. 

Skrevet

Hyundai i30N er solgt til en kjøreskole på Lillehammer (skal gå i avdelingen i Stavanger). De "mangler" biler med manuelt gir i kjøreskoleverden, så det ble denne. Nesten ikke mulig å kjøpe nye biler med manuelt gir om dagen. Fikk hva jeg ga, men tapte totalt sett da 2024 Tesla 3 RWD som innbyttebil ga meg en minus på ca 40k. Det var hva prinsippet mitt kostet. Haters will hate, naturligvis - men Musk. Illustrert også ved salgsnedgang.

(Brukthandlere er nå restriktiv med å ta inn brukt Tesla, fordi de er redd for a) at Tesla vil droppe prisene igjen og b) at folk slutter å kjøpe - dette ifølge en av Oslos største brukthandlere).

Så jeg kjøpte en strøken 2001 BMW 325 CI - 192 hk - med null! rust. Bilen er et lite eventyr. Betalte top dollar for den, fordi det er en samlerbil i den tilstanden den er i nå. Den selger jeg antakelig, og antakelig til noe under kostpris, fordi jeg kjøpte en 2009 MB 320 ML(115000 km)  i dag, en eiers - innkjøpt i Kuwait med nordiske spesifikasjoner, tatt hjem av første eier i 2018. Ikke så mye rust på den etter å ha bodd nesten ti år i en ørken - og så rustbehandlet ved import i 2018. Jeg ble overrasket over hvor stor den faktisk er, omtrent på størrelse med et vestlandsk bedehus - men jeg håper kona blir fornøyd. Hun "ønsker seg" SUV, selv om hun sier "vi trenger ikke bil".

Særlig at hun ikke "trenger" å bli kjørt til Ikea. Eller til Middelhavet.

Skjermbilde 2025-03-06 kl. 16.29.46.png

642_ae90c5a3-c744-47e5-8ee0-971915cc12b5.jpg

471_48561e5d-3356-462a-9391-6d7360ff3498.jpg

IMG_7287.jpeg

Skrevet
On 3/5/2025 at 11:13 PM, Skulebollen said:

Er stortsett bank kort terminal på ladestasjoner, vertfall med mulighet for tæpping. Dette fungerer langt i fra alltid, så det medfører bare enda mer irritasjon. Du kan vertfall halvere ladehastighet som er lovd i reklamen om du tar snittet på antall ganger du lader ute. 

Generelt fungerer elbil kun til daglig bruk, når all lading foregår hjemme.. Ellers er det noe dritt.

Men dette er mine erfaringer, finnes sikkert mer positive folk som kan informere om dette. Som setter pris på enorme verditap for og spare seg 10.000 i året i drivstoff😆

Siden det er en PIA å lage utleggsnota, gikk jeg all in for å lade bilen med forum brikken eller Shell kortet som hører til bilen.

Ved tilfeldighet fant jeg en 40kw lader som aksepterte ladebrikke og kunne gi meg nok strøm til å dra en tom henger hjem fra jobb. (E87 118D tok seg av den tunge oppgaven).

Jeg kom hjem idag med 60km rekkevidde. Ifølge Fortum appen, var det en lader 2 km fra huset mitt. Denne ville ikke akseptere Fortum brikken.

Turen gikk videre til neste stasjon på kartet (den samme som fungerte sist) , her fikk jeg lade i 20 min mens jeg spiste en burger.

Jeg kjørte deretter videre og prøvde 2 forskjellige 200kW ladere som var listet i appen. Disse ville ikke akseptere ladebrikken. Her fikk jeg ladet til 80% uten å bli alt for utålmodig.

Jeg kjørte videre til neste stasjon og greide etter mye om og men å starte lading. I mellomtiden observerte jeg en taxisjåfør som prøvde å starte lading på bilen sin 5-6 ganger uten hell.

Jeg endte opp med å bruke 3 timer på å lade bilen...

Min erfaring så langt er at bilen har en akselerasjon av en annen verden, men den gir lite glede per kjøretur.

Det er begrenset hvor mange ganger man kan akselerere hardt iløpet av en kjøretur og med over 500hk, kan man nyte øyeblikket i maks 2-3 sekund før en er langt over lappen grensen.

Hvis man ser bort ifra akselerasjonen, finnes det ikke ett snev av kjøreglede i denne bilen, jeg får mer tilbakemelding ved å kjøre biler i GT5 med en PS3 kontroller enn denne greier å gi meg i det virkelige liv. Jeg opplever faktisk Caddyen (2300kg) som mer engasjerende på ruten til og fra jobb (men mindre komfortabel).

Å hoppe over fra I4 til E87 (Bilstein/eibach prokit og m3 armer i forestillingen) er en sann glede. Det går langt ifra like fort, men det er mulig å gire ett par ganger uten å miste førerkortet. 

Jeg har begge biler disponible i tunet. i4 skal få lov til å stå parkert frem til mandag når den leveres tilbake. 

Skrevet (endret)

Du beskriver det reelle liv med lading av batteribil 😅 

Når man lader hjemme er det dog veldig behagelig. Når man skal kjøre fra a-b ser jeg heller ikke poenget med og gire aktivt og herje på. Jeg synes elbil er fantastisk til sitt bruk. I4 er en utrolig pen bil, det samme gjelder imo. Min Taycan CT. Den er en drøm og kjøre langs landeveien, og er langt bedre enn X5 45e. Selvom sistnevnte har 6cyl. Bensinmotor og en hærlig motorlyd, så gir den meg mindre kjøreglede i det daglige.

Men det er en sann glede og hoppe over i min slappe e34 m5. Men det blir to forskjellige bruksområder 😊 

Endret av Skulebollen
Skrevet
3 timer siden, Skulebollen skrev:

Jeg synes elbil er fantastisk til sitt bruk. I4 er en utrolig pen bil, det samme gjelder imo. Min Taycan CT. Den er en drøm og kjøre langs landeveien

Enig der ang Taycan Cross Turismo ! En helt fantastisk kjøremaskin 👏Men det frister nå med en godt utstyrt G11/G12 så kan jeg bruke denne sydover også. Leter etter bil både i Sverige og Tyskland.Legger ut Taycan CT for salg snart 😊 Kom du noe videre med import av 530 fra Sverige ?

Skrevet
8 timer siden, Yngvejos skrev:

Å hoppe over fra I4 til E87 (Bilstein/eibach prokit og m3 armer i forestillingen) er en sann glede. Det går langt ifra like fort, men det er mulig å gire ett par ganger uten å miste førerkortet. 

Tenk så mye du kunne giret med en Peterbilt med 18-trinns manuell girkasse da! :D 

Skrevet
1 time siden, Tony Soprano skrev:

Enig der ang Taycan Cross Turismo ! En helt fantastisk kjøremaskin 👏Men det frister nå med en godt utstyrt G11/G12 så kan jeg bruke denne sydover også. Leter etter bil både i Sverige og Tyskland.Legger ut Taycan CT for salg snart 😊 Kom du noe videre med import av 530 fra Sverige ?

Nei endte opp med en x5 45e som hentes senere i dag. Ville ikke ha hybrid, men utstyr og fargekombo veier opp😏 Kjøpt bil med hjertet denne gangen 😬

Skrevet
5 timer siden, Skulebollen skrev:

Min Taycan CT. Den er en drøm og kjøre langs landeveien, og er langt bedre enn X5 45e. Selvom sistnevnte har 6cyl. Bensinmotor og en hærlig motorlyd, så gir den meg mindre kjøreglede i det daglige.

Men nå sammenlikner du epler og bananer da. Det ville jo være rart om en Porsche ikke var bedre å kjøre enn en høy SUV på 2,4 tonn med luftfjøring... En lav bil vil alltid være bedre å kjøre i det daglige enn en SUV, det merker man ikke minst på ujevnheter i veibanen som flytter seg høyere opp i en SUV. Dette er også mitt største ankepunkt mot X5en, det at jeg ikke er 100% venn med hvordan en SUV oppfører seg på veien og at det tar bort litt kjøreglede. Jeg kjenner at jeg bare liker bedre måten en sedan/stasjonsvogn oppfører seg på veien og under ulike kjøreforhold. 

Skrevet

Det var egentlig bare for og forklare at til daglig bruker er jeg mer opptatt av hvordan kjøreegenskapene er, enn om den girer eller ei.

Ofte ender diskusjonene om elbil eller ei opp med at for noen er det ekstremt viktig og gire og høre motorlyd. Uansett hvor jævlig motorlyden er.. Det er ikke derfor jeg mistrives med elbil som familiebil. Rekkevidde og ladeball derimot🤢

Jeg synes Taycan er bedre og kjøre enn f11 520d også. Om det hjelper 😊 ( eple mot eple 😉 )

Men g11 slår den ikke 🥰

Skrevet
1 time siden, Skulebollen skrev:
3 timer siden, Tony Soprano skrev:

530 fra Sverige ?

Nei endte opp med en x5 45e som hentes senere i dag. Ville ikke ha hybrid, men utstyr og fargekombo veier opp😏 Kjøpt bil med hjertet denne gangen

Spennande ! Liker godt X5 og har vurdert 45e men usikker på drivlinje der da... Uansett ingenting slår en stor sedan og gjerne diesel i godt driv gjennom Tyskland/Frankrike/Spania 😊

Skrevet
På 6.3.2025 den 21.54, Fredrik 90 skrev:

Nå har jeg kjørt moderne BMW samtidig som gammel BMW som bruksbiler i 15 år, har aldri opplevd å stå strandet. 

har du kjørt noen av de gamle noe særlig mer en 1000-3000km i året ? selv banker jeg fort på 30k i året på røde e39'n, har egentlig gjort det på alle biler jeg har eid nesten.

Skrevet
29 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

har du kjørt noen av de gamle noe særlig mer en 1000-3000km i året ? selv banker jeg fort på 30k i året på røde e39'n, har egentlig gjort det på alle biler jeg har eid nesten.

Når jeg kjørte E34en hele året så kjørte jeg den 10-12 000 km årlig. De andre gamle BMWene som jeg har kjørt som nr 2 biler har stort sett også gått rundt 10-12 000 km årlig. Hovedbilen som alltid har vært en nyere BMW kjører jeg som regel 18-20 000 km med i året.

Har faktisk hatt to stop hvor jeg har trengt bilberger når jeg tenker meg om. Ene gangen var øvre radiator slange på Alpinaen som røyk (dårlig vedlikehold, den var fra 99), men Alpina er forsåvidt ikke en bruksbil. Multireim på E34 røyk, noe som også skyldes dårlig vedlikehold. Har aldri hatt havari på noen av disse bilene som følge av upålitelighet.

Skrevet
15 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Når jeg kjørte E34en hele året så kjørte jeg den 10-12 000 km årlig. De andre gamle BMWene som jeg har kjørt som nr 2 biler har stort sett også gått rundt 10-12 000 km årlig. Hovedbilen som alltid har vært en nyere BMW kjører jeg som regel 18-20 000 km med i året.

Har faktisk hatt to stop hvor jeg har trengt bilberger når jeg tenker meg om. Ene gangen var øvre radiator slange på Alpinaen som røyk (dårlig vedlikehold, den var fra 99), men Alpina er forsåvidt ikke en bruksbil. Multireim på E34 røyk, noe som også skyldes dårlig vedlikehold. Har aldri hatt havari på noen av disse bilene som følge av upålitelighet.

Hva skal denne byttes i, ser du lufter Alpinaen for salg?

https://www.finn.no/mobility/item/385766340

Skrevet

Noen som vet om noen steder i Oslo/Akershus hvor man kan få tatt en ordentlig understellsvask hvor man heiser opp bilen på bukk og får lagt avfetting o.l. og spylt skikkelig under?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...