Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Vi var heldig i fjor når vi skulle kjøpe bolig, her kom vi over et hus i februar 2020 som låg ute for 3.8 i 2019 men var nedsatt til 3.5 men pga situasjon med jobb så ble det å avvente. Så kom sommeren og huset var nede i 3.2 også la vi inn bud på 2.8 og huset ble vårt :) 

Kom i god kontakt med de vi kjøpte huset av og fortalte da at begge hadde blitt syke og var uten arbeid med to hus lån og dermed passe desperat, synd situasjon for de men for oss så var vi veldig heldig. Endte med at de ble både hus kjøp og bil, må si oss mer fornøyd med huset en bil kjøpet :) 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Evopower skrev:

Den er tøff om nytt er kjøpt før man selger. Jeg kjøpte her før jeg solgte leiligheten jeg kom fra. Leiligheten har stått ubebodd hele tiden så nå skal jeg tilbake i den i en mellomfase frem til jeg finner ny bolig. Når jeg finner ny bolig så skal leiligheten selges først er håpet.

Finne noe mer i den prisklassen du selger tenker jeg, som er 2 mill under det vi solgte nå. Fant ut det var ingen vits å bo seg ihjel med så lite egentkapital vi hadde. 

Skal du i samme område? 

Jeg burde kanskje vært mer bekymret, men jeg er igrunn ikke det. Jeg regner med at vi får solgt, og det er litt selgers marked akkurat nå. Responsen har også vært forholdsvis bra, og det kommer en del på visning.

Når det er sagt har man jo selvfølgelig ingen garanti, og i tillegg er jeg bortreist på jobb akkurat nå, så følger med det hele litt fra sidelinja på godt og vondt.

Vi hadde ingen planer om å kjøpe noe nytt, men har alltid vært åpen for tanken om det skulle dukke opp noe spesielt. Plutselig dukket det opp noe spesielt, og hadde vi ikke hoppet i dette hadde vi nok angret lenge. Å selge for å så vente på at det kanskje muligens forhåpentligvis dukker opp noe en gang var ikke aktuelt, da vi egentlig bor helt greit.

Vi skal flytte ca. to kilometer fra der vi bor nå, så er jo i samme bygd sånn sett.

28 minutter siden, Snagg30 skrev:

Vi var heldig i fjor når vi skulle kjøpe bolig, her kom vi over et hus i februar 2020 som låg ute for 3.8 i 2019 men var nedsatt til 3.5 men pga situasjon med jobb så ble det å avvente. Så kom sommeren og huset var nede i 3.2 også la vi inn bud på 2.8 og huset ble vårt :) 

Kom i god kontakt med de vi kjøpte huset av og fortalte da at begge hadde blitt syke og var uten arbeid med to hus lån og dermed passe desperat, synd situasjon for de men for oss så var vi veldig heldig. Endte med at de ble både hus kjøp og bil, må si oss mer fornøyd med huset en bil kjøpet :) 

Jeg håper inderlig ikke vi ender opp som selgerne der, det hørtes ikke noe morsomt ut i det hele tatt. Nesten 25% reduksjon i pris er en god del. Selvfølgelig bra for deg, og du bør absolutt være fornøyd med handelen, men stakkars folk. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt Det skulle ikke vær noe skremselspropaganda det her, tviler på dere er i samme situasjon som de. Den ene hadde vært lang tids syk og det samme skjedde med den andre etterhvert, også ble de forespeilet av flere meglere at 3.8 absolutt var en mulighet og minimum 3.5 noe de måtte ha for at det skulle gå opp. Men situasjonen ble bare verre og verre med tiden så da gikk det billig pga desperasjon. 
 

Lykke til med salg ! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i en helt annen situasjon husmessig, men ikke uten kvaler/tanker. Vi har bodd hele 21 år i vårt hus (som vi selv bygget eller mer korrekt sto som byggherrer for) og huset blir bare mer og mer verdt. Selve huset er absolutt fint, men det er først og fremst beliggenheten som trekker verdien opp. Dette er selvfølgelig veldig hyggelig for oss (spesielt fordi resten av huslånet nå har en rente på under 1% og kan forlenges og økes opp til 30 år på samme vilkår), men vår datter (27) og hennes kjæreste vil gjerne inn på eiemarkedet for hus og dermed ser vi også medaljens bakside. 

Situasjonen her i Aarhus er ikke like ille som i Oslo, men det er sannelig stive priser her også. De fleste unge bor derfor til leie og det er enda dyrere når alt kommer til alt. Utfordringen er å få et huslån som er stort nok. Datteren studerer og er først ferdig om to år (totalt 5,5 års studier), men hennes kjæreste er i full jobb og tjener meget bra. Dog ikke bra nok til å få et stort nok kreditforeningslån (en litt spesiell dansk lånemulighet basert på obligasjoner) på nogenlunde fornuftige vilkår (altså mindre enn 3% rente som er ganske vanlig her i Danmark i dag forutsatt at økonomien ellers er fornuftig). De teller derfor på knappene om de allikevel skal slå til (de har ingen problemer med å få lån, men renten skal samtidig ikke være mye mer enn 3-4% for å stadig være nogenlunde anstendig. Husk at innlånsrenten nå er negativ og man skal derfor betale for å ha penger i banken). Jeg har anbefalt at de burde gjøre dette (til maksimalt 3-4% rente), men sikker er jeg ikke. Har de lang nok tidshorisont (5-10 år) burde det ikke være et problem, men så kan det f.eks være at de får bedre jobbmuligheter i København eller et annet sted og da endrer plutselig regnskapet seg. Jeg tenker at å kunne slå til på nye muligheter når man er ung også er viktig og spennende.

Hmmm... det var helt klart enklere før i tiden.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av ny olje til ZF 8HP og olje som har gått 80000km. Det ble tatt oljeprøve av den og den holdt fremdeles mål og det var en marginal forskjell mellom gammel og ny olje. Det beviser at olja holder 80000km som ZF anbefaler som intervall. 

FB_IMG_1613684750638.thumb.jpg.d7677542a6bcafe7d9a6afa28d8a8157.jpg

https://www.facebook.com/179943528721059/posts/3665972576784786/

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2021 den 22.55, Hpi skrev:

Bilde av ny olje til ZF 8HP og olje som har gått 80000km. Det ble tatt oljeprøve av den og den holdt fremdeles mål og det var en marginal forskjell mellom gammel og ny olje. Det beviser at olja holder 80000km som ZF anbefaler som intervall. 

FB_IMG_1613684750638.thumb.jpg.d7677542a6bcafe7d9a6afa28d8a8157.jpg

https://www.facebook.com/179943528721059/posts/3665972576784786/

Godt å se. Føler det er mange som er "hysteriske" når det gjelder å bytte girkasseolje, og det faktum at oljen ser svart ut skal liksom underbygge det. Her vises det jo at egenskapene holder mål og er tilnærmet uendret, selv om fargen er godt endret.

Flushet min kasse første gang på 150.000 kilometer i 2017, og fikk høre at den oljen også holdt mål fortsatt, men var på tide å bytte. Fikk høre at det ikke var noe poeng å bytte før 5 år/100.000 kilometer igjen, så da legger jeg inn et bytte når bilen bikker 250 000 km i 2022. Mange som skriker høyt om bytte hver 60.000 eller 80.000 km, men da er det greit å tenke litt på bukken og havresekken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke noe behov for å bytte olja i kassa før 100 000 km, men jeg tenker at ett bytte på kanskje 120 000 km bør  være innafor. Nå er det heldigvis en stund til jeg er der, ikke mye utenlandsturer lengere pga Corona. Men så kan man jo stille spørsmål om flushing er veien å gå. Jeg flusha kassa på E34en ved 230 000 km, da ble den bedre. På Crownvic’en bytta jeg olje og filter på 100 000 km, det hjalp ingenting. Lurer på å bytte eller flushe på E60en, den har gått 198 000 km og girer egentelig veldig fint.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på rats i 2015 anbefalte de ikke flushing. De flushet kun når de tok gir ut av bilen som regel. Dette var visst for å se at de fikk unna absolutt alt av groms som kunne løsne ved flushing, som man ikke nødvendigvis får ut med engang, men som kunne tett filter. Jeg fulgte selvfølgelig rådet demmes og de foretok olje og filter skift mens jeg var der. Veldig fornøyd, og man skjønne at de driver en seriøs bedrift. Jeg tuller ikke hvis jeg sier det er renere inne på verkstedet der enn det er i stua til folk. Snart 6 år og 100k km siden jeg var der. Planer om å ta en tur til sommeren, prøve å holde liv i GM kassa litt til

 

Hvorvidt de har endret praksis nå vet jeg ikke, men var hvert fall denne informasjonen jeg fikk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså må bare si det fy flate hvor digg F10 er å kjøre.🥰

Hadde gleden av å låne en idag og kjørte 15 mil helt alene .

For en bil altså ,dette var en 520 d likevel koste meg maks.

Så skjønner dere som har disse at dere elsker disse .

Rett og slett som og sette seg i en Landcruiser fra 1987 når x5en ble kjørt etterpå .😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Rett og slett som og sette seg i en Landcruiser fra 1987 når x5en ble kjørt etterpå .😅

Jeg har den samme erfaringen bare med et slags motsatt fortegn. Det å kjøre en bil (dog ikke alle) fra tidlig voksen perioden i dag (30-35 år siden) er helt ærlig litt nedtur uansett hvor sjarmerende bilene ellers er og ikke minst hva minnet mitt forteller meg. Noen ganger er disse bilene best å la være som artige minner fra en svunnen tid for møtet med i dag har en tendens til å ødelegge magien fra den gangen for mange år siden.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikE24 spørs hva du legger i komfortabel :) En X5 er komfortabel, men den er ikke like agil og sportslig som en sedan som eksempelvis 5-serien. Sammenligner man premiumsedan mot en eldre kompaktsuv av typen rimelig så klart at det vil være store forskjeller. :) 
 

Edit: Brannfakkel eller ei, personlige meninger er bra! :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt Q5/Q7, flere generasjoner ML, X5 og X3. Nei jeg synes de er stumpete. Det er nå min mening og det er vel slik den har blitt med å ha prøvd litt forskjellig.

Range Rover og Land Rover Discovery var på mer den myke siden. På grensa til «svampete» før «tres amigos» prydet instrumentpanelet etter å ha gasset litt.

Stasjonsvogn er fint og praktisk, men liker at en sedan er stillere. Kan dog ikke putte hva som helst inn i den. Gamle Benzen jeg hadde, fikk en europall baki uten problem. Nå går lange og store ting på taket.

Siden jeg skrur selv er også en BMW med bakhjulstrekk og konvensjonell fjæring enkelt å forholde seg til i tillegg til den «plantede» følelsen på veien. Nå kjører jeg på 15 toms originale aluminiumsfelger med hjulkapsler(originale til E39 og de ser ut som stålfelger). De er svært lette og det er mye gummi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...