Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik skrev:

Det siste vi bør gjøre er derfor å dømme andre, men heller verdsette bilentusiasmen for hva den er.

Dette mener jeg er kjernen. Hva er hensikten med å elevere seg selv og sin entusiasme over andre? Kommer sjelden noe godt ut av det. Man bør gjøre hva man vil og være glad for det man har og er.

De fleste diskuterer ut fra eget standpunkt. Med gitte forutsetninger hva gjelder økonomi/interesse etc.. Disse er følgelig ikke gjeldende for andre. For å skape et godt diskusjonsklima på et nettforum tenker jeg personlig at det ville vært lurt å praktisert motsatt: ta utgangspunkt i at vi alle er ulike og se på egen situasjon som unik, ikke som fasit.

Det er ikke mulig for mange å prioritere bil. Det handler ikke om å gidde å jobbe mer eller mindre, man har helt andre forutsetninger. Selv i Norge er det særdeles mange som har utfordringer på det økonomiske plan. Dette bør selvfølgelig ikke brukes som et argument i en tenkt prosess hvor man skal skalere en tenkt entusiast-skala. Det skaper i beste fall utenforskap. La alle delta. På lik linje. 320 eller M3, el eller ikke. Alle er velkomne. BMW er den samlende faktor.

Mer bil. Mer samhold. Mindre person. Mindre jeg/meg-mentalitet.

ps. Glemte å aktivere storm-i-vannglass alarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en entusiast?

Du liker ikke toppturer fordi du har skiklær fra Heldre og ikke Dynafit.
Du er ikke skikkelig snowboarder fordi du kjører K2-brett og ikke Burton.
Du er ikke bilentusiast fordi du kjører 318d og ikke M3.
Du kan ikke være ihugga båtmann fordi du har en Pioneer og ikke Hydrolift.
Du kan ikke være særlig interessert i å flytte snø da du har snøfreser fra Jula og ikke Honda.
Jeg regner med du ikke har interesse av å se ut ruten din fordi du kjøpte biltema-viskere og ikke Bosch.
Du er ikke interiørinteressert fordi du kjøpte en vase på Søstrene Grene og ikke fra Normann Copenhagen.

Vi er vel alle enige i at alt over bare er svada? Det samme er det å dømme entusiasme etter en sum. En R8 for noen er like oppnåelig som en 316i for andre og de kan være like mye entusiaster. Den eneste måten å måle på er %-vis av lønn, men det blir feil det også, da det kan være mange andre poster som spiser. Ergo ikke mulig å måle entusiasme i penger. Jeg er forøvrig enig i at man skal bruke ekstra på å dyrke interessene sine :) 

Jeg er forøvrig ingen entusiast og lever fint med 320d, 225xe osv.. Jeg er bare over middels interessert. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe som har blitt fremhevet på TV gang på gang da "He is a real enthusiast, hes got a Pagani Zonda, Ferrari LaFerrari and a one of a kind Koenigsegg"

Har problemer med å se det samme programmet ville sagt noe slikt som "He is a real enthusiast, hes got a BMW 320i, a Ford Sierra and a Volvo 240"

Så ifølge programmet som ikke navngis, så kan altså entusiasme/ interesse måles i penger. Jo dyrere og finere biler du har, jo større entusiast er du

Hmmm nei. Jeg ser på meg selv som entusiast, bortsett fra en bil til 199K har ingen av bilene mine kostet over 60K. Likevel, jeg liker godt å eie hver enkelt bil. Selvom rusten tydeligvis liker dem like godt som jeg gjør (den brukte jeg lang tid på å tenke ut og sette riktige ord på)

Det samme gjelder jo feks gitarer, jeg hadde som regel de billigere versjonene av Ibanez (RG350, RG550, RG770) men aldri feks noen JEM. Likevel, før jeg solgte dem igjen så spilte jeg mange timer, og brukte tid på renhold og tuning osv. Så jeg var vel en gitarentusiast selvom gitarene mine ikke kostet tusenvis av kroner pr stk (RG770en importerte jeg fra tyskland for ca 12K)

---

Egentlig er dette en overflødig diskusjon, alle har sin egen definisjon av hva som er en entusiast og kan vel ikke påvirkes?

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn. Definisjon av entusiast;

Sitat

 

entusiast

devotee, enthusiast (əntʉsɪˈɑst) 
substantiv maskulin 

person som føler entusiasme overfor noe, person med spesiell interesse bilentusiast musikkentusiast

 

Det burde være uomtvistelig hva definisjonen av en entusiast er, men en ting er i alle fall sikkert - det måles ikke utelukkende i hvor mye man er villig til å legge igjen på den lokale ST1-stasjonen. Bilentusiasme er ikke kun begrenset til biler som går på fossilt drivstoff, eksotiske biler og de som skrur på de selv.

@StigJ Basert på pengebruken og at voksen du bruker er av den billige sorten (for ordens skyld, jeg har ingen anelse om hva voksen du bruker koster), er du utvilsomt ingen entusiast. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Sånn. Definisjon av entusiast;

Altså det er jo ikke fullt så enkelt at man bare kan sette en definisjon og thats it.. og det vet vel du også :)

Enkelte ting fungerer det med men ord som entusiast, interesse, ja tilogmed "dyr bil" har vel en forskjellig betydning fra person til person

Det finnes "billig voks" som er sykt bra, bla flere fra Dodo Juice. De har også gitt ut div LE vokser, de er ikke særlig dyre men meget eksklusive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GreenE36Cab Jeg tror de fleste lot merke til " :D " i svaret til StigJ og den humoristiske tvisten svaret hadde. Jeg er naturligvis helt uenig i at det er prislappen som skal definere hvorvidt man er en entusiast eller ikke. Som entusiast har man "spesiell interesse for noe" (eller forklart på en annen måte - interesse utover hva som er normalt). Vi alle er nok skjønt enige om at vi alle er entusiaster, så det blir derfor passe småkleint å påberope seg å være større entusiast enn andre fordi en har større betalingsvillighet eller betalingsevne enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Saltkjelen skrev:

@GreenE36Cab Jeg tror de fleste lot merke til " :D " i svaret til StigJ og den humoristiske tvisten svaret hadde.

Nå handlet ikke svaret mitt om StigJ i det hele tatt da, det handlet om definisjonen av div ord.. Som jeg trodde var det samtalen gikk i :P

Også nevnte jeg Dodo Juice som et firma som lager "billige" men bra vokser.. Mulig det var det som skapte misforståelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang entusiasme, og da spesifikt bilentusiasme: Her vest for Bergen er det et ganske aktivt miljø som arrangerer treff i hele sommerhalvåret. Utspringet er amcars, men i dag er alle slags merker (og prisklasser) representert. Selvsagt er det mye dyrt, som bortimot nye Mustanger, Corvetter, Challengere, Porscher, BMW M, Audi RS og Merce AMG. Men det er også gamle, og helt vanlige utgaver av Golf, Opel Ascona, Datsun, Volvo 240 og Amazon osv. En av gjengangerne er en grønn Trabant. Så nei. Entusiasme kan selvsagt ikke måles i penger. Det er selvsagt grader av entusiasme, men jeg synes ikke faktorer som økonomi, prioriteringer eller evner til å skru og bygge skal definere hvilken glede folk har av ting. Disse treffene tiltrekker til og med folk som ikke har bil i det hele tatt.

image.thumb.png.7bbdc320634067a6f1f7bf4e0ccdf5a9.png

 

Ang polering, så bruker man selvsagt den billige voksen innvendig, og sparer den dyre voksen til utvendige flater. 😄

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har en gammel sliten 2008 Opel med automat er jeg ikke bilentusiast, men jeg kan si at jeg er over gjennomsnittet opptatt av bil. Jeg er også så heldig å ha bmw.

Jeg mener at alle, som er over gjennomsnittet opptatt av bil er entusiaster, enten de kjører Trabant elle Bugatti.

 

20000101_010050700_iOS.thumb.jpg.3472d70785d18ec554ee4a804c06e7ba.jpg

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har sagt at hvor mye entusiast man er avhenger av hvor mye penger man velger å bruke. Men noen entusiaster er mer dedikerte enn andre, og noen ganger kan dedikasjon henge sammen med økonomiske prioriteringer. Noen synes det er ok at man bruker mer penger på drivstoff, andre ønsker ikke å bruke så mye penger. Prislappen på kjøretøyet har jo ingenting med dette å gjøre, ei heller egen økonomisk situasjon. Jeg mener, på tross av de meninger jeg ufrivillig blir tillagt her at entusiasme måles i hvor mye ditt hjerte banker for en interesse eller en sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal legge godsida til tror jeg @Fredrik 90 her mente prioriteringer i form av andel av tilgjengelig budsjett - om det er 10k eller 100k NOK per måned er jo helt individuelt. 

Men entusiasme kommer jo i alle former og fasonger, og penger og budsjett er her totalt underordnet slik jeg ser det. @Fredriks uttalelse er samlende og  @Saltkjelens definisjon er ganske treffende - "person med spesiell interesse". Den tror jeg alle på forumet her kan samle seg om, uavhengig av økonomisk ståsted eller bilpark. Noen belåner bilene sine 100%, noen eier de 100% selv. Noen bruker 50% av månedsbudsjettet sitt på bil og motor, andre bruker 5%. Men entusiast eller ikke entusiast, det er det vel kun en selv som kan definere seg som. 

Jeg bruker en brøkdel av mange her på bil hver måned - kalkulerte vel her at vi bruker mellom 2-2500kr/mnd totalt i drivstoff, og salgsverdi på bilene våre samlet er rundt 400k, altså egentlig ikke så mye sett i mine øyne. Men entusiast - det har jeg vært siden jeg kunne bla i blad. Jeg samlet på Bil og abonnerte på alskens bilblader helt fra 5-6 årsalderen, jeg tegnet biler fra bilblader og sendte inn til KNA og Bil. Bil og motor har jeg vært lidenskapelig, gjerne sykelig, opptatt av helt siden før jeg begynte i første klasse. Det å bruke tid på å lese om bil, bilverdenen og bilopplevelser, være aktiv på dette forumet her som er så utrolig variert i innhold og klientell, det å ta vare på bilene vi eier og har for å oppleve gleden av å kjøre rundt i et velholdt og velstelt kjøretøy selv om det drar på årene og teknologien raser forbi, det er entusiasme for meg. Men, entusiasme kommer som sagt i alle former og fasonger, det er den spesielle interessen som er nøkkelen og kjernen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er ingen som har sagt at hvor mye entusiast man er avhenger av hvor mye penger man velger å bruke. 

Jo, om du ser posten min litt tidligere der så ser du et eksempel på nettopp det. Som er noe jeg har reagert på egentlig flere ganger i div bilprogrammer feks. Der blir det "alltid" fremhevet hvor dyre og sjeldne bilene er, og i samme setning hvor stor entusiast man er. Så at du sier at ingen har sagt det, det medfører ikke riktighet

---

Men når det er sagt, så burde heller "entusiast"-skalaen handle om hva man føler for hobbyen og ikke hvor mye penger man bruker

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn dokker,om det å ha høyt drivstoff budskjett handler om å være entusiast ,så er jeg definitivt entusiast til de grader .😊(Ironisk).

 

Med to gamle motorer med steingammel teknologi ,sier det seg selv at her merker man bensinprisene .

Og spesielt e34en ,den formelig får orgasme bare den ser en bensinstasjon for fy faen den er tørst 😊.

Jeg er entusiast av merket Bmw ,men velger heller å kalle meg autofil da jeg liker det meste som har motor .

Til og med fått meg en moped jeg skal få liv i nå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, sveigis skrev:

Og spesielt e34en ,den formelig får orgasme bare den ser en bensinstasjon

Beklager, jeg lo nok mye mer av den setningen der enn jeg burde (mtp dårlig humor) 🤣

Nei men det er jo fint det da, at bilen din kan se.. Blir litt som Pelle Politibil og Sally (?), Pelle ville jo bare ha "Superbensin" tror jeg det var.. Tilsvarer det 98 i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...