Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Dusy skrev:

Helt enig. Sto vel også i artikkelen at han var en fisker? Mange av disse unge fiskerne tjener nok med cash og har egne båter. Kudos til de, de står virkelig på for penga sine og det er vel fortjent. De får nok til mer enn hva veldig mange av Oslo ungdommen får til på 15 år. 

Har et søskenbarn som er ganske ung, meget pent og nytt hus og eier en 1/1 M4 med Java green i Norge (mulig jeg bommer på navnet). Fisker :) mange unge med gode jobber 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, E.C. skrev:

@flobben Absolutt, men folk skal få lov til å bruke penger på det de selv ønsker. Så lenge man ikke bor rundt Oslo så er det faktisk mulig å få noe brukbart å bo i til 1-2x prisen av den M3'en, så EK på 15% tror jeg at han med fiskerjobben greier lett. 

Absolutt, har ikke noe problem med å la folk bruke pengene på hva man vil, glemte kanskje også at utenfor Oslo så er prisene litt annerledes. Så ser jo at muligheten for å få til mer er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber mye inn mot service på lignendes skip, frisk ungdom i tidlig 20 åra som står på har null problem med å verken låne til eller cashe ut slike biler. 🙂 er en grunn til at supply/ahts sliter med å få folk. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, flobben skrev:

Min påstand er at det å kjøpe så dyre biler gjør at man fort taper mye i verditap som går på egenkapital, som igjen går utover hva man får kjøpt av bolig. Jeg skjønner at det er kult å trille rundt i dyr bil når man er ung, men om det er beste økonomiske valget sett litt frem i tid tror jeg ikke.

Jeg er enig i det du skriver, men akkurat en F80 M3 er ikke det værste å eie med hensyn til verditap. Det har iallfall den siste tids priser på disse vist, dette er jo selvsagt litt flaks også 😀

10 minutter siden, Dusy skrev:

Helt enig. Sto vel også i artikkelen at han var en fisker? Mange av disse unge fiskerne tjener nok med cash og har egne båter. Kudos til de, de står virkelig på for penga sine og det er vel fortjent. De får nok til mer enn hva veldig mange av Oslo ungdommen får til på 15 år. 

Nettopp! Her har vi mest sannsynlig med en hardtarbeidende ung mann som får til den han vil få til. Uten at jeg kjenner til det men fiskere kan vel tjene enormt med penger om de ikke er redde for å jobbe litt. Klarer han å kjøpe F80 M3 i en alder av 20 år så klarer han å kjøpe seg bolig også når den tid kommer. Oslo ungdommen vet ikke hva hardt arbeide er, de har blitt en gjeng med slappfisker som studerer til de er 30 år for så å likevel ende opp som lærer eller som en eller annen byråkrat i det offentlige. Finnes selvsagt unntak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Hørtes da veldig generaliserende ut mot Oslo-ungdommer. Mange som er flinke rundt om i landet og det vil jeg si sjeldent henger sammen med hvor i landet man er fra. Mitt inntrykk etter å ha jobbet både på Vestlandet og Østlandet i det private og det offentlige er at det er blanda drops mange steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår heller ikke hva som er galt med å ende opp som en lærer? Er det noe vi trenger flere av, er det godt utdannede personer som skal fylle opp hue til neste generasjon.

Betaler gjerne skatt for at "late ungdommer fra Oslo" skal ta en lærer utdanning og gi mine barn en utdanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jenter, nå må dere skjerpe dere. Nok ett nytt forsøk på å generalisere og skape drama ut av det jeg sier, var derfor jeg slang på "Unntak finnes selvsagt". Dere er ikke så tjukke i huene deres at dere ikke skjønte hva jeg mente. Nå må dere slutte å vri å vende på alt, dere er jo faen meg verre enn en syklubb!! 😅😂 Jeg har ikke sagt noe galt om hverken læreryrke eller byråkrat yrket. De slutningene dere treffer her får dere stå for selv 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, flobben skrev:

Tja, dumt å ikke ha noe å strekke seg etter i karrieren da, men er mange som tjener mye penger i ung alder. Spørsmålet jeg stiller meg er vel heller klarer de å komme inn på boligmarkedet. Nye dyre biler har av erfaring masse verditap, og med 15% egenandel for bolig så henger det ikke helt sammen med dyr bil og bolig. 

selv er jeg i første halvdel av 20-årene, 2 år med vgs, fagbrev, kjøpte hus for over 1 år siden uten egenkapital og kausjonist samtidig som jeg hadde gjeld på bil. hadde jeg solgt bilparken min idag hadde det vært billigere for meg å eie 1stk f80 m3 en det jeg har ute her idag. 

tåler man å jobbe vekke fra hjemmet og bli litt skitten kan man tjene gode penger som ungdom

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Sånne kommentarer som det er egentlig grunnen til hvorfor jeg ikke gidder å gå i diskusjon. Jeg ser at du skriver unntak finnes, men måten du ordlegger deg på er som om majoriteten er slappfisker. 

Hva definerer hardt arbeid? Fysisk arbeid med arbeidsdager som strekker seg langt over 7.5t? Jeg er helt enig at å sitte i en lesesal ikke kan sammenlignes med å være ute til havs i en båt, men enhver student som har respekt for seg selv ser på studentlivet som en heltidsjobb. Flere har attpåtil deltidsjobb ved siden av for at alt skal gå rundt. Om de ender opp som eksperter i Afrika studier (som sikkert gir ingen verdiskapning for AS Norge) eller lege gjør ikke dem til mindre hardtarbeidende etter min mening. 

Men igjen, unntak finnes :)

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Her har vi mest sannsynlig med en hardtarbeidende ung mann som får til den han vil få til. Uten at jeg kjenner til det men fiskere kan vel tjene enormt med penger om de ikke er redde for å jobbe litt. Klarer han å kjøpe F80 M3 i en alder av 20 år så klarer han å kjøpe seg bolig også når den tid kommer. Oslo ungdommen vet ikke hva hardt arbeide er, de har blitt en gjeng med slappfisker som studerer til de er 30 år for så å likevel ende opp som lærer eller som en eller annen byråkrat i det offentlige. Finnes selvsagt unntak

Har du noen form for mindreverdighetskomplekser som gjør at du etter å ha sagt noe positivt, som regel alltid må rakke ned på noen andre samtidig? Om det er utlendinger, Oslo-folk eller elbiler? Holder det ikke å si at det sannsynligvis er en hardtarbeidende ung mann som har stått på for å kjøpe den bilen?

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Nei jenter, nå må dere skjerpe dere. Nok ett nytt forsøk på å generalisere og skape drama ut av det jeg sier, var derfor jeg slang på "Unntak finnes selvsagt". Dere er ikke så tjukke i huene deres at dere ikke skjønte hva jeg mente. Nå må dere slutte å vri å vende på alt, dere er jo faen meg verre enn en syklubb!! 😅😂 Jeg har ikke sagt noe galt om hverken læreryrke eller byråkrat yrket. De slutningene dere treffer her får dere stå for selv 😀

Vi forsøker ikke å generalisere og skape drama av det du sier, det klarer du utmerket selv - hver jævla gang. Prøv å se bjelken i ditt eget øye før du ser flisen i andres. Ta deg sammen, du er ikke en tenåring lengre og burde oppføre deg mer voksent etter så mange år her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Walkabout skrev:

Har du noen form for mindreverdighetskomplekser som gjør at du etter å ha sagt noe positivt, som regel alltid må rakke ned på noen andre samtidig? Om det er utlendinger, Oslo-folk eller elbiler? Holder det ikke å si at det sannsynligvis er en hardtarbeidende ung mann som har stått på for å kjøpe den bilen?

Vi forsøker ikke å generalisere og skape drama av det du sier, det klarer du utmerket selv - hver jævla gang. Prøv å se bjelken i ditt eget øye før du ser flisen i andres. Ta deg sammen, du er ikke en tenåring lengre og burde oppføre deg mer voksent etter så mange år her inne. 

Føler vel absolutt ikke at jeg har noe mindreverdighets komplekser nei, tvert i mot. Men å ta opp noe eller mene noe i denne Off Topic tråden begynner å bli ganske umulig. Det sitter en gruppe på fire fem faste daglige lesere/deltagere som leser alt det jeg skriver slik fanden leser Bibelen. Å forsøke å "arrestere" samt å vende å vri på akkurat det Fredrik 90 skriver er populært, det gir mange likerklikk. Leser man da det jeg skriver i verst tenkelig måte så har man det gående. Jeg antar at det er ett slags form for tidsfordriv i mangel på bedre ting å ta seg til. Noe er feil når en Off Topic tråd nesten er den mest populære tråden på ett BMW forum, da er det mange som er inn på her kun for å fordrive tiden. Jeg tar meg i å gjøre det samma selv, selv om jeg er en del rundt i andre tråder og emner også.

Jeg føler ikke noe behov for å ta meg sammen, jeg føler jeg har min rett til å mene og ytre akkurat det jeg vil. Om det så gjør at vi må ta denne runden her hver eneste gang så greit for meg. Retten til å mene og gjøre det man vil (innenfor lover og regler naturligvis) står jeg knallhardt på. Så får man heller takle litt motbør i blant 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov å mene hva du vil, og du har lov å ytre hva du vil. (innenfor gitte grenser selvsagt). Og for å være helt ærlig, er det noe forfriskende med mennesker som sier ting rett fra levra, uten å gå kanossagang rundt alt og alle. Selv om det kan bli litt generaliserende trekk her og der. Som bergenser hører jeg støtt og stadig omtale av "mitt folk" i mindre flatterende vendinger, men det skal svært mye til før jeg tar meg nær av det. Samme med bransjen jeg jobber i (Olje og gass).

Men med direkte tale må du samtidig finne deg i at du stiller deg disponibel for hugg. Du blir et stort mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger iallefall personer på post på alle jobber rundt om. Om det er renhold, ingeniører, elektrikere, butikkmedarbeidere eller lærere. De er like viktige. Og trives man med det en gjør så er det det viktigste. Så får lønnen være en annen side(den er viktig altså, ikke misforstå). Jeg tror ganske mange klarer seg med en VW Passat eller Mazda CX-5 og en vertikaldelt bolig. Norgesferie i telt eller bare korte lokale turer og lever livets glade dager. Det handler om å gjøre det beste ut av det man har. Så å snakke ned jobber er ganske provoserende. Jobb skal være kjekt og en skal glede seg til å gå på jobb, den dagen en gruer seg er det påtide å bytte. Med det sagt er det selvsagt dager og perioder med pes, men jeg snakker på det jevne. Nå er det slik at jobber er forskjellig, lønnen også. Så jeg unner alle å kjøpe det de vil og kan og å bruke penger på interesse. Om det er en M5 eller 520d, sykkel til 10’ eller 100’. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...