Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Da er jeg hjemme igjen etter manndomsprøven i elbil, 3000km og la på tur kun halvannen uke etter kjøp. Jeg beskrev litt hvordan det var her tidligere da jeg var omtrent halvveis og ved "basen" i nord. Med fullbookede dager før tur rakk jeg ikke å sette meg skikkelig inn i bilen, kun en 15-minutters tørrtrening på en ladestasjon i byen en dag.

Kan jo starte med det negative. Cruisecontrollen: Fantastisk i bunn og grunn, men den reagerer på møtende trafikk på trange veier, sollys og skygger. Så vi lå plutselig klistret i frontruten noen ganger helt uten videre. Det er slik man finner ut underveis og jeg kjørte manuelt på de trange og svingete veiene i nord.
Den er stiv, herlig langs motorvei, håpløst på nordnorske dårlige veier.
Materialvalg kjennes at ikke er av den beste kvaliteten.

Så er det vel bare positivt igjen. Vi ladet når vi kunne og ikke når vi måtte og timet det med mating og melk til ungene. Samt oss voksne såklart. Tesla sine superchargere var helt konge og vi sto aldri i kø. Det var ikke tilfelle for andre ladere, selv om Tesla har åpnet noen ladere(så både iX3 og E-Tron på Tesla-stasjoner) så er det langt fra alle. Flere kom å spurte meg hvordan det funket og at de ikke fikk til å lade. Så måtte jeg si at si hver gang(totalt 3 på hele turen) at stasjonen ikke var åpnet for andre og at det var et kart på Tesla sine hjemmesider som viser hvilke osv., et par i en E-Tron hadde sjekket det, men satset likevel at det ville gå på de som ikke var listet. Så de om den planleggingen 🤷🏼‍♂️ På ladestasjonen i Grong på vei sørover igjen kom jeg i kontakt med ei som hadde kjørt en ID.3 fra Nederland(!!) og hadde som jeg kjøpt bilen like før tur og måtte finne ut av ting underveis. Hun elsket den sålangt, men ble litt fysen på TM3 ettersom hun kunne tenkt seg litt ekstra rekkevidde.

Ellers er jeg ikke vant med at det er sidekamera bakover ved blinking, dette var skikkelig genialt på flerfelts motorvei :) Sikkert flere biler som har.

Nordoverturen var det 18-23 grader, men sørover lå vi på 8-12 grader. Nordover klatret vi mer kilometer enn den telte ned, mens sør lå vi ca akkurat på. Mulig telte ned litt raskere innen batteriet ble varmt. Dette gjorde at jeg tok en 15-minutters stopp på iskaldt batteri i Mosjøen og fylte på 80km just-in-case. Vi kunne peiset på og ladet på Brekkvasselv som er før Grong nordfra, men 🤷🏼‍♂️ Forvarming av batteri skjønte jeg nytten av underveis, det var STORE forskjeller å lynlade med kaldt batteri og varmt batteri. 

Nei, alt i alt veldig fornøyd med den elektriske tilværelsen. :) Lærer stadig. 

Tesla er ikke i4, ikke vil jeg prøve at den skal være det og ikke skal jeg forsvare Tesla opp mot BMW, Porsche eller Audi. Det går ikke rett og slett :) Tesla er mye elbil for pengene med et fantastisk ladenettverk, men som nevnt, det skranter på mye før de er helt der. Likevel en fin inngang til elbilverden. Og ja, forresten… autopass og bompasseringer og ferge. Hehe, i en bensinbil ville 1 vei kostet omtrent 700,-.. Vel, her betaler jeg 165,-. 😅

Her fra Myre:

7A171685-145C-44EC-8A08-F29535FB3544.thumb.jpeg.15285426eeebaef7121062f1a9868242.jpeg
 

Med det sagt, bil er ikke bare økonomi. Så hold på entusiastbilene deres så lenge dere kan, uansett drivlinje :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte på en Tesla Model 3 med skilter fra Irland her for rundt en uke siden 😅 Ikke ofte jeg ser elbiler som kommer fra så "langt unna".

Når du nevner Nederland så traff jeg nylig på en nederlandsk pre-LCI G11 med takboks. Sett bort i fra noe begrenset plass til bagasje så må det være en digg turbil 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Daniel. På Tananger (tettsted rett utenfor Stavanger der vi bor) går det både en E65 LCI og G11 pre-LCI - begge kjører rundt med takboks (les: eldre, firkantet lasteboks av typen Thule/Packline) på året rundt :D et herlig syn!

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den cruisekontrollen i Model 3 er krise på en svingete vei uten midtstripe. Den er alltid adaptiv og bremser ned foran krappe svinger, ofte ganske hardt. Jeg fant i alle fall ikke en måte til å låse den til f.eks. 80 kmt og la meg gjøre vurderingen om jeg greier svingen eller ikke. Trenger ikke å kjøre 50 i en sving som fint går i 100. I tillegg tror den at du er på vei ut av et felt når du kjører for nærme eller på stripa (som man gjerne må gjøre om man møter noen eller asfalten er dårlig) så den begynner å pipe og korrigere styringa for deg, irriterende. I kø i Oslo er den derimot helt glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Den cruisekontrollen i Model 3 er krise på en svingete vei uten midtstripe. Den er alltid adaptiv og bremser ned foran krappe svinger, ofte ganske hardt. Jeg fant i alle fall ikke en måte til å låse den til f.eks. 80 kmt og la meg gjøre vurderingen om jeg greier svingen eller ikke. Trenger ikke å kjøre 50 i en sving som fint går i 100. I tillegg tror den at du er på vei ut av et felt når du kjører for nærme eller på stripa (som man gjerne må gjøre om man møter noen eller asfalten er dårlig) så den begynner å pipe og korrigere styringa for deg, irriterende. I kø i Oslo er den derimot helt glimrende.

Helt enig! Vi hadde noen situasjoner på veier som du beskriver og det tok litt tid før jeg skjønte at det var for svingen og bakketoppen den bremset ned 😅Som du sier klarer jeg å vurdere selv.

For å gjøre det BMW-relevant så testet jeg en 21’ 530e Touring xDrive med alt av utstyr oppe i nord. Første bil med firehjulsstyring jeg har testet. Det var funky, men kjekt! :) 

ED54DD3C-0414-4909-B214-CD22B28AA1F3.thumb.jpeg.4bc353828363884e1c636a5ba6324aca.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel. skrev:

Jeg møtte på en Tesla Model 3 med skilter fra Irland her for rundt en uke siden 😅 Ikke ofte jeg ser elbiler som kommer fra så "langt unna".

Når du nevner Nederland så traff jeg nylig på en nederlandsk pre-LCI G11 med takboks. Sett bort i fra noe begrenset plass til bagasje så må det være en digg turbil 😄

Jeg møtte for noen år siden 1.gen Nissan Leaf med nederlandske skilter i Trondheim, var rimelig overasket av personen som faktisk turte å kjøre så langt. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

@Daniel. På Tananger (tettsted rett utenfor Stavanger der vi bor) går det både en E65 LCI og G11 pre-LCI - begge kjører rundt med takboks (les: eldre, firkantet lasteboks av typen Thule/Packline) på året rundt :D et herlig syn!

Artig 😄 Som nevnt så er de nok ypperlige biler til lengre turer.

Siden du først nevner E65, så har jeg nå i den siste tiden begynt å se slike i trafikken igjen. Litt artig å se :) Ene av de er faktisk en 745d også.

32 minutter siden, gallay skrev:

Jeg møtte for noen år siden 1.gen Nissan Leaf med nederlandske skilter i Trondheim, var rimelig overasket av personen som faktisk turte å kjøre så langt. :D 

Wow 😂 De har jo ikke spesielt langt rekkevidde heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gallay skrev:

Jeg møtte for noen år siden 1.gen Nissan Leaf med nederlandske skilter i Trondheim, var rimelig overasket av personen som faktisk turte å kjøre så langt. :D 

Noen er rå. Vi møtte litt av hvert nordover, en Italiensk eldgammel Fiat 500. Midt i Korgfjelltunellen møtte vi han som kjørte 400 mil på en Zetor for barnekreftforeningen i Oslo, ble en vipps der ja. Ved Namsskogan på vei sørover traff vi ei kolonne på 10-11 BMW GS motorsykler. Vi traff også på ville reinsdyr i samme område, det har ikke hent meg før. X antall slitne VW Caraveller/Transporter var det også, campingutgavene. Jeg skjønner ikke at folk tør å kjøre land og strand med de, men hatten av for dere der ute som begir dere ut på slikt. Tross stygge ulykkestall i år synes jeg de fleste kjørte pent, også lastebilene tok hensyn og kjørte slik lastebiler skal kjøre. Det kreves også da forståelse fra oss i personbil for hvordan en lastebil skal kjøres(trenger fart opp bakkene, sakte på trange veier og svinger, forståelse for at de bremser opp i trange tuneller med lav takhøyde med møtende lastebiler hvor de må ligge litt ut i veibanen, hensyn til dødvinkelen deres osv.). Det hele ble stort sett en jevn dynamikk med felles forståelse og de som vi fikk ligge pent bak blinket ut og slapp oss forbi når det passet. Ikke midt i en oppoverbakke, men gjerne på toppen, det er en som sagt felles forståelse. Ellers kom vi rett etter(10 min ca.) en forholdsvis stygg ulykke i Saltdalen, hvor en TM3 hadde brøte vikeplikten i 90-sona og en bobil hadde kjørt rett i siden. Av respekt tar vi aldri bilder av slike hendelser, men det så ut til å gå bra med de involverte basert på nyhetene fra NRK Nordland. 
 

Kjør pent folkens :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang rekkevidde og dieselbiler, jeg har nå testet at ved å holde konstant 160 km/t så har min 540d en realistisk rekkevidde på rundt 800 km. Jeg fylte tanken og la i vei, vi reiste sent på kvelden for å slippe trafikk, jentungen ble lagt til å sove i barnestolen slik at hun bare kunne bæres inn i hotellsenga når vi kom frem. Hjelper med lite trafikk, men synes absolutt det er godkjent. Dette er sikkert ikke så viktig for folk flest, svært få kjører langt utenlands. Men i relasjon til videoen til Joe Achilles og mitt eget behov så var dette litt artig å finne ut av. 

Ang elbiler så er nordmenn flinke til å ta elbilene sine nedover i Europa, møtte bla en Norsk Tesla i Kroatia. Men jeg registrerer at det begynner å hope seg opp på utenlandske hurtigladere også, det er tydelig at utbyggingen her ikke går så fort. En norsk Skoda Enyak eier jeg møtte på en rasteplass i Kolding var litt lei av ladetrøbbel etter å ha vært på tur til Rivieraen. Ungene våre fant litt tonen så det ble til at jeg brøt isen med "du står å lader". Det gikk vist helt fint å kjøre så langt bare man passet farten og la opp ladestoppene litt, men det var mye trøbbel med å få betalt og ladet. Han hadde fått en fin samling ladeapper 😂 Hver sin smak 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Ja du er heldig som har en flott 540d! :) Den må vel være i øvre sjiktet når det kommer til behagelige kjøretøy på autobahn. Jeg se for meg det kan bli litt ladeapper når en reiser land og strand med elbil😅 Men, en kan ikke kjøpe bil bare for den ene ferieturen i året, så jeg tror de fleste tilpasser seg og tar det hele med knakende ro :) Er man positivt innstilt fra start så er utgangspunktet straks mye bedre. Men ja, 80 mil på én tank i 160 km/t er jo imponerende. BMW viser seg fra sin beste side nok en gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik 90 Ja du er heldig som har en flott 540d! :) Den må vel være i øvre sjiktet når det kommer til behagelige kjøretøy på autobahn. Jeg se for meg det kan bli litt ladeapper når en reiser land og strand med elbil😅 Men, en kan ikke kjøpe bil bare for den ene ferieturen i året, så jeg tror de fleste tilpasser seg og tar det hele med knakende ro :) Er man positivt innstilt fra start så er utgangspunktet straks mye bedre. Men ja, 80 mil på én tank i 160 km/t er jo imponerende. BMW viser seg fra sin beste side nok en gang :) 

Heldig og heldig fru Blom, alt er relativt. Det var ikke det jeg ville ha frem, bare så det er sagt 😅 Det som passer for meg passer ikke for andre. Ingen kjøper bil for kun en ferietur, men å få med feriebagasje er nok ett viktig kriterium for veldig mange. Jeg merker jo det at jeg absolutt burde hatt Touring, men jeg velger bort det fordi jeg liker sedanfasongen best. Men neste bil må nok bli en Touring..detta går bare ikke med små barn og lang bilferie.

Etter å ha prata med Enyaq familien på rasteplassen i Kolding så snakket vi om at hvis vi bare vil, så kunne vi fått det til å fungere med elbil på Europatur. Alle kan hvis de vil, om de gidder er noe annet…der har du meg 😅

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Heldig og heldig fru Blom, alt er relativt. Det var ikke det jeg ville ha frem, bare så det er sagt 😅 Det som passer for meg passer ikke for andre. Ingen kjøper bil for kun en ferietur, men å få med feriebagasje er nok ett viktig kriterium for veldig mange. Jeg merker jo det at jeg absolutt burde hatt Touring, men jeg velger bort det fordi jeg liker sedanfasongen best. Men neste bil må nok bli en Touring..detta går bare ikke med små barn og lang bilferie.

Etter å ha prata med Enyaq familien på rasteplassen i Kolding så snakket vi om at hvis vi bare vil, så kunne vi fått det til å fungere med elbil på Europatur. Alle kan hvis de vil, om de gidder er noe annet…der har du meg 😅

Tja, jeg vil si du er heldig. Ikke alle kan skilte med en flott og motorsterk bil. Så fortsett å ta godt vare på den :) Jeg vet du ikke ville ha frem det, men det var helt på sin plass å kommentere at det er en fin og god bil :) Ja en kjøper bil etter eget behov og lyster og jeg skjønner de som ikke orker flere apper og å kjøre rundt å lete etter lading, men man trenger ikke å gjøre det så komplisert ved litt planlegging :) Tesla er fin i så måte, jeg har kun appen for å betjene bil og thats it. Lading og alt er inne der. Chargefinder har jeg også som backup da, men den har enda ikke vært i bruk :) Men, i4 er drømmen, så om en del år må jeg nok bla i apper jeg og :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på et verksted i Bodø som skrur mye bobil og i sommersesongen er det helt vanlig med folk fra både tyskland, sveits og frankrike i "gamle vrak" fra tidlig nittitall her som jeg neppe hadde tatt sjansen på å kjøre på norgesferie med. Er ikke uvanlig at lite tyder på at de så mye som har tatt en service før de la ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos gamle biler .

Imorgen gleder jeg meg faktisk 😊

En god venn av meg har en 86 modell Monza Gse som bare står og står ..Synd da dette er en kul bil fra den tiden da Opel var med på å lage tøffe biler .

Imorgen skal jeg gi denne en service og ha den et par dager .

Skal bli digg med seig 3.0 i og lcd instrumenter 😎😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...