GĂ„ til innhold

Veien til touch-hendler i G-serie og nyere BMW-modeller (G-serie oppdatering 15/9)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, tja, hvordan skal man egentlig starte her. Som kjent har BMW gÄtt vekk fra touch-hendler og over til mekaniske hendler pÄ de fleste nye BMW-modeller, noe som er til stor irritasjon for undertegnede. Som kjent har jeg bestilt en G05, og vil gjÞr alt i min makt for at jeg pÄ et eller annet vis kan fÄ touch-hendler i denne.

Hva er touch-hendler?
Touch-hendler/automatisk hendler er hendler som returnerer til 0-posisjonen helt uavhengig av hvilken funksjon som benyttes. Regnsensor er en knapp pÄ siden av hendelen, tilsvarende knappen for BC og fjernlysassistent.

Hva er bra med touch-hendler?
De fĂžles bra ut og gir en Ăžkt fĂžlelse av premium. De virker (og er) langt mer moderne enn mekaniske hendler som lager plastikklyder under bruk. I tillegg har man mulighet til Ă„ foreta en touch (ekstra sveip) med vindusviskeren selv om bilen er i automodus (regnsensormodus).

GÄr det an Ä fÄ disse hendlene til Ä fungere i en ny modell?
Vel, dette er det store spÞrsmÄlet jeg hÄper vi kommer frem til etter hvert. Det er et lite stykke dit, men sammen kan man kanskje fÄ til en lÞsning for Ä fÄ dette opp og gÄ. 

Hva er forskjellen pÄ SZL og slepering?
"Rattspaksentrumet" er bestÄende av bÄde SZL (bakplaten hvor hendlene og printkort sitter) og av en slepering (rund kassett som rattkontaktene kobles inn i). Det fine med dagens SZL og slepering er at disse ikke lenger er en modul, men en litt fancy, avansert kontakt/bryter. PÄ E6x var f.eks dette en styreenhet, noe som kompliserte bruk av brukte SZL en del. 

FĂžrste forsĂžk med touch-hendler i en G31
Etter utallige timer med lesing av koblingsskjemaer pÄ F15, G0x og G11 pre-07/2017 ble det handlet inn noen deler som forhÄpentligvis skulle fÄ dreisen pÄ dette. Til stor glede var det overraskende mye som fungerte, men det er samtidig et par utfordringer her som mÄ lÞses. Hvordan de pÄ nÄvÊrende tidspunkt lÞses, vet jeg ikke, men forhÄpentligvis vet noen litt slik at man sammen kan fÄ komplettert det store puslespillet.

ForsÞk med F15 SZL og slepering (for ordens skyld; dette er ikke plug and play): 
- Alt av airbag fungerer, ingen feilmeldinger
- Alt av fĂžrerassistentsystemer fungerer
- Alt av multifunksjonstaster pÄ rattet fungerer
- Betjening av bakrutevisker fungerer problemfritt
- Vindusviskerhendel fungerer, men begynner automatisk Ä gÄ nÄr det regner nÄr bilen passerer 20 km/t. Det gÄr da heller ikke an Ä slÄ av auto. Det fungerer optimalt nÄr bilen stÄr i ro
- Blinklyshendel fungerer ikke, verken 3-blink eller vanlig blink. Dog fungerer hendelen til hÞyre om den holdes inne, men sÄ fort vindusviskerhendelen brukes slutter den Ä fungere
- Rattjustering fungerer ikke, til tross for omgjĂžring av kontakter iht. koblingsskjema

ForsĂžk med G11 pre-07/2017:
- Alt av airbag fungerer, ingen feilmeldinger
- Alt av fĂžrerassistentsystemer fungerer
- Alt av multifunksjonstaster pÄ rattet fungerer
- Ingen betjening av bakrutevisker siden G11 ikke har bryter for dette
- Vindusviskerhendel fungerer utmerket
- Blinklys fungerer kun med 3-blink
- Man mÄ fysisk holde blinklyshendelen oppe for flere blink

Iflg. dokumenter fra BMW kommuniserer de fleste funksjonene fra SZL pĂ„ LIN-bus, og signalene fra spakene "omgjĂžres" i BDC. Åpenbart forstĂ„r ikke BDC (eventuelt noe annet jeg ikke vet hva) at det sitter blinklyshendler som returnerer til 0-posisjon. Den aktiverer blinklyset ved Ă„ holde spaken oppe, men sĂ„ fort den slippes, slutter ogsĂ„ blinklyset. Styrvinkelsensoren er ikke lenger en del av SZL, men signalene her kommer nĂ„ fra tannstangen, sĂ„ bilen bĂžr uansett forstĂ„ nĂ„r man kjĂžrer rett frem.

Noen som har noen idéer eller tips for videre fremgang? LÞsningen er, slik ting ser ut nÄ, forhÄpentligvis ikke alt for langt unna.

Tanken bak trÄden er Ä kunne snekre sammen en lÞsning ved Ä ta i bruk flere kloke hoder!

IMG_3376.thumb.JPG.a8773672771ccae15fb97b8c74de9603.JPG
IMG_5352.thumb.JPG.8e00427726e05c5982509fa6c4050a52.JPG
IMG_9809.thumb.JPG.0fd66fa797d323cde81fa834c65a06cd.JPG
IMG_7820.thumb.JPG.ac850b80c6ac4187935f51c8555f9cd3.JPG
IMG_0277.thumb.JPG.03fb345107de00421461c1bbb7115afb.JPG
IMG_2104.thumb.JPG.a7bea7f5156c323bf37028b975c62dd4.JPG

Skrevet

FÞlger denne. Kjenner det irriterer meg litt pÄ G20'n.. Spesielt at regnsensor bestandig stÄr pÄ. Tungvindt Ä bare fÄ til ett sveip med viskeren ogsÄ, nÄr regnsensor er pÄ...

  • 2 weeks later...
Skrevet

Velger Ä bruke denne trÄden litt som en arbeidslogg og notisblokk, men det ser nÄ i hvert langt mer positivt ut for Ä fÄ G11-hendlene til Ä fungere. Tester pÄ @ahjs G31 nÄr @lagunilla har tid for litt koding.

Jeg begynte Ä gjÞre litt research pÄ F3x ettersom disse fikk mekaniske hendler mot slutten av sin levetid, og det har i hvert fall gitt noe mer enn utgangspunktet vi hadde forrige gang.

Med G11-hendlene var problemet at bilen blinket kun én gang ved bruk av konstant blinklys (bilen skjÞnte rett og slett ikke at blinklyset ble satt pÄ ettersom spaken returnerer til 0-posisjon). Her fant jeg en F3x som opprinnelig har touch hendler, men hvor det er bygget om til mekaniske hendler. Vedkommende har her et motsatt problem av hva vi hadde, dvs. at bilen ikke skjÞnner blinklyset slÄs av.

Det ser ut til at det er flere strenger om SZL i BDC som omhandler hvilken variant som stÄr montert og ikke, og biler som skal ha mekaniske hendler skal ha "rastend" i kodestrengen. Rasten ser iflg. google translate ut til Ä vÊre "holde/holdes", hvilket kan hÞres ut som at spaken "holdes". Vil tro kjernen ligger her for Ä fÄ G11-hendlene til Ä fungere. Vi fÄr lese ut filen fra i3en (denne bruker samme SZL som F15) og se hva det stÄr i strengene pÄ denne.

Tvitvi! BMW vinner ikke denne kampen! :D 

https://player.vimeo.com/video/375907458

Skrevet
1 time siden, scoot skrev:

MisforstĂ„ meg rett, imponerende arbeid - men det er et snev av galskap i deg 😁

Helt enig. Og han har fĂ„tt meg med pĂ„ dette siden jeg har tilgang pĂ„ en test bil 😂

Skrevet

Artig Ă„ fĂžlge med her, du tar denne irritasjonen over disse hendlene ett steg videre. Du er en handlingens mann 👍

Selv klarer jeg ikke Ă„ irritere meg over disse hendlene, selv om jeg synes touch hendlene var bedre Ă„ bruke. Jeg har blitt "Ăždelagt" av Ă„ kjĂžre firmabil, sĂ„ nĂ„r jeg kjĂžrer i G30en sĂ„ tenker jeg ikke over det 😂

Skrevet (endret)

Har hatt F20 lÄnebil noen dager nÄ med de nye hendlene. Det er noen ting som irriterer ved disse (bl.a. den manglende premiumfÞlelsen de gir, og hvorfor det ikke gÄr an Ä ta et enkelt visk pÄ ruta uten Ä gÄ ut av Auto-modus?!), men det er ogsÄ en positiv ting: 

PÄ touch-hendlene er Auto-lyset pÄ viskerhendelen posisjonert slik at det akkurat skjules av rattet, sÄ jeg mÄ bÞye meg fram/til siden for Ä se om Auto er pÄ. PÄ de nye hendlene er Auto-lyset lengre inne pÄ hendelen, sÄ det viser alltid.

I-landsproblemer sÄ det holder her altsÄ, men et I-landsproblem er ogsÄ et problem.

Endret av papertiger
Skrevet

Var innom bmw i dag bare for kjenne pĂ„ disse hendlene i en g20. Irriterte meg ikke i det hele tatt 😂 greit Ă„ se hvor hendelen stĂ„r. I e61 min sentrerer hendelen seg tilbake til senter sĂ„ man vet ikke alltid hvilken stilling den stĂ„r i. SĂ„ sĂ„nn sett bedre med de nye hendlene. De var gode Ă„ ta pĂ„, fint utformet. Men de beste hendlene i feedback, form og funksjon er pĂ„ e39'en :)

 

Skrevet

Vedr. posisjon, sĂ„ merker man stort sett om viskerne gĂ„r opp og ned eller ikke. 😛

Skrevet
7 timer siden, scoot skrev:

MisforstĂ„ meg rett, imponerende arbeid - men det er et snev av galskap i deg 😁

Hehe, jeg mÄ faktisk le. Det er viktig med litt galskap i en ellers rolig hverdag! :D 

5 timer siden, ahj skrev:

Helt enig. Og han har fĂ„tt meg med pĂ„ dette siden jeg har tilgang pĂ„ en test bil 😂

:lol: Denne G31 kommer ikke til Ä vÊre kjÞrbar om dette ikke gÄr i orden. 

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Artig Ă„ fĂžlge med her, du tar denne irritasjonen over disse hendlene ett steg videre. Du er en handlingens mann 👍

Selv klarer jeg ikke Ă„ irritere meg over disse hendlene, selv om jeg synes touch hendlene var bedre Ă„ bruke. Jeg har blitt "Ăždelagt" av Ă„ kjĂžre firmabil, sĂ„ nĂ„r jeg kjĂžrer i G30en sĂ„ tenker jeg ikke over det 😂

Hehe, jeg har et tankesett som sier at "alt er mulig", sÄ jeg gir meg overhodet ikke fÞr dette er oppe og gÄr. Enten ved at BMW relanserer disse hendlene eller at ettermonteringen blir suksessfull. 

3 timer siden, papertiger skrev:

Har hatt F20 lÄnebil noen dager nÄ med de nye hendlene. Det er noen ting som irriterer ved disse (bl.a. den manglende premiumfÞlelsen de gir, og hvorfor det ikke gÄr an Ä ta et enkelt visk pÄ ruta uten Ä gÄ ut av Auto-modus?!), men det er ogsÄ en positiv ting: 

PÄ touch-hendlene er Auto-lyset pÄ viskerhendelen posisjonert slik at det akkurat skjules av rattet, sÄ jeg mÄ bÞye meg fram/til siden for Ä se om Auto er pÄ. PÄ de nye hendlene er Auto-lyset lengre inne pÄ hendelen, sÄ det viser alltid.

I-landsproblemer sÄ det holder her altsÄ, men et I-landsproblem er ogsÄ et problem.

Ja, lyset er nok plassert hakket mer strategisk pÄ de mekaniske hendlene, men det er i sÄ fall den eneste positive tingen. Ellers har jeg aldri brydd meg om dette lyset, da man merker om regnsensoren er pÄ eller ikke. :) 

1 time siden, Evopower skrev:

Var innom bmw i dag bare for kjenne pĂ„ disse hendlene i en g20. Irriterte meg ikke i det hele tatt 😂 greit Ă„ se hvor hendelen stĂ„r. I e61 min sentrerer hendelen seg tilbake til senter sĂ„ man vet ikke alltid hvilken stilling den stĂ„r i. SĂ„ sĂ„nn sett bedre med de nye hendlene. De var gode Ă„ ta pĂ„, fint utformet. Men de beste hendlene i feedback, form og funksjon er pĂ„ e39'en :)

Hehe, jeg forstÄr hva du sier, men er helt uenig. Blinklyset merker man er pÄ uavhengig hvor den stÄr gjennom 1) lydsignaler, 2) blinkende lampe i instrument og/eller 3) blinkende lampe i HUD. Og vindusviskeren merker man jo fort om gÄr eller ikke. :) 

Dette er vel en av Ärsakene, etter det jeg har hÞrt, er grunnen til at BMW har gÄtt tilbake til mekaniske - at folk ikke vet hvor/hvilken funksjon som er i bruk. Denne argumentasjonen kjÞper jeg overhodet ikke, for da burde girspaken og alle andre touchknapper og brytere blitt byttet ut med en mekanisk variant. 

1 time siden, awt skrev:

Vedr. posisjon, sĂ„ merker man stort sett om viskerne gĂ„r opp og ned eller ikke. 😛

:klemme:

Skrevet

Beklager om jeg blir veeldig off topic nĂ„, men fortsetter med ilandsproblemene😬 argumentet nr. 3, blinklys i HUD. Dette har jeg ikke pĂ„ f80? Og jeg sitter slik at rattet skjuler blinklys i speedometeret, og bilen brĂ„ker sĂ„pass at jeg ikke hĂžrer det klikker😅 

Jeg mĂ„ m.a.o fysisk bevege meg for og vite om jeg blinker eller ei, stort savn og ikke ha det i hud! Evt. Se om bryter stĂ„r pĂ„ som @Evopower skryter av 😅 

 

Ellers har jeg ikke prĂžvd hendler i G modell, men enig i at det hĂžres mye kjipare ut.

Skrevet
20 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Blinklys i HUD kan kodes pÄ alle biler. Hadde dette i E60en og pÄ F01en - en av de beste kodingene man kan gjÞre, synes jeg! :) 

Fortell meg hvordan jeg fÄr det E70 da?

Skrevet
20 minutter siden, Otis skrev:

Fortell meg hvordan jeg fÄr det E70 da?

Jeg retter til "de fleste". Ser at det visstnok ikke er mulig Ä fÄ til blinklys i HUD pÄ F1x nÄr bilen har 6WB. Har ikke oppskriften pÄ E7x, men det skal i all hovedsak vÊre Ä endre strengene som omhandler HUD turn signal i Kombi og HU_CIC (mulig ogsÄ FRM) fra nicht_aktv til aktiv.

Her er forresten en video fra en F07 med blinklys i HUD.

 

Skrevet

Jeg kodet blinklys i HUD gjennom Carly pÄ e61 :)

Enig med Skulebollen, jeg bruker ikke HUD, har pĂ„ sĂ„ hĂžy musikk at jeg noen ganger glemmer meg ut med at blinklyset stĂ„r pĂ„. Ser ikke indikatoren i displayet fordi toppen av rattet er der i synsfeltet. De 2 hakkene pĂ„ blinkkysbryteren er noe vanskelig Ă„ treffe mener jeg 😛

SÄ i sÄnnet tilfelle, er det greit med de nye hendlene. Men det blir selvsagt veldig gjennomfÞrt om prosjektet her kan fullfÞres og "diy lages" til senere tid :) all Êre til Saltkjelen for det.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...