Gå til innhold

Veien til touch-hendler i G-serie og nyere BMW-modeller (G-serie oppdatering 15/9)


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, tja, hvordan skal man egentlig starte her. Som kjent har BMW gått vekk fra touch-hendler og over til mekaniske hendler på de fleste nye BMW-modeller, noe som er til stor irritasjon for undertegnede. Som kjent har jeg bestilt en G05, og vil gjør alt i min makt for at jeg på et eller annet vis kan få touch-hendler i denne.

Hva er touch-hendler?
Touch-hendler/automatisk hendler er hendler som returnerer til 0-posisjonen helt uavhengig av hvilken funksjon som benyttes. Regnsensor er en knapp på siden av hendelen, tilsvarende knappen for BC og fjernlysassistent.

Hva er bra med touch-hendler?
De føles bra ut og gir en økt følelse av premium. De virker (og er) langt mer moderne enn mekaniske hendler som lager plastikklyder under bruk. I tillegg har man mulighet til å foreta en touch (ekstra sveip) med vindusviskeren selv om bilen er i automodus (regnsensormodus).

Går det an å få disse hendlene til å fungere i en ny modell?
Vel, dette er det store spørsmålet jeg håper vi kommer frem til etter hvert. Det er et lite stykke dit, men sammen kan man kanskje få til en løsning for å få dette opp og gå. 

Hva er forskjellen på SZL og slepering?
"Rattspaksentrumet" er bestående av både SZL (bakplaten hvor hendlene og printkort sitter) og av en slepering (rund kassett som rattkontaktene kobles inn i). Det fine med dagens SZL og slepering er at disse ikke lenger er en modul, men en litt fancy, avansert kontakt/bryter. På E6x var f.eks dette en styreenhet, noe som kompliserte bruk av brukte SZL en del. 

Første forsøk med touch-hendler i en G31
Etter utallige timer med lesing av koblingsskjemaer på F15, G0x og G11 pre-07/2017 ble det handlet inn noen deler som forhåpentligvis skulle få dreisen på dette. Til stor glede var det overraskende mye som fungerte, men det er samtidig et par utfordringer her som må løses. Hvordan de på nåværende tidspunkt løses, vet jeg ikke, men forhåpentligvis vet noen litt slik at man sammen kan få komplettert det store puslespillet.

Forsøk med F15 SZL og slepering (for ordens skyld; dette er ikke plug and play): 
- Alt av airbag fungerer, ingen feilmeldinger
- Alt av førerassistentsystemer fungerer
- Alt av multifunksjonstaster på rattet fungerer
- Betjening av bakrutevisker fungerer problemfritt
- Vindusviskerhendel fungerer, men begynner automatisk å gå når det regner når bilen passerer 20 km/t. Det går da heller ikke an å slå av auto. Det fungerer optimalt når bilen står i ro
- Blinklyshendel fungerer ikke, verken 3-blink eller vanlig blink. Dog fungerer hendelen til høyre om den holdes inne, men så fort vindusviskerhendelen brukes slutter den å fungere
- Rattjustering fungerer ikke, til tross for omgjøring av kontakter iht. koblingsskjema

Forsøk med G11 pre-07/2017:
- Alt av airbag fungerer, ingen feilmeldinger
- Alt av førerassistentsystemer fungerer
- Alt av multifunksjonstaster på rattet fungerer
- Ingen betjening av bakrutevisker siden G11 ikke har bryter for dette
- Vindusviskerhendel fungerer utmerket
- Blinklys fungerer kun med 3-blink
- Man må fysisk holde blinklyshendelen oppe for flere blink

Iflg. dokumenter fra BMW kommuniserer de fleste funksjonene fra SZL på LIN-bus, og signalene fra spakene "omgjøres" i BDC. Åpenbart forstår ikke BDC (eventuelt noe annet jeg ikke vet hva) at det sitter blinklyshendler som returnerer til 0-posisjon. Den aktiverer blinklyset ved å holde spaken oppe, men så fort den slippes, slutter også blinklyset. Styrvinkelsensoren er ikke lenger en del av SZL, men signalene her kommer nå fra tannstangen, så bilen bør uansett forstå når man kjører rett frem.

Noen som har noen idéer eller tips for videre fremgang? Løsningen er, slik ting ser ut nå, forhåpentligvis ikke alt for langt unna.

Tanken bak tråden er å kunne snekre sammen en løsning ved å ta i bruk flere kloke hoder!

IMG_3376.thumb.JPG.a8773672771ccae15fb97b8c74de9603.JPG
IMG_5352.thumb.JPG.8e00427726e05c5982509fa6c4050a52.JPG
IMG_9809.thumb.JPG.0fd66fa797d323cde81fa834c65a06cd.JPG
IMG_7820.thumb.JPG.ac850b80c6ac4187935f51c8555f9cd3.JPG
IMG_0277.thumb.JPG.03fb345107de00421461c1bbb7115afb.JPG
IMG_2104.thumb.JPG.a7bea7f5156c323bf37028b975c62dd4.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Velger å bruke denne tråden litt som en arbeidslogg og notisblokk, men det ser nå i hvert langt mer positivt ut for å få G11-hendlene til å fungere. Tester på @ahjs G31 når @lagunilla har tid for litt koding.

Jeg begynte å gjøre litt research på F3x ettersom disse fikk mekaniske hendler mot slutten av sin levetid, og det har i hvert fall gitt noe mer enn utgangspunktet vi hadde forrige gang.

Med G11-hendlene var problemet at bilen blinket kun én gang ved bruk av konstant blinklys (bilen skjønte rett og slett ikke at blinklyset ble satt på ettersom spaken returnerer til 0-posisjon). Her fant jeg en F3x som opprinnelig har touch hendler, men hvor det er bygget om til mekaniske hendler. Vedkommende har her et motsatt problem av hva vi hadde, dvs. at bilen ikke skjønner blinklyset slås av.

Det ser ut til at det er flere strenger om SZL i BDC som omhandler hvilken variant som står montert og ikke, og biler som skal ha mekaniske hendler skal ha "rastend" i kodestrengen. Rasten ser iflg. google translate ut til å være "holde/holdes", hvilket kan høres ut som at spaken "holdes". Vil tro kjernen ligger her for å få G11-hendlene til å fungere. Vi får lese ut filen fra i3en (denne bruker samme SZL som F15) og se hva det står i strengene på denne.

Tvitvi! BMW vinner ikke denne kampen! :D 

https://player.vimeo.com/video/375907458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å følge med her, du tar denne irritasjonen over disse hendlene ett steg videre. Du er en handlingens mann 👍

Selv klarer jeg ikke å irritere meg over disse hendlene, selv om jeg synes touch hendlene var bedre å bruke. Jeg har blitt "ødelagt" av å kjøre firmabil, så når jeg kjører i G30en så tenker jeg ikke over det 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt F20 lånebil noen dager nå med de nye hendlene. Det er noen ting som irriterer ved disse (bl.a. den manglende premiumfølelsen de gir, og hvorfor det ikke går an å ta et enkelt visk på ruta uten å gå ut av Auto-modus?!), men det er også en positiv ting: 

På touch-hendlene er Auto-lyset på viskerhendelen posisjonert slik at det akkurat skjules av rattet, så jeg må bøye meg fram/til siden for å se om Auto er på. På de nye hendlene er Auto-lyset lengre inne på hendelen, så det viser alltid.

I-landsproblemer så det holder her altså, men et I-landsproblem er også et problem.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom bmw i dag bare for kjenne på disse hendlene i en g20. Irriterte meg ikke i det hele tatt 😂 greit å se hvor hendelen står. I e61 min sentrerer hendelen seg tilbake til senter så man vet ikke alltid hvilken stilling den står i. Så sånn sett bedre med de nye hendlene. De var gode å ta på, fint utformet. Men de beste hendlene i feedback, form og funksjon er på e39'en :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, scoot skrev:

Misforstå meg rett, imponerende arbeid - men det er et snev av galskap i deg 😁

Hehe, jeg må faktisk le. Det er viktig med litt galskap i en ellers rolig hverdag! :D 

5 timer siden, ahj skrev:

Helt enig. Og han har fått meg med på dette siden jeg har tilgang på en test bil 😂

:lol: Denne G31 kommer ikke til å være kjørbar om dette ikke går i orden. 

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Artig å følge med her, du tar denne irritasjonen over disse hendlene ett steg videre. Du er en handlingens mann 👍

Selv klarer jeg ikke å irritere meg over disse hendlene, selv om jeg synes touch hendlene var bedre å bruke. Jeg har blitt "ødelagt" av å kjøre firmabil, så når jeg kjører i G30en så tenker jeg ikke over det 😂

Hehe, jeg har et tankesett som sier at "alt er mulig", så jeg gir meg overhodet ikke før dette er oppe og går. Enten ved at BMW relanserer disse hendlene eller at ettermonteringen blir suksessfull. 

3 timer siden, papertiger skrev:

Har hatt F20 lånebil noen dager nå med de nye hendlene. Det er noen ting som irriterer ved disse (bl.a. den manglende premiumfølelsen de gir, og hvorfor det ikke går an å ta et enkelt visk på ruta uten å gå ut av Auto-modus?!), men det er også en positiv ting: 

På touch-hendlene er Auto-lyset på viskerhendelen posisjonert slik at det akkurat skjules av rattet, så jeg må bøye meg fram/til siden for å se om Auto er på. På de nye hendlene er Auto-lyset lengre inne på hendelen, så det viser alltid.

I-landsproblemer så det holder her altså, men et I-landsproblem er også et problem.

Ja, lyset er nok plassert hakket mer strategisk på de mekaniske hendlene, men det er i så fall den eneste positive tingen. Ellers har jeg aldri brydd meg om dette lyset, da man merker om regnsensoren er på eller ikke. :) 

1 time siden, Evopower skrev:

Var innom bmw i dag bare for kjenne på disse hendlene i en g20. Irriterte meg ikke i det hele tatt 😂 greit å se hvor hendelen står. I e61 min sentrerer hendelen seg tilbake til senter så man vet ikke alltid hvilken stilling den står i. Så sånn sett bedre med de nye hendlene. De var gode å ta på, fint utformet. Men de beste hendlene i feedback, form og funksjon er på e39'en :)

Hehe, jeg forstår hva du sier, men er helt uenig. Blinklyset merker man er på uavhengig hvor den står gjennom 1) lydsignaler, 2) blinkende lampe i instrument og/eller 3) blinkende lampe i HUD. Og vindusviskeren merker man jo fort om går eller ikke. :) 

Dette er vel en av årsakene, etter det jeg har hørt, er grunnen til at BMW har gått tilbake til mekaniske - at folk ikke vet hvor/hvilken funksjon som er i bruk. Denne argumentasjonen kjøper jeg overhodet ikke, for da burde girspaken og alle andre touchknapper og brytere blitt byttet ut med en mekanisk variant. 

1 time siden, awt skrev:

Vedr. posisjon, så merker man stort sett om viskerne går opp og ned eller ikke. 😛

:klemme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg blir veeldig off topic nå, men fortsetter med ilandsproblemene😬 argumentet nr. 3, blinklys i HUD. Dette har jeg ikke på f80? Og jeg sitter slik at rattet skjuler blinklys i speedometeret, og bilen bråker såpass at jeg ikke hører det klikker😅 

Jeg må m.a.o fysisk bevege meg for og vite om jeg blinker eller ei, stort savn og ikke ha det i hud! Evt. Se om bryter står på som @Evopower skryter av 😅 

 

Ellers har jeg ikke prøvd hendler i G modell, men enig i at det høres mye kjipare ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Blinklys i HUD kan kodes på alle biler. Hadde dette i E60en og på F01en - en av de beste kodingene man kan gjøre, synes jeg! :) 

Fortell meg hvordan jeg får det E70 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Otis skrev:

Fortell meg hvordan jeg får det E70 da?

Jeg retter til "de fleste". Ser at det visstnok ikke er mulig å få til blinklys i HUD på F1x når bilen har 6WB. Har ikke oppskriften på E7x, men det skal i all hovedsak være å endre strengene som omhandler HUD turn signal i Kombi og HU_CIC (mulig også FRM) fra nicht_aktv til aktiv.

Her er forresten en video fra en F07 med blinklys i HUD.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kodet blinklys i HUD gjennom Carly på e61 :)

Enig med Skulebollen, jeg bruker ikke HUD, har på så høy musikk at jeg noen ganger glemmer meg ut med at blinklyset står på. Ser ikke indikatoren i displayet fordi toppen av rattet er der i synsfeltet. De 2 hakkene på blinkkysbryteren er noe vanskelig å treffe mener jeg 😛

Så i sånnet tilfelle, er det greit med de nye hendlene. Men det blir selvsagt veldig gjennomført om prosjektet her kan fullføres og "diy lages" til senere tid :) all ære til Saltkjelen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...