Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler jeg har vært litt for flink til å si "det fikser jeg neste måned" når det gjelder bilen. Små oppgraderinger og reparasjoner har blitt til en ganske solid regning. Hvordan holder folk her kontroll på hobbyutgiftene uten at det går utover resten av økonomien? Merker det raskt sklir ut når man skal unne doningen den omsorgen den fortjener 🥲

Skrevet

1. Riktig feilsøk første gang, så man unngår unødvendige delekostnader

2. Bruke gode deler første gang så man slipper å gjøre det igjen

3. Skru selv for å holde noe av kostnadene nede

4. Kanskje den viktigste: Logge ut av Bimmers. Har mistet tellingen på hvor mange idéer som har fått grobunn pga hva man ser på forumet 😅

Skrevet

Kjøp en billig elbil til daglig bruk/pendling. 

Å skru selv og kjøpe deler på nett hjelper ekstremt mye. Kan fort spare 80% kontra verksted. 

Tegn motor/gir forsikring hvis det er mulig for å unngå de største smellene. 

Vil man kjøre på bane så delta på arrangementer med forsikring evt kjør etter evne. 

Gjør gode handler på brukte deler og kvalitetshjul. Ikke kjøp nye kopier som blir verdiløse etter kort tid. 

Skrevet
11 hours ago, ///M-ini95 said:

1. Riktig feilsøk første gang, så man unngår unødvendige delekostnader

2. Bruke gode deler første gang så man slipper å gjøre det igjen

3. Skru selv for å holde noe av kostnadene nede

4. Kanskje den viktigste: Logge ut av Bimmers. Har mistet tellingen på hvor mange idéer som har fått grobunn pga hva man ser på forumet 😅

5. Selg BMW og kjør noe kjedelig dritt bil 💩 

13 hours ago, KJH87 said:

Føler jeg har vært litt for flink til å si "det fikser jeg neste måned" når det gjelder bilen. Små oppgraderinger og reparasjoner har blitt til en ganske solid regning. Hvordan holder folk her kontroll på hobbyutgiftene uten at det går utover resten av økonomien? Merker det raskt sklir ut når man skal unne doningen den omsorgen den fortjener 🥲

Ikke… bilen har tappa sparekontoen noen ganger mer enn som er ansvarlig for min økonomi 😅 Men men, man glemmer det fort når man har overlevd de dagene på slutten av måneden 🫣

Skrevet

Det er ikke bilen som koster, det er internett 😅😮‍💨

Men ja, skjønner hva du mener, det vil si, M3 E90 jeg hadde kostet ikke all verden å eie, ting holdt, men når det først begynner å balle seg til flyr lappene fort, E34 som har stått i garasjen og aldri vært på veien har vel så langt kostet meg like mye som jeg kunne kjøpt en original M5 for på samme tid. E46 ser ut til å bli en utgift før den er bra.

Så alt i alt lønner det seg å legge litt ekstra innsats i å finne en bra bil, men det er lett og si det 😅

Skrevet (endret)

Jeg kompenserer med å ha bilene til de er "oppbrukt" da kan man ihvertfall si at utgiftene til å holde bilen på veien går til seg selv slik at bilen har høy bruksverdi selv om salgsverdien ikke står i stil 😊. Når bilen når en viss alder eller når man vet med seg selv at inbyttepris ikke spiller noen rolle når den dagen eventuelt kommer så går jeg over til uoriginale deler, brukte deler, garasjemekk eller uavhengig verksted. De 2 siste bilene jeg har solgt, Volvo 740 Turbo og E39 530Dat hadde begge en kjørelengde på ca 400.000km og dermed i praksis 0,- i restverdi.  Har pr idag en F01 og en i3, tenker å ha disse i uoverskuelig fremtid eller til de er oppbrukt.  Da blir det høyt vedlikeholdsbudsjett istedenfor nybil 

Endret av Hpi
Skrevet
3 timer siden, Dusy skrev:

Kona så meg lese dette og ba meg skrive at vi kunne trøste oss med at hest er i hvert fall ikke noe billigere :D 

Som jeg pleier og si til naboen som driver med traverhester. Vi regner kostnad pr. hestekrefter. Da er hobbyen min mye billigere.

Skrevet

Bimmers er kanskje det stedet jeg har et mest elsk/hat forhold til.
Elsk: alle gode tipsene til deler og delesider, oppgraderinger, utbedringer og forbedringer. 
Hat: les over. 

Hadde svart seg å heller ha en Rav4 eller noe annet kjipt å kjøre rundt i, men da hadde jeg 1) hatt en sur kone som hadde offet seg hver gang hun måtte kjøre en slik bil, og 2) vært sur selv, av samme grunn som over.

Tips til hobbyutgifter og vedlikeholdsutgifter: legg kvitteringene i en perm eller mappe du mellom hver gang glemmer ut hvor er, så slipper du å plutselig kommer over den for hyggelig fredagslesning. Og vei alltid hobbyutgifter opp mot alternativkostnad som alltid er > 0.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...