Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja. Jeg tror BMW vil tilbake til slik BMW lanserte NK tilbake i tid. Det er tydelige likheter mellom NK X -grillen og f.eks. 2002. IMG_5694.thumb.jpeg.0b4395bc9cca16289e6afbfb708240bd.jpegIMG_5695.jpeg.2da63c850694422e180c3668388dd528.jpeg

Så har vi den berømte grillen som blir sammenlignet med Mitsubishi, NK Sedan. Den henter nok elementer fra 507Jeg krysser enda fingrene for at sluttproduktet er mer lik konseptmodellen og det vi til nå ser kun er 5-serie LCI.

IMG_5696.jpeg.abedcd33a3c01003594a8dbe83fd76de.jpeg
 

Kanskje også en av mine favoritter som er en skjult perle, BMW 1600GT Glas.

IMG_5699.thumb.jpeg.b6772bcc0b1abf23e462b00cee3a0545.jpeg

Og videre kommer "Heart of Joy" som ser ut som en modell lik den jeg vil ha.

IMG_5697.jpeg.933f32db6b186c5de1542689abf5637b.jpegIMG_5698.jpeg.8f6d714337fce1342cab11b86fe0a89a.jpeg
 

Jeg klarer å finne historie i alle frontene som blir lansert. Så spørs det hvor vellykket alt er. NK X, veldig bra. NK Sedan konsept/Heart of Joy, veldig bra. Det opplegget postet lengre opp, katastrofe. Spionbildene er heller ingen glans for øyet, men la oss håpe en M-Sport og andre detaljer jobber sammen til et fint design når bilen er avduket. 

Skrevet (endret)

 

Gutta, la oss slakte NK når den foreligger i ferdig presentert form 😇

Altfor ofte kommer det «spionbilder» eller preproduksjonslekkasjer som får enkelte til å fråde.

Som vanlig, blir det garantert delte oppfatninger av det som er nytt, teknisk syns jeg dette er lovende, så får vi se om det er kjipt og billig, eller direkte heslig å se til.

Inntil da koser jeg med ventepølsen og tenker som andre, iX LCI er ikke et dumt alternativ hvis NK er total skandale.

https://www.bmwblog.com/2025/02/27/bmw-ix-ev-satisfaction-jd-power-2025-study/

 

image.thumb.png.ce16d4fc11881f01f6cea1f82b8da33a.png

Endret av Ron Jeremy
Skrevet
1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Gutta, la oss slakte NK når den foreligger i ferdig presentert form

Det er mer enn litt vanskelig å erklære deg som noe annet enn 107% fanboy og 0% kritisk til noe som helst BMW måtte finne på å lage. Du fremstår mer og mer som en propagandabot enn en bruker.

Skrevet

Jeg har en kamerat som er fanboy at han ikke er kritisk til noe som har med BMW å gjøre. Alt er gull bare det står BMW på det. Når jeg f eks snakker om utfordringene rundt kvalitet på G60 og viser til konkrete eksempler så skjønner han liksom ikke hva jeg mener. Jeg tror det grunner litt i uvitenhet og at han egentlig ikke har satt seg så veldig inn i ting eller har så sterke meninger, det er bare BMW og da er det bra.

Skrevet (endret)

For et par dager siden startet produksjonen av iX LCI. Det blir som sagt tidligere veldig bra. 

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0448400EN/update-for-the-dingolfing-electric-pioneer

IMG_5751.jpeg.e52878e57a5643f1c7c4e14e7c9a7539.jpeg

 

Samtidig er 7-serie LCI spottet. Ikke mer delte hovedlykter og jeg leste en kommentar grovt oversatt oversatt "denne kan ikke komme fort nok, dagens får E65 til å se bra ut".

https://www.bmwblog.com/2025/03/06/2027-bmw-7-series-facelift-spy-photos/

IMG_5754.thumb.jpeg.7c8048a7ff89f344a4b317e4648502be.jpeg

Endret av Marius2002
Skrevet
49 minutter siden, Marius2002 skrev:

Samtidig er 7-serie LCI spottet. Ikke mer delte hovedlykter

Med tanke på hvor lavt de avbildede lyktene sitter tror jeg nok vi får se delte lykter på denne også.

Skrevet (endret)
2 timer siden, awt skrev:

Med tanke på hvor lavt de avbildede lyktene sitter tror jeg nok vi får se delte lykter på denne også.

Ja, det kan jo hende såklart. Men det er vanskelig å se ut ifra bildet med den dekoren. Jeg klarer ikke å se noen former som skal tilsi en lykt til, men BMW er flink å skjule, så det kan jo ligge en lykt under der. Og hvis det er det, blir det litt likt Rolls Royce Spectre da kanskje? Turte jeg blande inn RR, jepp det gjorde jeg.

IMG_5756.thumb.jpeg.6035dafdeaf6f4f6202dc0aea4a97abb.jpegIMG_5757.thumb.jpeg.be9cbdd12ecffedb638a441bacffa0c7.jpeg

Sistnevnte er forøvrig knalltøff og siden RR er BMW så kan jeg si jeg liker RR og Mansory-utgaven av Spectre er stilig utvendig(litt for overdådig innvendig)..

IMG_5759.jpeg.48a8350dcfaf1efa31bf0e12f1a28471.jpegIMG_5760.thumb.jpeg.3911d309e582949b168a2871d296f073.jpeg

Endret av Marius2002
Skrevet

Det er nesten latterlig, men G60 blir mer eller mindre slått av E39 når de testes opp mot hverandre 😂

For dere som ikke behersker Tysk så kan jeg ta ett sammendrag. 2001 E39 530d med 309 000 km på telleren mot ny G60 520d. Det ble valgt 520d siden de effekt messig er ganske like. Han påpeker at han virkelig hadde forventet større fremskritt etter 25 år med utvikling. Han forteller at E39 på tross av sin alder og km stand girer silkemykt, har tight og presis styring og er både fast og komfortabel på Autobahn. I 130 km/t hører man ikke motoren, mens fireren i G60 hører man. Hvis man ser bort fra teknologien og sikkerhets systemene så spør han seg om man i det hele tatt trenger nye biler. I forbruks testen er forskjellene overraskende minimale, de logget ett testforbruk på 0,66 l per mil for E39 530d og 0,64 l per mil for G60 520d. 

Hvis ikke E39 og de øvrige modellene fra BMW fra denne perioden er peak BMW så vet ikke jeg 😅

Skrevet

Det er latterlig. Det kommer på ingen måte som noen overraskelse at han konkluderer med dette. G60/G61 er, objektivt sett, et stort tilbakeskritt i 5-serie sammenheng. Hva gjelder vekt, vet jeg faktisk ikke hvem av dem som imponerer, men differansen på kun 195kg fremstår som relativt lite gitt volumet til G60.

Skrevet
28 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Det er latterlig. Det kommer på ingen måte som noen overraskelse at han konkluderer med dette. G60/G61 er, objektivt sett, et stort tilbakeskritt i 5-serie sammenheng. Hva gjelder vekt, vet jeg faktisk ikke hvem av dem som imponerer, men differansen på kun 195kg fremstår som relativt lite gitt volumet til G60.

E39 er legenden utvilsomt.

Men om det er trist, interresant eller latterlig at G60 anses som så svak, eller E39 er så bra - ennå.. en bil som kom i 96’… det er en nesten 30 år gammel bil!

Påpeker det en for treg utvikling fra BMW og bilbransjen generelt, motorteknologi gått for sakte?

Mtp girkasser har det skjedd endel siden E39 syns jeg, men siden ZF kom med sin glimrende 8 trinns kasse, har det vel ikke skjedd stort her heller på de siste 15 årene?

Teknisk (sensorisk) og sikkerhet er vel områdene det har skjedd mest? Men har også bidratt til med generisk og tyngre biler, med mindre personlighet og egenart. Z fondet mitt vokser ikke fort nok, enkelte modeller vil stige greit i pris fremover tror jeg, E39 er nok en av disse.

 

 
 

Skrevet

E39 var uten tvil et teknologisk mesterverk da den ble lansert. Ser en på samtlige konkurrenter fra samme tid, ser det ut til at de hører til på 80-tallet. Det samme kan i bunn og grunn sies om E60, før ting stagnerte og forholdt seg relativt lik gjennom F10 og G30 generasjonen. 

BMW tjente åpenbart penger i tiden E39, E60, F10 og G30 var på banen, og det er først i senere tid og med G60 at trenden har snudd. Elbilutviklingen må nok ta en del av skylden for dette, men jeg tror problemet til BMW er at de mistet fokus (feil folk på feil plass) og ønsket å melke samtlige markedsområder. Vi hadde kanskje ikke hatt behov for å øsle noen hundre millioner av kroner på biler som 5-serie GT, 3-serie GT, 2-serie AT/GT og en miniatyr av X6 i samtlige modellklasser. Det fremstår etter hvert som ganske tydelig at dette har vært feilslått politikk, ettersom BMW økser modellutgave etter modellutgave nå når dagens generasjoner går ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...