Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Den der synes jeg faller igjennom som ladbar hybrid. GLE 350de har en to liters dieselmotor, altså en dieselhybrid. Dette konseptet har jeg ikke tro på, en dieselmotor krever optimal driftstemperatur for å yte best og det vil den sjeldent få i en hybrid drivlinje. Da kan man spørre seg om driftsikkerheten? Og hvor spennende dette egentlig er?

Med fare for å virke litt inhabil så vil jeg mene at X5 45e er det beste ladbare alternativet per nå. Den har ett særdeles attraktivt design og den har en deilig tre liters bensin rekkesekser slik bare BMW kan. 350de har 99 km rekkevidde, men i beste MB stil så er dette ett optimistisk tall. X5 45e har 75 km rekkevidde, som på beste BMW maner er en smule pessimistisk. Vi har to i familien som kjører X5 45e og de kan fint kjøre mer enn dette når forholdene ligger til rette. Så rekkevidde messig så tipper jeg disse to møtes fint på midten. Neste år kommer nye Range Rover med rekkesekser bensin og 110 km el rekkevidde, man får S560e som har 105 km rekkevidde med en bensin rekkesekser. Så utviklingen går riktig vei for denne biltypen. 

Godt poeng med 45e, jeg glemte et sekund at de økte batterikapasiteten på den så den fikk litt bedre rekkevidde. Men 45e har vel vesentlig lavere tilhengervekt? Stopper ikke den på 2.5t? 

Design er jo en ren smakssak, men motormessig så har du naturligvis rett i at rekkesekseren er et overlegent alternativ. 

Enig i at biltypen går i riktig vei, selv om jeg egentlig tror at konseptet plug-in vil dø sakte ut da det blir for komplisert til slutt - og jeg vil anta at driftskostnadene vil bli skyhøye når bilene får noen år på nakken med lusekjøring i byen. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, scoot skrev:

Godt poeng med 45e, jeg glemte et sekund at de økte batterikapasiteten på den så den fikk litt bedre rekkevidde. Men 45e har vel vesentlig lavere tilhengervekt? Stopper ikke den på 2.5t? 

Design er jo en ren smakssak, men motormessig så har du naturligvis rett i at rekkesekseren er et overlegent alternativ. 

Enig i at biltypen går i riktig vei, selv om jeg egentlig tror at konseptet plug-in vil dø sakte ut da det blir for komplisert til slutt - og jeg vil anta at driftskostnadene vil bli skyhøye når bilene får noen år på nakken med lusekjøring i byen. 

X5 45e har en hengervekt på 2,7 tonn, og man kan jo kanskje spørre seg om man egentlig trenger mer? Skal man drive å taue rundt på 3,5 tonn så er kanskje en større og tyngre bil, f eks en kraftig pickup eller Tahoe bedre egnet.

Mulig PHEV vil tørke inn i Norge etterhver, her føres jo tross alt en bilpolitikk som er ganske sneversynt og lite gjennomtenkt. Men ute i Europa, det fjerne østen og USA som fortsatt går på fossil så blir dette en veldig viktig teknologi i årene fremover. Mange steder finnes ikke infrastruktur for elbiler, det vil ta lang tid før det er på plass og det vil være vanskelig å få på plass mange steder. Da har man i PHEV en veldig tilpasningsdyktig teknologi som er litt uavhengig infrastruktur, den kan enten benytte seg av eksisterende infrastruktur (fossilt) og eller elektrisk infrastruktur når det blir tilgjengelig. I mange land så sidestilles PHEV med god rekkevidde og elbiler når det kommer til reguleringer, avgifter og tilganger i lavutslipps soner, dette synes jeg er fornuftig da man gir folk ett alternativ. Dette er typiske store bilproduserende land hvor det drives en fornuftig lobbyvirksomhet mot myndighetene for å forme best mulig tilbud til kundene. Ikke som i Norge hvor man har skylapper på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Skulebollen skrev:

Ingen kjøper 911 turbo uten 90 liters tank, gir man på litt ligger den på litt over literen.. 

GT3en bruker vel mer enn Turbo om jeg husker riktig, og jeg kjørte på 1.2 gjennom Tyskland i August ( dagtid, mye trafikk ) da makset jeg alle muligheter for og gi gass, og prøvde og ligge på 150-160

 

 

911 GT3 har et marginalt høyere forbruk enn 911 Turbo, men det er virkelig helt marginalt iht. Porsche. Begge bilene kan iht. Porsche ha et forbruk på 1,5 til litt over 2,0 liter bensin pr. 10 Km ved hard kjøring. Som best kan de klare rundt literen pr. 10 Km, men da skal du kjøre med en veldig lett fot på gasspedalen.

Jeg tenker at dette forbruket ikke er stort bedre enn min tidligere 928 S som jeg hadde på midten av 80-tallet. Den hadde en 110 liters tank, men allikevel var ikke rekkevidden stort over 500 Km pr. tank. Tankvolumet er forøvrig etter min mening en lett avsporing av debatten. Forbruket er uansett enormt og viser at drivstofføkonomi ikke har vært prioritert med disse bilene - forøvrig i likhet med Taycan Turbo.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

911 GT3 har et marginalt høyere forbruk enn 911 Turbo, men det er virkelig helt marginalt iht. Porsche. Begge bilene kan iht. Porsche ha et forbruk på 1,5 til litt over 2,0 liter bensin pr. 10 Km ved hard kjøring. Som best kan de klare rundt literen pr. 10 Km, men da skal du kjøre med en veldig lett fot på gasspedalen.

Jeg tenker at dette forbruket ikke er stort bedre enn min tidligere 928 S som jeg hadde på midten av 80-tallet. Den hadde en 110 liters tank, men allikevel var ikke rekkevidden stort over 500 Km pr. tank. Tankvolumet er forøvrig etter min mening en lett avsporing av debatten. Forbruket er uansett enormt og viser at drivstofføkonomi ikke har vært prioritert med disse bilene - forøvrig i likhet med Taycan Turbo.

Nå har det seg sånn at jeg har en GT3 og har kjørt den nedover Europa og vet hva den faktisk bruker og ikke oppgitte tall med halv og full gass. 

Er tankvolum en lett avsporing på din påstand om rekkevidde på en 911 Turbo?? 

Din påstand: 911 turbo har en rekkevidde på 350-400km med litt pådrag. 

Med en 90 liters tank og forbruk på 1.2, ( da holder man God flyt i trafikken ) ender vi alså med en rekkevidde på 750km. Det dobbelte av det du oppga. 

 

Ellers er jeg enig i at Porsche har generelt høyt forbruk

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SkulebollenJeg kan vanskelig argumentere mot din påstand vedr. GT3'ens forbruk iom at du faktisk har en slik bil, men det kan være greit å vite at Porsche oppgir et forbruk som er ca. 50% høyere med litt pådrag og nesten 70% høyere med mye pådrag.

Tankvolumet er uten tvil en lett avsporing, men jeg la opp til det selv med måten jeg formulerte meg på. Jeg burde ha formulert meg annerledes og det var dette jeg forsøkte å rette opp med mitt andre innlegg. 911 Turbo'ens forbruk er enormt og det vil det stadig være selv om tanken er større, men selvfølgelig så kommer man litt lenger fordi en 90 liters tank inneholder mer drivstoff enn de 64 literne som er standard.

Poenget var imidlertid først og fremst å påpeke at Taycan Turbo også har et høyt forbruk fordi den er en sportsbil med lignende ytelser som en 911 Turbo. Ingen av bilene er effektive i relasjon til drivstofforbruk, men dette har heller ikke vært Porsches prioritering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Det som irriterer meg mest med elbil er hurtigladere, ingen har kortbetaling og ofte er de ute av drift

Ess, brikke eller kort. Funker vel på samme måte? Vet ikke, plugger bare i bilen og beløpet belaster seg selv fra kortet 🤷🏼‍♂️ Kun testet Tesla sine ladere riktignok, sømløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Marius2002 skrev:

Ess, brikke eller kort. Funker vel på samme måte? Vet ikke, plugger bare i bilen og beløpet belaster seg selv fra kortet 🤷🏼‍♂️ Kun testet Tesla sine ladere riktignok, sømløst.

Det er slik på Ionity for oss Porsche-eiere også. ;) Om ikke ladepistolen er slitt da. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

Det som irriterer meg mest med elbil er hurtigladere, ingen har kortbetaling og ofte er de ute av drift

Nå er det vedtatt at det kommer kortbetaling, slik at dette vil bli mindre klønete enn dagens situasjon.

Eksisterende ladere vil også få dette ettermontert.

Ellers er ladere ikke problemfrie, vi må teste nye ladere før de blir sent ut, det er enkelte komponenter som er gjengangere dessverre…

Så er det support nettverket som heller ikke er allverden, stort sett består den i en reset av systemet eller et vern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til @Fredrik 90: The BMW ALPINA D5 S is available with an auxiliary heater from the factory. Selecting the parking heater eliminates the need for a remote radiator. This omission may result in a slight, but possibly noticeable, reduction in performance by the engine electronics at very high outside temperatures in order to protect the engine. Accordingly, the installation of a trailer coupling in conjunction with the parking heater is not possible (trailer operation requires unrestricted cooling capacity due to towing loads). 

 

Så du må velge på G3x, men G01/XD3 går fint. Er vel større dimensjoner der.. Dette kom fra Angelica på sales & marketing, har hatt noen dialoger der når jeg har ønsket nøyaktig spec på biler og andre spm. De svarer villig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

Det er slik på Ionity for oss Porsche-eiere også. ;) Om ikke ladepistolen er slitt da. 😛 

Jeg fikk nå ikke lada bilen på Ionity lader når jeg prøvde vertfall 😅 kun prøvd 2 ladere på samme sted skal sies. 

Men ja, mye tull med lading og makk med apper og drit. Ofte fungerer det sømløst, avogtil klikker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fupsaker skrev:

Til @Fredrik 90: The BMW ALPINA D5 S is available with an auxiliary heater from the factory. Selecting the parking heater eliminates the need for a remote radiator. This omission may result in a slight, but possibly noticeable, reduction in performance by the engine electronics at very high outside temperatures in order to protect the engine. Accordingly, the installation of a trailer coupling in conjunction with the parking heater is not possible (trailer operation requires unrestricted cooling capacity due to towing loads). 

 

Så du må velge på G3x, men G01/XD3 går fint. Er vel større dimensjoner der.. Dette kom fra Angelica på sales & marketing, har hatt noen dialoger der når jeg har ønsket nøyaktig spec på biler og andre spm. De svarer villig! 

Takk så mye for nyttig informasjon 👍 Da må man i såfall ta ett valg og da velger jeg varmer fremfor noe annet. Dette er ren luksus, ett hengerfeste kan jeg avse. Har krok på E34en om det skulle knipe 😅

Kult at Alpina er såpass på tilbuds siden overfor spørsmål fra "fanskaren". Når BMW offisielt overtar styringen i Alpina så er det jo sånn service og hjelp til eiere av eksisterende Alpina biler de skal drive med i Buchloe. Jeg har god tone med en teknisk konsulent hos BMW Norge, det er nyttig når man vil ha litt bakgrunnsfakta om biler og motorer man vurderer å kjøpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/3/2022 at 7:21 AM, StigJ said:

Her hadde jeg også gått for ulakkert. Spesielt siden lakken er sort. Litt kontrast gjør at den ikke forsvinner. 

Jeg mener jeg betalte rundt 1600,- levert på døra i 2016. Men var jo ikke store forskjellen opp til den originale du linket til. Hva med å høre med Bavaria eller de som fikser den om hva mellomlegget blir for at de oppgraderer i samme slengen? Du skal vel ikke behøve å betale for både standard og Performance. 

 

Tenker det blir Adrett som fikser, det var snakk om plastsveis og lakk der. Jeg fikk også 25% rabatt fra GS på ny original Performance diffuser. Så blir ikke så gale tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...