Werther Skrevet Torsdag kl. 13:08 Skrevet Torsdag kl. 13:08 On 2/15/2025 at 10:44 PM, Lars89 said: Prisene har jo tatt fullstendig av de senere åra så modeller som før var fullt oppnåelige har kommet utenfor rekkevidde for hvermansen. En helt vanlig familie-suv er fort 8-900k nå mens de kosta 5-600k for få år siden. Hadde du turt å si til kollegaer, venner eller kona at du ga 1.1 mill for en Toyota Yaris? Bruktbil til salgs: Toyota GR Yaris - 2025 - Grå - 280 hk - Kombi 3-dørs | FINN.no Bruktbil til salgs: Toyota GR Yaris - 2024 - Grå - 280 hk - Kombi 3-dørs | FINN.no Saltkjelen, Lars89 og fupsaker reagerte på dette 3
BrokeBoi Skrevet Torsdag kl. 13:36 Skrevet Torsdag kl. 13:36 Noen her som har spacere på bilen sin og kan si noe om de opplever endringer i kjøreegenskaper med dette, enten positivt eller negativt? Jeg tenker da på spacere fra anerkjente merker som f.eks. H&R som skrus fast på bolthullene, og ikke på universal varianten som mange har negative opplevelser med.
Saltkjelen Skrevet Torsdag kl. 13:42 Skrevet Torsdag kl. 13:42 Det er smått sprøtt å tenke på at tysk bilindustri kjører på med kostnadsbesparelser og degraderinger for å konkurrere med kinabilene fremfor å kjøre sitt eget løp med teknisk og visuell dominans på produktene sine. Jeg ønsker alle som kjører pengpong, dongtong og nipaporn-biler lykke til med nedbremsingen der de flekser med sine 5-6-700 hestekrefter. Brembo by Temu. Fredrik 90, Morten B, Kvasi og 2 andre reagerte på dette 5
Skulebollen Skrevet Torsdag kl. 13:57 Skrevet Torsdag kl. 13:57 19 minutter siden, BrokeBoi skrev: Noen her som har spacere på bilen sin og kan si noe om de opplever endringer i kjøreegenskaper med dette, enten positivt eller negativt? Jeg tenker da på spacere fra anerkjente merker som f.eks. H&R som skrus fast på bolthullene, og ikke på universal varianten som mange har negative opplevelser med. Skal du ha skrudde spacere må du ha minimum 25mm. Ellers utgjør vel ikke spacere stort mer enn felger med annen ET? Bare pass på at nye bolter er lange nok Saltkjelen og BrokeBoi reagerte på dette 2
E.C. Skrevet Torsdag kl. 14:09 Skrevet Torsdag kl. 14:09 19 minutes ago, BrokeBoi said: Noen her som har spacere på bilen sin og kan si noe om de opplever endringer i kjøreegenskaper med dette, enten positivt eller negativt? Jeg tenker da på spacere fra anerkjente merker som f.eks. H&R som skrus fast på bolthullene, og ikke på universal varianten som mange har negative opplevelser med. Jeg kommer til å kjøpe spacere som ikke er skrudde, men som bruker lengre bolter i stedet. Jeg, som en del andre, etterstrammer hjulbolter etter 50-100 kjørte km. For spacer ville jeg ha gjort det samme. Med en skrudd spacer ville det bety å skru den på, stramme spacerbolter, få på hjul, stramme hjulbolter, kjøre 100 km, ta av hjul, etterstramme spacerbolter, få på hjul og hjulbolt, kjøre 100km til og etterstramme kun ytre hjulbolter. Dette gidder jeg ikke. Kjøre uten å ha etterstrammet spacere hadde ikke jeg likt heller. Klart, kjører du samme spacer sommer og vinter blir det kanskje mer aktuelt. Ellers er det slik at spacere er simpelheten endring av innpress, fysikken er ganske enkel. Tenk på en person som står med bena litt mer fra hverandre, du blir fort mer stabil og mer motstandsdyktig mot å velte over og krenge langs den aksen. Kraft gange arm gjelder her også, det blir mer belastning på hjullageret, men det er ikke alltid like målbart og avhenger mye av kjørestil. For øvrig bryr ikke hjullageret seg om du bruker felg med lavere innpress eller spacer for å øke sporvidden. @Saltkjelen og den sammenligninga mot Tesla på slutten da, de som alltid får pepper for kjipe bremser. Marius2002 og BrokeBoi reagerte på dette 2
Reef89 Skrevet Torsdag kl. 14:19 Skrevet Torsdag kl. 14:19 37 minutter siden, BrokeBoi skrev: Noen her som har spacere på bilen sin og kan si noe om de opplever endringer i kjøreegenskaper med dette, enten positivt eller negativt? Jeg tenker da på spacere fra anerkjente merker som f.eks. H&R som skrus fast på bolthullene, og ikke på universal varianten som mange har negative opplevelser med. Har kjørt med H&R 10mm spacere foran (ikke skrudde) på vinterdekkene på 7eren siden 2019 og opplever ingen forskjell derfra til original hjul på sommer. Ingenting å si med eller uten spacer. Har også forlenget boltene med 10mm som en skal også. (jeg snakker nå for min del og ikke for alle) BrokeBoi reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet Torsdag kl. 15:57 Skrevet Torsdag kl. 15:57 @E.C. Ja, det blir toppen av ironien når Tesla-bremsene plutselig ser røslig ut. Til sammenligning er bremseklossene på en F10 M5 1/5 av bremseskivens anleggsflate. Marius2002, fupsaker og E.C. reagerte på dette 3
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 16:26 Skrevet Torsdag kl. 16:26 3 timer siden, Werther skrev: Hadde du turt å si til kollegaer, venner eller kona at du ga 1.1 mill for en Toyota Yaris? Bruktbil til salgs: Toyota GR Yaris - 2025 - Grå - 280 hk - Kombi 3-dørs | FINN.no Bruktbil til salgs: Toyota GR Yaris - 2024 - Grå - 280 hk - Kombi 3-dørs | FINN.no Skikkelig kul bil det der da, kult at Toyota satte den i produksjon. I Asia og statene får man Corolla også i en skikkelig GR versjon. Men til 1,1 mill så er mye annet jeg heller hadde valgt, f eks brukt F90 M5 eller ny M340i. Fredrik og fupsaker reagerte på dette 2
Lars89 Skrevet Torsdag kl. 16:49 Skrevet Torsdag kl. 16:49 I 2021 kosta en ny GR Yaris 550k. Nå 4 år senere ligger de ute til 520-600 så de som kjøpte de nye gjorde jo et kupp. I prinsippet en kul bil, men med altfor oppreist sittestilling for min del. En BMW kan jeg kjøpe usett da jeg vet ergonomi osv bare stemmer. Med andre merker er det viktig å prøvesitte først da det er mye rare sittestilling er ute å går. papertiger og laffe reagerte på dette 2
Fredrik Skrevet Torsdag kl. 16:50 Skrevet Torsdag kl. 16:50 På 19.2.2025 den 8.40, papertiger skrev: Gratulerer som vordende besteforeldre! Ang. hus, vi har feriert de siste par sommerene i Danmark i Landfolk-hytter. Spesielt litt arkitektonisk interessante. Bare trehytter. Flere av de har vært relativt nye og flotte, men fellesnevneren er mangel på skikkelig ventilasjon? Virker ikke som dette er noe som er vektlagt i bygging av hytter? Ene hytta var helt ny og superfin, men manglet kjøkkenvifte. Men så har vi også bodd i et arkitektonisk mesterverk der vi ble slått i bakken av hvor gjennomtenkt alt var - selv med store, åpne rom og ingen fysisk skille mellom avdelinger var det ingen bæring av støy gjennom hytta. Hytta låg midt i et hyttefelt helt sør i Limfjorden, utenfor Struer, men arkitekten hadde likevel oppnådd en fullstendig skjerming fra omgivelsene i de områdene en virkelig trengte det. Som her fra badet. En fantastisk og beroligende utsikt, midt i et hyttefelt. Eller som her, fra utedusjen, samme skjerming: Eller som her, fra baksiden, da med utsikt gjennom hytta og nordover i Limfjorden, der hytta selv skjermet fra nordavinden og du hadde en lun bakhage, men fremdeles med full utsikt utover fjorden. Vi ble så fascinert over de gjennomgående kvalitetene på bygget at vi spurte til slutt utleier om navnet på arkitekten; Søren Sarup i Puras Architecture i Århus. Dette kan danskene. Tusen takk og vi gleder oss stort. Det er bare snakk om noen få dager nå Vedr. dansk arkitektur (og møbeldesign) er det faktisk vanskelig å beskrive hvor stort og viktig dette er for danskene. De er umåtelig stolte av arkitekturen/designet og i moderne tid går det en helt klar linje fra Jørn Utzon´s design av operahuset i Sydney anno 1973 til f.eks samarbeidet med Snøhetta arkitekter i Norge. I et eldre perspektiv er det klart at unionen med Norge (1536-1814) også medførte at danske, men også spesielt nederlanske og tyske arkitekter sto bak mange bygg i Norge. Denne tradisjonen fortsatte også etter 1814 og f.eks det gamle universitetet i Oslo (1851) er tegnet av en dansk arkitekt (Christian H. Grosch). Arkitektur er mange ting, men det setter helt klart følelsene i sving. Alle har en mening om arkitektur og jeg tenker at god arkitektur handler om å være på bølgelengde. At man forstår hverandre og at dette kanskje av historiske årsaker ikke er så vanskelig mellom dansker og nordmenn. Jeg har ikke så mye erfaring med danske sommerhus iom. at vi bor her nede. Når vi har ferie reiser vi gjerne til Norge, men huset på bildene ser fint ut papertiger, fupsaker og Ron Jeremy reagerte på dette 3
Daniel. Skrevet Torsdag kl. 17:15 Skrevet Torsdag kl. 17:15 3 timer siden, BrokeBoi skrev: Noen her som har spacere på bilen sin og kan si noe om de opplever endringer i kjøreegenskaper med dette, enten positivt eller negativt? Jeg tenker da på spacere fra anerkjente merker som f.eks. H&R som skrus fast på bolthullene, og ikke på universal varianten som mange har negative opplevelser med. Har brukt spacere fra H&R og BMS uten problemer, men dette har ikke vært skrudde da jeg kun har hatt mindre enn 20mm. Har ikke merket noe negativt på kjøreegenskaper. BrokeBoi reagerte på dette 1
Kvasi Skrevet Torsdag kl. 19:36 Skrevet Torsdag kl. 19:36 5 timer siden, BrokeBoi skrev: Noen her som har spacere på bilen sin og kan si noe om de opplever endringer i kjøreegenskaper med dette, enten positivt eller negativt? Spacere i seg selv bidrar vel hverken positivt eller negativt, spørsmålet blir hvordan komboen på akkurat din bil med dine dekk osv blir. Jeg tenker at har du noen litt slitne foringer en plass får du sannsynligvis mer sporing med spacere, og du sliter nok mer på hjullager med spacere kontra original innpress. Du bør også få ny hjulstillingsjustering etter montering. Verdt det uansett pga at det ser så mye kulere ut BrokeBoi reagerte på dette 1
BrokeBoi Skrevet Torsdag kl. 21:11 Skrevet Torsdag kl. 21:11 7 hours ago, Werther said: Hadde du turt å si til kollegaer, venner eller kona at du ga 1.1 mill for en Toyota Yaris? Bruktbil til salgs: Toyota GR Yaris - 2025 - Grå - 280 hk - Kombi 3-dørs | FINN.no Bruktbil til salgs: Toyota GR Yaris - 2024 - Grå - 280 hk - Kombi 3-dørs | FINN.no Hadde vært interessant å vite argumentene til personen som velger den der over en helt ny RS3 til samme pris. fupsaker reagerte på dette 1
Snagg30 Skrevet Torsdag kl. 21:16 Skrevet Torsdag kl. 21:16 4 minutter siden, BrokeBoi skrev: Hadde vært interessant å vite argumentene til personen som velger den der over en helt ny RS3 til samme pris. 🌳🌎💚 BrokeBoi, ahj, fupsaker og 1 annen reagerte på dette 4
awt Skrevet Torsdag kl. 21:38 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 21:38 7 timer siden, BrokeBoi skrev: Noen her som har spacere på bilen sin og kan si noe om de opplever endringer i kjøreegenskaper med dette, enten positivt eller negativt? Jeg tenker da på spacere fra anerkjente merker som f.eks. H&R som skrus fast på bolthullene, og ikke på universal varianten som mange har negative opplevelser med. Har 10mm på en aksling på X4-en (må ha foran på vinterhjul, og flytter disse bak på sommeren siden jeg likevel har de). Har tidligere hatt 25mm på alle fire hjul, men det ble litt for aggressivt når det kom til det praktiske. På Z4-en har jeg 12mm på alle fire hjul (planen er egentlig 15mm bak, kanskje en vakker dag). 10mm spacere som jeg har på X4 er jo litt omdiskutert med tanke på gods ved navet. Undersøkte litt her, og leppen på H&R sine er såpass konet at jeg ikke er så bekymret her. Det som derimot er litt viktig er å passe på at felgene er tilsvarende konet. På originalfelger er ikke dette et problem, men på uoriginale kan man risikere at man ikke får entret disse 100%. 25mm var skrudde og de etterstrammet jeg ved å ta av hjulet etter 5-10 mil slik du beskriver. Litt styr, men tenkte ikke så mye over det. Videre har jo vår alles felles BMW-guru advart mot H&R-spacere grunnet litt slakk mot navet. Selv har jeg ikke merket noe som helst til dette, selv ikke på hastigheter over 200km/t. Jeg har ikke merket forskjell i kjøreegenskaper på noen av bilene. BrokeBoi reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå