Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det eneste vurderingskriteriet man har til bil er rekkevidde, ja, da er elbil dårlige(ere) saker. På samme måte som at en bensinbil er dritdårlig om det eneste vurderingskriteriet er å kjøre billig. Eller at en dieselbil er dritdårlig fordi vurderingskriteriet er å få stuevarm bil minuttet etter man har startet. Har man derimot et litt videre syn på ting, vil nok bildet se noe mer nyansert ut. Drivlinjene er som forskjellige skopar - ingen er best eller passer til alt, derfor gjelder det å ha bil/sko til riktig bruk/anledning. ;) 

Skrevet

Jeg synes bare at rekkevidden er alt for dårlig. Kritikken mot naf sin test er jo at de kjører i lusefart. I følge David fra mile etter mil podden hadde de jo kjørt motorvei hjem igjen i fjor. Og da hadde rekkevidden vært mye dårligere. 
De starter i varm garasje, så de slipper å varme opp bilen slik de fleste måtte ha gjort. Kaldt vær betyr lite snø og sikkert stort sett bare veier, eller harde vinterveier, som heller ikke tapper rekkevidde.

Volvo EX90 gikk bare litt over 30 mil. Hadde man kjørt en 15 mils tur, parkert bilen til dagen etterpå også kjørt hjem igjen hadde man jo ikke kommet frem uten å lade, hvis man tar motorveien. 
Det er alt for dårlig. Selv så kjører jeg bare korte turen rundt i Oslo området, så e-tronen funker fint i det daglige, men de få gangene man skal til svigers vintertid litt uten for Hamar, så må det lades på turen. Tar jeg hybriden kan jeg kjøre frem og tilbake sikkert tre ganger uten å fylle.

Skrevet

En kommentar til dette med elbiler, om man ikke har hurtiglading hjemme.

Har en kollega som har en 2025 Model Y. Kjenner en til kar med likedan bil. Og på begge de to bilene, så virker det som at en oppstart av bilen for å få den varm inni kupè, 22-24 grader, så stjeler det ca 7-8% batteri. Og det er før man har begynt å kjøre.

Dette er ikke et forsøk på å problematisere, men mer som en kommentar på at man må planlegge litt, når man har elbil.

Så feks slik som min kollega bruker bilen sin på dag, til jobb, så skal den hjem igjen, så er det kjøring av barn hit og dit, og man rekker egentlig ikke lade noe særlig/om noe i det hele tatt. Om man da parkerer bilen og den rekker å bli kald, så blir det ca 7-8% per oppstart og om man skal hente og levere barna, så blir det 2 oppstarter per aktivitet, og da begynner man fort å nærme seg null, når man legger på kjøring på 2-6 mil eller mer.

Som sagt. Ikke et problem. Men ironien er litt at elbil ikke passer sååå godt til småkjøring. Men spørs om småkjøring er enda kortere. Ikke vet jeg.

Uansett, bare en kommentar.

Skrevet (endret)

Min, 2024 TMYP starter å forvarme seg opp 30 minutt før avreise til og fra jobb. Hjemme er den koblet til strøm, på jobb ikke. Opplever at den kun bruker 1-3% fra jobb med forvarmingen på 30 minutt fra iskald bil. Selv nå i -10 grader. Jeg varmer bare opp til 19 grader, takler ikke å sitte i glovarm bil. Hjemmelading er alfa og omega, både for behagelighetens skyld og økonomien. Hurtiglading som eneste lademulighet er ikke ideelt, da er bensinbil bedre. :) 

Men, nå er luftfuktigheten i Trondheim noe helt annet enn her, så -5 i Trondheim føles som -12 her. Opplever han 8% på oppstart så må noe være galt tenker jeg, selv uten forvarming   :) 

Endret av Marius2002
Skrevet
15 hours ago, Rune-K said:

Er det bare meg eller er det flere av dere som blir irritert på elendig teksting av bilprogram på TVen. en klassiker er jo alle bilene som har frontvinger i stedet for framskjermer ,den har jeg gitt opp. Trodde jeg hadde hørt det dummeste for noen år siden da de påsto at den eneste svakheten med M30 motoren var drivakselen på toppen av motoren som mistet smøringen men i dag tok det virkelig kaka. De fant en sjelden AC Aceca, forløperen til AC Cobra, og det ble oversatt med en sjelden klimaanlegg Aceca. 🤣Tydelig at det er mye automatisk teksting.

Går alle veier det. De små dameveskene man bærer på heter jo clutch... Så jeg husker å ha sett en oversettelse der det stod noe ala: "...hun fullførte antrekket med en stilfull koppling under armen"

Skrevet
47 minutter siden, Marius2002 skrev:

Min, 2024 TMYP starter å forvarme seg opp 30 minutt før avreise til og fra jobb. Hjemme er den koblet til strøm, på jobb ikke. Opplever at den kun bruker 1-3% fra jobb med forvarmingen på 30 minutt fra iskald bil. Selv nå i -10 grader. Jeg varmer bare opp til 19 grader, takler ikke å sitte i glovarm bil. Hjemmelading er alfa og omega, både for behagelighetens skyld og økonomien. Hurtiglading som eneste lademulighet er ikke ideelt, da er bensinbil bedre. :) 

Men, nå er luftfuktigheten i Trondheim noe helt annet enn her, så -5 i Trondheim føles som -12 her. Opplever han 8% på oppstart så må noe være galt tenker jeg, selv uten forvarming   :) 

Vi har ekstremt høy luftfuktighet i Trondheim for tiden.

Men disse % tallene er for -7-15 grader, uten forvarming.
Det var litt av "poenget" med mitt innlegg. Om ikke bilen står på lading alle de gangene man skal ut å små kjøre, så suger det ganske mye energi og da plutselig oppleves kanskje ikke som det "beste" valget. Eller....

Skrevet

Dersom man ikke kan lade hjemme er elbil dødfødt (selv lader jeg fortsatt på nødlader da jeg ikke har fått koblet opp BMW wallbox). Det kan virke som Tesla er i overkant tørste på strøm. Min i4 har stått med 100% på tanken de siste fire dagene uten lader koblet i. I dag er det -17 ute. Her brukte jeg 2% og kom ut til en isfri og varm bil (ca. 15 min ut i oppvarmingssyklusen). Det er klart - går det 7-8-9-10% hver gang, så er jo det et betydelig innhugg i tilgjengelig batterimengde. 

Skrevet

Bruker aldri forvarming på I4, så vet ikke hva den trekker. Om vinteren ser den ut til å klare ca 29-30 mil med 80%. Det er jo egentlig et ganske puslete tall, og da føler jeg at hver prosent teller selv om det "bare" er å plugge i laderen hjemme litt oftere.

Ang bruksområde og preferanser så synes jeg nyansene forsvinner litt i det daglige. Enten er man en forbikjørt sinke som ikke skjønner at el er best i alt, eller så er man en naiv teknofrik som ikke skjønner at Diesel er best i alt. Slik er den offentlige debatten blitt, og det er ikke rart at mange folk da også havner i en eller annen bås.

At EL er så mye billigere å kjøpe/eie/kjøre i Norge er pga villet politikk. Men politikk til side, så har alle drivlinjer sine fordeler og ulemper. Dessverre gies ikke forbrukerne et reelt valg lenger. Ca 1/3 av norske bileiere vil fortsatt helst ha fossilt. (Sannsynligvis høyere ønske jo mer usentralt man bor). Hvorfor kan de ikke få lov til å kjøpe det uten å bli flådd? Det hadde nok gjort frontene mindre steile og miljøet hadde vært like glad. Så fikk man heller leve med at Norge ikke var verdensmester i elbilbruk likevel.

Skrevet (endret)
57 minutter siden, Otis skrev:

Vi har ekstremt høy luftfuktighet i Trondheim for tiden.

Men disse % tallene er for -7-15 grader, uten forvarming.
Det var litt av "poenget" med mitt innlegg. Om ikke bilen står på lading alle de gangene man skal ut å små kjøre, så suger det ganske mye energi og da plutselig oppleves kanskje ikke som det "beste" valget. Eller....

Ja, jeg vet luftfuktigheten der er høy og med noen minusgrader oppleves det kaldere enn andre plasser med samme temperatur. Tesla bruker egentlig ikke mye strøm om man ikke har på Sentry Mode og ikke sjekker appen hele tiden. Sjeldent min står i dagesvis, men den har stått noen dager i vinter uten tilkoblet strøm og uten å miste noe strøm. Men jeg vet ikke hva kollegaen din gjør. Høres ut som elbil er feil valg for vedkommende ja. Som jeg og @Saltkjelen sier så er hjemmelading hele poenget, ellers er det dødfødt. Og snakker vi 7-8% for hver gang så er noe galt(bilfeil eller brukerfeil?) og vitsen borte. Jeg skal ikke skryte elbil oppi skyene for den har sine svakheter og det er de fleste åpen om, uten noen ihugga elon-fanatikere. @mslello hadde et ærlig innlegg om i4 på vinteren. 
Jeg kobler kun til bilen på kveld, og med kjøring til/fra jobb og handling og ungene på aktivitet osv. er jeg sjelden under 60-65% (79-80% på start) når dagen er omme. Så ja… 🤔

Endret av Marius2002
Skrevet

Denne debatten er jo en herlig blanding av banaliteter og ønskede fordommer.

Ja elbil og kulde medfører betydelig lavere rekkevidde, det trodde jeg var opplest og vedtatt nå? 
Jo kaldere det er ute, jo verre rekkevidde.

Rekkevidden kan nær halveres på kalde dager kontra en lun sommeraften.

At noen blåser 8% av batteriet høres ut som en av tre:

1. problemer med batteriet

2. Vedkommende har varmet bilen 3-4 ganger, altså et par timer totalt…?

3. Oppvarming skjer uten varmepumpe (enkelte Tesla bl.a)

Personlig har ingen av de 5 elbilene jeg har eid, brukt mer enn ca 2-3 % på å bli varm/kald. 
Dette er uten tilkoplet lader.

Vinter har jeg stilt inn 23 grader, sommer 19.

Elbil prix er nyttig I den grad av man får ekte tall under Norske forhold. 
Synd at man lever under den illusjonen at elbil er fortreffelig under alle forhold og er løsning på alt, det er den selvsagt ikke!

Elbilen er som mye annet et kompromiss.

Så får man satse på at folk velger det som er riktig for en selv og sitt bruk. 

Skrevet

Jeg er i prinsippet enig i at man må ha lademulighet hjemme, men jeg har det ikke selv 😆

Lader gratis på jobb istedet. 

i3s med "279" km WLTP-rekkevidde holder forøvrig ca 140km med min kjøring nå på vinter. Handlevogn 😄

Krabbemodus har jeg aldri opplevd selv godt forbi "0 prosent".

Skremmende at noen opplever dette allerede ved 30%.

På kjedelige transportetapper, og spesielt pendling/køkjøring syns jeg det henger det mest på greip med EL, men det veldig mange som ikke har lademulighet hjemme eller syns det er trygt/forutsigbart med fossil og ikke ønsker å sette seg inn i noe nytt. 

De rimelige, enkle fossilbilene som typisk ble kjøpt av folk med lav kjøpekraft er jo borte. Hva skal disse gjør om noen år når de heller ikke kan kjøpes brukt? 

Skrevet (endret)

Har du norsk utgave av Audi e-tron så har den varmeelementer på til sammen 10kw. Så på en halvtime på fullguffe ryker det 5kw.

Er du fulladet 86 kw så ryker det 6% hvis man bruker forvarme på full guff.

Så vil det selvfølgelig reduseres når bilen er varm osv.

edit: fant ingen andre i farten, så tok den jeg husker.

Endret av flobben
Skrevet

Jeg har PTC-element i min Model 3 SR+ fra 2019, den trekker nok 3-4% om den står på en times tid, men kjører jeg avisningsfunksjonen, så trekker den MYE og gjerne 20% på veldig kort tid. Taycanen derimot føler jeg er ganske strømgjerrig, 4-5% på én time. Men normalt er en av de koblet til hjemmelader. 

Skrevet

Eg har ein Model 3 og kan oppklare nokre misforståelsar her :)

Det er to valg for å varme opp bilen via appen, det eine er å starte klimaanlegget og det andre er forvarming som ein kan stille inn til eit tidspunkt.

Starter ein klimaanlegget, vil PTC/varmepumpe(avhengig av år/modell) varme opp kupeén til ønska temperatur. Det tek vanligvis ikkje meir enn 1-2 prosent og omtrent 10 minutt når det er skikkelig kaldt.

Starter ein forvarming vil bilen gjere det samme som over, men i tillegg starte varming av batteri for optimal effektivitet. Det kan jo fort ta eindel batteriprosent, og er meir beregna for å klargjere bilen til langtur. 

Eg tipper kollegaen din kanskje bruker forvarming, @Otis? Eg bruker ikkje den funksjonen i det daglige, køyrer ikkje så langt at det er vits å varme batteriet. 

Skrevet (endret)
2 timer siden, fupsaker skrev:

men kjører jeg avisningsfunksjonen, 

Du tør det? :lol: Avising tør jeg ikke bruke, kunne likegodt vært kalt "rutesprekkeren". PTC bruker forøvrig mer strøm enn varmepumpe. Merket stor forskjell her.

@mcbanan Det har du rett i. Jeg bruker forvarming av batteri og bil da dette er tids-/ og GPS-styrt og satt til 07:30 og 16:00 hver dag. Da plassering hjemme og jobb. Så slipper jeg å følge med på klokka og kommer til tint og varm bil på vinter eller kjølig bil på sommer. Det er den beste fordelen med elbil. 

Vel, debatten engasjerer og det er bra. Det er, forhåpentligvis, ingen som har hevdet at elektrisk er best(foruten de i autohobby som skal drive en nettbutikk, men lager videoer hvor de disser bensin-/dieselbiler istedenfor å få varene ut til folk). Elbil kan være perfekt på så mange områder, men helt ubrukelig andre plasser. Jeg er stadig overrasket over folk som klager på at de aldri ser WLTP-tallet etter fulladet bil, folk som tror en blytung bil med respons som er av eller på skal og kan kjøres som en vanlig Avensis eller folk som skal ha steinsprut på garanti. Nei vent, bilen har gått 200000km og er 4,5 år, da må vi bruke ordet reklamasjon… 
Jeg tror ganske mange har gått på elbilblemmen, på samme måte som hybridbilblemmen. Husker flere ble skikkelig skuffet over elektrisk rekkevidde og forbruket etter tomt batteri på hybrid, det samme som de som hiver seg på en bølge uten å egentlig vite hva en går til. Tenk å svi av mange hundre tusen på noe man tror er noe annet? Med dette betyr ikke at hybrid og elbil er rævva, men kanskje ikke det passet formålet likevel. 

Jeg har nå hatt elektrisk som hovedbil i 4 år, starter snart på mitt femte. Det er høyst påtide å komme tilbake til BMW. Men men. Jeg har hatt null problemer langs veiene, bilen(e) har vært avkjølt når den skal og oppvarmet når den skal. Aldri møtt på ladekø, selv om det kunne være tendenser ved Strømstad en lørdag i fellesferien klokken 12:00. Jeg har kjørt til Andenes i nord to ganger, vært i Sør-Sverige og ymse plasser ellers i Norge uten rekkeviddeangst, uten ladekø og uten defekte ladere(flaks?). Men dette er langturene. I det daglige slipper jeg å kjøre den varm, jeg bare kjører og den bare fungerer. Den har "alltid" full tank og koster meg omtrent ingenting. 

Så har jeg jo kjøpt meg vogn. Elbilen drar jo vogn lett som bare det og med et snittforbruk på, tja. 3? 3.5? så har jeg 20-30 mil rekkevidde. Alt etter ytre påvirkninger. Jeg er ikke bekymret for å feriere Norge med elbil og vogn. Men jeg er litt smått bekymret for utlandet. Tør jeg dra til Sverige med kortere rekkevidde og lengre mellom laderne? Tør jeg dra til Danmark og lige så? Jeg er usikker. Tenker å bruke våren på å undersøke litt og studere kart. Bruker både Teslas kart og ruteplanlegger for å få en kjapp oversikt, samt Chargefinder-appen som har alle ladere til å finne litt mer ladere i grisegrente strøk eller destinasjon. I tillegg bruker jeg Abetterrouteplanner-appen hvor jeg kan sette en rute og bestemme selv(!) forbruket på bilen. Ånei, jeg bruker 3(!!) apper for å planlegge. For meg er det litt terapi å sitte å planlegge og nørde med kart og få oversikt, for andre er det et ork og det skjønner jeg godt. Jeg er kanskje på spekteret, men det står jeg særdeles godt i. :) Ellers er finn-annonsene på G01 30e, G21 330e og G31 530e LCI lagret som søk. De vil neppe ha noen lengre rekkevidde på langtur enn elbilen med vogn, med tanke på små tank. Men jeg slipper å koble av vognen for å lade. I Norge er det greit å koble av, men må jeg sette av vogn i utlandet på en parkeringsplass jeg først må finne og så kjøre til lading så er jeg litt mer skeptisk. Kanskje skepsisen er unødvendig og kanskje vognen kan plasseres i nærheten av bilen. Leste jo om en i i4-gruppa som dro vogn helt ned til Kroatia. :) 

Disse hybridene jeg har lagret har OK elektrisk rekkevidde og vil gi meg det beste fra begge verdener. Men samtidig det verste. En må vite hva en kjøper. En X5 45e eller G30 545e hadde vel vært mer rett, både med tanke på elektrisk rekkevidde og bensinrekkevidde, men prisen er jo deretter. Det er heller ikke feil at de har den flotte B58-motoren. :) 

Hadde jeg kjøpt elbil om jeg hadde vunnet i lotto? Nei. Hadde jeg kjøpt elbil som en kosebil? Nei, med mindre i4 kommer som cabriolet. Da kunne jeg vurdert. 

Forøvrig er BMWen koblet inn i Teslaen nå. Gjør seg klar for morgendagen. 

IMG_7655.thumb.jpeg.adc4b7a51c7a573782bfec62987c8e15.jpeg

Jess, skitten bil. -11 grader akkurat nå.

Endret av Marius2002
skrivefeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...