Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

On 1/11/2024 at 8:22 PM, mr.pingu said:

Ja det synes jeg er skummelt at det er så billig og lett tilgjengelig. Spesielt om den skriver «jukset» km-stand til andre moduler blir det veldig vanskelig å oppdage, siden da er det ikke noe som popper opp i ISTA. 

 

 

 

Forresten Tuning Detection fungerer annerledes på sammen måten som DieselGate, om bilen kjennes det den står på dyno’en gjentatte ganger slår den in. Den kjenner at bilen kjører men ikke beveger ;)


jeg har filosofert enda met over det. Siden de hevder at det km stand blir riktig også etter fjerning må de nesten skrive km til alle moduler. Ellers går det ikke fordi KOMBI overtar høyeste km fra andre moduler i bilen.

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo sånn raring som liker elbil og synes det fungerer bra til mitt bruk. Har vært litt fasinert av Hyundai Ionic 5 N. Den får jo tilbakemeldinger som den morsomste elbilen over alt. I dag kom prisene. Kommer bare utstyrspakke som koster fra 720'. Det er ikke bare BMW som er flinke til å ta betalt for utstyr. Fin pris for ett sett vinterhjul. Brutal dimensjon da 

Screenshot_20240116_205151_Chrome.thumb.jpg.d5f893c8cedb5b944b36c1bcd35e6141.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mslello skrev:

Jeg er jo sånn raring som liker elbil og synes det fungerer bra til mitt bruk. Har vært litt fasinert av Hyundai Ionic 5 N. Den får jo tilbakemeldinger som den morsomste elbilen over alt. I dag kom prisene. Kommer bare utstyrspakke som koster fra 720'. Det er ikke bare BMW som er flinke til å ta betalt for utstyr. Fin pris for ett sett vinterhjul. Brutal dimensjon da 

 

Huyndai har jo «rappet» mye folk fra BMW og M og nå kaller de jo «muskelbilene dems for N også…

Så at prisene blir i BMW område er kanskje ikke rart?

Koreanerne og Kineserne har investert 3 gangen av hva Tyskerne har gjort de siste årene.
De har gjort mye bra de siste årene og teknikken er veldig bra, men prisene og designen … ?

Vet ikke om folk vil betale en million for en Huyndai i disse dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Ionic 5 N virker som et veldig kult konsept. I utgangspunktet skeptisk til alt som er "fake" som falsk motorlyd etc. Men elbilakselerasjon er jo ikke så veldig morro i lengdene, litt klinisk og alt for linært. Så da er det i mine øyne greit med fake momentkurver, fake girskift og fake motorlyd. Håper flere følger etter - og arti at koreanere er først ute med noe. Selv om jeg ikke liker alt de lager, liker jeg selvsikkerheten de har for tiden og at de tør å gå litt egne veier.

Men om det hadde vært mine 700 000,- hadde jeg nok endt opp med å kjøpe en I4 M50 likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Hyundai Ioniq 5 N; jeg har kjørt KIA EV6 GT bl.a på isen, og ble ikke helt kompis med den. Den er jo fra søsterkonsernet, og antagelig ikke helt ulik.

Litt uforutsigbar, da den ikke oppførte seg likt hver runde. Fikk sånn jalla-4x4 følelse med den. I driftmode var den helt idiot - totalt umulig å få til noe fornuftig med.

Der har jeg skikkelig trua på Ioniq 5 N, da du kan kjøre den «manuelt» og ha en viss formening om hastigheten på hjulene i hvert gir. Det er største svakheten pr i dag med el. Bortfall av lyd og «følelse» om hvor fort hjula spinner.

Ellers var den heeelt rå på vanlig vei. Og latterlig rask lading, langt opp på SOC, i varmt vær.

Endret av Ron788m
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Huyndai har jo «rappet» mye folk fra BMW og M og nå kaller de jo «muskelbilene dems for N også…

Så at prisene blir i BMW område er kanskje ikke rart?

Koreanerne og Kineserne har investert 3 gangen av hva Tyskerne har gjort de siste årene.
De har gjort mye bra de siste årene og teknikken er veldig bra, men prisene og designen … ?

Vet ikke om folk vil betale en million for en Huyndai i disse dager?

Ja, spent på salgstall på denne. Får jo ikke hengerfeste heller, som nordmenn er så glad i. Kan sende strøm til huset om strømmen går da. 

16 minutter siden, Ron788m skrev:

Ang Hyundai Ioniq 5 N; jeg har kjørt KIA EV6 GT bl.a på isen, og ble ikke helt kompis med den. Den er jo fra søsterkonsernet, og antagelig ikke helt ulik.

Litt uforutsigbar, da den ikke oppførte seg likt hver runde. Fikk sånn jalla-4x4 følelse med den. I driftmode var den helt idiot - totalt umulig å få til noe fornuftig med.

Der har jeg skikkelig trua på Ioniq 5 N, da du kan kjøre den «manuelt» og ha en viss formening om hastigheten på hjulene i hvert gir. Det er største svakheten pr i dag med el. Bortfall av lyd og «følelse» om hvor fort hjula spinner.

Ellers var den heeelt rå på vanlig vei. Og latterlig rask lading, langt opp på SOC, i varmt vær.

Det jeg har sett av tester, så skal den være råere enn Kia. Men de fleste journalisten sliter med drifting også da ser jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte elbil i dag. E-vito med 9 mennesker og -1 til -4 grader. Tynt snølag på veien. Til dels endel vind fra flere kanter. 23 grader på klima.

33,8 kw/h var snittet etter drøyt 15 mil. Snitt fart 90 km/t.

Ikke såå gærnt, synes jeg.

Andre tanker?

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis det er ikke gærnt overhodet :) Såklart er det høyrefoten som bestemmer mye, men med de ytre påkjennelsene, fart og ekstra vekt(trekker fra sjåfør - 8x75kg = 600kg) så er det helt innafor. :) Jeg tror jeg ligger i snitt på 2,9 på de snart to årene jeg har kjørt, men det er jo fordi at mesteparten av kjøring er lokalt og jeg må opp en 3-4km bratt bakke hver dag som dreper forbruket. Lå på omtrent 2L på mila opp samme bakke med diesel og nesten 3L med bensinbil, så selv om jeg trillet ned så er forbruket stygt opp - også på elbil. Mye småkjøring/start-stopp. På langtur ligger jeg vel på 2 ish selv om Tesla lover ned i 1,6, men man kjører ikke bil for å ha det ukomfortabelt og kjedelig. Så her går alt av varme, musikk og kjørestil som normalt og lever fint med det. Jeg vet opphavet med i4 og ca.1300kg(ttv 1500kg) campingvogn ligger omtrent på 4 akkurat i forbruk på 300mil og norsk sommertemp, 8-20 grader. Det er ikke gale det heller, som forøvrig gir en rekkevidde på omtrent 25 mil med i4M50 og vogn. Utstyr, dekk og felg spiller også inn såklart da. Men da begynner man å gå dypt i materien. Likevel er det ingen hemmelighet at 20" på f.eks. i4 gir kortere rekkevidde enn 18 og 19, jeg synes 19" originale gir den perfekte balansen mellom utseende, stil og rekkevidde. Likevel ingen tvil om at 20" sitter best på. :) En liten avsporing der.

Apropos vogn så er det heller ingen tvil om at selv om man omtrent ikke merker at noe er bakpå med så kraftig elbil, så er jo fossilt drivstoff enda å foretrekke. En X5 for eksempel må vel være den perfekte trekkbil. Mye på grunn av logistikk, enn sålenge flesteparten av ladestasjonene er utformet som de er så må vognen hukes av og parkeres for hver gang, mens en fossilbil med vogn bare kjører inn - fyller - og kjører ut. Så jeg håper ladestasjoner blir utformet annerledes fremover, selv om det krever mye plass. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, papertiger skrev:

Ja jeg har sagt det før, verdens beste bil er en 5-serie stasjonsvogn med rekkesekser diesel og firehjulstrekk. Konseptet bil blir ikke mer komplett enn dette. 

Er spent på om G61 kompletterer det noe uheldige designet på G60. I mine øyne skal det godt gjøres å toppe de siste 30 årene med 5er Touring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Ampera said:

Se denne video, elbil med Ken Block. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 

Rimelig heftig kjøring. Synd at han ikke er blant oss lenger. Legendarisk type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...