Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Kult med ny bil @Marius2002  og gratulerer🥳 jeg likte Model Y overraskende godt da jeg prøvd en i fjor. Men samtidig sliter jeg litt med argumentasjonen om at en I4 koster 950000 for i mine øyne får du en dritbra i4 til 650000 med dagens kampanje på fully Charged. Ikke det at det gjør Model Y til noe dårlig valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

Beste bruksbilen man kan ha pr dags dato, samt når man kjøper Performance blir blir spesielt artig med Trackmode.

Anbefaler alle som "hater" elbil og Tesla, om å prøve Trackmode på vinteren. De som vet, de vet - de andre er dessverre uviten 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, e7040d skrev:

Gratulerer!

Beste bruksbilen man kan ha pr dags dato, samt når man kjøper Performance blir blir spesielt artig med Trackmode.

Anbefaler alle som "hater" elbil og Tesla, om å prøve Trackmode på vinteren. De som vet, de vet - de andre er dessverre uviten 😅

kan vel ikke si meg helt enig her. Satt på med en model y her om dagen og kan ikke si at ha begjæret ble noe større.

Blir kanskje feil å sammenlikne med Audi e-tron, men bortsett fra rekkevidde er Audien bedre på absolutt alt i mine øyne. Bare det å lukke dører eller bakluke gir meg assosiasjoner til noe helt annet en tysk kvalitet. 

Fjæringskomforten er langt under pari, men er kanskje noen som liker det så stivt. Selv en f11 med m-sport understell er som å kjøre god gammel amerikansk duvebil i forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, laffe skrev:

Kult med ny bil @Marius2002  og gratulerer🥳 jeg likte Model Y overraskende godt da jeg prøvd en i fjor. Men samtidig sliter jeg litt med argumentasjonen om at en I4 koster 950000 for i mine øyne får du en dritbra i4 til 650000 med dagens kampanje på fully Charged. Ikke det at det gjør Model Y til noe dårlig valg

Det forstår ikke jeg heller, en Fully charged får man vel til 599? Og har vel det meste en Model Y har? Om man slenger på litt ekstra oppå FC og kjøper ett sett uoriginale vinterhjul feks. så får man vel en meeget godt utstyrt og pen bil til maks 650.. Som vel holder seg enormt godt i bruktmarkedet ( utifra Finn ) 

 

En nobrainer i mine øyne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, flobben skrev:

kan vel ikke si meg helt enig her. Satt på med en model y her om dagen og kan ikke si at ha begjæret ble noe større.

Blir kanskje feil å sammenlikne med Audi e-tron, men bortsett fra rekkevidde er Audien bedre på absolutt alt i mine øyne. Bare det å lukke dører eller bakluke gir meg assosiasjoner til noe helt annet en tysk kvalitet. 

Fjæringskomforten er langt under pari, men er kanskje noen som liker det så stivt. Selv en f11 med m-sport understell er som å kjøre god gammel amerikansk duvebil i forhold. 

Personlige meninger er knall, er derfor bilparken blir variabel. Da har vi bare forskjellige krav til hva en bruksbil må ha :) 

Hovedpoenget er at kjøper man Performance utgave av Model 3 eller Y, så får man Trackmode. Det anbefaler jeg å teste ut for oss bilfolk som liker å ha bruksbil med noe "ekstra" Tror veldig mange ikke har testet dette, fordi de ikke eier en slik bil, eller fått mulighet å teste ut. En vanlig Model Y eller 3 er like kjedelig som en eGolf kjøremessig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, e7040d skrev:

Personlige meninger er knall, er derfor bilparken blir variabel. Da har vi bare forskjellige krav til hva en bruksbil må ha :) 

Hovedpoenget er at kjøper man Performance utgave av Model 3 eller Y, så får man Trackmode. Det anbefaler jeg å teste ut for oss bilfolk som liker å ha bruksbil med noe "ekstra" Tror veldig mange ikke har testet dette, fordi de ikke eier en slik bil, eller fått mulighet å teste ut. En vanlig Model Y eller 3 er like kjedelig som en eGolf kjøremessig :)

ja, viktig med forskjellige meninger. Kan godt hende at trackmode gjør bilen mer spennende å kjøre, men som Oslo beboer så er ytelse mindre viktig i hverdagen, og jeg skal jo leve med bilen i det vanlige også. 
Som en kompis som har Huracan, han leitet lenge etter komfortseter, fordi de carbon stolene 90% av bilene i norge har ikke går an å sitte i over lengre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Marius2002 said:

Reklamasjon har avdelingen her utført meget bra. Men hører rundt om at det er mye tvilsomt og mye "iht. Teslas standard". Ikke opplevd dette her enda. Det er dessverre mye forskjellig praksis rundt om i Norge. Hadde de satt seg på bakbena tidlig så hadde ikke dette skjedd nei:) Retningslinjer er mer på elektrisk, bruker bil i jobb og skriver jo kilometer, men kjører likevel veldig lite(10-15000km i året totalt). Bærekraft er hett om dagen og vi som er avhengige av bilen i jobb må kjøre elektrisk. Det er helt greit for min del, men det er ikke for alle. :) 

Høres ut som du har kommet til et bra servicesenter.

Bærekraft er et fint ord. Men jeg klarer ikke å se det bærekraftige i å "tvinge" folk over på elektrisk bil dersom den må brukes i jobb - med mindre dere har et pool av elbiler på jobb som kan brukes. Men i mange tilfeller stammer jo dette fra kunder som måler leverandører på transportmidler, og krav til å bli Miljøfyrtårn-bedrift osv, så jeg ser jo problemstillingen. "vil du værra med så hopp".

Vil det ikke være en mer bærekraftig tilnærming å si "ikke bidra til mer forbruk i samfunnet, bruk den bilen du har"?

Edit: lurte også på de 950 lakenene som i4 koster. Nå vil en jo kunne få en i4 FC med litt snacks til 650k uten problem?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle :) Vel, jeg ba jo opp til dans i form av diskusjon. Bra!
Først og fremst et bra servicesenter er alfa og omega uansett merke, bilen kan være vel så bra - men om folkene bak ikke er bra så stuper hele bilgleden. Jeg forstår alle som bytter merke grunnet servicepersonellet.

i4 M50 .. verdens flotteste elektriske bil. Helt perfekte linjer og er en drøm å kjøre. Kampanjen til 599´ får jeg ikke til å gå - en havner på 650 som flere sier. 650 for en i4 er egentlig en nobrainer - jeg er helt med. Likevel er det litt utstyr jeg ville savnet så derfor havnet jeg på 950. Bruktmarkedet derimot er bra og jeg hadde ikke nølt et sekund på å ta ut en brukt. Jeg vil ha skinndash - en ting er opplevelsen, en annen er at jeg tror den er med å dempe støy og samtidig får interiøret mer lun. Skjønner? :) Jeg vil ha Tanzanite Blue og jeg vil ha 19" både sommer og vinter. Det baller på seg. M-setene passer best meg kontra de andre, så her blir det en ekstrakostnad. Og med annet småtteri så øker prisen. Men okei, bruktmarkedet er fortsatt bra. Jeg hadde i utganspunktet kjøpt ett år gammel i4 M50 kontra ny YP, men prisen på YP var forrige uke ganske lav i tillegg til en utslagsgivende rentekampanje. Hadde BMW kjørt samme kampanje - ikke i tvil. Det hadde vært dyrere å kjøpt brukt YP eller i4 M50 om man ser litt langsiktig grunnet denne kampanjen.

Var det forståelig ? :) Hvis ikke så er jeg mer enn gjerne med på å diskutere videre og se andre vinkler, det er godt mulig det er noe jeg ikke ser. Så ingenting er hugget i stein fra min side.

En kan ikke sammenligne Tesla mot de tyske premiumbilene. Audi, BMW, Mercedes og Porsche er milevis foran i komfort og kvalitet. Disse bilene er også mye bedre sammenskrudd og helhetsinntrykket er bedre. Så ja, går man fra ny BMW eller Audi og til Tesla så vil man bli skuffet. Så de som påstår noe annet tar feil og alle sammenligningene er bortkastet tid. Jeg skulle jo prøve å sammenligne i4 M50 og Tesla 3 sommeren 2022, men etter 5 minutt ga jeg opp. i4 er i en annen liga. Punktum. Jeg skal aldri fronte at Tesla er verdens beste bil, for det er det ikke og ikke skal jeg være med i noen fanklubb. Med 21" på sommer og vinter 255/35-21 og 275/35-21 foran og bak på brede felger så er det litt mer dekkstrekk originalt enn jeg foretrekker(grunnet beskyttelse av felg og utseende) og fjæringen til YP er ikke akkurat fjæring. Lik min Model 3 er de stiv som en kirkebenk. MEN jeg liker det stivt og hardt uten at den setningen skal brukes i noen annen sammenheng. Jeg sitter litt høyere enn hva jeg foretrekker, men bilen er senket og justeringen på sete er på laveste og vippet lengst bak og ja - typisk BMW-innstilling. Uansett, bilen ble levert med splitter nye Hakka R5 EV og FOR NOEN DEKK, det var helt sykt hvor bra de var.

Likevel merker jeg stor forskjell fra 2019-modell i positiv retning, men jeg likte den bilen også. Hard og lav.

Så siste her, bærekraft. Et ord som blir brukt og misbrukt alt for ofte om dagen. Jeg er 100% enig i at det mest lønnsomme, fornuftige og bærekraftige er å ta vare på det man har. Hadde staten heller gitt støtte til bildeler i en eller annen form kontra nybil i den grad så hadde flere biler hatt mange flere år på baken og miljømessig globalt bedre. Helt enig. Det kan egentlig ikke diskuteres. Likevel er det slik at det er de lokale utslippene som telles. Vi har kunder som skal ha nullutslipp her og der, iallfall tilnærmet. Hadde jeg kommet med fossilbil "on site" så er det ikke sikkert jeg hadde fått kommet inn. Helt på tryne. Til slutt, så er det likevel bra å ha nyere bil i form av sikkerhet. Men klart, BMW med sin E60 og nyere vil jeg jo definere som mer enn trygg sett med moderne øyne. Hadde vært mer skeptisk til flere biler som er 10 år nyere. All ære og "hurra" til alle som tar vare på biler og bruker de. Om det er E39, E91, F11 eller E61 - kjør på! Dette er solide og trygge biler.:)

Jeg kan forsvare elektrisk til mitt bruk også, det regnestykket er mildt sagt pent. Men det går jo ikke endag uten av jeg drømmer om en Z4 som søndagsbil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@e7040d: jeg har hatt M3P+ fra 2019 til 2021 og det er helt klart fordeler med trackmode. For det første kan man 100% slippe regen ved bruk av trackmode, samt at man kan skru stabilitetskontrollen helt av, men jeg synes at det ble faktisk litt kjedelig å spinne rundt på p-plassen uten lyd. Altså sidelengsen og den umiddelbare kraften var der, men det var jaggu meg artigere å gjøre det i e36'en med en 2L R6 med 150 hk og gammaldags automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Dette var jaggu ikke i går 😅

IMG_0691.thumb.jpeg.672f916563ba05c32225bfd0b10a6beb.jpeg

IMG_0692.thumb.jpeg.bc49ed541373077d7c78fd60bc8f25ad.jpeg

Vet du en ting Fredrik ?

Den schultz bilen der er jeg rimelig  sikker på er bilen til gamle Bilelektro i Arendal .Samme farge osv .

De hadde en sånn 532 i som firmabil der nede og om det er den ,har jeg lånt den ,mens min 528 i hadde service .😊

Den ble solgt i 1997 mener jeg til Østlandet .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Vet du en ting Fredrik ?

Den schultz bilen der er jeg rimelig  sikker på er bilen til gamle Bilelektro i Arendal .Samme farge osv .

De hadde en sånn 532 i som firmabil der nede og om det er den ,har jeg lånt den ,mens min 528 i hadde service .😊

Den ble solgt i 1997 mener jeg til Østlandet .

 

 

De bildene som var i disse annonsene fra Egil Stenshagen var det jeg som var fotograf.

Jeg har alle blader som kom ut mellom 1995 og 2005 liggende hjemme. 

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...