Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Har de siste dagene sett litt på youtube kanalene til DDE, mr.jwww og nicco lenard fra gumball i Asia og reflektert over at hadde de kommet med elbil mistenker jeg at crowden ikke hadde vært like entusiastisk.

Den lamboen til DDE lager mye musikk og må si den til tider blir kjørt HARDT, par av de siste videoen der går det skikkelig unna på motorveien ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, flobben skrev:

Har de siste dagene sett litt på youtube kanalene til DDE, mr.jwww og nicco lenard fra gumball i Asia og reflektert over at hadde de kommet med elbil mistenker jeg at crowden ikke hadde vært like entusiastisk.

Det er jo egentlig ikke så rart da elbiler så si ikke har noe spennende ved seg. Okei de går godt men hvor gøy er det i lengden nå det er det eneste spennende man får ut av de. Det blir generisk, dødt og kjønnsløst, det interesser ikke folk som er mer enn litt opptatt av bil. 

Selv har jeg gitt opp å prøve å like elbiler, nå har jeg forsøkt det aller meste de siste ti årene og jeg får det bare ikke til. Hver gang jeg ender opp med å like en elbil så tar jeg meg i tenke hvor kult det også hadde være med en V8er lyd, noen hissige girskift eller litt snerr fra noen bakpotter. Jeg likte iX3 godt, men hele tiden så tenkte jeg hvor awesome 3 liters dieselsekser må være i en X3. Jeg liker i4 M50, men når du har kjørt M340i så blir i4en både tung og inspirerende å kjøre. Og det er jo ikke urettferdig å sammenlikne i4 M50 med M340i, de koster jo det samme ut fabrikkportene hos BMW. Selv G30 545e er en skjult perle som tåler å sammenliknes med i4 M50, går elektrisk i det daglige og med litt tuning så setter den fint en i4 på plass.  

Jeg er posetivt innstilt til bilentusiasme og fremtiden til ICE entusiastbiler. Jeg tror det alltid vil være en etterspørsel og ett ønske om å holde slike biler fossile. BMW kan gjerne lokke med at neste M4 blir elektrisk, men det at dem også beholder M3 som ICE bil sier vel sitt 😀 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha nye dekk til min M235i. Det står 245/35ZR18 92Y og 225/40ZR18 92Y på bilen av et jalla merke som har ekstremt dårlig grep. Tenkte derfor å kjøpe nye kvalitetsdekk. Bilen står i Sør-Spania så lave temperaturer, regn og høye hastigheter er ikke noen stor utfordring. Ønsker lang kjørelengde, lav støy og gjerne god feste på svingete veier.

Noen som har noe å anbefale?

IMG_4377.thumb.jpeg.28d7800fc83ee446e74f32f495a96c8e.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er jo egentlig ikke så rart da elbiler så si ikke har noe spennende ved seg. Okei de går godt men hvor gøy er det i lengden nå det er det eneste spennende man får ut av de. Det blir generisk, dødt og kjønnsløst, det interesser ikke folk som er mer enn litt opptatt av bil. 

Selv har jeg gitt opp å prøve å like elbiler, nå har jeg forsøkt det aller meste de siste ti årene og jeg får det bare ikke til. Hver gang jeg ender opp med å like en elbil så tar jeg meg i tenke hvor kult det også hadde være med en V8er lyd, noen hissige girskift eller litt snerr fra noen bakpotter. Jeg likte iX3 godt, men hele tiden så tenkte jeg hvor awesome 3 liters dieselsekser må være i en X3. Jeg liker i4 M50, men når du har kjørt M340i så blir i4en både tung og inspirerende å kjøre. Og det er jo ikke urettferdig å sammenlikne i4 M50 med M340i, de koster jo det samme ut fabrikkportene hos BMW. Selv G30 545e er en skjult perle som tåler å sammenliknes med i4 M50, går elektrisk i det daglige og med litt tuning så setter den fint en i4 på plass.  

Jeg er posetivt innstilt til bilentusiasme og fremtiden til ICE entusiastbiler. Jeg tror det alltid vil være en etterspørsel og ett ønske om å holde slike biler fossile. BMW kan gjerne lokke med at neste M4 blir elektrisk, men det at dem også beholder M3 som ICE bil sier vel sitt 😀 

Men det gjelder egentlig moderne bensinmotorer kombinert med automat også. Nå har jeg kjørt den nye Z4 et par år og bortsett fra litt eksoslyd når jeg tråkker gassen i bånn så kunne det likeså godt sittet en el motor under panseret, selvfølgelig hvis vekten hadde vært den samme. Jeg mener det er ingen vibrasjoner, og sammen med automatkassen så føles dreimomentkurvet paddeflat fra stillestående og til toppfarten. Og tvangsgire den for og få litt motorbrems er nesten ikke noe poeng da jeg må gire ned en 4-5 trinn skal jeg merke litt motorbrems. En bekjent av meg prøvde en helt moderne sekser med manuell og han ble veldig skuffet. Selv om han giret ned så ble det nesten ikke motorbrems og da mistet han hele poenget med manuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rune-K skrev:

Men det gjelder egentlig moderne bensinmotorer kombinert med automat også. Nå har jeg kjørt den nye Z4 et par år og bortsett fra litt eksoslyd når jeg tråkker gassen i bånn så kunne det likeså godt sittet en el motor under panseret, selvfølgelig hvis vekten hadde vært den samme. Jeg mener det er ingen vibrasjoner, og sammen med automatkassen så føles dreimomentkurvet paddeflat fra stillestående og til toppfarten. Og tvangsgire den for og få litt motorbrems er nesten ikke noe poeng da jeg må gire ned en 4-5 trinn skal jeg merke litt motorbrems. En bekjent av meg prøvde en helt moderne sekser med manuell og han ble veldig skuffet. Selv om han giret ned så ble det nesten ikke motorbrems og da mistet han hele poenget med manuell.

Jeg er overhode ikke enig i dette! Da har dere enten litt feil forventninger og tror at en moderne bensinmotor skal oppføre seg som en motor fra 1980. Eller så har dere kjørt feil motorer. Det går ikke an å mene at f eks en B58 i en M340i ikke er inspirerende å kjøre. Det går på alt fra lyd, girskift, feedback fra drivlinjen og opplevelsen av å faktisk kjøre bilen. Det være seg fire, fem, seks eller åtte sylindrede motorer. Det er sånne faktorer som gir biler særpreg, og det forsvinner helt på elbiler. Alt føles likt, alt høres likt ut og det er ingen feedback. Alt i alt så er elbiler like sjeleløse som hvitevarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, RNJ said:

Jeg skal ha nye dekk til min M235i. Det står 245/35ZR18 92Y og 225/40ZR18 92Y på bilen av et jalla merke som har ekstremt dårlig grep. Tenkte derfor å kjøpe nye kvalitetsdekk. Bilen står i Sør-Spania så lave temperaturer, regn og høye hastigheter er ikke noen stor utfordring. Ønsker lang kjørelengde, lav støy og gjerne god feste på svingete veier.

Noen som har noe å anbefale?

IMG_4377.thumb.jpeg.28d7800fc83ee446e74f32f495a96c8e.jpeg

Originalt på disse bilene stod det Michelin PSS. Sjekk om de er å få, evt. PS4/PS5/PS4S. Trår garantert ikke feil med en av disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 Alt i alt så er elbiler like sjeleløse som hvitevarer. 

For meg så kommer det veldig an på bilen. Noen elbiler er bare pcer, mens andre har en sjel og er rampete etter min mening. Som i3s jeg hadde, kjempe morsom bil som hadde en rar karakter og sjel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ahj skrev:

For meg så kommer det veldig an på bilen. Noen elbiler er bare pcer, mens andre har en sjel og er rampete etter min mening. Som i3s jeg hadde, kjempe morsom bil som hadde en rar karakter og sjel. 

Det er jeg for så vidt enig i. Noen elbiler er mer spennende og gøyale enn andre. Og det finnes jo selvfølgelig enkelte elbiler som er mer gøyal enn tilsvarende fossilvariant, men det er ikke så mange av dem. En e-208 er mye kulere på kjøre enn fossilversjonen med 1 liters motor og 90 hester, og en i4 M50 er selvsagt mer morsom og spennende enn en 420d.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, RNJ skrev:

Jeg skal ha nye dekk til min M235i. Det står 245/35ZR18 92Y og 225/40ZR18 92Y på bilen av et jalla merke som har ekstremt dårlig grep. Tenkte derfor å kjøpe nye kvalitetsdekk. Bilen står i Sør-Spania så lave temperaturer, regn og høye hastigheter er ikke noen stor utfordring. Ønsker lang kjørelengde, lav støy og gjerne god feste på svingete veier.

Noen som har noe å anbefale?

Hadde Michelin PS5 på de originale 18" til min E91 og syns de hadde ganske så bra feste på veien :) Var litt støy med de da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mslello stilig Hyundai! Artig lyd også, og det ingen andre enn de i bilen heller. Perfekt i bybildet. Misforstå meg rett, jeg elsker lyden av rekkesekser pluss pluss, men vi er nok bare en brøkdel som tenker det samme. Fikk forøvrig rattet litt i4 idag - for en fantastisk bil, det sier jeg hver gang, men den er bare tvers igjennom herlig. Og BMW Iconic Sound er virkelig bra og i Sport gir den en skikkelig god totalopplevelse. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Marius2002 skrev:

@mslello stilig Hyundai! Artig lyd også, og det ingen andre enn de i bilen heller. Perfekt i bybildet. Misforstå meg rett, jeg elsker lyden av rekkesekser pluss pluss, men vi er nok bare en brøkdel som tenker det samme. Fikk forøvrig rattet litt i4 idag - for en fantastisk bil, det sier jeg hver gang, men den er bare tvers igjennom herlig. Og BMW Iconic Sound er virkelig bra og i Sport gir den en skikkelig god totalopplevelse. :) 

Ja, jeg har jo kjørt Ionic 5 N ett par ganger og lyden er ikke så værst faktisk. Bedre live enn på video. Ganske imponerende hvor lite dekk den bilen spiser. Misha kommenterte det når han kjørte på Nurnburgring også.

i4'n blir jo litt mer GT i forhold til 5 N. Men jeg er enig med deg, jeg trives godt med i4 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, mslello skrev:

Ja, jeg har jo kjørt Ionic 5 N ett par ganger og lyden er ikke så værst faktisk. Bedre live enn på video. Ganske imponerende hvor lite dekk den bilen spiser. Misha kommenterte det når han kjørte på Nurnburgring også.

i4'n blir jo litt mer GT i forhold til 5 N. Men jeg er enig med deg, jeg trives godt med i4 :) 

Ionic 5 N er ganske tøff og respekt fra min side for å ha lansert en så morsom og kompetent bil, og ikke minst at den er en fullverdig familiebil i tillegg. BMW i4 er helt klart mer GT i forhold, man må ta bilen for det den er. Det er ikke en rundetidjager. Likevel sitter i4 som støpt på veien, ikke sporer den, ikke krenger den og med litt aktiv kjøring så er den presis og føles ut som en klassisk BMW. Jada jeg sa det, tross all vekt. Nå har den jeg kjørte 19" med Pirelli PZero stjernemerkede dekk med skum inni, Performance-dekk. Ingen støy heller.  

 

Dagens hyllest :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg kjørt Ionic 5 N så jeg skal være litt forsiktig med å uttale meg. Men det er nok den elbilen per nå som appellerer mest til die hard petrol heads, nettopp fordi det er en elbil som er bygget for å være så lik en fossilbil som mulig. Og ut ifra hva jeg har sett så har de lykkes ganske bra med det. Men sett med globale øyne så kan man spørre seg hvem er det egentlig som skal kjøpe denne bilen? Hvem er målgruppa liksom? Dette er nok mer en bil som viser hva som er mulig fremfor å være ett seriøst alternativt til andre fossil performance biler. Det smale spekteret med bilentusiaster ute i verden som ville hatt en elbil tror jeg kjøper Taycan, den er liksom etablert som den eneste entusiast elbilen. Eller for å si det litt annerledes, Ionic 5 N sitt største problem er at den i Europa koster 75 000 EUR mens en M2 koster 76 600 EUR og en Audi RS3 koster 66 000 EUR. Hva tror dere 99 prosent av kundene som leter etter bil i dette segmentet da kommer til å velge? Man kan få en bil som later som den er ekte vare eller man kan få faktisk ekte vare for de samme pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...