Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

EU sitt mål om 100% fossilfritt bilsalg er 2035 og ikke 2030, bare for å få det på det rene. Dette er derimot ett mål de allerede har lempet på ved at man tillater 90% fossilfritt, ett tall som vil bli ytterligere forhandlet ned etter hvert som vi nærmer oss. Samtidig vil andelen av ladbare hybrider øke samt at det er forventet at fokuset på kunstig drivstoff som HVO diesel og e-fuel vil bli større i den verdens situasjoner vi er i nå. Også tror jeg elbilsalget vil ta seg opp igjen, om ikke til de høyder man har sett for seg så iallfall nok til å spille en betydelig rolle.

Også snakkes det mye om at enkelte bilmerker vil forsvinne, men jeg må si at hvis man nyanserer det litt så sliter jeg med å se hvilke merker det skal være. De kommer kanskje til å trekke seg ut av Europa, men at noen av de tradisjonelle bilprodusentene skal forsvinne ser jeg ikke som veldig sannsynlig. De merkene jeg mener står i faresonen her i EU er de mindre merkene som har ett dårlig grep om markedet.

Seat tror jeg lever på lånt tid, det er vanskelig å se hva Seat kan tilføre VAG når Skoda tilbyr økonomiske biler på en side mens Cupra er satsingsområdet på EV/PHEV i det rimeligere segmentet. 

Lancia er egentlig dødt bortsett ifra i Italia, Stellantis har raslet med sablene og sagt at de vil kutte merker, jeg tror Lancia og Chrysler henger i en tynn tråd. Sistnevnte er ikke representert i Europa

Også tror jeg Honda står i fare for å trekke seg ut av Europa, de har jo ikke noe som selger her lenger. Honda er sterke i Asia og USA og sånn sett ingen fare for produsenten i sin helhet. Også har vi merker som taper mye penger i Europa men som har økonomiske muskler i ryggen, dette er merker som jeg er sikker på at vil overleve konkurransen fra Kina mot alle odds. Volvo er ett av disse merkene, de har bommet helt på sin EV satsing og verre ble det når de i desperasjon har sendt uferdige biler ut til kundene. Resultatet er at ICE modeller som skulle erstattes nå på pusses opp og holdes i live i mange år fremover, for øvrig ikke ukjent hos Volvo ref 240 som overlevde hele to erstattere . Porsche har gått skoa av seg på sin EV satsing, som Harry er inne på i videoen @Fredrik la ut så har de nå enten lagt ned EV prosjekter eller de går tilbake til tegnebrettet og redesigner hele prosjektet. Men Porsche er en alt for verdifull merkevare, denne stormen rir de av med penger fra VAG. Ford har dritt på draget og økset modeller som faktisk solgte bra i sin iver etter å "go fully electric by 2030". 2021 som var siste salgsår av Mondeo så solgte de nesten 100 000 biler i EU, i 2024 som var siste salgsår av Fiesta så solgte de 60 000 biler bare i Storbritannia og nå økset de nettopp Focus. Dette er ett vanstyre som ingen skjønner noen ting av.. Men Ford vil klare seg i EU, de økonomiske tapene svelges av Ford Motor Company i USA som tjener penger og Ford er tross alt ledende på nyttekjøretøy med god margin i Europa. Samme historie kan sies om Opel, men hadde det ikke vært for eierskapet av Stellantis og tilgangen på teknologi og plattformer så hadde det sett mørkt ut for Opel.

Men uansett hva som skjer så skal det bli spennende å følge fremover. Jeg tror mange av kinabilene er døgnfluer som på lang sikt vil falle fra.  

Skrevet (endret)

@Fredrik 90 Jeg vet ikke helt hvor jeg fikk 2030 fra (muligens et eller annet dansk mål), men 2035 er selvfølgelig riktig når det gjelder EU.

Stellantis er i store økonomiske problemer og vil mest sannsynlig måtte redusere antall bilmerker. Chrysler og Maserati lever trolig på lånt tid. DS Atomobiles, Lancia og Abarth vil trolig bli et utstyrsnivå i hhv. Citroën og Fiat. Den amerikanske divisjonen av Stellantis vil trolig bli skilt ut å få øket selvstendighet. Noen snakker imidlertid om at kinesiske bilprodusenter vil ta over deler av Stellantis, men dette vil kreve at de også får kontroll over noen av de mest verdifulle bilmerkene som primært er Peugeot og Citroën. Jeg tviler på at franskmennene vil tillate dette.

Ellers er jeg helt enig i at det umulig kan lykkes alle de nye kinesiske bilmerkene å overleve. Når og hvordan utskillelsen vil skje er usikkert, men Kina er et diktatur og dette betyr at myndighetene alltid trekker i trådene. Mest sannsynlig har de allerede en plan for hva som skal skje.    

Endret av Fredrik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...