Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

10 hours ago, Maiken Benedicte Johansen said:

Nu føle æ at æ må begynne å skriv bokmål her, sånn at det ser mest clean ut.

Du får min fulle og hele støtte til å gjøre det. 

Dialektskriving hører etter min mening kun hjemme på SMS, ikke på et fora der norsktalende med alle mulige dialekter (og engelsktalende) er aktive. Jeg prater nynorsk og skriver nynorsk til vanlig, men skriver bokmål her. Mulig jeg burde byttet om til nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Marius2002 skrev:

@ahj vel, jeg skjønner meg ikke på strømprisene. Vi har det greit her i utkanten, tross mye dårlig vær så holder strømprisene seg greit. Dere får  veie opp med lite snø og flere solskinnsdager :D 

Mitt forslag er at jeg trekker en skjøteledning fra deg til meg, så betaler jeg deg for min strøm. Med et påslag på 1 øre pr kw/h. Du tjener penger og jeg sparer veeeldig mye 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvordan prisen kan stige så fort på så kort tid, noe sier meg at dette ikke er vedvarende. Prisen på råolja er jo høy fordi etterspørselen har økt, samt at det er usikkerhet rundt tilgangen på olje fra Russland. Da må man jo skru opp produksjonen for å dekke etterspørselen, justeringer i produksjonen har vi jo hele tiden basert på etterspørsel. Dette må jo snu på ett tidspunkt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det jeg ikke skjønner er hvordan prisen kan stige så fort på så kort tid, noe sier meg at dette ikke er vedvarende. Prisen på råolja er jo høy fordi etterspørselen har økt, samt at det er usikkerhet rundt tilgangen på olje fra Russland. Da må man jo skru opp produksjonen for å dekke etterspørselen, justeringer i produksjonen har vi jo hele tiden basert på etterspørsel. Dette må jo snu på ett tidspunkt…

Det stemmer i og for seg, men når f.eks. Tyskland trenger 30% av energibehovet sitt utenfor egen produksjon, så får slikt konsekvenser. Eller at USA stopper all import av russisk olje og gass. Eller at USA snakker med Venezuela, nå muligens Iran. Slike ting påvirker langt mer enn hva man tror. Men prisen er 30% av kostnaden, avgiften til staten 60%...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, fupsaker skrev:

Men prisen er 30% av kostnaden, avgiften til staten 60%...

Hvem får de siste 10% 😅

Ved en pumpepris på 22 kroner er vel forøvrig ca 50% avgifter (inkl moms) for bensin. Når prisen var 16 kroner utgjorde avgiftene litt over 60% av prisen, og om man sammenligner en pumpepris på 16 og 22 kroner så har selve bensinprisen økt fra ca 6 kroner til 11 kroner om man ser på prisen uten avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laffe skrev:

Hvem får de siste 10% 😅

Ved en pumpepris på 22 kroner er vel forøvrig ca 50% avgifter (inkl moms) for bensin. Når prisen var 16 kroner utgjorde avgiftene litt over 60% av prisen, og om man sammenligner en pumpepris på 16 og 22 kroner så har selve bensinprisen økt fra ca 6 kroner til 11 kroner om man ser på prisen uten avgifter.

De siste 10% får stasjonen selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det jeg ikke skjønner er hvordan prisen kan stige så fort på så kort tid, noe sier meg at dette ikke er vedvarende. Prisen på råolja er jo høy fordi etterspørselen har økt, samt at det er usikkerhet rundt tilgangen på olje fra Russland. Da må man jo skru opp produksjonen for å dekke etterspørselen, justeringer i produksjonen har vi jo hele tiden basert på etterspørsel. Dette må jo snu på ett tidspunkt…

Problemet er at OPEC ikke vil skru opp oljekranene. USA og andre vestlige land presser selvfølgelig på, men intet har så langt skjedd. Flere land i OPEC har gode relasjoner til Russland samt at noen av disse av andre årsaker (strategiske og politiske ) har mer eller mindre gode grunner til å indirekte ville støtte Russland ved å ikke ville åpne oljekranene. Det vi ser er et direkte mottiltak til vestens økonomiske sanksjoner mot Russland.

Russland er i dag verdens største oljeeksportør. Canada er faktisk den største importøren av russisk olje med Mexico og faktisk Saudi Arabia som nummer to og tre. USA kom inn som nummer fire frem til nylig da USA's regjering stoppet all import av russisk olje til USA. Saudi Arabia produserer mye olje selv tenker du, men det er forskjell på oljekvaliteten og Saudi Arabia eksporterer mest crude olje (petrolium - råolje/mineralolje). De importerer derimot mye raffinert olje (bensin/diesel, maskinolje etc.) fra Russland. Dette gjelder også f.eks Tyskland der 40% av oljeforbruket vedr. raffinert olje kommer fra Russland.

Kina importerer også mye olje fra Russland og vil trolig avta mye av gassen som Russland nå ikke kan selge til EU. Akkurat dette kan muligens vise seg å være en nøkkel i relasjon til krigen i Ukraina. Hvis kineserne sier nei til å importere mer olje og gass fra Russland kan dette tvinge Putin til forhandlingsbordet. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laffe: bensinstasjonen. Profitt inklusive frakt og annet logistikk.

Prisen på råolje var rundt 100 USD for 10 år siden, ikke langt unna februar-prisen i år (før den fløy opp for 12 dager siden). Det som er annerledes er at dollaren er 50% opp. Fra 6 NOK per USD i 2012 til 9 NOK per USD i dag. Avgiftene er både %-vise og per liter, så det er i grunn dollarkursen som er forklaringen til at pumpeprisen er som den er. Det som er litt unikt i Norge er at utsalgsprisen svinger ofte veldig mye. Så mye som 20-25%. Da risikerer man å betale opp mot 100-200kr mer om man fyller full tank "15 min for seint". I tillegg har Circle K med vilje disrupta "billigst på søndag"-opplegget og prøvd å selge det inn som "alltid lavere pris". For de av oss som ikke kjører mange tusen km per måned og greier å fylle opp når det er billigst så var jo det heller motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Fredrik skrev:

Problemet er at OPEC ikke vil skru opp oljekranene. USA og andre vestlige land presser selvfølgelig på, men intet har så langt skjedd. Flere land i OPEC har gode relasjoner til Russland samt at noen av disse av andre årsaker (strategiske og politiske ) har mer eller mindre gode grunner til å indirekte ville støtte Russland ved å ikke ville åpne oljekranene. Det vi ser er et direkte mottiltak til vestens økonomiske sanksjoner mot Russland.

Russland er i dag verdens største oljeeksportør. Canada er faktisk den største importøren av russisk olje med Mexico og faktisk Saudi Arabia som nummer to og tre. USA kom inn som nummer fire frem til nylig da USA's regjering stoppet all import av russisk olje til USA. Saudi Arabia produserer mye olje selv tenker du, men det er forskjell på oljekvaliteten og Saudi Arabia eksporterer mest crude olje (petrolium - råolje/mineralolje). De importerer derimot mye raffinert olje (bensin/diesel, maskinolje etc.) fra Russland. Dette gjelder også f.eks Tyskland der 40% av oljeforbruket vedr. raffinert olje kommer fra Russland.

Men når behovet og etterspørselen etter olje er så stort som det er nå, skal ikke da OPEC gi etter å etterkomme det som majoriteten ber om? Er virkelig de "russervennlige" kreftene innad i OPEC så kraftige at man kan stå i mot noe som nå er så åpenlyst? Ett sted må jo smertegrensen gå, uten olje så kollapser jo samfunnet og da må jo noen krefter kunne steppe inn å stoppe galskapen. Eller er dette ett villet senario for å tvinge vesten i kne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men når behovet og etterspørselen etter olje er så stort som det er nå, skal ikke da OPEC gi etter å etterkomme det som majoriteten ber om? Er virkelig de "russervennlige" kreftene innad i OPEC så kraftige at man kan stå i mot noe som nå er så åpenlyst? Ett sted må jo smertegrensen gå, uten olje så kollapser jo samfunnet og da må jo noen krefter kunne steppe inn å stoppe galskapen. Eller er dette ett villet senario for å tvinge vesten i kne?

Nei, slik fungerer realpolitikk ikke. Et lignende eksempel er det vi nå ser kommer i Ukraina der russerne går et par gir opp i krigføringen og blir virkelig brutale med ordentlige tunge våpen. NATO og vesten kan intet gjøre uten å risikere en total krig. Det er grusomt og forferdelig, men det er også realpolitikk når den er som mest ekte. Ukrainerne kommer til å bli slaktet med mindre de når å flykte fra byene.

Jeg tenker at det hele virkelig er grusomt med tanke på hva ukrainerne gjennomgår og hva som kommer, men for oss, bortsettt fra å være vitner til dette uten å kunne gjøre noe aktivt rent militært for å hjelpe (noen små panservåpen og hjelmer hjelper ikke stort. Det de trenger er jagerfly og tungt artilleri/raketter), gir dette faktisk litt mening i form av å vende tilbake til realitetene etter å i flere år ha blitt blendet av en slags Twitter, Instagram og FB "Mikke Mus"-"Hollywood" alternativ virkelighet der intet er virkelig eller ekte. Det vi ser nå i Ukraina er veldig, veldig ekte, realiteten og realpolitikk i den verden vi lever i. Tsjetsjenerne vet kanskje dette best iom. at de ble bombet sønder og sammen av Putin kort tid etter at han ble president. Som han sa: "Vi skal utrydde terroristene, om det så skal skje på utedoen".

Vi som er litt eldre og som opplevde den kalde krigen kjenner igjen dette. Jeg er ikke så overrasket og jeg tenker heller ikke at det å evt. ofre seg for sitt land er så unaturlig. Vi bestemmer ikke dette selv, men det gjorde vi heller ikke den gangen for 30-35 år siden. Jeg lærte å drepe med AG-3 maskingevær, pistol, håndgranater, bajonett og nevene da jeg var i militæret da den kalde krigen var som kaldest i 1987/88 - og jeg var bare en sanitetssoldat. Dette var virkeligheten uten filter og uten en slags alternativt "Mikke Mus" reality/virkelighet som mange i dag tror at er det normale i et relativt bortskjemt vesten.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...