Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Originale csl hjul er ganske tunge, om du skal bedrive mye banekjøring er 18' å foretrekke sålenge det passer over bremsene dine. Apex arc8 Flow formed i 18, 9.5 foran å bak gir besparelse på ca 10kg kontra csl hjul. Høres ikke mye ut, men alt hjelper.

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30 jeg kan også ta en kikk på de om det blir aktuelt, er bare en snau halvtimes kjøretur. Men enig med @BMWE39turbo over her; lette felger gjør mye for kjøreegenskapene! Bare merker hvor mye vinter-OZ felgene på F36’en gjør, 8x18 som veier 8,5kg ca, er ca 4-5kg per felg kontra de originale 18". Med lavere innpress enn originalt fjør de bilen uhyre morsom å kjøre, selv med myke vinterdekk. Kan tenke meg de med PS4S som sommersetup hadde gjort susen på en bil med motor som står i stil :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har helt rett, og er klar over det selv. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe de her men da blir det ulik dimensjon foran og bak. Usikker på om de går over bremsene men hadde tenkt å gamble på det. Men @papertiger snakket om at det er optimalt med lik dimensjon på alle 4, men mulig dette er å foretrekke over CSL hjula uansett?

Dimensjon nå:

225/40/19x8- 255/35/19x9.5

Ny dimensjon med Apex -

245/40/18x9 - 265/35/18x9.5

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=263737268

Kan legge til at han med Apex hjula har sagt han kan selge for 16k. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten tilståelse å komme med! Jeg har lenge rantet i vei om elbiler og enkelte elbil modeller, en av dem er Audi e-tron som har fått det glatte lag. Mest fordi jeg hadde en som leiebil fra Gardermoen og hjem til Arendal en gang jeg hadde dårlig tid. Nå har jeg levd med en Audi e-tron 50 i en uke og jeg må bare si at jeg synes dette er en fantastisk bil. Hva?? Har han slått seg tenker vel flere nå ?😂

Men hør på mitt resonnement nå. Ta Audi e-tron 50 for det den er, ikke forvent lang rekkevidde…glem rekkevidde. Her har man en stor premium SUV som er to år gammel og har gått 30 000 km, den er hinsides komfortabel å kjøre, har firehjulstrekk, føles som en dyr premiumbil, masse plass, ser bra ut og går mer enn godt nok. Og hva må man betale for sånt, en kikk på Finn.no kan avsløre at det er i området rundt 360 000 kr….360 000 SPENN for alt dette 😳 Det er jo et mega kjøp, mer bil for pengene tror jeg ikke man finner. Ta min situasjon, jeg har en dieselbil som jeg kjører på langtur med, og jeg har rekkesekser og V8er. For en bil å bare kjøre rundt på småkjøring med, til og fra jobb, barnehage, besøk, bort til båten, til butikken…all den kjedelige drittkjøringa så finner jeg denne bilen helt perfekt. Jeg har i løpet av denne uka nesten ikke sett på rekkevidden, ved dette bruksmønster er den irrelevant. Jeg plugger den i hver kveld og har ca 290 km morgenen etter, men jeg skal ikke til Tyskland eller Oslo med denne…til det har jeg 540d. Sitteputa er kort, enkelte detaljer er i billig hardplast, bagasjerommet har høy innlasting og infotianment systemet er ikke det beste. Men dette har jeg ikke ofret en tanke, fordi totalpakka til denne prisen er helt rå…

I mitt hode burde alt være feil, for det første så er det en elbil, også er det en SUV og Audi…likevel så kjenner jeg at det blir kjipt å levere den fra seg. Vi har blitt svært gode venner e-tron og jeg 😀

IMG_9577.thumb.jpeg.1fc9f00d3fdd58de965cbbf0bcbc797c.jpeg

IMG_9578.thumb.jpeg.c6a314cf856392d8d2484a631f7b6ba5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?! Sier Fredrik 90 noe positivt om en elbil? Nei, nå står ikke verden til påske. :P 

Spøk til side; det du kommer med her er jo paradegrenen til en elbil. Stort bedre bil finner man ikke til hverdagskjøring, og ikke trenger man ha dårlig samvittighet for kaldstart og småkjøring med en diesel- eller bensinbil. Bil nå om dagen blir som å ha flere dresser - hver dress til hvert sitt bruk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Saltkjelen skrev:

Hva?! Sier Fredrik 90 noe positivt om en elbil? Nei, nå står ikke verden til påske. :P 

Spøk til side; det du kommer med her er jo paradegrenen til en elbil. Stort bedre bil finner man ikke til hverdagskjøring, og ikke trenger man ha dårlig samvittighet for kaldstart og småkjøring med en diesel- eller bensinbil. Bil nå om dagen blir som å ha flere dresser - hver dress til hvert sitt bruk. :) 

Jeg har ingen erfaring med bilen, men Bjørn Nyland tester jo stort sett alle de viktigste elektriske bilene som finnes på markedet. Han gjør ulike tester (resultatene kan leses her) der Range og 1000 Km trolig er de viktigste.

Vedr. 1000 Km testen er målet å gjennomføre den på kortest mulig tid. Han kjører stort sett om natten Oslo-Helsinborg og tilbake igjen, men unntak gjøres og opplyses. Evt. trafikkmessige forhindringer blir trukket fra. Målet er naturligvis å balansere forbruk-hastighet på best mulig måte jmf. batteriets størrelse og ladeegenskaper. Hvilken årstid, føre og andre spesielle forhold (f.eks kraftig vind) opplyses i testen og i de korresponderende videoene. Testen viser at Audi e-Tron generelt ikke er blandt de mest effektive elektriske bilene, men dette påvirker selvfølgelig ikke hvor praktiske og/eller komfortable de er. Nio ET5 100 kWh leder testen så langt og BMW i4 eDrive40 gjør en meget fin figur.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men @Fredrik 90, hva har du drukket? :D Du, det er godt å høre. Vurderer du kjøp av denne? Ser selv E-Tron har stupt i pris og en kan gjør seg gode kjøp. Riktignok på 50-utgavene. Jeg er mest fan av Sportback-utgaven da denne standardutgaven ikke gir meg noe som helst. Men, som du sier ta bilen for det den er. Og det er hele cluet med elbil og egentlig bil generelt. Du får jo par år gammeø Tesla Model 3 LR til 350’ idag. E-Tron er større og mer luksus, mens Model 3 byr på litt mer sportslige egenskaper(inkl. ikke-eksisterende fjæring) , mer power og lengre rekkevidde(500km). Jeg kan tenke meg E-Tron er bedagelig i det daglige og de jeg kjenner som har E-Tron er storfornøyd med sin. E-Tron er dessverre kjent for å bruke mye strøm, men det kan en se vekk fra, ta bilen for det den er :) Forøvrig veldig deilig med strømpris i minus den siste uken . 

Vi kan også dra i3 inn her, ta bilen for det den er. Så finner man ikke en bedre bybil.

@Skulebollen hvordan ble i3 med spacere? :) 

Endret av Marius2002
Mye leif denne mandagsmorgenen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eTron 50 og nå delvis 55 har kommet usannsynlig langt ned i pris, jeg hadde selv en 50 som de fleste her inne vet. Solgt etter halvannet år med ca 85k i papirtap. Men nå får du de faktisk ned mot og under den prisen som er nevnt her. Har sett de ned mot 330. Og bedre utgangspunkt for en komfortabel og sikker familiebil i den prisklassen finner du bare ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg si, men e60 med xdrive understell er en komfortabel bil og en hyggelig bil å ratte. Stille, passelig stiv/myk. Føles utrolig lett ut sammenlignet med x5.

Jeg fikk lyst på en e60 med stor v8 nå jeg...

Har kjørt en e60 noen mil på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som skulle bli fristet med å kjøpe en billig e-tron, husk en solid forsikring som dekker drivverk når garanti er ute. Disse bilene spiser el motorer (spesielt bak) og 90 000 km er sånn c.a sweetspot for når de lager merkbar ulyd. Et trent øre hører denne ulyden før den blir veldig fremtredende, som vil si at de billige på finn allerede kan være utsatt for dette og blir tikkende bomber. Er per nå heller ingen rep.løsning pga mangel på reservedeler, så et defekt indre lager betyr dessverre komplett ny motor. I noen tilfeller ny girkasse også. Da snakker vi priser som nærmer seg en tredjedel av bilen verdi, om vi snakker de billigste på finn. 

Ellers har du jo den velkente SX6 batterimodulen som konker og betyr batteri ned jobb = dyrt

N632 kjølevæskeventil som lekker. Heldigvis en grei jobb så trenger ikke være dyrt

Tidligere modeller har slitt for jævlig med dørlåser og wire på vinteren, samt vanninntrenging fra soltak pga dårlig designet vindavviser (blant annet). 

De med digitale speil kan sikkert fortelle om utfordringene med det.

Knirk fra bærekuler er en veldig kjent sak, men per nå foregår det en massiv tilbakekalling på akkurat det (19 og 20 modeller). 

Ellers har andre småirriterende feil som noen, men ikke alle får:

- Ladeluke og låsepinne til ladestikk

- Knirk fra defekte hydrolager

- SOS feil pga defekt tak-antenne

- Defekte el.baklukedempere

- Defekt AC trykksensor (G395) 

Og flere ting jeg har vært borti, men som ikke har hatt så stor hyppighetsgrad (enda).

Absolutt en kanon bil å kjøre til den prisen de dukker opp til nå, men utenfor garanti kan man potensielt gå på noen smeller. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min 55 i litt over fire år nå. Hadde utlevering første dagen som var mulig til kunder. En meget godt spekket limited utgave som kostet 900+. Ser på finn nå og innser at kjøpet var like økonomisk som x5n jeg hadde. 400-450 intervallet.

jeg er superfornøyd med min, vært igjennom noe av det som er listet opp over her, spesielt rundt låsekasser, men f11 jeg hadde stod på verksted i 6mnd av 18mnd eierskap, etronen har en uke til sammen.

Problemet mitt nå er at min har gått lite(under 30k) tapt seg mye penger og veldig lite annet som frister som ikke koster veldig mye i mellom. Så blir kjørende e-tron litt til.

Var i Kr.sand forrige helg, måtte lade en gang på turen ned og opp. Holdt med 15 min ladeøkt og hadde da massevis av strøm. Med 100% fra start skulle det holdt akkurat fra Kr.sand til sydøst i Oslo, men med to barn i bilen blir det fort er lite stopp uansett.

Det jeg liker allerbest er komforten, både demping og lite støy er helt nydelig. Med 400hk så er den rask nok, selv om mange andre elbiler er mye sprekere.

Hadde valget stått mellom en tesla model 3 og e-tron 50 til ca samme prisklasse hadde jeg tatt Audien alltid, det er en helt annen klasse bil (og ny pris)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002

Jeg vurderer ikke kjøp i morgen for å si det sånn, men jeg vurderer litt forskjellige alternativer. Deriblant en løsning hvor jeg dropper ladbar hybrid i hovedbilen (erstatter til 540d) og går for diesel igjen, men da med en løsning som e-tron som "hit og dit" bil. Jeg erfarte at jeg kan kjøre tur retur Arendal - Kr sand og Arendal-Skien ved å holde 125 km/t på motorvei uten å måtte lade. Noe mer enn dette krever jeg ikke, skal jeg lenger kjører jeg fossilbil. Jeg ser meg om og ser hva annet får man for 360 000 kr? Ikke mye som leverer totalpakken til e-tron 50, har vært innom noen ladbare hybrider også men det er ikke noe poeng ettersom jeg ikke har behov for å kjøre langt. Model 3 går lenger, men igjen det har jeg ikke behov for i en "hit og dit" bil. Også det faktum at jeg ikke vil ha noe å gjøre med noe som Elon Musk er involvert i. 

Også er det klart at det @///M-ini95 opplyser om er skummel lesning. Men igjen, dette hadde ikke fått meg til å droppe e-tron 50. I det aktuelle prisområdet får man en bil som har gått skarve 30 000 km, og har to år igjen med nybil garanti. Den vil bli 5 år lenge før den når 100 000 km i mitt eie. En god motor og drivverks forsikring dekker tiden etter garantien går ut. Også må man bare ta inn over seg at man kan ikke forvente BMW kvalitet av ett VAG produkt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...