Gå til innhold

Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik skrev:

Dette høres ut som et forbruk uten elektrisk hjelp. Jeg forestiller meg at dette stort sett er situasjonen på langkjøring iom at ladetiden 10-80% er 4-5 timer. For å oppnå fordelen med hybriddrift må kjøredistansene være relativt korte og man må kunne lade jevnlig (typisk over natten eller mens man er på jobben). Alternativt kjører man bare rundt med 2-300 Kg ekstra dødvekt i form av et tomt batteri. Hvor mye går forbruket opp hvis bilen selv skal lade batteriet?

 

Eneste elektriske driften er hvis man kommer til veiarbeid, kø eller kjører av til en by eller rasteplass. Da går den over til å bruke en kombinasjon av strøm og bensin. Men når man ligger konstant i hastigheter over 100 km/t med 0 rekkevidde på batteriet så går den utelukkende på bensin. Hvis man derimot akselerer så får bensinmotoren elektrisk drahjelp slik at man til en hver tid har full system effekt. 

Jeg testet ikke med å la bilen lade batteriet, men jeg vil tro dette fører til økt forbruk. Derimot hvis man kjører veldig fort på Autobahn så lades automatisk batteriet opp til rundt 10-15 uansett. Da går kun bensinmotor men den regenerer en del pga hastigheten. Etter å nesten utelukkende ligget i 160 km/t mellom Berlin og Hamburg så kom jeg frem til Hamburg med ca 8 km rekkevidde. Fra Hamburg til Flensburg kjørte jeg i Sport og lå fortsatt for det meste i 160 km/t, men jeg holdt også 200 og 220 km/t i perioder. Da kom jeg frem med 16 km rekkevidde selv om jeg startet med 0 km i Hamburg. Men i forhold til en diesel så er jo forbruket helt håpløst med sånn kjøring..

Igjennom Danmark holdt jeg 120-130 km/t, mer normale hastigheter og da lå forbruket på 0,88 l per mil. Den største besparelsen med denne bilen får jeg her hjemme i det daglige. Da går den nesten utelukkende elektrisk og da snakker vi ett par hundrelapper i "drivstoff" kontra en tusenlapp som med diesel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Fredrik 90 said:

Igjennom Danmark holdt jeg 120-130 km/t, mer normale hastigheter og da lå forbruket på 0,88 l per mil. Den største besparelsen med denne bilen får jeg her hjemme i det daglige. Da går den nesten utelukkende elektrisk og da snakker vi ett par hundrelapper i "drivstoff" kontra en tusenlapp som med diesel. 

Ikke for å spamme ned snapshot-tråden, men virker som den X5en din er bra dyr i drift. Bruker jo noe brutalt med bensin ifht andre 5-serie bensin eller 5-serie diesel.  Får håpe at besparelsen på lokal kjøring lønner seg. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Werther skrev:

Ikke for å spamme ned snapshot-tråden, men virker som den X5en din er bra dyr i drift. Bruker jo noe brutalt med bensin ifht andre 5-serie bensin eller 5-serie diesel.  Får håpe at besparelsen på lokal kjøring lønner seg. 

Ja svakheten til ladbare hybrider er langkjøring, mens dens styrke er småkjøring og lokalkjøring. Så da blir det ett regnestykke på hvor mye man sparer på lokalkjøringen og om det veier opp for kostnaden ved langkjøring. Dette er det for tidlig å si noe om for min del, men jeg begynner å se konturene av at det skal bli en besparelse. 

Jeg savner stadig å kjøre dieselbil, livet er lett med diesel på langtur. Men jeg svaner ikke diesel i hverdagen med lokal kjøring, motor som ALDRI blir varm og den dårlige samvittigheten for korte turer. Hvis verden absolutt skal dra oss etter håret, skrikende og sparkende inn i elektrifiserte biler så er ladbar hybrid så langt jeg er villig til å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...