Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
46 minutter siden, Snagg30 skrev:

Gratulerer så mye! :D lekkert og for en nydelig kombinasjon, håper du oppdaterer litt i tråden. Da regner jeg med du blir med neste tur med meg og @Eystein Ose

Det blir jeg nok med på ja 🙂 Veldig fornøyd med kombinasjonen ja, litt småfiks som må gjøres, men bilen ser ut til å ha blitt tatt godt vare på 🙂

Skrevet

Nettopp kommet hjem etter bilens 4. tur til Malaga i Spania. Som vanlig helt uten problemer. Den har nå kjørt 90 000 km og rundt en tredjedel av dette er da tur/retur Malaga :-) En glimrende langtursbil!

IMG_8183.thumb.jpeg.a8d843cb65b7959d6cea1b96addd34c7.jpegIMG_8198.thumb.jpeg.ad8b484d2902fdf5d1f4e16fd545d9ab.jpeg

Skrevet
1 time siden, RNJ skrev:

Nettopp kommet hjem etter bilens 4. tur til Malaga i Spania. Som vanlig helt uten problemer. Den har nå kjørt 90 000 km og rundt en tredjedel av dette er da tur/retur Malaga :-) En glimrende langtursbil!

Vi to må vel være de i Norge som legger bak oss flest mil på kontinentet i X5 45e. Min har gått 97 000 km nå og har rukket innom 13 land 😅 Enig i at det er en helt topp langtur bil, særlig til effektive lange strekker med høy gjennomsnitts fart. Jeg pleier å holde meg på 160 km/t på Autobahn og her trives bilen veldig bra, men å forsere de svake kurvene over Kassel i 200 km/t går forbausende bra til å være en stor og tung SUV. Eneste som er ett stort minus er forbruket, jeg var vant til 0,75 l per mil på kontinentkjøring med G30 540d. 45e havner fort på 1,2 l per mil på kontinentkjøring, ofte mer hvis jeg kjører mye i Tyskland og legger marsjfarten høyt.

Interessant nok på tross av all langkjøringen så har jeg ikke mer enn 0,5 l per mil i gjennomsnittlig forbruk fra den dagen jeg kjøpte bilen. Så å kjøre elektrisk i hverdagen hjemme hjelper godt 😀

Skrevet
1 hour ago, Fredrik 90 said:

Vi to må vel være de i Norge som legger bak oss flest mil på kontinentet i X5 45e. Min har gått 97 000 km nå og har rukket innom 13 land 😅 Enig i at det er en helt topp langtur bil, særlig til effektive lange strekker med høy gjennomsnitts fart. Jeg pleier å holde meg på 160 km/t på Autobahn og her trives bilen veldig bra, men å forsere de svake kurvene over Kassel i 200 km/t går forbausende bra til å være en stor og tung SUV. Eneste som er ett stort minus er forbruket, jeg var vant til 0,75 l per mil på kontinentkjøring med G30 540d. 45e havner fort på 1,2 l per mil på kontinentkjøring, ofte mer hvis jeg kjører mye i Tyskland og legger marsjfarten høyt.

Interessant nok på tross av all langkjøringen så har jeg ikke mer enn 0,5 l per mil i gjennomsnittlig forbruk fra den dagen jeg kjøpte bilen. Så å kjøre elektrisk i hverdagen hjemme hjelper godt 😀

Ja, den er litt tørst og dette i kombinasjon med relativt liten tank betyr irriterende mange tankstop. Kraftoverskuddet feiler ikke noe og så sørger jeg for å ha 90% på batteriet før vi kjører gjennom Madrid, Paris og Hamburg hvor det alltid er kø. Hjemme kjøres bilen nesten utelukkende på strøm så jeg tenker at slitasjen på bensinmotoren er minimal når den kun aktiveres på skikkelige langturer.

Ligger i 150 i Spania og Frankrike. Litt lavere i Belgia og Nederland. Er da kun 2-300 km på Autobahn men med vinterdekk er farten begrenset til 170. Uansett er det her såpass mye Stau og Baustelle at det ikke er mange muligheter for å la bilen strekke på benene.

Skrevet

Dagens snapshot, leverte en transporter på verksted for PKK (utgått) 

Noen som egentlig vet reglene rundt utgått EU, ser det verkstedene praktiserer prøvekjøring av bilene. Men må det skje etter vei eller utføres det på verkstedområde når PKK er utgått? 

IMG_0177.thumb.jpeg.ba192bcf9d5a2d8608daac76a4ca1ddd.jpeg
Redigerte bort transporteren så vi ikke får virus her inne på Bimmers.no 😂

Skrevet (endret)
2 timer siden, RNJ skrev:

Ja, den er litt tørst og dette i kombinasjon med relativt liten tank betyr irriterende mange tankstop. Kraftoverskuddet feiler ikke noe og så sørger jeg for å ha 90% på batteriet før vi kjører gjennom Madrid, Paris og Hamburg hvor det alltid er kø. Hjemme kjøres bilen nesten utelukkende på strøm så jeg tenker at slitasjen på bensinmotoren er minimal når den kun aktiveres på skikkelige langturer.

Ligger i 150 i Spania og Frankrike. Litt lavere i Belgia og Nederland. Er da kun 2-300 km på Autobahn men med vinterdekk er farten begrenset til 170. Uansett er det her såpass mye Stau og Baustelle at det ikke er mange muligheter for å la bilen strekke på benene.

Akkurat tank kapasiteten på 70 liter har ikke jeg opplevd som noe problem, men det kommer jo litt an på hvor lange strekk man kjører og hvor man stopper. Kjører vi ordentlig lange strekk så har vi ofte lagt inn en mellom destinasjon hvor vi uansett kjører av motorveien og får fylt rimeligere drivstoff enn langs motorveien. Får jeg ladet underveis så gjør jeg det, men bare hvis hotellene tilbyr det til en rimelig penge. Men når vi var i Berlin i påsken så koster det 0,95,- EUR per kw å lade i hotellets garasje, da ble det med tanken for å si det sånn. Men hvis jeg lader da synker også forbruket merkbart, bare så synd mulighetene på hoteller rundt om i Europa enten har overpriset lading eller ikke tilbyr det i det hele tatt. Vi kunne spart mye drivstoff på å ladet hver natt.

Etter en gjennomgang av hvor jeg kjører mest km med bilen så frister det litt å gå tilbake til diesel igjen neste gang. Men jeg må innrømme at jeg også har blitt veldig glad i ladbar hybrid konseptet. Det er fantastisk å spare fossilmotoren og samvittigheten ved hit og dit kjøringen her hjemme, lader også mye gratis på jobb. De eneste gangene denne X5 faktisk koster noe å kjøre er jo når vi er på landtur, og da føler jeg at jeg lever fint med å betale litt ekstra i drivstoff. 

For ikke å spore helt av fra tråden så kan jeg slenge ut et ferskt bilde. E34’en er tilbake fra Bavaria, veivsensor var dårlig og ble byttet. Fantastisk at man med en 32 år gammel bil kan dra til ett merkeverksted og få feilsøkt på bilen, ny original del lå på lager i Sverige så bilen var friskmeldt etter to dager. Vi vet ikke hvor godt vi med gammel BMW har det 👍

IMG_2723.thumb.jpeg.39fb7fc8bbb52b4accb7b7e67e739bfe.jpeg

Endret av Fredrik 90
Skrevet
14 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Enda en 7’er i familien!
min far har invistert i en 728i med over gjennomsnittet med utstyr, må vær grei sommerbil til en over 50.

IMG_0405.thumb.jpeg.ab580e71563f854a42b9af527f182ff1.jpeg

usedvanlig bra for rust og kun 169k km på telleren

Kult - var veldig frista til å kjøpe denne i fjor sommer da den kom for salg da. Var dessverre på ferie da den kom for salg og turte ikke kjøpe usett. Var vel ei dame som hadde eid den ganske lenge og ikke vinter kjørt den de siste 15 årene i følge annonsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   3 medlemmer

• Opprett ny...