Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser bra ut i Fire Red. Det sies i intervjuet at Bovensiepen kjøper komplette biler fra BMW som de bygger om. Det var sånn Alpina startet før de etterhvert ble bygget på samlebånd sammen med de "vanlige" BMWene, for så å bli sendt til Buchloe for siste finish.

Endret av Orjan
  • 2 weeks later...
Skrevet

Onsdag 1. juli dras duken av på G65 X5/iX5. Modellen bekreftes med ca. 940kg resulerbart materiale og 1/3 av bilens vekt er bestående av dette. En resirkulert klump er et av de offisielle bildene i pressemeldingen, så mye tyder på at vi skal se vegan ditt og vegan datt. Som kjent henger ikke vegan dit og vegan datt helt sammen med det folk flesk oppfatter som premium/luksus. Uansett - 1/3 vekt og 940kg, tilsier i alle fall at en iX5 bikker 2 800kg og vel så det. En må passe seg så man ikke drar seg over i C1E-kategori om man skal dra henger på en sånn iX5. 😅

Fint felgdesgn:
2027-BMW-iX5-materials-1-scaled.jpg

2027-BMW-iX5-materials-4.jpg

 2027-BMW-iX5-materials-6.jpg

Skrevet

Dette er jo sånn sett i EX90-land hva vekt angår, så egentlig ikke så overrasket. Bortsett fra at «man burde ha kommet lengre enn som så» på dette stadiet. Mer vekt blir besvart med større batteri som igjen bidrar til mer vekt… og enda større batteri… og enda mer vekt. 

Skrevet
2 timer siden, papertiger skrev:

Dette er jo sånn sett i EX90-land hva vekt angår, så egentlig ikke så overrasket. Bortsett fra at «man burde ha kommet lengre enn som så» på dette stadiet. Mer vekt blir besvart med større batteri som igjen bidrar til mer vekt… og enda større batteri… og enda mer vekt. 

Dette minner meg litt om amerikanske biler utviklet på 60 tallet. Bilene ble større og tyngre fordi man puttet inn alt dette utstyret men fant opp den gangen, i tillegg til at det skulle være plenty med plass og komfort. Da måtte man ha mer motor, så da ble det Big block V8 med nær 400 hester…selv i en stasjonsvogn. Men da øker bensinforbruket, så da setter man inn en 130 liters bensintank…bensin kostet jo tross alt 5 øre literen 👍 Litt den samme super size’ingen ser vi på dagens store elbiler. Man vil ha lang rekkevidde i en stor og komfortabel bil, da må man ha mer batterier. Dette er så bakstreversk som det kan gå an. Elektrisk fremdrift passer best i små biler, i store biler som X5 så burde man sette alle kluter til for å lage en så ren fossil motor som overhode mulig. 60% av alle G05 som ble solgt i fjor  hadde dieselmotor, så en elektrisk X5 er det ingen som har etterspurt. 

Skrevet
23 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Dette minner meg litt om amerikanske biler utviklet på 60 tallet. Bilene ble større og tyngre fordi man puttet inn alt dette utstyret men fant opp den gangen, i tillegg til at det skulle være plenty med plass og komfort. Da måtte man ha mer motor, så da ble det Big block V8 med nær 400 hester…selv i en stasjonsvogn. Men da øker bensinforbruket, så da setter man inn en 130 liters bensintank…bensin kostet jo tross alt 5 øre literen 👍 Litt den samme super size’ingen ser vi på dagens store elbiler. Man vil ha lang rekkevidde i en stor og komfortabel bil, da må man ha mer batterier. Dette er så bakstreversk som det kan gå an. Elektrisk fremdrift passer best i små biler, i store biler som X5 så burde man sette alle kluter til for å lage en så ren fossil motor som overhode mulig. 60% av alle G05 som ble solgt i fjor  hadde dieselmotor, så en elektrisk X5 er det ingen som har etterspurt. 

Jeg er litt delt i dette.

Nr 1, kostnadskutt for Europeisk industri, inkluderer også brems på ny/dyr teknologi og uthaling/forlengelse av eksisterende løsninger. Det betyr tunge batterier og tung bil.

Mao, når rekkevidden skal signifikant opp fra dagens iX, betyr det mer masse. 
Om man trenger 4 sifret rekkevidde (forventer over 1000km rekkevidde med 141kW.) er en annen sak.

Sannsynligvis blir det tilgang på mer moderate batteripakker senere, omtrent som med iX3.

Så sliter jeg med Hydrogen satsingen, det er noe BMW har puslet med i minst 30+ år. 
jeg ser ikke helt at Hydrogen er energieffektivt nok, tilgangen på hydrogen er særdeles begrenset og industrialiseringen av brenselsceller har ikke kommet langt nok.

Når det er sagt, så har jeg hørt veldig mye positivt om denne nye generasjonen.

Det sier ikke så lite når G05 er den beste X5 generasjon hittil.

Så la oss håpe det er en gjennomført model, vi kan legge latterlig grønn markedsføring til side og la støyen legge seg til vi ser hva som bor i denne bilen.

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...