Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik skrev:

Hvis du skal beholde bilen i lang tid er dette korrekt nok, men på kortere sikt kan du risikere at verditapet blir betydelig større enn normalt. Hele bilmarkedet vil få seg en knekk (nye som brukte biler) og hvis markedet flommes over av bruktbiler fordi alle vil ut av døren på samme tid vil verdien på bilene fort falle betydelig.  

man venter jo selvsagt til litt inn i krisen og utnytter desperate selgere, da vil pristapet bli betydelig mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvorvidt det er mulig å bytte ut eksoshalen fra sort til chrome på F1x M550d? Ser i ETK at halene på 550i er løse (og fås i to varianter), men at eksosen på M550d ser ut til å henge med hele eksosanlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre forholdsvis(?) kjente bil-Youtubere har gått sammen om å lage en Top Gear-inspirert serie over åtte episoder, med skikkelig produksjon og det hele.

Jeg har ikke sett episoden enda, men jeg har følgt med alle tre en stund, så tror absolutt dette er bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Næh, har ikke sansen for Alpina. Derfor jeg spurte.. Liker M biler.

@Conquest Hepp, hentet sitatet ditt hit for å fortsette! :)
Alpina er noe av det råeste man får fra BMW-fronten, bare at de går under et eget bilmerke. Man kan gjerne si man bare liker M-biler, for M-biler er noe helt eget og jeg liker M-biler jeg også. Men Alpina er litt mer sofistikert, litt mer ulv i fåreklær. Alpina trenger ikke brøle ut "se på meg", Alpina bare kjører fra uten å gjøre noe nummer ut av det. De sklir inn i mengden. Nå snakker jeg dagens modeller. Alpina har i lang lang tid kunne leveres med firehjulstrekk, noe M-modeller først kom med nå. Så lenge kunne man ha kraften til en M, men også fremkommelighet. Visste du at den jeg postet bilde av i spotte-tråden lenge var verdens raskeste serieproduserte stasjonsvogn? Jepp. Det er egentlig sykt kult. En på forumet her har en B6 Gran Coupe(6-serie) i en knallfin blåfarge, det nok en av Norges flotteste 6 GC.

Alpina har jo også en av de kuleste felgene på markedet, de har vært tilnærmet lik i alle år. Et par unntak, som f.eks. de man fikk på Z8, men likevel kler alle Alpinafelger absolutt alle BMW-modeller i alle aldre. Så tidløs er de.

Nå ble det mye subjekt prat, og det var meningen. Jeg har ikke tall og slikt i hodet, men sjela mi vet og det er nok. :) 

Så har vi jo historie. Det er så mye, og jeg er helt rævva på å forklare, men @Fredrik har stålkontroll om han en dag orker igjen, er ikke lenge siden Alpina var et tema i en eller annen tråd :D Hint hint @Fredrik vi skal få han til å like Alpina.



Under ser du en helt perfekt E38 Alpina, jeg mener den mangler de obligatoriske Alpina stripene, men den skal få gå likevel fordi den er så perfekt:

dfbc76eade7339a1e56376c8ad0d8f01.jpg
 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Så har vi jo historie. Det er så mye, og jeg er helt rævva på å forklare, men @Fredrik har stålkontroll om han en dag orker igjen, er ikke lenge siden Alpina var et tema i en eller annen tråd :D Hint hint @Fredrik vi skal få han til å like Alpina.

Under ser du en helt perfekt E38 Alpina, jeg mener den mangler de obligatoriske Alpina stripene, men den skal få gå likevel fordi den er så perfekt:

dfbc76eade7339a1e56376c8ad0d8f01.jpg
 

Vi kan jo begynne med modellen på bildet som er en Alpina E38 B12 6,0 fra perioden 1999-2001 (derfor orange blinklys som var normen den gangen). Kun 94 stk. ble bygget så dette er en temmelig sjelden modell også i Alpina sammenheng. V12 motoren er en BMW M73TUB53 på 5379 cm3 (326 HK og 490 Nm i f.eks E38 750iL og Rolls-Royce Silver Seraph) som Alpina hadde boret opp til 5980 cm3 samt 430 HK og 600 Nm (Alpina kaller motoren for D3/2).

0-100 Km/t går løs på 5,9 sekunder (automatgearkasser var ikke hva de er i dag) og topphastigheten er 291 Km/t. BMW E38 750iL bruker ditto 6,8 sekunder 0-100 Km/t og har en elektronisk begrenset topphastighet på 250 Km/t.

Det er verdt å merke seg at 104 HK og 110 Nm er en temmelig solid oppgradering uten bruk av ladeluft - også selv om motoren er boret opp 601 cm3. Fartsressursene for B12 6,0 vis a vis 750iL er derfor betydelig mer imponerende enn tallene forteller. Alpina B12 6,0 var et monster da den kom på markedet i juli måned 1999 og måten dette var gjort på er veldig typisk for Alpina (med et lite forbehold om hvilken periode vi snakker om). Alt er stort sett som det pleier å være på en tilsvarende BMW modell + en hel del ekstra.

I dette tilfellet handler veldig mye om ekstra effekt, men det kan f.eks også handle om nogenlunde tilsvarende effekt bare på en annen måte (f.eks litt mer komfortorientert). Alpina tilbyr et alternativ uten å gå på kompromiss med BMW's tradisjonelle kvaliteter og ingen gjør denne øvelsen bedre enn Alpina (heller ikke f.eks AMG vs. Mercedes-Benz). Alpina er BMW... bare på en litt annen måte for de som ønsker dette... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shattered skrev:

Jeg klarer virkelig ikke å se hvorfor folk liker oransje blinklys på BMW. Ser så mye sintere (og finere) ut med hvite :huh:

Jeg klarer virkelig ikke å se hvorfor folk liker hvite blinklys på BMW. Ser mye flottere ut med oransje. Svarte blinklys er enda værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Jeg klarer virkelig ikke å se hvorfor folk liker hvite blinklys på BMW. Ser mye flottere ut med oransje. Svarte blinklys er enda værre.

Oransje er å tilføre en farge som ikke nødvendigvis ellers finnes i helheten. I mine øyne roter det, potensielt, til en helhet med to-tre farger. Skrekkeksempel er de som farger en av reflekrorene i hovedlyktene pissgule i tillegg. roter til hele fronten og ser helt jævlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kvasi skrev:

Oransje er å tilføre en farge som ikke nødvendigvis ellers finnes i helheten. I mine øyne roter det, potensielt, til en helhet med to-tre farger. Skrekkeksempel er de som farger en av reflekrorene i hovedlyktene pissgule i tillegg. roter til hele fronten og ser helt jævlig ut.

Begge deler er historisk betinget. De orange blinklysene var der fordi glødepærer ikke lyste kraftig nok. I dag med moderne pærer er dette imidlertid ikke et problem. Jeg liker imidlertid at eldre biler er originale og tidstypiske - også på dette området.

Gule frontlys var tidligere obligatorisk i Frankrike, men var populært også i en rekke andre land. Franskmennene har alltid gått deres egne veier og med mange litt spesielle løsninger som følge, men gule lys har faktisk en funksjon i tåke (spesielt om dagen) iom. at man både ser og blir sett bedre. Med tiden fikk vi felles EU regulativer og samtidig kom xenonlysene for fullt og dette gjorde at Frankrike harmoniserte deres løsninger med EU (altså hvite lys).

Jeg har kun hatt gule lys på én bil (en Ford Fiesta mrk.II for over 30 år siden). Bilen hadde hvite glass på hovedlysene, men halogenpærene lyste litt ekstra gult. Jeg likte egentlig lyset når jeg kjørte (spesielt i mørket på vinterstid) og syntes at det gule lyset forsterket kontrastene. Jeg hadde ikke et forhold til om gule lys var kule eller ei, men verdsatte som sagt selve lyset når jeg kjørte i mørket.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

Vi kan jo begynne med modellen på bildet som er en Alpina E38 B12 6,0 fra perioden 1999-2001 (derfor orange blinklys som var normen den gangen). Kun 94 stk. ble bygget så dette er en temmelig sjelden modell også i Alpina sammenheng. V12 motoren er en BMW M73TUB53 på 5379 cm3 (326 HK og 490 Nm i f.eks E38 750iL og Rolls-Royce Silver Seraph) som Alpina hadde boret opp til 5980 cm3 samt 430 HK og 600 Nm (Alpina kaller motoren for D3/2).

0-100 Km/t går løs på 5,9 sekunder (automatgearkasser var ikke hva de er i dag) og topphastigheten er 291 Km/t. BMW E38 750iL bruker ditto 6,8 sekunder 0-100 Km/t og har en elektronisk begrenset topphastighet på 250 Km/t.

Det er verdt å merke seg at 104 HK og 110 Nm er en temmelig solid oppgradering uten bruk av ladeluft - også selv om motoren er boret opp 601 cm3. Fartsressursene for B12 6,0 vis a vis 750iL er derfor betydelig mer imponerende enn tallene forteller. Alpina B12 6,0 var et monster da den kom på markedet i juli måned 1999 og måten dette var gjort på er veldig typisk for Alpina (med et lite forbehold om hvilken periode vi snakker om). Alt er stort sett som det pleier å være på en tilsvarende BMW modell + en hel del ekstra.

I dette tilfellet handler veldig mye om ekstra effekt, men det kan f.eks også handle om nogenlunde tilsvarende effekt bare på en annen måte (f.eks litt mer komfortorientert). Alpina tilbyr et alternativ uten å gå på kompromiss med BMW's tradisjonelle kvaliteter og ingen gjør denne øvelsen bedre enn Alpina (heller ikke f.eks AMG vs. Mercedes-Benz). Alpina er BMW... bare på en litt annen måte for de som ønsker dette... :)

 

Så er Alpina også svært konservative med tall og effekt. De yter bedre enn de offisielle tallene.
Jeg verdsetter så absolutt Alpina et godt stykke over M, da de er mer unike, mer sjeldne og for mitt bruk er dette mer i min gate, med mer komfort, mer premium - men samtidig mer elegant og diskré.

En Alpina er en bilforedler, håper jeg en dag får muligheten til å eie en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Marius2002 skrev:

 


dfbc76eade7339a1e56376c8ad0d8f01.jpg
 

bilen på bilde mener jeg bestemt var en facelift 740il eller 750il men ettermonterte alpina detaljer.   

oransj blink ser riktig ut på alle måter på eldre bmw, det lyser tross alt oransj fra de når de er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

bilen på bilde mener jeg bestemt var en facelift 740il eller 750il men ettermonterte alpina detaljer.   

oransj blink ser riktig ut på alle måter på eldre bmw, det lyser tross alt oransj fra de når de er i bruk.

Okei :) Uansett har den Alpina-detaljer som du sier og er prikk lik en Alpina. Så utseendemessig utvendig vil ingen se forskjell :) E38 er flotte biler!

Ligger en B12 til salgs i utlandet, og annonsen i seg selv er verdt bryet å lese!

https://theclassiccar.company/products/bmw-alpina-b12-6-0

C19B86B1-785D-45D1-BA06-F98918081514.thumb.jpeg.91c12f2840d68c582c88e2ad74de6eab.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Marius2002 skrev:

Ligger en B12 til salgs i utlandet, og annonsen i seg selv er verdt bryet å lese!

Fantastisk bil!

Likte spesielt "add to cart, buy with Paypal "😄20200325_093815.thumb.jpg.9c05b8c19a83cfbbea5650c8da1e3c6e.jpg

 

Endret av tambur4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...