Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ryobi R18IW3 muttertrekker, er den noe tess? Nå bytter jeg i og for seg ikke hjul selv, da de er for store/tunge i alle fall på Taycanen. Men det frister jo for å hjelpe hybelboeren og samtidig kanskje bytte hjul på en fremtidig kone-/pendlerbil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, fupsaker skrev:

Ryobi R18IW3 muttertrekker, er den noe tess? Nå bytter jeg i og for seg ikke hjul selv, da de er for store/tunge i alle fall på Taycanen. Men det frister jo for å hjelpe hybelboeren og samtidig kanskje bytte hjul på en fremtidig kone-/pendlerbil? 

Jeg har hatt denne i flere år. Fungerer perfekt. Er hjul muttere montert med moment fungerer den perfekt.

Bruker moment 3 for og løsne, bruker moment 1 når jeg skrur på. Da er det bare og kontrollere med momentstang etterpå. Drar til med ca 120 nm på moment 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for Milwaukee 2563 muttertrekker i M12-serien. Veldig hendig og kompakt, og momentet er mer enn det dobbelte sammenlignet med M12FIW.

9 timer siden, E.C. skrev:

Sistnevnte kom aldri som high speed eller extended reach, det gjorde bare 1/4" og 3/8". Nå har de laga enda en utgave med hult hode, men da måtte/burde du ha egne piper, så den tror ikke jeg blir så populær.

Ja, ingenting å si på hastigheten, jeg syntes extended reach ble litt stor, samt prisen var en helt annen, så ble en kort 3/8". Har Ryobi sin 4V(!) skralle også, så den dekker 1/4". Ellers enig ang. den nye, den har sitt bruksområde, men det begrenser seg hvor ofte man har det behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som bruker BMW Charging Card og vet om dette kan brukes på ladere utenfor BMW sitt ladenettverk også - eks. Borettslagladere der lader må aktiveres med RFID/NFC?

Dvs kun som autentisering av start ladeøkt på en Zaptec Pro, i stedet for en hvilken som helst nøkkelbrikke, etc. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger
Så lenge ladeboksen støtter BMW sitt kort´s trådløse teknologi burde det gå.
Typ , mifare, NFC osv. Jeg har begge deler BMW charging kort og Zaptec Pro så kan teste i løpet av dagen.
Har ikke tenkt på det å bruke BMW sitt kort egentlig.

I dag bruker jeg en sånn ladebrikke fra Circle K på Zaptec PRO, så vil tro BMW sitt kort vil fungere.
Med mindre Zaptec har sperret dette på et vis.

Edit: får lagt til bmw kort via Zaptec app, klarer ikke lese kort nummer visuelt i app.

Vi bruker Elaway i sameiet til å fakturere så jeg må lade via dem og der får jeg ikke lagt inn bmw kortet. Trolig noe ulik id den leser ut og hva som er printet på kortet. I Elaway må jeg taste inn kort id manuelt, kan ikke skanne kort/brikke på lader for å legge til 🫣

Men burde fungere om man går rett på Zaptec app da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til et verksted som bytter diffinnmat? Har quiafe diffbrems som skulle vore montert. 

Har sendt epost til automatgearservice i  Bergen og powertrain europe i Ski. Men ingen av disse driver med bytte av innmat i diff. Noen forslag til andre eg kan høre med? 

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BMWE39turbo skrev:

Noen som kjenner til et verksted som bytter diffinnmat? Har quiafe diffbrems som skulle vore montert. 

Har sendt epost til automatgearservice i  Bergen og powertrain europe i Ski. Men ingen av disse driver med bytte av innmat i diff. Noen forslag til andre eg kan høre med? 

@Netlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kjennern skrev:

@papertiger
Så lenge ladeboksen støtter BMW sitt kort´s trådløse teknologi burde det gå.
Typ , mifare, NFC osv. Jeg har begge deler BMW charging kort og Zaptec Pro så kan teste i løpet av dagen.
Har ikke tenkt på det å bruke BMW sitt kort egentlig.

I dag bruker jeg en sånn ladebrikke fra Circle K på Zaptec PRO, så vil tro BMW sitt kort vil fungere.
Med mindre Zaptec har sperret dette på et vis.

Edit: får lagt til bmw kort via Zaptec app, klarer ikke lese kort nummer visuelt i app.

Vi bruker Elaway i sameiet til å fakturere så jeg må lade via dem og der får jeg ikke lagt inn bmw kortet. Trolig noe ulik id den leser ut og hva som er printet på kortet. I Elaway må jeg taste inn kort id manuelt, kan ikke skanne kort/brikke på lader for å legge til 🫣

Men burde fungere om man går rett på Zaptec app da.

Fikk BMW Charging Card til å virke på Easee lader. Siden badeanlegget er tilkoblet PlugPay, så måtte jeg legge til kortet via Easse appen og ladeboksen, for å finne kortnummer. Da kunne jeg registrere kortet hos PlugPay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BMWE39turbo skrev:

Noen som kjenner til et verksted som bytter diffinnmat? Har quiafe diffbrems som skulle vore montert. 

Har sendt epost til automatgearservice i  Bergen og powertrain europe i Ski. Men ingen av disse driver med bytte av innmat i diff. Noen forslag til andre eg kan høre med? 

Drivlinjespesialisten? De selger og monterer blant annet Quaife.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat denne videoen.

Jeg viste ikke at g21 LCI var også spart mye på… Virker alt etter 2022 har blitt «kaputtgespart». Spesielt fra 13min.

 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, mr.pingu skrev:

Så akkurat denne videoen.

Jeg viste ikke at g21 LCI var også spart mye på… Virker alt etter 2022 har blitt «kaputtgespart». Spesielt fra 13min.

Siste faceliften fra BMW som ikke ble nedgradert i særlig grad er G30/31. Ser også på G05 X5 LCI har de svingt sparekniven godt. Blir nok i fremtiden slik at det er pre LCI modellene som blir mest etterspurt, iallfall blant kjennere. Går liksom en linje ca med 2021-22 årsmodeller hvor alt som kom etter dette er betydelig nedgradert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det der. G2x 3-serie lider av de samme spratiltakene som i4. Faceliften (og LCI II) har enda flere kostnadsbesparelser. Peak BMW er nok nå 2021/tidlig 2022 om man skal ha med det gode gamle, og så kan man kjøpe typ opp til 2023/2024 der dette enkelt kan endres. Nyere enn dette blir vanskelig siden det er designmessige endringer som da ikke muliggjør bruk av eldre deler (feks 4 LCI / 3 LCI II). På G05/G06/G07 begynte det vel å dale i slutten av 2020, der man blant annet fjernet alcantaraen på taklukesjalusien til fordel for vanlig "taktrekkstoff" når man hadde alcantara taktrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel litt vanskelig å dra ett definitivt skille, men det startet vel så smått i 2021 ja. Det ble vel også rundt denne tid innført OPF filter på sekssylindrede og V8 bensinmotorene, som f eks på en M340i forringet eksoslyden betraktelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det er vel litt vanskelig å dra ett definitivt skille, men det startet vel så smått i 2021 ja. Det ble vel også rundt denne tid innført OPF filter på sekssylindrede og V8 bensinmotorene, som f eks på en M340i forringet eksoslyden betraktelig. 

Nei det kom allerede i 2108, feks har alle F90 M5 skikkelig eksos men alle competiton har OPF.

 

«Before long, it’ll be easier to reframe this question as “what cars don’t have particulate filters?” Starting in late 2017, PSA Group installed OPFs on all its GDI (gasoline direct injection) petrol engines. Volkswagen starting fitting OPFs to all its cars in 2018, as did BMW. Mercedes, Volvo, Seat, AudiSkoda are among others using them.

Supercars and luxury sports cars aren’t immune, either. Aston Martin models powered by twin-turbo V8s, which are sourced from Mercedes-AMG, have used OPFs for a little while now. Porsche 911models, including the GT3, are OPF users. The Audi R8 we’ve already discussed, and even Ferrari is in on the act, starting with the 3.9-litre twin-turbo V8 in the F8 Tributo.»

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...