Marius2002 Skrevet Mandag kl. 15:27 Skrevet Mandag kl. 15:27 4 timer siden, awt skrev: Joda, den tar ting. Ting som dekor, bytul, vinduer og det som er. Mye rart jeg også skulle hatt. Har veldig lyst på Kampa air sunshine 500 (har 400 fra før), men det blir helt idiotisk å bruke så mye penger på en som er en meter lengre. 😛 Har Kampa Air 500 telt i tillegg, det er helt supert. Håper forøvrig du har elektrisk pumpe. Pumpe for hånd gjør man bare en gang. Hadde helt ny Air Sushine 400 her også som også fulgte med vogna, med sidevegger. Kun prøvemontert. Men solgte den i høst alt for billig. Tenker det holder med Ace Air Pro 400 til vårt bruk. Der er det med formsydd matte også fra Dometic/Kampa. Nå som jeg har fått(på vei) verandastenger også så utvider det bruken. Jeg sparte en del plass med å kvitte meg med Air Sunshine, ettersom vogna ikke er den største. Har både elektrisk og håndpumpe, synes håndpumpe virker bra, hva er vel bedre enn ei lita treningsøkt før den første ølen knekkes? Neida. Joda. Neida. Globex 80 blir donert til en fiende
ahj Skrevet Tirsdag kl. 06:51 Skrevet Tirsdag kl. 06:51 18 timer siden, papertiger skrev: Takk for tips. Skal få kjøpt en liter på biltema bare for å fylle opp i første omgang. Men kan nok være verdt å bytte ja. Ikke dobbel pris, men nesten 80%. Såpass ja. Bare å være påpasselig at olja har samme egenskaper som oem. Hvis du har adaptive drive skal den bruke samme olja som servoen. papertiger reagerte på dette 1
Espen.st Skrevet Onsdag kl. 22:02 Skrevet Onsdag kl. 22:02 Hvordan er det å ta inn brukte deler til norge? Si om jeg handler brukte hjul i tyskland og tar de inn til norge, er det da en risiko å ikke ha kvittering ved stopp i tollen?
Ingvaldsen Skrevet Onsdag kl. 22:49 Skrevet Onsdag kl. 22:49 44 minutter siden, Espen.st skrev: Hvordan er det å ta inn brukte deler til norge? Si om jeg handler brukte hjul i tyskland og tar de inn til norge, er det da en risiko å ikke ha kvittering ved stopp i tollen? Du henter de selv eller via post ? via post går det automatikk i det eller så spør de etter dokumentasjon når de har den i tolla for å beregne moms. Kjører du selv igjennom så er det vell bare kjøre igjennom med et smil
Ampera Skrevet Onsdag kl. 22:53 Skrevet Onsdag kl. 22:53 Staten jobber med ny måte og få inn mere fra oss som bilister. Dette er hentet fra Bilnytt! 10.02.2026 - Lovforslag vil ta bilen fra forhandlere INNLEGG: - Det jobbes nå med en lov som kan føre til at demobilen til en forhandler skal kunne inndras - og selges til inntekt for staten - hvis en kunde har råkjørt med den. Ansvaret for å få tilbake pengene fra råkjøreren, legges på forhandler, skriver NBF. INNLEGG: Ida Krag Leder næringspolitikk i Norges Bilbransjeforbund (NBF) Det kan høres ut som et scenario fra en alternativ virkelighet. Men i Samferdselsdepartementet jobbes det nå med å hjemle i lov at demobilen til en forhandler skal kunne inndras – og selges til inntekt for staten – hvis en kunde har råkjørt med den. Ansvaret for å få tilbake pengene bilen er verd fra råkjøreren, legges på forhandler. Det samme kan skje for lånebiler ved verkstedbesøk, for leiebiler og for leasingbiler. Gode intensjoner Intensjonene bak forslaget er gode. Regjeringen mener det trengs kraftigere virkemidler for å bekjempe såkalt villmannskjøring og ønsker seg et lovverk veldig likt det de allerede har i Danmark hvor biler brukt i råkjøring inndras flittig av dansk politi. Regjeringen sendte derfor våren 2025 på høring forslag til skjerpede regler mot risikoadferd i trafikken og mer effektiv inndragning av motorvogn ved særlig graverende trafikklovbrudd. Forslaget skisserer inndragning av kjøretøy der det kjøres i minst 200 km/t, der det kjøres dobbelt så fort som fartsgrensen der fartsgrensen er 50 km/t eller høyere, der det kjøres 50 km/t for fort der fartsgrensen er 30- eller 40 km/t, der det kjøres med minst 2,0 i promille eller tilsvarende for annen rus og der noen dømmes for andre gang i løpet av tre år for kjøring med rus minst 1,2 promille eller tilsvarende for annen rus. Grove overtredelser, med andre ord. Spiller ingen rolle hvem som eier bilen Men forslaget skiller overhodet ikke på om den som villmannskjører eier bilen selv når kjøretøy skal inndras. NBF støttet i høringssvaret inndragning når fører selv eier bilen, men problematiserte inndragning av bil andre enn fører eier. For eiere av demobiler, lånebiler ved verksted og leiebiler er inndragning etter vår oppfatning dypt urimelig. Leasing vil også kunne rammes svært hardt. Fra Danmark, som har et slikt lovverk allerede, rapportere leiebilbransjen i fjor at rundt 60 biler er blitt inndratt, og bransjen har kun klart å innhente verdien av bilen/økonomisk kompensasjon i et fåtall av tilfellene. Flere tilfeller er behandlet av domstolene hvor inndragningen hver gang er opprettholdt. Dansk høyesterett har avvist alle ankesakene. Svært urovekkende Sammen med NHO Reiseliv som organiserer leiebilnæringen, var NBF i møte med politisk ledelse i Samferdselsdepartementet 29. januar og ga uttrykk for våre bekymringer ved forslaget. Bil- og leiebilbransjen utøver allerede den kontrollen vi har anledning til gjennom sjekk av førerkort. Vi poengterte også at det er store forskjeller ved hvordan leasing er organisert i Danmark og Norge. Tilbakemeldingen fra Samferdselsdepartementet var at de fortsatt jobbet med å gjennomgå høringsinnspillene. Når et lovforslag er ferdig og vil gå videre til Stortinget, er uvisst. Vi kommer selvsagt til å følge saken tett. Vår tilnærming er at man når en bilfører bryter loven slik at det «kvalifiserer» til inndragning i en leie-, verksted- eller demobil, må man i stedet for å inndra bilen ilegge lovovertreder bøtelegge helt eller delvis tilsvarende bilens verdi. Slik kan man straffe villmannskjøring hardt, men uten å straffe uskyldig tredjepart i bil- eller leiebilbransjen. Innlegget ble først publisert på Norges Bilbransjeforbunds blogg.
Lars89 Skrevet Onsdag kl. 23:10 Skrevet Onsdag kl. 23:10 Skjønner at dette skal være avskrekkende og at det skal svi å råkjøre, men å ta bilen er for drøyt i mine øyne. Da skaper man potensielt livslange tapere og gjeldsslaver. En inntektsbasert bot ville vært mer edruelig. Marius2002, hennum, laffe og 2 andre reagerte på dette 5
Fredrik 90 Skrevet i går, 08:22 Skrevet i går, 08:22 Dette her er så galt som det kan få blitt, denne måten å straffe relativt milde lovbrudd på henger ikke på greip. Det er en totalitær avstraffelse som ikke hører hjemme i ett moderene samfunn slik vi liker å se på oss selv som. Blir du knepet i å kjøre i 220 km/t på en tom firefelts motorvei kl 04 om natten så risikerer du altså å miste en bil til 1,3 mill (hvis bilen din koster det), du får sikkert fire måneder i fengsel, en bot på 20 000,- og du blir uten lappen i to år med de jobbmessige konsekvenser det kan få. Har du gjeld på bilen så må du kanskje selge boligen din for å betale ut banken, eventuelt slite med gjeld resten av livet. Hvor stor blir straffen hvis du blir dømt for voldtekt av en 15 åring? Ødelegger dette mennesket med traumer kanskje for resten av livet. Tipper 8 måneders fengsel og 70 000,- i oppreisning... Og hvis vi ser på statistikk så døde 111 personer i trafikken i 2025. Det hadde vært interessant å vite hvor mange av disse som døde som følge av overskridelse av de reglene som nå skal ligge til grunn for inndragning av kjøretøy. Jeg tipper ingen... Men media har vært veldig flinke til å gjøre dette til ett mye større problem enn det egentlig er, også hiver politikerne seg på selvfølgelig og har vært virkelig effektive og handlekraftige. Hadde de bare vært like handlekraftige når det gjelder kriminelle ungdomsgjenger og narkotika forbrytelser blant mindreårige... Tall fra Danmark viser jo at man ikke har fått brukt med problemet, de konfiskerer biler over en lav sko fortsatt. Setter mange folk i dyp gjeld og ødelegger personer for lovbrudd som i det store og det hele egentlig ikke er så alvorlige. laffe, ahj, Saltkjelen og 3 andre reagerte på dette 5 1
Saltkjelen Skrevet i går, 11:39 Skrevet i går, 11:39 Er det to ting vi ikke trenger å importere fra Danmark, så er det 1) talespråket og 2) straffene hva gjelder trafikklovbrudd. Først og fremst fremstår straffenivået allerede nå som uforholdsmessig høyt i trafikksaker sett mot andre (langt mer alvorlige) straffesaker. Uansett hvordan en vrir og vender på det, vil beslaglegging av kjøretøy være en uforholdsmessig streng straff sett mot lovbruddet som gjøres (les: kun hastighetsovertredelse). En kan gjerne argumentere for at man bør innføre bøter knyttet til inntekt, men selv dette vil i flere tilfeller fremstå som svært urimelig. Vedkommende som tjener halvannen million og har månedsutgifter som samsvarer med dette, vil for eksempel straffes vesentlig hardere enn en gjeldsfri person med en halv million i inntekt og 30 millioner på bok. Straff etter inntekt og formue fremstår, etter mitt syn, som en sosialistisk misunnelsesskatt som ikke henger på greip. Det får være grenser på hvor umettelig apetitt det må være på andre sine penger. Dusy, laffe, fupsaker og 2 andre reagerte på dette 5
Fredrik Skrevet i går, 11:52 Skrevet i går, 11:52 Vedr. Danmark er reglene for at en bil skal kunne beslaglegges og konfiskeres at man først har blitt siktet for såkalt vanvidskøring. Dette er følgende (på dansk, men det forstår dere sikkert): Kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100% ved kørsel over 100 km/t. Kørsel med en hastighed på 200 km/t eller derover. Spirituskørsel med en promille over 2,00. Særlig hensynsløs kørsel (f.eks. kørsel mod færdselsretningen, farlige overhalinger). Forsætlig forvoldelse af nærliggende fare for andres liv eller førlighed. Med andre ord ganske alvorlige saker. I 2025 ble det totalt reist 876 tiltaler for vanvidskørsel i Danmark. Den største andelen er yngre menn og årsaken er stort sett for høy fart og villmannskjøring. For kvinner gjelder det alt overveiende fyllekjøring (som også dekker misbruk av medikamenter). Det er med andre ord ikke slik at myndighetene bare kan konfiskere en bil. Man må først bli dømt for vanvidskøring før det kan skje. Det har i denne sammenhengen vært noen kontroverser når bilen har vært lånt, leiet eller leaset. Konsensus synes å være at ansvaret for bilen påføres eier av bilen. Dette betyr kort at risikoen også påfaller eier når bilen lånes, leies eller leases ut til andre. En helt annen ting er hvis bilen er stjålet. Da er det en ren forsikringssak med de regler som gjeder der.
Saltkjelen Skrevet i går, 13:07 Skrevet i går, 13:07 Det er lavterskel for å sikte noen etter brudd på veitrafikkloven (en ser jo bare hvor ofte sekkeposten i vtrl. § 3 brukes), så at det må tas ut en siktelse og dom er på ingen måte et betryggende element. Vilkåret "særlig hensynsløs kjøring" er en skummel og lite presis definisjon, som mer eller mindre gir polititjenestemannen full subjektiv definering av situasjonen. Når en ser det i lys av at det er tale om en så alvorlig inngripen i enkeltindividets likvide midler, så kan en etter hvert spørre seg om hvordan rettssikkerheten kan ivaretas når man allerede stiller med handicap mot polititjenestemannens vitnesbyrd i retten. En ser hvor stor konflikt det allerede er med de like upresise definisjonene "reklamere innen rimelig tid" i kjøpsrettslig sammenheng og "uten ugrunnet opphold" i forvaltningsrettslig sammenheng. Det er helt vanlige og nokså trivielle årsaker som kan sette en i dette uføret, og ingen av dem er etter mitt syn spesielt alvorlige heller; kjøring i feil kjøreretning/innkjøring forbudt (tenk lavhastighets Oslogate), forbikjøring i 80-sonen der man er oppe i 160km/t et millisekund før hastigheten er tilbake til normalen, 120km/t på flerfelts motorvei med miljøfartsgrense på 60km/t, 200km/t i en rett tunnel og helt alene kl. 03:00 om natten, en forbikjøring som poltimannen oppfatter som stygg etc. En grunnleggende forståelse av det norske rettssystemet er at det utøves en viss form for likebehandling. Selv om vilkåret ikke er absolutt, er det likevel slik at like lovbrudd skal straffes likt. Noe slikt vil ikke være tilfellet her. Det fremstår ellers problematisk at man - for samme lovbrudd - blir straffet en to-tre-fire ganger i veitrafikksaker; 1) bot 2) prikkbelastning 3) tap av førerett og 4) inndragning av bil. Noe slikt ser vi ikke i andre type straffesaker, hvilket igjen vitner om at kjøretøy er og blir en enkel melkeku for staten. laffe og Otis reagerte på dette 2
Otis Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Så litt utenom, men allikevel i samme gate. Her i Trondheim har jo politiet funnet seg en meget fin plass å ta lovbrytere på. De stiller seg opp på Heimdalsmyra, ganske "ny" 4 felts motorvei, med 2 felt i hver retning, med fysiske midtdelere og god plass. Det er 80 sone på stedet, og folk kjører for fort på natta. Typisk 110-120 virker å være ganske generelt. På ei natt tar de kanskje 5-8 stykker. Nå skal ikke jeg være en pådriver for å rakke ned på politiet, men det virker som at de burde ha noe bedre å holde på med enn akkurat dette. Jeg forstår de kjører for fort, men hvem i alle dager er det som blir plaget. Det er en meget god vei og ganske rett strekning. Blir litt samme som at man bryter fartsgrensen med 20%, men kjørte i 36 i 30 sona. eller 48 i 40 sona. Ja, det er en ganske bra prosent, men fremdeles "lite". ahj, Saltkjelen og laffe reagerte på dette 3
Saltkjelen Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Enig, @Otis. Først og fremst håpløst å gjøre laserkontroll på en flerfelts motorvei og det fremstår som tallmisbruk når man skal kommunisere stor fartsovertredelse (20%), når farten i realiteten er 5-6-7-8km/t. Hovedproblemet i dette langstrakte landet er at man mister respekten for fartsgrensene når de ikke harmonerer med det reelle trafikkbildet. At man maksimalt kan kjøre i 60-70km/t på firefelts motorvei i Oslo og samtidig kjøre 80km/t på veier som knapt rommer èn bil på svingete og teleskadde vestlandsveier, gir absolutt ingen mening. Man skulle hatt en revidering og helhetlig gjennomgang av veinettet og fartsgrenser her til lands - ikke minst innført dynamiske skilter. Akkurat dynamiske skilter tror jeg ville gjort en stor forbedring. Da kunne man skiltet fartsgrense ut fra føret, trafikkmengde osv., og man kunne tillatt biler i kollektivfilene/sperret de ute på gitte tider for å sørge for at veinettet brukes effektivt og maksimalt. Otis, Marius2002, ahj og 1 annen reagerte på dette 4
Fredrik 90 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden @Otis Vi har noe av det samme her i distriktet også. På fire felts motorveien mellom Grimstad og Kristiansand er det 100 sone og på de nå 18 årene det har gått siden veien åpnet så har det vært en….EN dødsulykke på strekningen. På denne strekningen er det daglig politikontroller, enten ved at de står å lusker med sivil bil eller ligger på lur med laser. De er også veldig påpasselige ved å følge med på når den siste danskeferga legger til kai i Kristiansand ca kl 23:15. Da rigger de seg til med laser ved det østlige utløpet av Steinsåstunnelen. Her fakker de familiefedre på vei hjem fra Legoland som kanskje gir på litt ekstra for å få trøtte barn hjem og i seng. Jeg gir på litt selv også, jeg har som oftest kjørt en lang dags etappe opp igjennom Tyskland og Danmark så de siste 7 milene hjem til en god seng frister å gjøre unna effektivt. Nå vet jo jeg hvor de står etter å ha kjørt denne veien ukentlig i alle disse årene, men alle andre holder jo ikke styr på dette. Så kan man ta seg en tur på byen i Kristiansand en lørdagskveld å se hvordan det ser ut der. Jeg synes rett og slett det er blitt ufyselig, det er gjenger og høylytte ansamlinger av innvandrere og flyktninger. De bærer med seg en tilstedeværelse som skaper utrygghet og uro i gatebildet. Pågående rumenske tiggere som har en aggressiv tiggerhånd opp i ansiktet ditt mens den andre forsøker å komme ned i håndveska til kona di. Det er sørpefulle folk som går på trynet så spy og blod spruter, det ser ikke ut. På ett gatehjørne står en enslig uniformert Vito hvor det jobbes med to 16 års gamle jenter som har vist falsk legitimasjon på ett utested. Mens noen mil lenger øst på E18 ligger de i skjul i buskene med laser…i begge retninger og bare venter på en stakkars jævel som enten kommer av danskebåten eller som er på vei hjem fra kveldsvakt og i ett uoppmerksomt øyeblikk kommer i skade for å kjøre i 130 km/t i 100 sona. Han skal tas, med store ressurser… Jeg må bare si at min respekt for politiet har forsvunnet. Når man ser det som har kommet frem i media i de senere år, enten det er juks og fanteri i profilerte straffesaker, fadderuker eller de rett ut urettferdige fordelingene av budsjetter så renner min tillit til politet ut i sanden. Nesten på ett sånn nivå at hvis jeg selv blir utsatt for noe og jeg vet hjem som er skyldig/gjerningsmann så frister det å ta saken i egne hender. Det ser vi jo allerede eksempler på at folk gjør. Jeg ble oppringt en sen kveld i fjor sommer av en båtnabo i båthavna, en kar hadde tatt seg om bord i flere båter. Politet hadde ikke tid til å komme fordi de var "opptatt". Så da måtte man jo rykke ut selv, fly forbanna kjørte jeg det min stakkars E34 klarte ned til båthavna. Vi var heldigvis flere som ankom og vedkommende kjeltring var allerede lagt i bakken (eller brygga i dette tilfellet). Skurken, en lurvete og aggressiv narkoman ble holdt nede av en bankdirektør på 1,95 i seilersko og hvite tennissokker…med de farer han utsatte seg for med tanke på HIV infiserte sprøytespisser. Etter en time kom politiet for å ta hånd om banditten og baggen med tyvgods som stammet fra flere båter i havna. Vår båt var heldigvis ikke en av disse denne kvelden. Men etter en sånn opplevelse så må jeg helt ærlig si at jeg mister litt troa. Frustrasjonen blant de oppmøtte var stor mens man ventet på politiet, og de ble flere ganger foreslått på halvveis spøk og beste Arendals taktikk at "Mi gjer han litt juling også hivå mi han på sjøen" 😅 Og dette kommer fra vanlige folk med jobber, familie og ordna forhold..men når noen trenger seg inn på din eiendom eller tar noe du har jobbet for så er det helt naturlig å tenke slik. Iallfall når man føler man ikke får hjelp fra de som er ansatt av staten til å hjelpe deg. Saltkjelen, Espen.st og Otis reagerte på dette 3
Kvasi Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Jeg har en gang lest/hørt at trafikkkontroller teller i statistikken for oppklaring i politiet, og når de står ute med laseren generer de 100% kvelden lang. Stemmer det pynter det jo realt opp på feks alle svindelsaker der de ikke gidder å løfte en finger og oppklarer 0% selv om de har fullt navn og alle bevis de trenger mot gjerningsmann. I distriktet jeg bor pleier de å stå å jakte der fartsgrensa går ned, feks fra 80 til 60, og gjør du tabben å rulle noen meter forbi 60-skiltet i noen km over har de oppklart et alvorlig lovbrudd og serverer bota med svært alvorlig ansiktsuttrykk. Otis reagerte på dette 1
Reef89 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Så må ikke folk glemme at Utrykningspolitiet eller UP ikke har noe med etterforskning av kriminalsaker (utenfor vei) å gjøre. Da folk mener kriminelle går fri, har de ikke bedre å gjøre på blabla. Jobben deres er nettopp å være på veien, ha trafikkontroller osv. ..samt de har en bistand og beredskap ellers i samfunnet. Saltkjelen, Otis og Paulus reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå