Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Just now, Werther said:

@Snagg30 Ja, må si meg enig. Du kjenner et seksuelt begjær med disse bilene (911). 

Du sliter med å slutte å tenke på de.  Du tenker på de hver eneste dag, hele uka. Spiller egentlig ingen rolle om det er en eldre 911, 964, 993, 996 eller nyere 991...Fantastiske og ikke minst tidløse biler.  Tok dette bildet for 2 uker siden på vei over fjellet mot Røros. 

 

IMG_6240.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

@BMWE39turbo.

Om du ikke bryr deg stort om utstyr og motor ja da er det Hiace som gjelder uten tvil .

Disse er jo uslitelige omtrent om man ser bort for rusten .(Dog kan man finne gode eksemplarer ).

Ja de koster og er kanskje noe av det trauste slaget å kjøre ,til gjengjeld minimale kostnader ellers .

Skal dele en historie her.

Min beste kamerat startet i 2006 sitt eget firma og det ble da ny Hiace.

Den hadde han til 2012 så ble det en Hiace til .

2016 ville han over til Transporter kun for han var lei Hiace .og inngikk avtale med den lokale Folkevogn sjappa her nede .

Den hadde han i to år og ble desverre en dyr bil .

Mye krangling om garantifeil ,generelt en møkkabil som kostet skjorten .😊

Long story short han endte opp med en Hiace igjen .

En Transporter er et kvantesprang foran når det kommer til komfort uten tvil og sikkert noen fenomenale biler om alt er fulgt opp .

Hadde to stk på jobben min og var vel ikke det helt store foruten lakkslipp og callipere som tullet .

min onkel som driver snekkerfirma kjøpte 3 nye hiacer mellom 2011 å 2012. disse var i full drift fram til 2020 eller 2022 tror jeg det var, alle disse årene og 200 000km uten et eneste feilslag. den ene hiacen gikk mye med full henger med forskalingsmaterial så den fikk ny kløtsj på cirka 120k km, ellers var det kun service/bremser, tetning til rattstamme i torpedovekk og nye skiltlys. billigere bil eie finst ikke

har etter dette kjøpt nyere transporter og crafter samtidig som 2 hiace ble solgt, den ene korttypen ble beholdt. men nå har han kjøpt tilbake ene hiacen å vurderer å bytte ut folkevogn med hilux med skap.

men skal man banke mange mil i strekk så hadde ikke jeg heller kjøpt hiace, men ingenting er mer økonomisk en hiace.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Ingvaldsen said:

min onkel som driver snekkerfirma kjøpte 3 nye hiacer mellom 2011 å 2012. disse var i full drift fram til 2020 eller 2022 tror jeg det var, alle disse årene og 200 000km uten et eneste feilslag. den ene hiacen gikk mye med full henger med forskalingsmaterial så den fikk ny kløtsj på cirka 120k km, ellers var det kun service/bremser, tetning til rattstamme i torpedovekk og nye skiltlys. billigere bil eie finst ikke

har etter dette kjøpt nyere transporter og crafter samtidig som 2 hiace ble solgt, den ene korttypen ble beholdt. men nå har han kjøpt tilbake ene hiacen å vurderer å bytte ut folkevogn med hilux med skap.

men skal man banke mange mil i strekk så hadde ikke jeg heller kjøpt hiace, men ingenting er mer økonomisk en hiace.

Foreldre mine kjøpte hiace i 1999 ny, den er nå på 430k km og 25år senere.  Går fortsatt og ingen feilslag på drivverk utenom at den drikker litt olje det siste årene  men det er ikke mer enn svetting, ikke stor lekkasje.  

Utenom det vanlige som pærer , bremser, oljeskift er bare klutsj og startmotor byttet men ikke dempere en gang.
Den til og med har fortsatt original radio med 12-cd veksler under førersete. 

Om den går noe i stykker nå blir den vraket eller solgt some delebil men det har vi sagt de siste 6 årene men den nekter å dø 😂 


Edit: må nesten legge til at at den er privat eid og brukt de første 10-årene som praktisk personbil. På den tida var SUV ikke så stor begrep 😂 med andre ord, den er ikke «misbrukt» som arbeidsbil og den har ofte kjørt rundt uten stor last.

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Werther skrev:

@Snagg30 Ja, må si meg enig. Du kjenner et seksuelt begjær med disse bilene (911). 

Du sliter med å slutte å tenke på de.  Du tenker på de hver eneste dag, hele uka. Spiller egentlig ingen rolle om det er en eldre 911, 964, 993, 996 eller nyere 991...Fantastiske og ikke minst tidløse biler. 

Bilen overgår alle forventninger, den må oppleves for jeg får ikke til å beskrive. IMG_5841.thumb.jpeg.d913de37803e4593aeca9aa8a07b8c69.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ingvaldsen skrev:

min onkel som driver snekkerfirma kjøpte 3 nye hiacer mellom 2011 å 2012. disse var i full drift fram til 2020 eller 2022 tror jeg det var, alle disse årene og 200 000km uten et eneste feilslag. den ene hiacen gikk mye med full henger med forskalingsmaterial så den fikk ny kløtsj på cirka 120k km, ellers var det kun service/bremser, tetning til rattstamme i torpedovekk og nye skiltlys. billigere bil eie finst ikke

har etter dette kjøpt nyere transporter og crafter samtidig som 2 hiace ble solgt, den ene korttypen ble beholdt. men nå har han kjøpt tilbake ene hiacen å vurderer å bytte ut folkevogn med hilux med skap.

men skal man banke mange mil i strekk så hadde ikke jeg heller kjøpt hiace, men ingenting er mer økonomisk en hiace.

 pris overslagene etter eu kontroll på våre Hiacer har hvert 25-30 lapper på begge to. 
så min menig er nå at de ikke er helt gratis og drifte. Opphengskuler og bære bruer har dratt avgårde med mye kostnader . Bremser er dritt å skru osv, ( sikker ikke verre enn noe annet traktor lignende ) kjøre komfort var ikke ett ord de viste om når de skapte hiace . Har du lang utgave må man god plass rundt seg ( elendig sving radius) 

At det er mere feilfritt tipper jeg har noe med at det er pent få dippe dutter som kan svikte:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2024 den 20.46, Snagg30 skrev:

Porsche eierskapet kjapt oppsummert IMG_5835.thumb.webp.6fa36a0d453d2483f9c44d6c6635c7d7.webp

Det frister veldig å eie Porsche en gang, men jeg vil ikke ha noe gammelt luftkjølt fjas…det blir for mye Folkevogn. Kunne tenkt meg 997 men aller mest 991, en kamerat har hatt to 991 og var veldig fornøyd. Men jeg har innsett at jeg ikke har råd til 991 eller nyere og samtidig holde bilene slik jeg liker og slik sånne biler skal holdes. På en BMW som er 10 år eller eldre så slipper man unna med å ikke ha tatt service på merkeverksted eller å bruke deler som nødvendigvis ikke har BMW logo. Jeg innbiller meg at dette er mye "strengere" på Porsche med tanke på andrehåndsverdi og hvor lett bilen blir å selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiace er jo kjent for å vare fordi de ikke har stort med utstyr. Det er som allerede skrevet at en Avensis er rimeligere å holde enn en 5-serie. Åpenlyse årsaker. Nå begynner jo Hiace å dra på årene, det må en ha i tankene. Likevel var den populær og kunne skilte med bakhjulstrekk. Og siden bedrifter ofte stod som eier av bilene så ble de herjet med. Det er nok her mye av det gode ryktet ligger tror jeg. Samtidig er det kanskje ikke alle arbeidstakere som ser verkstedsregningene - de bare bruker. Jeg tror alle over 25 år har sett en Hiace sidelengs en eller annen gang. Forhjulsdreven kassevogn hvor det skal lastes mye i har jeg ikke trua på, men mulig jeg misforstår noe. Pizzabil derimot blir selvsagt noe annet. Hiace går jo som livets bil, men for min del har i3 tatt over den plassen. Selv om de er så langt fra hverandre som de kan komme. Jeg trodde også lenge at de franske kassebilene med 4x4 var gode kjøp, men det viser seg at firhjulstrekksystemet er søppel og kostnadene kan flyge avgårde. Vi har på jobben en 2018 Mercedes Vito 119D(?) 4Matic. Det er en overraskende god bil å kjøre, så jeg får litt dieselinput i hverdagen jeg også(til den blir byttet ut med en ID.Buzz 4Motion en gang i tiden).

Vi kan jo ta den ID.Buzz og det elektriske med en gang. Det er nå en gang slik at utslippene må ned, på enkelte områder/byggeplasser/anlegg skal det være nullutslipp og for å få lov til å levere/komme inn må det være nullutslippskjøretøy. Vi har en elektrisk lastebil som blir levert snart for å få være med i byggeprosessen på en skole som skal opp å nikke i nærmeste fremtid, nei - diesellastebiler får ikke levere, selv ikke "utenfor porten" som man kunne gjøre før. Nå skal det logges utslipp/fotavtrykk overalt. Kommunale bygg i første omgang. Det høres rart ut, men det er nå en gang slik og man må forholde seg til dette. Så kan man såklart sette seg på bakbena og si det hele er humbug, men da blir man uaktuell rimelig kjapt. De få linjene her er bare å skrape på overflaten - likevel får frem poenget. Det stikker mye dypere, men det hadde tatt en hel dag å skrive om. :) 
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Marius2002 skrev:

Vi har en elektrisk lastebil som blir levert snart for å få være med i byggeprosessen på en skole som skal opp å nikke i nærmeste fremtid, nei - diesellastebiler får ikke levere, selv ikke "utenfor porten" som man kunne gjøre før. Nå skal det logges utslipp/fotavtrykk overalt. Kommunale bygg i første omgang. Det høres rart ut, men det er nå en gang slik og man må forholde seg til dette. Så kan man såklart sette seg på bakbena og si det hele er humbug, men da blir man uaktuell rimelig kjapt. De få linjene her er bare å skrape på overflaten - likevel får frem poenget. Det stikker mye dypere, men det hadde tatt en hel dag å skrive om.

anlegget vårt på fornebubanen skal være helelektrisk innen 1. januar, heldigvis så blir det ikke noe dispensasjon på å bruke batteriutstyr nede i tunnel slik som AF har fått på vannforsyningsprosjektet. det vil egentlig si at alt blir som før med det tradisjonelle utstyre vi har som går på 1000v.  så eneste forskjellen er at det blir en batterihjullaster ute i dagen for å losse lastebiler osv, og at vi får en AMV fl70(kopi av gamle brøyt ed1000) som går på 1000v til å ta noe av oppgavene til hjullaster nede i tunnel.

så vi kan heldigvis fortsette å dure rundt i toyota hilux :D

fint der det fungerer med strøm slik som i tunnel med 1000v, men batteri er ikke helt klart for bransjen. å det som er i drift må vi betale dyrt for. i ene byggegropa så ble det lastet ut blåleire på el lastebiler, de ladet fra vanlig stikkkontakt på natt. kjørte 1 lass så hurtigladet de 1 -2 timer også kjørte de et lass til så var det kveld. dyre lass :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

anlegget vårt på fornebubanen skal være helelektrisk innen 1. januar, heldigvis så blir det ikke noe dispensasjon på å bruke batteriutstyr nede i tunnel slik som AF har fått på vannforsyningsprosjektet. det vil egentlig si at alt blir som før med det tradisjonelle utstyre vi har som går på 1000v.  så eneste forskjellen er at det blir en batterihjullaster ute i dagen for å losse lastebiler osv, og at vi får en AMV fl70(kopi av gamle brøyt ed1000) som går på 1000v til å ta noe av oppgavene til hjullaster nede i tunnel.

så vi kan heldigvis fortsette å dure rundt i toyota hilux :D

fint der det fungerer med strøm slik som i tunnel med 1000v, men batteri er ikke helt klart for bransjen. å det som er i drift må vi betale dyrt for. i ene byggegropa så ble det lastet ut blåleire på el lastebiler, de ladet fra vanlig stikkkontakt på natt. kjørte 1 lass så hurtigladet de 1 -2 timer også kjørte de et lass til så var det kveld. dyre lass :P

 

Det er det som er så fælt at Norge har så mye penge å kaste bort på elektrifisering,ingen land i verden så har brukt så mye penger på dette.

Det er nok mange plasser vi kunne elektrifisert til nå ,så vi hadde hadd mere igjen for igjen sett i miljø perspektiv. 
 

nei kjøpt og kjør det det dere har lyst til. fritt valg fra Finn.no 👍

Endret av skoglund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, helt enig at man skal kjøpe det man har lyst til privat :) Det var bare en bisetning på kassebil opp mot bedrifter og forskjellige krav fra -enkelte- man må ha for å få lov til å være med på prosjekter, uavhengig av bransje egentlig. Samtidig er det langt fra alle nedslagsfelt/bransjer som er klar for å bli helelektrifisert og dette er enda under utvikling. Ingen er tjent med en lastebil eller hva det skulle være som kun kan jobbe i 1 time og lades i 5. Det var heller ikke poenget mitt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lokalt elektriker firma har sluttet å være med på anbud i statlig regi nettopp pga de helt urimelige kravene. For en mellomstor bedrift er også lønnsomheten veldig dårlig på statlige prosjektet fordi men regner seg helt i kjelleren for å være aktuell. De har en liten flåte av firehjulstrekk Transportere som de ennå ikke har funnet er brukbart elektrisk alternativ til. Foreløpig finnes det ikke en elektrisk varebil som kombinerer alle egenskapene til en dieseldreven varebil. 

I Norge har vi mista helt bakkekontakten når det kommer til elektrifisering. Det blir ett kappløp om å være best på grønn omstilling og det koster private og det offentlige skremmende summer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...